RallyBaron  Samppasport

940 kardaani täristää tukikumin ja laakerin vaihdon jälkeen!?

  • 46 Vastauksia
  • 24741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Mikä ihme meni vikaan ku vaihoin tukikumin ja laakerin ni sen jälkee alko täristämää iha pirusti. Ja enne vaihtoa ei täristäny yhtään. En ymmärrä. hermot tässä mennee :tickedoff:
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Tuliko kartaani pooreilleen samaan asentoon kuin ennen?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Tein siihe semmoset omat merkinnät ja minu mielestä se on just niinku piti, mutta ei oikee vaikuta siltä. Onkos siinä jotkut oikeat merkit jossaki?
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Kardaanin osien kohdistus on kyllä oleellista, mutta Volvon kolmiristikoinen (tai vastaava) niveljärjestelmä tekee siitä ylettömän herkän akselin sivu- ja korkeuslinjauksille noissa tärinätapauksissa. Näihin tulee aina pieniä muutoksia mm tuon tukilaakerin ja sen kumin vaihdossa. Ainoa tuntemani menetelmä on kokeilu, jossa tukilaakerin paikkaa siirrellään hiljalleen sitä keskitukea siirtämällä kunnes  tulos ei enää tärise. Joskus saattaa olla tarvetta jopa muuttaa korkeusasemaa välilevyillä tai uusia moottorin ja/tai vaihteiston tukikumeja. Optimitapausessahan kardaanissa pitäisi olla parillinen määrä ristikoita (vastaavia), jotta tärinät pysyvät poissa. Samoin akselin tulo- ja lähtökulma pitäisi olla likipitäen sama ja kulmaeroa pitäisi olla vähintään ½ astetta voitelun takia - nivelristikot pääsevät silloin liikkumaan.

Joissakin ristikoissa on tukilaakerin takana olevan pituussäädön takia jätetty yksi boori koneistamatta, jolloin nivel menee aina oikeaan asentoon.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 22:23:59 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Merkit on justii samoilla kohilla ku enne irrotusta ja oon nyt yrittäny säätää sitä tukikumin kiinnikettä ja tukikumia joka ilmansuuntaan ja aina vaa tärisee. Voi v***u että mennee hermot stana. Kohta voisin myyä osina koko paskan!
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
No nyt loppu tärinä melkee olemattomaks, ku laitoin tukikumin ja sen telineen vällii 4 rikkaa, eli nostin sitä ylemmäs.  :idiot2:
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Joskus ja yleensä sattaa käudä niin, että kun se "hyvä kohta" löytyy, tilanne voi kilometrien myötä jopa parantua kokonaan. Lähinnä se tukilaakeri hakee kai silloin sen tasapainoisimman asennon ajan kansssa. Minulla kävi juuri näin 740 GLT:ssä ::).

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Liikkeelle lähtiessä ei täristä yhtää, mutta 80 ku on vauhtia ni vähä meinaa vielä täristä..
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

hevonen

  • Vieras
Toi homma tulee usein, kun se uusi kumi on niin paljon kovempi kuin se vanha, niin on paljon tarkempi ottamaan kaikki vapinat.
Kun löit kasaan, pyörittelitkö tukikumia irtokardaanissa kun se oli asennettu laakerin päälle? Siinä näkee sen ettei ole sivuttaisheittoa ja pystyy vielä korjaamaan tilannetta ennen kuin lyö kiinni kärryyn.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Liikkeelle lähtiessä ei täristä yhtää, mutta 80 ku on vauhtia ni vähä meinaa vielä täristä..

Samaan ongelmaan törmänny nyt useammassa topicissa, ja sama juttu kävi itellenikin. Uusi kumi ja laakeri niin rupes täristää 70-80km/h vauhdissa. Kardaaniakaan ei väärin saa laitettua omassa lintassa. Ja laipatkin oli samalla lailla kuin irrottaessa.
Hieman autto kun mallaili sitä keskikohtaa eri korkeuteen ym, mutta värinät ei hävinny. Vaihdoin käytetyn kumin ja laakerin takasin niin loppu värisemästä. Tiedä onko taas motonetin tukikumi jotenkin huonompaa kamaa. Seuraavaks haen kyllä volvolta, vaikka hintaakin oli kivasti :)

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Samalainen täristys minunkin 740 Volessa, kun ostin sen vaihdelaatikko vikaisena ja kardaani purettuna. Mutta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on asettunut ja enää ei huomaa minkäänlaista jyrinää.
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Samalainen täristys minunkin 740 Volessa, kun ostin sen vaihdelaatikko vikaisena ja kardaani purettuna. Mutta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on asettunut ja enää ei huomaa minkäänlaista jyrinää.
Katos vaan, joku muukin on havainnut tuon saman ilmiön :). On kai sukua tuolle ohjauksen öljynvaihdolle "joka paranee itsestään" ajan kanssa ???
Missään muussa autossa en ole kyllä havainnut noita "itsekorjaavia" ilmiöitä kuin Volvon 700-sarjassa  ;D. Ruotsalaista tekniikaa? :-\

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Toi homma tulee usein, kun se uusi kumi on niin paljon kovempi kuin se vanha, niin on paljon tarkempi ottamaan kaikki vapinat.
Kun löit kasaan, pyörittelitkö tukikumia irtokardaanissa kun se oli asennettu laakerin päälle? Siinä näkee sen ettei ole sivuttaisheittoa ja pystyy vielä korjaamaan tilannetta ennen kuin lyö kiinni kärryyn.
Juu pyörittelin ja otin sen kartaanin muutaman kerran sieltä pois ja ihmettelin että mikä tässä mättää. pooria siinä ei väärin saakkaa ja laippa on samassa kohassa ku ennenki. Tulin itekki siihe tuloksee että se uus kumi on vielä liian jäykkä. Täytyy tässä ajella ja ihmetellä.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

hevonen

  • Vieras
Juu pyörittelin ja otin sen kartaanin muutaman kerran sieltä pois ja ihmettelin että mikä tässä mättää. pooria siinä ei väärin saakkaa ja laippa on samassa kohassa ku ennenki. Tulin itekki siihe tuloksee että se uus kumi on vielä liian jäykkä. Täytyy tässä ajella ja ihmetellä.
Ruiskuta sinne öljyä niin pehmiää nopeammin... :2funny:..not... ;)

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Otinpa sitte kertaallee vielä irti sen jortaaninpaskan ja mittailin laakerista päähä, ni se oli millin vinossa. Hakkasin sen suoraan ja nyt on hyvä! ainaki toistaseks! *taavih->
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

 

Ateho  Elekma