Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 D5 -07 nykii tasakaasulla ja epäröi kaasua painettaessa

  • 28 Vastauksia
  • 19019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Auto siis -07 mallinen D5 manuaalilaatikolla, ajettu 220tkm.

Nyt viikon ajan olen huomannut, että eteenkin sellaisessa 40-50kmh nopeudessa auto nykii hieman kokoajan.
Nykiminen ei ole mitään kovinkaan pahaa, mutta selvästi huomattavissa.
Kovemmissa vauhdeissa tuota ei huomaa.

Eilen ajelin enemmän kaupungissa ja huomasin että auto vastaa kaasuun viiveellä, eli kaasua kun painaa, niin menee hetken aikaa ennenkuin alkaa vetämään. Välillä myös tuntuu niinkuin osa tehoista olisi kateissa.

Tyhjäkäyntiä käy ihan tasaisesti, eikä ilmoita mitään vikaa mittaristossa, vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan.

Kaikki suodattimet on vaihdettu 10tkm sitten, eli myös se naftasuodin.
Kaasu pohjassa kiihdytyksessä savuttaa vähän mustaa, mutta on softattu ja DPF tyhjennetty, eli onko ihan normaalia?
Pyörreläppäakselin varsi on paikallaan...


EGR? MAF? Suutin?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Eikö sulta otettu softauksen yhteydessä egr:ää pois?! Jos ei niin 80% varmuudella juuri se egr tai 10% määränsäädin, 5% korkeapainepumppu, loput 5% varattu vielä enemmän arvailuun näkemättä ja koeajamatta. Paljonko lykkää mustaa putkesta? Pieni huntu saa tulla, mutta jos mustaa niin ei saa ilmaa eli egr, ahtovuoto, jne.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Eikö sulta otettu softauksen yhteydessä egr:ää pois?! Jos ei niin 80% varmuudella juuri se egr tai 10% määränsäädin, 5% korkeapainepumppu, loput 5% varattu vielä enemmän arvailuun näkemättä ja koeajamatta. Paljonko lykkää mustaa putkesta? Pieni huntu saa tulla, mutta jos mustaa niin ei saa ilmaa eli egr, ahtovuoto, jne.
Käsittääkseni sen EGR:n avautumaa pienennettiin, eli ei otettu kokonaan pois käytöstä.

Eikö toi määränsäädin ala oirehtimaan tyhmäkäynnillä, eli alkaa hörähtelemään...? Tämä kun tuntuis käyvän aivan ongelmitta tyhjää.

Mustaa tulee vain kun runttaa kaasu pohjassa ja määrä on sellainen että peilistä näkee pienen usvan, muttei mitään sen rajumpaa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Käsittääkseni sen EGR:n avautumaa pienennettiin, eli ei otettu kokonaan pois käytöstä.


Eli tuskin on koskettu egr:ään ollenkaan. Kokeile tulpata egr ja ajoon, jos ei nyi niin siinä se vika. Vikavalot saa kyllä tauluun kun ajelee tulpatulla, mutta ei ihan heti, testauksen kerkiää tekeen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Eli tuskin on koskettu egr:ään ollenkaan. Kokeile tulpata egr ja ajoon, jos ei nyi niin siinä se vika. Vikavalot saa kyllä tauluun kun ajelee tulpatulla, mutta ei ihan heti, testauksen kerkiää tekeen.
Joo, ajattelin jokatapauksessa tsekata ton EGR:n likaisuuden, tuskin siitä haittaakaan on putsailla sitä.

Tulppausta pitää kai myös kokeilla...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Tänään kun ajelin, niin huomasin että vika on toisaikainen, eli välillä lähtee heti kaasua painaessa terävästi vetämään ja välillä on viivettä. Myös nykiminen pienessä vauhdissa tuntui välillä olevan poissa...

Eli viittaisi ehkä entistä enemmän jumivaan EGR:ään.
Taitaa olla aavistuksen työläämpi operaatio putsata se tästä 185hp koneesta, mitä tuosta aikaisemmasta 163hp mallista.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Tänään kun ajelin, niin huomasin että vika on toisaikainen, eli välillä lähtee heti kaasua painaessa terävästi vetämään ja välillä on viivettä. Myös nykiminen pienessä vauhdissa tuntui välillä olevan poissa...

Eli viittaisi ehkä entistä enemmän jumivaan EGR:ään.
Taitaa olla aavistuksen työläämpi operaatio putsata se tästä 185hp koneesta, mitä tuosta aikaisemmasta 163hp mallista.

Minustakin kuulostaa juuri tyypilliseltä egr vialta. Pyydä Karalaa ottaan pois ohjelmasta moinen kökkö, pääset helpoimmalla ja ei voi ottaa paljon kun se on muutenkin autosi ohjelmaa koskenut!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Putsailin eilen tuota EGR:ää, otin kaasuläpän kokonaan irti ja imusarjalle menevän putken, itse EGR-venttiiliä en alkanut irroittamaan, senverran v-mäisessä paikassa se jäähdytin on...
Harmi ettei tullut otettua kuvia, oli nimittäin aivan uskomaton määtä sontaa siellä venttiilissä :idiot2:
Imuputken seinämilläkin oli reilu sentin kerros sitä tavaraa, EGR:n putki näytti siltä ettei siitä voi mennä enää ilma läpi...

Tyhjäkäyntiä auto ei ole ikinä käynyt noin nätisti ja tuntuisi muutenkin toimivan ajossa paremmin.
MUTTA edelleen nykii vähäsen tossa reilun 40kmh nopeudessa... :-\
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Voiko ton EGR;n tukkia jollain peltilisulla? S80 -07
Mulla on Deran ohjelma ja en tiedä onko ohjelmallisesti sitä poistettu.
Kyselin yv:llä mutta ei Dera taida käydä täällä enää.
Alkoi nykimään n. 1500 kierroksilla ja papatus kuuluu tyhjäkäynnillä kovemmin kuin ennen.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Eiköhän Debilin kautta yhteys Deraankin onnistu. :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Eiköhän Debilin kautta yhteys Deraankin onnistu. :)

Ei onnistunut, ei ole enää siellä töissä. Muuttanut ulkomaille ( Korea?)

Irroitin tänään EGR venttiilin ja laitoin sinne sokean. Tais nykiminen loppua ja ei tullut vikakoodiakaan ainankaan 10km. testilenkillä.
Tai siis ei ainankaan tullut mitään herjaa mittariin.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa PPV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
On alkanut ärsyttämään tuo nykiminen kaupunkinopeudessa. Mitkä ovat mahdolliset vikakohteet vai onko se vain ominaisuus. Autohan on 2007 2.4D V70 Geartronicilla.
Nykiminen ilmenee n 50 nopeudessa tasakaasulla. Vikakoodeja löysin iCarsoftilla: ECM-28E0, ECM-28D0 Heated Oxygen Sensor HO2S, tämä vika tulee aina poiston jälkeen takaisin.
Löytyykö jostain ohjearvoja ICarsoftin ilmoittamille anturien arvoille. Sen huomasin, että EGR jumittaa joskus, mutta nykimisen aikana prosenttiarvoissa anturitiedon ja asennon välillä ei ole suurtakaan heittoa. >:(

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
On alkanut ärsyttämään tuo nykiminen kaupunkinopeudessa. Mitkä ovat mahdolliset vikakohteet vai onko se vain ominaisuus. Autohan on 2007 2.4D V70 Geartronicilla.
Nykiminen ilmenee n 50 nopeudessa tasakaasulla. Vikakoodeja löysin iCarsoftilla: ECM-28E0, ECM-28D0 Heated Oxygen Sensor HO2S, tämä vika tulee aina poiston jälkeen takaisin.
Löytyykö jostain ohjearvoja ICarsoftin ilmoittamille anturien arvoille. Sen huomasin, että EGR jumittaa joskus, mutta nykimisen aikana prosenttiarvoissa anturitiedon ja asennon välillä ei ole suurtakaan heittoa. >:(

Millaisilla kierroksilla ja millä vaihteella nykii? Mulla lykkää nykyään herkästi vitosta silmään alle kuudenkympin ja kierrokset menee alle 1500. Tuntuu usein sellainen tykytys et nyt liian iso vaihde. Onko fiilis tuollainen vai onko ihan rehellistä nykimistä?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa PPV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Nykimistä se enemmänkin on. Välillä voimakkaampaa ja välillä lievempää. Nykimistä tapahtuu 4 ja 3 vaihteella. Sillä ei tunnu olevan vaikutusta ajaako automaatilla vai manuaali asennossa.
Kierroksethan on 1500 - 1700 välillä. Lisäksi joskus nykimisen aikana kierroslukumittari hieman heijaa. Voisiko yksi vaihtoehto olla, ettei vaihde "osaa" lukittua. Mitkähän iCarsoftin antamat arvot
kertoisivat lukittuuko vaihde vai ei. Ja pitääkö 3 ja 4 vaihteen yleensäkään lukittua tässä 6 vaihteisessa TF80SC Geartronicissa. 

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
En kyllä usko että lukittuu pienillä vaihteilla. Muutenkin se geartronicin manuaalipuoli ihan höpö.

Onko askissa tuoreet öljyt? Pirskatti kun itseä houkuttais kokeilla sitä bg huuhtelua mutta saapa nähdä uskaltaako. Kiinnostais nähdä muuttuuko tuo alle 1500rpm äkerrys ja muutenkin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo