Race.fi  Puotilan autokorjaamo

245 GL -88 "T6", myyty

  • 25 Vastauksia
  • 12263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
245 GL -88 "T6", myyty
« : 06.07.2014, 00:27:56 »
Aivan tavallinen 245...

Takana 205/60 kumit, joten sillä pyörä kaaren sisällä.

...joka menty pilaamaan ahdetulla moniventtiilimoottorilla :idiot2:


Tekniikan siirsin 745:stä ja se koppa lähti rullaavana eteenpäin. Siis B6254S +T6 turbot, vakio 1.8 Motronic, T6 suuttimet, E85, T-5R kytkin ja M90.

Ja sitten se jorinaosuus:
Ostin taannoin -90 245:n johon ajattelin tekniikkaa, mutta vähäpäästöisyys ois aiheuttanu aina näpräämistä leimalle joten siihen se ei nyt mennyt kuitenkaan. Alkujaankin haussa oli tuoreempi ei vähäpäästöinen 245 koppa, niitä vaan ei ollut lähellä ns. järkihintaan tarjolla. Sitten tärppäsi ja juhannusviikolla kävin hakemassa auton. Peltiä joutuu laittamaan, mutta ehdottomasti suurin miinus korissa on Finlandia 2000-luukku >:( No, ei ainakaan päästä vielä vettä läpi. Onpa edes liikkeellelähtölukko perässä.

Juhannusta edeltävänä torstaina irrotin vanhan tekniikan ja juhannuksen aikaan liimasin öljypohjan uudestaan, mallasin koneen paikoilleen, tein moottorinjalat, muutin "englantilaisen" vanhaa laatikontukipalkkia sopivaksi, muokkasin dp:n vanhasta paikoilleenkäyväksi, tein nestekytkinmuutoksen, sovitin välijäähyn paikoilleen, yms.. Dp:n alkupätkät ja yhdistysmiskohta mahtuivat sellaisenaan paikoilleen. 960 tehostajan linjat kävivät hyvin pienellä vaivalla 240 tankoon. Keppiteline on myös englantilaisen vanha, lootakin siitä on lähtöjään. Sunnuntai-iltana paketti oli siirtokunnossa ajamalla. Kävi vaan todella rikkaalla ja halusi kovasti tukehtua. Testailin immun, tps:n ja mittasin moottorinlämpöanturin, mutta syypää olikin bensanpaineensäädin.

K-jetin kaasuvaijerinkuori oli juuri sopivan pituinen, vaijeri itsessään liian pitkä. Lyhensin sopivaksi ja laitoin irtopään. Tuulilasin vaihdoin, jynssäsin butyylit pois ja vedin liimalla kiinni. Pakoputkisto tuli kokonaisuudessaan muokattua 745:n vanhasta, pari mutkaa vaan piti lisätä matkaan ja akselinylityksen teen vielä kokonaan uusiksi. Koppaa hitsailin parista paikkaa, lähtöjään on kuitenkin selvästi huonompi kuin -90 jota alkujaan meinasin käyttää aihiona. Jos se ei olisi mennyt kaupaksi, olisin ottanut siitä kaikki ovet ja takaluukun tähän. Vielä jäi oikean etulattian poikkipalkin pään ympärille ratsupaikat ja pari muuta kohtaa jotka teen myöhemmin.

Muuta hömmäilyä sen verran, että paisarin vaihdoin ehjään, totesin takapalojen olevan Girlingit Aten satulassa, vaihdoin oikeanpuolen etuletkut, poistin risan tankkipumpun, vaihdoin bensansuodattimen, jumppasin jarruja muutenkin ja sen semmosta.

Auton mukana tuli uudet orkkis etutukivarsien takahelat, ne ja vasemman takatukivarren ison helan vaihdoin paikoilleen sekä panhardille uretaanit. Ostin myös uretaaniset takatukivarsien isot helat ja etutukivarsien takahelat, mutta en vielä vaihda niitä paikoilleen. Eteen tuli vähän käytetyt madallusjouset, käyttämättömät orkkis iskarit ja englantilaisen 24mm etuvakaaja(siihen tilattava 25mm myöhemmin). Takana vajaa kaks kierrosta pois vakiojousista, englantilaisen GAZ jäykkyyssäädettävät iskarit(nekin ostaa uudet siihen ;D) ja 19mm vakaaja. Etuiskarit jäivät selvästi löysäksi, jäykempää kaipais. Ajettavuus on nyt muutoin oikein hyvä omaan makuun. Vakioruorinkin vaihdoin purkuautosta pienempään.

Perjantaina oli katsastus, eikä siinä mitään poikkeavaa. Omamassa hyvin lähellä sitä mitä englantilainenkin oli kaksi vuotta sitten. Alkuperäisellä tunnuksella olevat kilvet tilasin ja niiden voimin ajettu perjantain sekä lauantain aikana noin 860km. Koneen luonne tuntuis sopivan nykyiselle perävälitykselle paljon paremmin kuin 745:ssä olleelle harvemmalle. Mutkatielläkin taipuili kivasti vaikka kontissa oli reilummin painoa.

Semmosta  ::)
« Viimeksi muokattu: 29.10.2014, 23:02:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #1 : 06.07.2014, 21:40:55 »
Upeeta jälleen kerran! Melkone sleepperi!  :hello:

E:typo

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #2 : 06.07.2014, 22:07:13 »
Kyllä siinä alkaa vain käymään 240:n konehuone ahtaaksi...

Kauankos tällä päästellään ennen seuraavaa swappiprojektia? ;D

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #3 : 06.07.2014, 22:35:47 »
Eiköhän tämä kori ainakin muutaman vuoden mene kun sitä hieman parsii, ellei osoita vakavia rapistumisen merkkejä ;) Sen verran näpissä sopivasti käyttäytyvä paketti nyt. On mukavasti eri luonteinen kuin englantilainen 8)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #4 : 06.07.2014, 22:37:04 »
Täsmennäs, mikä englantilainen? ???

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #5 : 06.07.2014, 22:48:50 »
Joku tommonen, myös allekirjoituksessa mainittu ::) : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #6 : 07.07.2014, 11:56:41 »
Millon tähä tulee mega ja isoo turbo?   ELK

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #7 : 07.07.2014, 12:00:44 »
Koliseeko kone ja turbon putket kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa lokasuojiin kiinni?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #8 : 07.07.2014, 14:23:11 »
Pillerit pysyy niin pitkään kuin toimivat, korkeintaan 13C tai vastaavat tilalle. Mega oli suunnitelmissa jo 745:n aikaan. Ei ole kiire päivittää heti. Toimii nyt nätisti ja ruiskuun on varaosia.

Ahto- ja imuputket pitää pientä ääntä koko ajan, koska ovat valmiiksi jo kiinni korissa. Toistaiseksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #9 : 12.07.2014, 08:00:18 »
Tulipa hieno peli!
Amazon 20v
850R
P1800

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #10 : 12.07.2014, 23:12:35 »
Ei se vielä hieno ole, mutta jos se tästä :) Konehuone tarvitsee tovin hommia jotta näyttäis siistiltä ja "uusi" takaluukku kaiveltu esiin tutun varastosta.
Pintapuolta hankasin aikani ja siitä tuli aika hyvä. Katto on sen verran pinttynyt, ettei lähtenyt käsillä olevilla aineilla, mutta on sekin parempi. Muovi- ja kumipinnat bumper carella, vanteissa kunnon pölyt.

Raita kupeessa peilaa jostain.

Konepelti sai kyytiä(vahauksen jälkeen) ja laitoin lasikuitusen tilalle(Expressikin kurkkaa koivun takaa). Johan se nurkissa ehti lojumaan monta vuotta kuin myös lukotkin. Lukot menivät turhan keskelle ja piti koeajon jälkeen lisätä reunoille kiinnikkeet kuten vähän arvelin etukäteen. Peiton vahvikkeet kulkevat juuri sellaisella linjalla, että piti sijoittaa lukot joko tuohon tai sitten aivan nurkkiin. Sinne taas ei viitsinyt laittaa, koska vaikka jäykältä tuntuu, ois saattanut vaatia keskelle lisäkiinnityksen :idiot2: Pysyypähän pullistelematta menossa mukana. Painoa palalla on muistaakseni alle 6kg ja siltä se tuntuukin. Hiontaa ja maalia seuraavaksi. Vasen sarana on kankea liikkumaan täysin kiinni, vaihdettava varmaan koska ei voitelemalla parantunut.

Taaemman turbon imuputken linjausta muutin eilen irti korista, eipä se ääntä juuri antanut koska kumiosat nojailivat. Dp ei tahdo pysyä linjassaan ja irti laatikontukipalkista vaikka lytistin putkea. Jatkoholkit alkupäässä tahtovat antaa sen verran periksi vaikka kiristäisi. Tiukattava etupönttöä ylemmäs ja kateltava jatkoholkkeihin jotain. Uudet moottorintukikumit laitoin myös.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #11 : 13.07.2014, 17:46:47 »
Konehuonetta siistitty putkien maalaamisen muodossa, nyt sitä kärsii jo vähän katella :) Välijäähykään ei enää paista maskin takaa.


Bensansuodatin ja sen mukana letkuhärdelli jossain vaiheessa auton alle, niin alkaa olemaan jonkinlainen järjestys. Uudet takapalat vaihdoin paikoilleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #12 : 13.07.2014, 18:21:13 »
Täytyy sanoo, että melkosen siisti konehuone kyllä. Mulla roikkuu omassa seiskassa johdot tehtaan jäljiltä, sekä edellisten omistajien jäljiltä, sekä siellä on outoja johtoja mitkä ei ilmeisesti kuulu edes mihinkään. :2funny:

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7590
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #13 : 15.07.2014, 23:54:47 »
Joo mieluummin yrittää saada mahdollisimman paljon johtoja ja letkuja piiloon kuin esille :)

Putkien maalailun jälkeen on ollut ahtopaine kadoksissa. 0,2bar, ehkä tuurillaan 0,3bar. Kävin läpi kaikki ahtoputkiston liitokset, testasin toista by-passia ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi enää jomman kumman turbon hukkaportti. Taaemman, eli helpommin käsiksi päästävän, turbon hukkaportinvipu tuntui hieman väljältä kun heiluttelin kellon testaus mielessä. Kellontangon ja dp:n irrotuksen jälkeen pääsi toteamaan, että kellon vetäessä läppää kiinni, kallistuu akseli niin paljon ettei läppä enää ota toiselta sivulta kiinni ollenkaan. Ihan pientä väljää vaan. Vaatis siis vivun purkamisen irti ja todennäköisesti pakopesästä reiän holkituksen sekä akselin ehostamisen.  Hitsailin pikku patentin kiinni jolla akselin kallistumisen saa pidettyä poissa.
Nyt ahtaa jälleen paremmin. Kaipa se on jossain välissä otettava molemmat turbot irti ja suoritettava kunnostusoperaatio.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 00:57:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 245 GL -88 "T6"
« Vastaus #14 : 16.07.2014, 19:55:44 »
Kaipa se on jossain välissä otettava molemmat turbot irti ja suoritettava kunnostusoperaatio.
Tarkoitat kai päivitysoperaatiota?  ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

KL-varaosat  Race.fi