Aivan tavallinen 245...
Takana 205/60 kumit, joten sillä pyörä kaaren sisällä....joka menty pilaamaan ahdetulla moniventtiilimoottorilla


Tekniikan siirsin
745:stä ja se koppa lähti rullaavana eteenpäin. Siis B6254S +T6 turbot, vakio 1.8 Motronic, T6 suuttimet, E85, T-5R kytkin ja M90.
Ja sitten se jorinaosuus:
Ostin taannoin -90 245:n johon ajattelin tekniikkaa, mutta vähäpäästöisyys ois aiheuttanu aina näpräämistä leimalle joten siihen se ei nyt mennyt kuitenkaan. Alkujaankin haussa oli tuoreempi ei vähäpäästöinen 245 koppa, niitä vaan ei ollut lähellä ns. järkihintaan tarjolla. Sitten tärppäsi ja juhannusviikolla kävin hakemassa auton. Peltiä joutuu laittamaan, mutta ehdottomasti suurin miinus korissa on Finlandia 2000-luukku

No, ei ainakaan päästä vielä vettä läpi. Onpa edes liikkeellelähtölukko perässä.
Juhannusta edeltävänä torstaina irrotin vanhan tekniikan ja juhannuksen aikaan liimasin öljypohjan uudestaan, mallasin koneen paikoilleen, tein moottorinjalat, muutin "englantilaisen" vanhaa laatikontukipalkkia sopivaksi, muokkasin dp:n vanhasta paikoilleenkäyväksi, tein nestekytkinmuutoksen, sovitin välijäähyn paikoilleen, yms.. Dp:n alkupätkät ja yhdistysmiskohta mahtuivat sellaisenaan paikoilleen. 960 tehostajan linjat kävivät hyvin pienellä vaivalla 240 tankoon. Keppiteline on myös englantilaisen vanha, lootakin siitä on lähtöjään. Sunnuntai-iltana paketti oli siirtokunnossa ajamalla. Kävi vaan todella rikkaalla ja halusi kovasti tukehtua. Testailin immun, tps:n ja mittasin moottorinlämpöanturin, mutta syypää olikin bensanpaineensäädin.
K-jetin kaasuvaijerinkuori oli juuri sopivan pituinen, vaijeri itsessään liian pitkä. Lyhensin sopivaksi ja laitoin irtopään. Tuulilasin vaihdoin, jynssäsin butyylit pois ja vedin liimalla kiinni. Pakoputkisto tuli kokonaisuudessaan muokattua 745:n vanhasta, pari mutkaa vaan piti lisätä matkaan ja akselinylityksen teen vielä kokonaan uusiksi. Koppaa
hitsailin parista paikkaa, lähtöjään on kuitenkin selvästi huonompi kuin -90 jota alkujaan meinasin käyttää aihiona. Jos se ei olisi mennyt kaupaksi, olisin ottanut siitä kaikki ovet ja takaluukun tähän. Vielä jäi oikean etulattian poikkipalkin pään ympärille ratsupaikat ja pari muuta kohtaa jotka teen myöhemmin.
Muuta hömmäilyä sen verran, että paisarin vaihdoin ehjään, totesin takapalojen olevan Girlingit Aten satulassa, vaihdoin oikeanpuolen etuletkut, poistin risan tankkipumpun, vaihdoin bensansuodattimen, jumppasin jarruja muutenkin ja sen semmosta.
Auton mukana tuli uudet orkkis etutukivarsien takahelat, ne ja vasemman takatukivarren ison helan vaihdoin paikoilleen sekä panhardille uretaanit. Ostin myös uretaaniset takatukivarsien isot helat ja etutukivarsien takahelat, mutta en vielä vaihda niitä paikoilleen. Eteen tuli vähän käytetyt madallusjouset, käyttämättömät orkkis iskarit ja englantilaisen 24mm etuvakaaja(siihen tilattava 25mm myöhemmin). Takana vajaa kaks kierrosta pois vakiojousista, englantilaisen GAZ jäykkyyssäädettävät iskarit(nekin ostaa uudet siihen

) ja 19mm vakaaja. Etuiskarit jäivät selvästi löysäksi, jäykempää kaipais. Ajettavuus on nyt muutoin oikein hyvä omaan makuun. Vakioruorinkin vaihdoin purkuautosta pienempään.
Perjantaina oli katsastus, eikä siinä mitään poikkeavaa. Omamassa hyvin lähellä sitä mitä englantilainenkin oli kaksi vuotta sitten. Alkuperäisellä tunnuksella olevat kilvet tilasin ja niiden voimin ajettu perjantain sekä lauantain aikana noin 860km. Koneen luonne tuntuis sopivan nykyiselle perävälitykselle paljon paremmin kuin 745:ssä olleelle harvemmalle. Mutkatielläkin taipuili kivasti vaikka kontissa oli reilummin painoa.
Semmosta
