Elekma  Autoracing

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 199494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« : 02.11.2014, 17:30:36 »
Joulukuusta 2011 lähtien olen Volvon omistanut.

Teknisiä tietoja:

- B230F + Bendix Regina
- AW71
- Polttoaine: RE85
- Polttoainepumppu: AEM 320 lph E85
- Polttoaineen painesäädin: FSE/Malpassi 1 - 5 bar
- Suuttimet: Chevy LS1:n 250cc
- Nokka-akseli: VX3
- Imusarjaa kohdistettu venttiilikanteen.
- Pakoputki rakennettu Simonsin osista, lukuunottamatta tarvike katalysaattoria.


« Viimeksi muokattu: 24.06.2016, 15:11:36 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #1 : 02.11.2014, 17:46:47 »
Sain tutulta tälläisen Defa 800-sarjan autohälyttimen,
niin ajettelin asentaa sen jossain vaiheessa sedaniin.





Täysin käyttämätön, ja täydellinen sarja.
Oli jäänyt tutun autotalliin. Hänen piti 90-luvulla asentaa tuo yhteen autoon, mutta jäi jostain syystä tekemättä.

Tuossa GLE:ssä on kyllä jo jäkiasennushälytin, mutta sen nykyisestä toiminnasta en ole täysin varma,
koska sen johdot on vedetty vähän niin ja näin, ja eipä siinä ole kaukosäätimiäkään.


EDIT: Päivittelin leimalle laitettavaa.
          Sellainen 1,5 kk aikaa olisi saada GLE leimakuntoon, kun ajattelin etten leimaa 745:sta tänä vuonna,
          kun farkussa alkoivat taas viat kasaantumaan.
          Eli tämä on nyt tämän hetken suunnitelma.

         

         
         

« Viimeksi muokattu: 02.11.2014, 18:00:26 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 610
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #2 : 04.11.2014, 06:51:24 »
Pieni ehostus pintaan ja ajoa maailman tappiin 8)

Oli miulla ihan kysyttävääkin, katsoppas sieltä konehuoneen puolelta siitä tulipellissä olevasta tarrasta auton vuosimalli. Nimittäin mie tiiän ainakin yhen 740 kanssa mikä on -90 mutta katto verhoilu roikkuu ( ja se siis on facelift kaikenlisäks) mutta kaiken kruunaa se että siinä tarrassa lukee -89 ::) Sillävaan kysyn että saan vähän varmistusta omaan epäilykseeni että kaikki faceliftit olis järjestään -90 kattoverhoilulla
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.


Volvo varaosahinnasto

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #3 : 05.11.2014, 16:40:10 »
1989 loppuvuodesta kasattu, eli vuoden 1990 malli.  :)

Oikean takaoven pikkulasi on jossain vaiheessa vaihdettu, koska muut lasit (tuulilasia lukuunottamatta) ovat leiman mukaan -89,
kun siinä yllämainitussa pikkulasissa lukee -99.

Venttiilikannestakaan en ole aivan varma, onko sitä joskus vaihdettu, vai onko vain maannut pidempään tehtaalla.
Nimittäin kannen valmistusmerkintä kertoo: 28.01.1985.

Puunasin ulkokuorta tänään

Tässä puoliksi hinkattu takaluukku:



Katto puoliksi pestynä:



Konepelti myös puoliksi pestynä:



Valmis:







Pesuaineena oli Turtle Waxin Liuotinpesu. Itse hinkkaukseen käytin "hierontapinnalla" varustettua pesusientä.

Aloitusviestissä on linkki, jonka takaa löytyy lisää kuvia pesun jälkeen.
Paskakerroksen alta löytyi paljon naarmuja, pari klommoa, ja ruostekohtia. Paikkamaalailtu tuota on myös aika paljon.

Tuon GLE:n värikoodi on 410, eli vaaleansininen metalli.

Pakittaa 5 - 10 metrin päähän katsomaan, niin on puhtaana ihan fiksun näköinen.  :D
Hieno väri kuitenkin tuo, ja ensimmäinen metallivärillä oleva autoni.

Alkuperäiset kromilistat ovat noin 95% kunnossa, joka on tietenkin plussaa.
Prosentteja syö, että oikea tuulilasin sivulista puuttuu...
Jossain vaiheessa on tuulilasi vaihdettu, ja puuttuvan listan kiinnikkeiden jämät ovat tuulilasiliimalla kiinni a-pilarissa.  :buck2:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #4 : 05.11.2014, 17:20:44 »
Laitetaan tähän vielä päivitetty lista, mitä olen tutkinut laiteltavaa.

- Vesipumppu
- Jakohihna ja kiristin (ei tietoa milloin viimeksi on vaihdettu)
- Jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan
- Alapallonivelet
- Pakoputki katalysaattorilta taakse (oli aivan mätä, kun irroitin, ja jo kerran hitsailtu kasaan)
- Takasumuvalo ja takajarruvalot (lisäjarruvalo toimii, ja jossain vaiheessa Kouvolan reissun jälkeen pimahti takajarruvalot)
- Takaluukun kaasujouset vaihtaa
- Vaihtaa/korjata etuovien valokytkimet
- Kattoverhoilu (rikki takaa, ja roikkuu)
- Vaihdekepin nuppi
- Keskikonsolin kansi

Tuossa nyt mitä tulee mieleen.
Onneksi kaikkea ei tarvitse laittaa leimalle.  :D

Kuitenkin sarjassa "Halvalla sain", niin ainahan niissä on enemmän tai vähemmän laittoa, jos haluaa hypistellä.

Ilmastoinnista huomasin sellaisen, että kuivaimen putken liitos vuotaa hetken, kun kompura tekee paineen järjestelmään.

Mutta tälläistä projektia.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #5 : 05.11.2014, 17:32:21 »
Muuttu kyllä ulkoapäin heti paljon näyttävämmäksi tuo maalipinta. 8)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #6 : 05.11.2014, 19:44:20 »
Muuttu kyllä ulkoapäin heti paljon näyttävämmäksi tuo maalipinta. 8)

Näin omasta mielestäkin.  :)

Näyttää nyt enemmän "ökymallilta", kun kromit kiiltää, ja ei ole sen näköinen, että on seisonut 10 vuotta metsässä.

Niin, ja onhan tuossa alkuperäisenä lisävarusteena takalasin aurinkoverho. Rullasin sen ylös ja laitoin kiinnikkeisiin pari kertaa, on ehjä verho-osa ja mekanismi toimii.
Saa sitten kesällä kruisailla kylmästöinti päällä, ja takalasin aurinkovero ylhäällä.  8)

Tosin tuo ilmastointi vaatii keväällä enemmän tutkimista/huoltoa.
Skruvatissa maksaa ilmastoinnin korjaussarja/tiivisteet 61,88e, ja ne olisivat tietojen mukaan sellaiset, mitkä kestävät uudempaa kylmäainetta.

Käytännössä ilmastointi järjestelmä kannattaisi ensin käyttää tyhjennyksessä, ja sitten vaihdella sinne tiivisteet,
koska jos ainakin yksi tiiviste vuotaa nyt, niin loput voivat olla menossa jonkun ajan päästä.

Sitten olisi huolettomia ilmastoituja kilometrejä.
Ilmastoinnin kompressori vaikuttaa olevan laakereiltaan kunnossa, koska muutama päivä sitten kuuntelin sitä sen pyöriessä,
niin ei kuulostanut laakerit rallattavan. Myös laturin laakerit kuulostivat hyvältä.

Minulla ei ole tällä hetkellä käytössä oikeaa automekaanikon stetoskooppia, niin olen käyttänyt joko ruuvimeisseliä, tai jatkovarsia kuunteluun.
Paitsi tätä viestiä kirjoittaessa tuli mieleen tilata tuollainen automekaanikon stetoskooppi.

Kartanomallilla, eli "Valkoisella Möhköllä" ei ole ollut nyt muuta, kuin sitä kovaa ajoa.
Tuli kuitenkin Bilian verkkokaupasta viestiä, että tilaamani vesipumpun tiivisteet ovat noudettavissa.

Näin etenee nämä "raadot".  :)




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #7 : 06.11.2014, 16:18:59 »
Mitään ei ole tänään autoille tapahtunut, kun ensilumi sataa, ja ei huvita ulkona rassata.

Jotain voin kuitenkin kertoa.

Kusti polki tänään vesipumpun tiivisteet farkkua varten.

Sitten unohtui aiemmissa postauksissa mainita, että viime viikolla testasin GLE:n mukana tulleita osia,
niin toinen IMM oli rikki (eli se tussilla kirjoitettu "PASKA" piti paikkainsa).
Sisuskaluissa noissa IMMuissa oli hieman eroa, kun ehjässä on jöötimpi se pyöreä "teline" missä "lukupää" on kiinni.

Rikkinäisessäkin IMMussa oli titaanilanka ehjä, ja verkot ehjät, niin ei siitä mitään suurempaa romua ole läpi mennyt.
Tuli vaan kilometrit täyteen sillä osalla.

Mukana tullut ylimääräinen ruiskuboksikaan ei oikein pelittänyt, niin sekin jousi roskiin.

Sitten on vielä käytetty nakutusanturi ja YKK-anturi.
Voisi kyllä kokeilla farkkuun tuota YKK-anturia, koska siinä on täysin ehjä johto, ja kontaktipintakin näyttää ehjältä.

Tosin noista YKK-antureista olen kuullut juttua, että aina ei hyväkuntoisuus tarkoita toimivuutta,
ja joskus todella rupuisen näköinen anturi on toiminut.
Mutta sehän selviää testaamalla.


Mitä aikoinaan luin ulkolaisilta foorumeilta vinokoneen YKK-anturin vaihdosta, niin siellä porukka valitteli, että kuinka vähän tilaa tulipellin välissä,
ja käyttivät kaikkia jatkovarsi viritelmiä.  ???

Itselläkään ei pienimmät kädet ole, mutta ei ollut suurempia vaikeuksia YKK-anturia ainakaan farkusta irroitella.
Työkaluina minulla oli pikkuräikkä ja lyhyt jatkovarsi, sekä kiintolenkki.
Vaikein osuus oli kurkotteleminen, ja vasemman käden pinsettiote pultista, koska olen oikeakätinen.

Mutta se taas siitä.

Ensi viikolla on tarkoitus alkaa haalimaan osia GLE:hen leimaa varten.

 


s73

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #8 : 06.11.2014, 16:47:16 »
Mitä löytyy kromikaarien alta?
???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 744 GLE 1990 ja 745 SE 1992
« Vastaus #9 : 06.11.2014, 17:05:47 »
Mitä löytyy kromikaarien alta?
???

Edessä vasemmalla ainakin ruostetta, ja takana on molemmat kaaret paikkamaalattu kromikaareen asti
(näkyy raja, kun oikealla on kromikaaren kumi on vähän takapäästä irti, ja siinä tiivisteessä näkyy vähän maalia.

En nyt ihan heti ala kromikaaria ottamaan irti, koska siellä alla on todennäköisesti on joka kulmassa ruosteen alkuja.
Sillä perusteella, että yleensähän tuollaiset kromikaaret asennetaan peittämään alkavat ruosteet, jos ei jaksa kaaria fiksata.  ::)

Joka paikassa olisi ulkokuoressa fiksaamista, jota tuo metalliväri vain korostaa, mutta laitan nyt auton ensin leimaan, ennen kuin alan edes ajattelemaan mitään maalailuja.

Tänään tulin sellaisiin ajatuksiin, että pidän auki myös mahdollisuuden farkun leimaamiseen tänä vuonna, koska nyt meidän taloudessa on ollut reilu vuoden ajan vain yksi auto, ja kun on ollut suurempaa vikaa (tai tarvinnut useampaa autoa), niin ei ole pystynyt liikkumaan kuin julkisilla, fillarilla tai kävellen, sekä perseen kestäessä taksilla.




Niko_S

  • Vieras
Kävin läpi tänään sedania lisää, niin tankin esipumppu vaikuttaa kuolleelta, koska surinaa ei kuulu.
Akku on huono GLE:ssä, mutta kokeilin Möhkön hyvällä akulla, niin on alle puolen tankin pitkä startti.
Lisäksi tankkipumpun toimimattomuutta vahvistaa se, että pääpumppu surisee aika kovaa, tai toisin termein "huutaa leipää".

Huomenna yritän ehtiä ottaa GLE:stä tankkilaitteen ylös, niin selviää sitten varmasti onko se rikki (joka kuitenkin on aika varma).
Minulla on yksi vähän käytetty, sopivan kokoinen pumppu, niin voisi mennä tuohon sedaniin se.
Jos se tankkipumppu on alkuperäinen, eli johdot juotettu napoihin, niin pystyy kyllä tuohon irtonaisenkin pumpun napoihin juottamaan ne johdot.

Kuitenkin yritän mahdollimman vähin kustannuksin saada sedanin leimaan, niin tutkin tuon mahdollisuuden,
kun sopiva osa on omasta takaa.

Äänimerkinantolaite ei myöskään toimi (ei yllätys, kun olivat töötit perinteisesti rapaa täynnä) mutta tuossa pihalla on muun merkkisiä autonraatoja, niin jostain saa varmasti töötin otettua.

Siirtyy GLE:ssäkin töötti maskin taakse, ja täytyy katsoa, jos Motonetista ostaisi Hella made by Bosch äänitorvia, minkämoinen on farkussa.
Tuplatöötit molempiin laittaisi, kuten on alunperin.
Farkussa on tällä hetkellä yksi töötti, minkä nyt kuulee hyvin, mutta kerran johdot ovat kahdelle äänitorvelle valmiina...


Valkoiseen Möhköön vaihdoin tänään talvirenkaat.
Heiluttelin etupäätä, niin ei tuntunut välyksiä. Kuitenkin kun kävelyvauhdissa kääntää ääriasentoon, niin vasemmalla kolahtaa.
Eli saattaa kuitenkin olla alapallonivel syynä. Koiranluut ovat kunnossa, kun heiluttelin.
Reaktiotangon puslat olivat kuskin puolella huonomman näköiset.

Vähän se etupää on kolissut aina. Viime vuonna kun koiraanluut vaihtoi, niin hieman se kolina pieneni.
Veikkaisin kuitenkin, että ne reaktiotangon puslat ovat väljiä.
Tai sitten voi olla myös alatukivarren puslat, koska niissä näkyy kulumisen merkkejä.


Mutta takaisin GLE:hen. Ajolleen se on parempi kuin 745. Alustan osat vaikuttavat myös silmämääräisesti parempikuntoisilta.
Mutka ajokin on mukavampaa, koska GLE:ssä on takavakaaja, kun Möhkössä taas ei.

Vielä en ole kuitenkaan selvittänyt onko GLE:ssä lukkoperää.
Ulkoisesti oli vissiin aika huono saada selville, jos akselin tarra on kadonnut?

Hiekalla piirtää kahta viivaa, mutta sehän ei mitään tarkoita, koska samaa tekee tuo 745 avoimella perällä...



Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Mitä aikoinaan luin ulkolaisilta foorumeilta vinokoneen YKK-anturin vaihdosta, niin siellä porukka valitteli, että kuinka vähän tilaa tulipellin välissä,
ja käyttivät kaikkia jatkovarsi viritelmiä.  ???

Itselläkään ei pienimmät kädet ole, mutta ei ollut suurempia vaikeuksia YKK-anturia ainakaan farkusta irroitella.
Työkaluina minulla oli pikkuräikkä ja lyhyt jatkovarsi, sekä kiintolenkki.
Vaikein osuus oli kurkotteleminen, ja vasemman käden pinsettiote pultista, koska olen oikeakätinen.
Teepä sama 240:n kanssa ;)
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Teepä sama 240:n kanssa ;)
Taisi olla juu vähän vaikeampi lankkuun vaihdella.
Olikin siellä keskustelussa kohdeautona nimenomaan 240,
kun uudestaan katsoin, mutta kyllä siellä joku kehui että kuinka helppoa on vaihtaa 740/940.


Niko_S

  • Vieras
GLE:n sähköjä vähän selvitetty, ja mm. hätävilkut eivät toimineet, mutta loppujen lopuksi kytkimessä oli kosketushäiriö.

Tänään kurkistin toista kertaa GLE:n öljyntäyttö reiästä, kun oli edellisellä käynnistys/liikuttelukerralla räkinyt venakopan öljyiseksi.

Paljastui öljykorkkiin oli kertynyt "maitokahvia".
Katsoin öljyt mittatikusta, niin siellä öljypohjaan ei ollut päässyt jäähdytinnestettä. Paisuntasäiliössä ei haissut bensa, eikä pakokaasukaan tuoksunut glykolille. Moottori käy ja kiertää myös hyvin.

Eli diagnoosina, että kannentiiviste ei ole vielä mennyt.
En kuitenkaan riskeeraa, vaan vaihdan sen.
Meinasin koko yläpään tiivisteet laittaa samalla, ja käyttää kannen tarkastettavana.

Nyt onkin sitten järkevintä katsastaa farkku ensin, koska siinä ei pitäisi olla muuta laittoa leimalle, kuin katalysaattorin vaihto ja
kolme pientä mätäpaikkaa.

The moose

  • Vieras
Paitsi että kosteus tiivistyy venakoppaan ja korkkiin kun autolla ei kunnolla ajeta vaan hyrrää pihassa tovin..

Nesteen katoaminen paineen teko ja lämpösen puute kopissa vois olla ihan oikeet oireet pahvin menolle.

 

Proturbo  Autodiagnoosi