Eli tehdäämpäs ihan oma topick tälle aiheelle, auto siis vm. 1998 V70 2.5 TDI ja alla lainattu tekstit "pikahuolto" topickista:
Appiukon 1998 V70 2.5 TDI ja käynnistysrobleemaa...
Viime viikon tiistaina vaihdettu pumpun hihna + kiristimet ja kaikki hehkut juuri edm. syystä.
Ei auttanut. Lämmöstä lähtee hyvin käyntiin ja lämpimänä, mutta kylmänä (=yön yli ilman roikkaa) saa sahata. Vaikka useamminkin hehkuttaisi, niin saa pitkään sahata (10-15 sekuntia) että lähtee näillä nollakeleillä käymään.
Hehkujen ohjaus? Olisiko? Apuva!
Tänään käyty letkun päässä.
Ennakko heitteli kokoajan -4 - 8° välillä. Todettiin että pumppu menossa.
Pyysin kuitenkin vielä säätämään pumpun kantta. Hetken naputtelun jälkeen tyhjäkäynti muuttui siistimmäksi ja ennakko pysyi just 6°. Kierroksilla nousi kuten pitää ja tyhjäkäynnillä taas tasan 6°.
Vielä ei voitu kylmäkäynnistystä kokeilla mutta huomenna selviää. Tosin 3 ja 4 suuttimien paluuletkut olivat märät, joten ne menee vaihtoon. Letku haettu, nyt odotellaan että minulla on aika moiselle operaatiolle. Appiukon mukaan vetoja tuli jokatapauksessa lisää.
Raportoin lisää jahka selviää. Ihan sen vuoksi että jos jollakulla on tämmöstä ongelmaa, niin tässä selvityksiä.
Ei auttanut, eilen kuoli akku kun ei lähtenyt käyntiin. Apuvirralla semmonen 3-4 starttausta pituudeltaan 5-10 sekuntia niin lähti -12°C pakkasista käymään.
Tänään sitten vaihdetaan suuttimien paluuletkut ja siihen kysymys:
Saako tuon sen jälkeen sahaamalla käyntiin? Ilmaahan se horii pumpun täyteen kun letkut vaihdetaan, mutta riittääkö starttaaminen apuvirralla vai pitääkö hinata tulille? Eikös tuo itseilmaa itsensä kuitenkin?
Ja edelleen vika pysyy, eli jos auto on lämmössä/moottori ajon jäljiltä lämmin niin lähtee ihan normaalisti käyntiin. Kylmänä ei lähde, vähän lupailee, mutta ei oikeastaan ja vaatii todella paljon sahaamista. Nyt on -3°C tuolla ulkona, eilen illalla ajettu auto vieraspaikalle eikä lähtenyt tuossa tunti sitten käyntiin. 4-5 todella pitkää starttausta ja akku tyhjäksi. Sitten apuvirralla pamahti melkein samointein tulille ja kävi heti kaikilla. Lähdettyään käyntiin saattaa joskus poltella moottorin vikavaloa (lambda) jonkinaikaa. Kulkee ja vetää kuitenkin todella hyvin.
Vaihdettu/tarkistettu:
- PA-suodatin vaihdettu (kaksoistiivisteen virhe tarkistettu ja kasattu oikein)
- Suuttimien paluuletkut (uusittu, vanhat olivat kivikovat ja märät)
- Pumpun hihna & kiristimet vaihdettu (säädetty roikan päässä ennakko kohdalleen)
- Pumpun kansi säädetty (jonka jälkeen säädetty roikan päässä ennakko kohdalleen)
- Hehkut uusittu (mitattu että ohjaus toimii)
Auttakaa viisaat. Jos auto olisi minun, niin olisin tuolla parkkipaikalla vikaa jo selvittämässä, muttakun ei ole. Antakaa suoraan vinkit mitkä letkut kannattaa samointein vaihtaa mahdollisen ilmavuodon riskin vuoksi. Letku tuskin hirvittävän kallista on.
Samoin, mitkä ovat ne perinteisimmät vuotopaikat pa-järjestelmässä? Tankkilaite? Auton alla letkut?
Kuulemma TDI:n pitäisi lähteä vielä -10°C pakasista ilman hehkuja käyntiin kunnossa ollessaan. Tuo taasen ei lähde edes hehkuttamalla nollakeleistä käymään. Onkin käynyt mielessä, että voisiko vika olla sähköpuolella? Esimerkiksi vääriä arvoja antava moottorin lämpötila-anturi, voiko sekoittaa kylmäkäynnistyksen?
Nyt olisi hyvät neuvot ja avut tarpeen...
