KL-varaosat  Race.fi

V70 2.5 TDI -98 ei lähde ilman lohkolämmitintä käyntiin.

  • 43 Vastauksia
  • 12954 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Eli tehdäämpäs ihan oma topick tälle aiheelle, auto siis vm. 1998 V70 2.5 TDI ja alla lainattu tekstit "pikahuolto" topickista:

Appiukon 1998 V70 2.5 TDI ja käynnistysrobleemaa...

Viime viikon tiistaina vaihdettu pumpun hihna + kiristimet ja kaikki hehkut juuri edm. syystä.

Ei auttanut. Lämmöstä lähtee hyvin käyntiin ja lämpimänä, mutta kylmänä (=yön yli ilman roikkaa) saa sahata. Vaikka useamminkin hehkuttaisi, niin saa pitkään sahata (10-15 sekuntia) että lähtee näillä nollakeleillä käymään.

Hehkujen ohjaus? Olisiko? Apuva!

Tänään käyty letkun päässä.

Ennakko heitteli kokoajan -4 - 8° välillä. Todettiin että pumppu menossa.

Pyysin kuitenkin vielä säätämään pumpun kantta. Hetken naputtelun jälkeen tyhjäkäynti muuttui siistimmäksi ja ennakko pysyi just 6°. Kierroksilla nousi kuten pitää ja tyhjäkäynnillä taas tasan 6°.

Vielä ei voitu kylmäkäynnistystä kokeilla mutta huomenna selviää. Tosin 3 ja 4 suuttimien paluuletkut olivat märät, joten ne menee vaihtoon. Letku haettu, nyt odotellaan että minulla on aika moiselle operaatiolle. Appiukon mukaan vetoja tuli jokatapauksessa lisää.

Raportoin lisää jahka selviää. Ihan sen vuoksi että jos jollakulla on tämmöstä ongelmaa, niin tässä selvityksiä.

Ei auttanut, eilen kuoli akku kun ei lähtenyt käyntiin. Apuvirralla semmonen 3-4 starttausta pituudeltaan 5-10 sekuntia niin lähti -12°C pakkasista käymään.

Tänään sitten vaihdetaan suuttimien paluuletkut ja siihen kysymys:
Saako tuon sen jälkeen sahaamalla käyntiin? Ilmaahan se horii pumpun täyteen kun letkut vaihdetaan, mutta riittääkö starttaaminen apuvirralla vai pitääkö hinata tulille? Eikös tuo itseilmaa itsensä kuitenkin?

Ja edelleen vika pysyy, eli jos auto on lämmössä/moottori ajon jäljiltä lämmin niin lähtee ihan normaalisti käyntiin. Kylmänä ei lähde, vähän lupailee, mutta ei oikeastaan ja vaatii todella paljon sahaamista. Nyt on -3°C tuolla ulkona, eilen illalla ajettu auto vieraspaikalle eikä lähtenyt tuossa tunti sitten käyntiin. 4-5 todella pitkää starttausta ja akku tyhjäksi. Sitten apuvirralla pamahti melkein samointein tulille ja kävi heti kaikilla. Lähdettyään käyntiin saattaa joskus poltella moottorin vikavaloa (lambda) jonkinaikaa. Kulkee ja vetää kuitenkin todella hyvin.

Vaihdettu/tarkistettu:
- PA-suodatin vaihdettu (kaksoistiivisteen virhe tarkistettu ja kasattu oikein)
- Suuttimien paluuletkut (uusittu, vanhat olivat kivikovat ja märät)
- Pumpun hihna & kiristimet vaihdettu (säädetty roikan päässä ennakko kohdalleen)
- Pumpun kansi säädetty (jonka jälkeen säädetty roikan päässä ennakko kohdalleen)
- Hehkut uusittu (mitattu että ohjaus toimii)

Auttakaa viisaat. Jos auto olisi minun, niin olisin tuolla parkkipaikalla vikaa jo selvittämässä, muttakun ei ole. Antakaa suoraan vinkit mitkä letkut kannattaa samointein vaihtaa mahdollisen ilmavuodon riskin vuoksi. Letku tuskin hirvittävän kallista on.
Samoin, mitkä ovat ne perinteisimmät vuotopaikat pa-järjestelmässä? Tankkilaite? Auton alla letkut?

Kuulemma TDI:n pitäisi lähteä vielä -10°C pakasista ilman hehkuja käyntiin kunnossa ollessaan. Tuo taasen ei lähde edes hehkuttamalla nollakeleistä käymään. Onkin käynyt mielessä, että voisiko vika olla sähköpuolella? Esimerkiksi vääriä arvoja antava moottorin lämpötila-anturi, voiko sekoittaa kylmäkäynnistyksen?


Nyt olisi hyvät neuvot ja avut tarpeen... :(

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Mulla oli aikoinaan, saman oloisia oireita, uudet hehkut, mekaaninen pumpun säätö heittokellolla, niin rupes lähteen. Muuta en tiedä. :idiot2: :hello: ja oli 2.5tdi -00
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
" Sitten apuvirralla pamahti melkein samointein tulille ja kävi heti kaikilla."

Kokeile toisella/hyvällä akulla, vaativat rivakan startin käynistyksessä/käynistyäkseen.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Eihän vain tämmöinen vika korjaantunut jollakulla startin uusimisella?
Sitä en muista oliko TDI kyseessä...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Eihän vain tämmöinen vika korjaantunut jollakulla startin uusimisella?
Sitä en muista oliko TDI kyseessä...

Hep! :hello:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Kerros Taavi vähän, miksi ja miten? En sitä sun topikkia heti löytänyt eikä haustakaan ollut apuja.... :-\

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kerros Taavi vähän, miksi ja miten? En sitä sun topikkia heti löytänyt eikä haustakaan ollut apuja.... :-\

En tainnut tehdä topicia, kyse oli minun tapauksessa pikkuhiljaa hiipineestä tilanteesta. Kunnes lopulta ei kovana pakkasaamuna lähtenyt lainkaan käyntiin Riihimäellä hotellin pihassa. Ei edes iltapäivällä vaikka Hämeenlinnasta saatiin apuja... :)

Tuo kone vaatii riittävästi kierroksia startilla, että kunnolla lähtee. Uudella (tai siis purkuosalla) startilla ero oli aivan selvä, pyöritti samalla akulla paljon nopeammin konetta ja käyntiinlähtö helpottui huomattavasti.

Mulla oireet oli pahimmat puolilämpimällä koneella tai juuri pikkupakkasilla. Ja tietty paukkupakkasilla. 10-20 pakkasilla käynnistyi ihan ok kun hehkutti kahdesti.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Okei. Kun tämä appiukon vehje ei lupaakkaan vaikka hehkuttaa 3-4 kertaa. Sillointällöin yskäisee, mutta siihen se jää. Apuvirralla lähtee pikku sahauksella yleensä (joskus vaatii pidemmän session).

Bilteman 5 vuotta vanha akku, vaihtoon?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Jos apuvirrallakaan ei tarpeeksi reippaasti pyöritä konetta, niin startti voi olla yksi syyllinen...

Akun uusiminen ei tosin haittaa, jos 5 vuotta on jo ikää, muttei välttämättä ratkaisekaan tätä...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Siskon TDi oireili samoin kuin Taavilla, käynnistyminen oli huonoa puolilämpimänä. Eli jos auto seisoi ajon jälkeen vaikka tunnin niin sai sahata akun tyhjäksi, apuvirralla aina laakista käyntiin. Tosin Punton ja narukaapelien kanssa rupes kaapelit käryämään ja Punto keittämään :D Kylmänäkin vaati normaalia pidemmän starttauksen, mutta lähti kuitenkin alle 10 sekunnin pyörittämisellä tulille, pakkas startista ei kokemusta kun tuo rupesi oireilemaan lämpimämpänä vuodenaikana. Korjaantui uudella startilla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: V70 2.5 TDI -98 ei lähde ilman lohkolämmitintä käyntiin.
« Vastaus #10 : 24.01.2015, 21:58:10 »
Ja lisätään vielä että tämä oire on vain pahentunut. Alkutalvesta lähti semmosella ~30 sekunnin sahaamisella. Nyt ei lähde yhdellä akulla.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: V70 2.5 TDI -98 ei lähde ilman lohkolämmitintä käyntiin.
« Vastaus #11 : 24.01.2015, 22:39:18 »
Kyllähän tuo selvästi starttivialta kuulostaa kun kokoajan huononee.
Mulla oli samalla koneella oleva volkkari ja siinäkin meni startti juuri niin, että ei enää kylmänä lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin ja kolmen neljän startin jälkeen oli muka akku tyhjä. Vaihdoin akun kun luulin sen olevan loppu mutta ei auttanut. Uudella startilla kelillä kun kelillä heti käyntiin kun vähän avainta näytti, pyöritti selvästi helpommin ja nopeammin. Siinä vanhassa akussakaan ei ollu mitään vikaa, palvelee toistatalvea dieseli karinassa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: V70 2.5 TDI -98 ei lähde ilman lohkolämmitintä käyntiin.
« Vastaus #12 : 25.01.2015, 09:18:38 »
Täällä oli samaa vikaa.. niin laitoin takaiskuventtiilin pa-linjaan heti siihen suodattimen letkuun. Seistessään päästi aina pa- linjan tyhjäksi tankiin päin.
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa volvette

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -98 ei lähde ilman lohkolämmitintä käyntiin.
« Vastaus #13 : 25.01.2015, 12:23:07 »
itellä kans vm98 v70 tdi ajettu 313000 eli sisäänajossa, mutta ihan samat oireet kun aloitus viestissä eli ei toivoakaan saada käyntiin ilman lohkoa pakkasilla, muuten käynnistyy hyvin. lambdan valo(mikäli se on se väkäs kolmio) syttyy välillä aamuisin ja lämmöt nousee puoliväliin ja flekti huutaa mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin lämmöt laskee heti ja lambdan valo katoaa. voisikohan nuo liittyä toisiinsa eli lämpöanturi olisi viallinen? ja mainittakoon että esim -20 pakkasilla riittää jo tyyliin 30 min lämmitys että käynnistyy.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015, 12:29:39 kirjoittanut volvette »
S80 Tdi vm.99

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -98 ei lähde ilman lohkolämmitintä käyntiin.
« Vastaus #14 : 25.01.2015, 13:12:33 »
itellä kans vm98 v70 tdi ajettu 313000 eli sisäänajossa, mutta ihan samat oireet kun aloitus viestissä eli ei toivoakaan saada käyntiin ilman lohkoa pakkasilla, muuten käynnistyy hyvin. lambdan valo(mikäli se on se väkäs kolmio) syttyy välillä aamuisin ja lämmöt nousee puoliväliin ja flekti huutaa mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin lämmöt laskee heti ja lambdan valo katoaa. voisikohan nuo liittyä toisiinsa eli lämpöanturi olisi viallinen? ja mainittakoon että esim -20 pakkasilla riittää jo tyyliin 30 min lämmitys että käynnistyy.

En usko lämpöanturi vikaan, minullakin tuo kolmio valo palaa useimmiten/aina ei ole lämpöihin/käyntiin/päästöihin vaikuttanut mitenkään, flekti lisäkatkaisimen takana ja lisäpolttoainepumppu sähköinen putsarin vieressä, lähtee käyntiin ilman hehkujakin pikkupakkasella :)

 

Elekma  Autoracing