Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?

  • 52 Vastauksia
  • 18153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« : 13.03.2015, 20:56:25 »
Otsikon mukainen auto kyseessä(tuttu foorumilta, edellinen omistaja "Diudi").
Elikkäs auto ollut minulla n. kuukauden. Muutaman kerran syttynyt lambda valo ja tarjonnut vika koodia 2-1-2 "Lambda-anturin signaali puuttuu".
Nyt tällä viikolla tehnyt seuraavaa, että auto ei ole oikeen tahtonut käynnistyä lämpimänä, muuta kuin kovalla saahaamisella tai antaa moottorin viilentyä hetken. Tänään lambda valo syttynyt kaksi kertaa ja antanut vikakoodit 2-1-2 ja 5-1-2 joka on kaiketi "Seossuhde (hetkellinen, rikas)".
Joskus harvoin kierrokset seilaa tyhjänkäynnillä ja aikasemmin lämpimällä koneella on kuulostanut siltä kuin ei kävisi aivan kaikilla.

Viittaisi siis kovasti lambda vikaan. Kysymykseni onkin, että onko näissä facelift mallin 960:ssä yksi vai kaksi lambdaa? Ja onko mitään tietoa, että monellako johdolla?

Kiitokset jo etukäteeen vastaajille.

Poissa 244 V8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995a lambd vikaa?
« Vastaus #1 : 13.03.2015, 22:04:58 »
-91--- 95  1     -96---98 2  lambdaa
PV -65.AMAZON -67 ja 68. 142-69.164-70.144-73.242-75.244GLD/V8-80.343 1,4-79 ja-80 ja-83.360 -84.740 2,3 -85.760-85.960 2,5 -95.S90-97. S90-98 V8 +JENKIT ja monet muut.

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #2 : 14.03.2015, 00:15:10 »
Ettei olisi kuitenkin -95 alkaen kahdella lambdalla?
Audi A6 4.2

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #3 : 14.03.2015, 09:08:32 »
-95 on sekä että mun tietääkseni. Vaikka on facelift on moottorinohjaimena vanhempi motronic tai sitten uudempi. :D Uudemmassa on obd töpseli ja vanhemmassa tuo vilkkukoodi. Vanhempi ei osaa kuin yhden lambdan.
S80 -07

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #4 : 14.03.2015, 12:52:58 »
Mulla on tuo vanhempi eli tuolla Volvon omalla ledi diagnostiikka systeemillä. Mitä ilmeisemmin siis yksi lambda vain.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #5 : 21.03.2015, 14:20:39 »
Nyt on lambda vaihdettu, eikä ole enään herjannut tuota 2-1-2 koodia. Lämpimänä käynnistyvyyteen ei kuitenkaan lambdan vaihdolla ollut vaikutusta. Eilen syttyi lambdavalo ja tarjosi vikakoodia "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla". Ja myöhemmin illalla vielä tuota 5-1-2. Tänään vaihdettu Volvon omat tulpat, eikä todettu muuta vaikutusta kun parempi tyhjäkäynti. Mistähän sitä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?

Niin ja sellainen lisäys, että jos sammuttaa auton ja käynnistää auton heti uudestaan niin lähtee ongelmitta käyntiin.

« Viimeksi muokattu: 21.03.2015, 16:02:13 kirjoittanut Nikkari »

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #6 : 21.03.2015, 19:07:33 »
Eli vikaa on siis seoksissa osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Mittaa mitä lamdan signaalijohdossa tapahtuu sekä imuvuotoja. Mielellään nämä yhtäaikaa.
S80 -07

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #7 : 22.03.2015, 18:10:14 »
Enpä ole vielä kerennyt mittailla lambdaa, mutta jotenkin en jaksaisi uskoa tuohon imuvuotoon koska kun lähtee käyntiin niin käy hyvin ja vetoja on.  Tänään auto sammui ajosta. Hylkäsin auton siihen paikkaan, muutaman tunnin päästä tulin takaisin peli paikalle. Auto laakista käymään ja ajoin kotiin. Kotosalla putsasin IMM:n ja katsoin vikakoodit. Tarjosi koodit 5-1-2, 1-1-3, 1-1-5. Laitoin auton käymään ilman IMM:n johtoa jonka jälkeen antoi vielä koodin 1-2-1. Nuo uudet koodit saattaa kylläkin johtua siitä, että olin käyttänyt IMM johdon irti ennenkuin katsoin koodit. Mitähän tuo 1-1-5 mahtaa tarkoittaa?

Niin ja semmoinen offtopic vielä, että mahtaakohan siniseltä saada kaikki vesiletkut ko. Volvoon kun tänään sitten halkesi vielä yksi vesiletku.

Kiitos jo etukäteen vastanneille.

Poissa 244 V8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #8 : 22.03.2015, 22:17:22 »
1-1-3   1-1-5 suuttimien piuhat poikki tai oikkarissa tai rusku boksin maa pätkii tuttu vika korjatui kun vaihdon moottorin johtosarjan
PV -65.AMAZON -67 ja 68. 142-69.164-70.144-73.242-75.244GLD/V8-80.343 1,4-79 ja-80 ja-83.360 -84.740 2,3 -85.760-85.960 2,5 -95.S90-97. S90-98 V8 +JENKIT ja monet muut.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #9 : 29.03.2015, 20:29:14 »
Suuttimien johdot tarkistettu ja liittimiin suihkittu kontaktipintojen puhdistusainetta. Imuvuodot kokeiltu suihkimalla brake cleaneria imusarjan ja suuttimien alueelle. Myös vauhtipyörän asentotunnistimen ja nokka-akselin asentotunnistimen liittimet putsattu.

Tallilla tuli yhden jenkkiharrastajan kanssa puhetta ongelmasta ja käski mittamaan vedenlämpöanturin. Sanoi, että hänellä yhdessä autossa aiheutti tuollaista vikaa kun vedenlämpöanturi antoi väärää arvoa.
Anturi kuitenkin sen verta hankalassa paikassa, että eipä sieltä niin vain mittailla. Anturin liittimelle tulevat johdot olivat rispaantuneet, joten lienee tarpeen uusia liitin. Ideaa mistä voisi löytää sopivan liittimen anturille.
http://web-cdn.tecdoc.net/cis/documents/hzg8NkuwDxx4_KFaK/938860/0

Eli tuommonen anturi kyseessä.

Kokeilin käynnistää auton niin, että vedenlämpöanturin liitin oli irti. Lähti käymään melko huonosti ja tyhjäkäynti oli todella huono ja antoi koodin 1-2-3- "Moottorin lämpöanturi". Jostain olin kuitenkin lukevinani, että auton ei pitäisi edes käynnistyä jos lämpöanturi on mennyt, pitääkö paikkaansa?

Volvollakin pyörähdin ja varaosatiskillä asioidessani kysäsin vinkkiä. Veikkasivat lambdaa, tulppia ja imuvuotoa, eivät uskoneet, että vika olisi IMM:ssä. Kuulemma 960:ssa tyyppivikana, että kastelee tulpat. Fixusella veikkailtiin kampiakselin asentotunnistinta.

Tulppia vaihtaessani totesin, että 1. sylinterin puolassa oli halkeama, voiko vaikuttaa asiaan?

Enemmän tiedetään kuitenkin taas kun saan tuon vesiletkun vaihdettua ja auton testilenkille.

Kiitokset jo tähän asti tulleista ja tulevista neuvoista. ;)

Edit: Lämpötila anturin voi kaiketi myös mitata ecun päästä, joten täytyypä sieltä kokeilla. Eikös se ole apukuljettajan jalkatilaan jemmattu?
« Viimeksi muokattu: 29.03.2015, 20:57:57 kirjoittanut Nikkari »

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #10 : 29.03.2015, 21:14:09 »
Suuttimien johdot tarkistettu ja liittimiin suihkittu kontaktipintojen puhdistusainetta. Imuvuodot kokeiltu suihkimalla brake cleaneria imusarjan ja suuttimien alueelle. Myös vauhtipyörän asentotunnistimen ja nokka-akselin asentotunnistimen liittimet putsattu.

Tallilla tuli yhden jenkkiharrastajan kanssa puhetta ongelmasta ja käski mittamaan vedenlämpöanturin. Sanoi, että hänellä yhdessä autossa aiheutti tuollaista vikaa kun vedenlämpöanturi antoi väärää arvoa.
Anturi kuitenkin sen verta hankalassa paikassa, että eipä sieltä niin vain mittailla. Anturin liittimelle tulevat johdot olivat rispaantuneet, joten lienee tarpeen uusia liitin. Ideaa mistä voisi löytää sopivan liittimen anturille.
http://web-cdn.tecdoc.net/cis/documents/hzg8NkuwDxx4_KFaK/938860/0

Eli tuommonen anturi kyseessä.

Kokeilin käynnistää auton niin, että vedenlämpöanturin liitin oli irti. Lähti käymään melko huonosti ja tyhjäkäynti oli todella huono ja antoi koodin 1-2-3- "Moottorin lämpöanturi". Jostain olin kuitenkin lukevinani, että auton ei pitäisi edes käynnistyä jos lämpöanturi on mennyt, pitääkö paikkaansa?

Volvollakin pyörähdin ja varaosatiskillä asioidessani kysäsin vinkkiä. Veikkasivat lambdaa, tulppia ja imuvuotoa, eivät uskoneet, että vika olisi IMM:ssä. Kuulemma 960:ssa tyyppivikana, että kastelee tulpat. Fixusella veikkailtiin kampiakselin asentotunnistinta.

Tulppia vaihtaessani totesin, että 1. sylinterin puolassa oli halkeama, voiko vaikuttaa asiaan?

Enemmän tiedetään kuitenkin taas kun saan tuon vesiletkun vaihdettua ja auton testilenkille.

Kiitokset jo tähän asti tulleista ja tulevista neuvoista. ;)

Edit: Lämpötila anturin voi kaiketi myös mitata ecun päästä, joten täytyypä sieltä kokeilla. Eikös se ole apukuljettajan jalkatilaan jemmattu?

Helpoimmalla pääsee, kun vaihtaa sen lämpöanturin. En enää muista oliko uudempi vai vanhempi kahdella lämpötila-anturilla, toinen ECU:lle joka sijaitsee kannen ja tulipellin välissä, toinen termarin nurkilla.

Tuskinpa 960 tulppia kastelee, mutta se voi olla helpompi selittää, liimaventtiili on oikeampi termi (venttiilit jää auki).

Linkki ei pelaa, motonetissäkin on kattavasti liittimiä...
Audi A6 4.2

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #11 : 29.03.2015, 21:19:29 »
Juu täytyypä kokeilla vaihtaa tuo. Kyseessä tuommonen 2-napainen D-liitin(oikea termi?).

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #12 : 29.03.2015, 21:43:23 »
Vanhempi Motronic mikä aloittajallakin on, on yksi lämpötilatunnistin ja se on juurikin siellä jonkinverran ahtaassa välissä sylinterikannen takana. Uudemmassa se on termarikotelossa. Kun lämpötila-anturin lanka pätkii tms, näkee ecu moottorin lämpötilan yli 40 asteen pakkasena. Lämpimässä hallissa polttoainetta tulee näin ollen "hieman" liikaa. Tinakuutosissa on ongelmana hyvin hapertuneet ja kovettuneet puolien sähköjohtosarjat ja niiden löystyneet liittimet. Myös normaali hydraulinostajien auki jäämis vaiva koskee yhtälailla näitä moottoreita.
S80 -07

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #13 : 29.03.2015, 23:03:12 »
D-mallinen liitin on moottorin takana olevalla lämpöanturilla ja se vm. -95 ja vanhemmissa on moottorinohjaukselle. Samanlaista liitintä on 200/700/900 ja ainakin alkupään 850:ssä monessa eri paikassa konehuoneessa. Esim. pesurinmoottoreissa.

Vanhempi Motronic mikä aloittajallakin on, on yksi lämpötilatunnistin ja se on juurikin siellä jonkinverran ahtaassa välissä sylinterikannen takana. Uudemmassa se on termarikotelossa.
Vanhassa on kaksi anturia eli nuo molemmat, uudemmissa vain termarikotelossa. Termarikotelon anturi on vanhoissa lämpömittarille ja uudemmissa boksi ohjaa lämpömittaria.

liimaventtiili on oikeampi termi (venttiilit jää auki).
Joka ei liity millään tavalla siihen, että venttiilit itsessään olisivat jumissa vaan tilanne johtuu nostajista.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2015, 23:06:50 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #14 : 04.04.2015, 16:29:37 »
Eilen sain anturin vaihdettua ja tänään sitten uuden letkun paikalleen. Vähän oli ongelmia käynnistymisen kanssa. Joutui aika pitkään saahaamaan ennen kuin käynnistyi ja pysyi vain muutaman sekunnin käynnissä. No sain auton käyntiin ja pidin kaasulla käynnissä n.15 sek jonka jälkeen rupesi käymään hienosti itsestään. Testilenkillä toimi hienosti. Kotipihaan kurvatessa syttyi taas lambdavalo. No ei muutakuin vikakoodit syyniin, 5-1-2("Oxygen integrator at max lean running limit") jälleen eli kertonee rikkaasta seoksesta?

No kokeilin käynnistää auton lämpimänä uudestaan, n. 5-10 min pihaan saapumisen jälkeen, ja lähti hienosti käyntiin. Käynnistymisen jälkeen tyhjäkäynnillä auton kierrokset seilasi 0-1000rpm välillä n. 10 sek ajan jonka jälkeen kierrokset tasaantui. Tässä vaiheessa havahduin, siihen, että vedet tuli moottorin perästä ulos... Joko lämpötila-anturi jäännyt sen verta löysälle tai sitten kennolle lähtevä letku ottanut kipeetä anturin asennusvaiheessa. Luultavasti jälkimmäinen.

Enemmän taas tiedetään kun saisi nuo vedet pysymään sisällä ja pääsisi vähän ajelemaan autolla, että lähteekö tuo aina käyntiin lämpimänä.

Mutta ideoita kaivattaisiin tuohon 5-1-2 koodiin, mikä se nyt sitten onkaan ???.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo