Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 115883 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Taustatietoa

Eli kyseessä vm. -88 244 GL. Löytyy ohjaustehostinta, jonkinsortin sävylasia, pyllynlämmitintä ja vetokoukkua. Siihen ne herkut oikeastaan jää  :D Autolla rullailtu 460tkm. Tekniikkana B200E + M47 + 1030.

Tarkoituksena olisi palauttaa vanhus ulkokuorellisesti entiseen loistoonsa, kuitenkin pienillä lisämausteilla, mutta ei mitään 18" vanteita, madallusta, pörinäpönttöjä, älyttömiä subbareita konttiin rämisemään jne.. Puhdas pappavolvo pienillä erikoisuuksilla  ::)





Alkuperäinen

- B200E
- M47
- 1030 akseli



Nykyisellään


Ulkoasu

- Väri Z299/58L "Persia Pearl"
- Vanteet Volvo Otrera 17x7.5"


Kansi

- 1mm laskettu 530
- Venttiilit läpätty
- A-nokka


Moottori

- Hoonattu B230
- KL-Racing 29.5mm H-profiilit APR pultein
- Glyco laakerit
- Reinz/Elring tiivisteet
- Turbon suurempituottoinen öljypumppu


Alusta

- Tuplavakaajat takana
- Uretaanitpuslat
- Kaasuiskarit
- KL-Racing 60/40 madallussarja
- 25mm spacerit
- Etujarrut Volvo XC90 vm. -15, 336mm Brembo


Voimansiirto

- Getrag 260/6 KL-Racing muunnoslaipalla
- Blingfactory Billet vauhtipyörä
- 240mm BMW M5 kytkin
- 765 asetelma
- Nestekytkin
- 1031 akseli
- G80 lukko


Virit

- Omavalmiste pakosarja
- Garrett GT1749 x 2kpl
- 240/740/940 60mm modellanpassade cooleri





Tapahtumia

22.03.2015 Volvo tuli taloon



veturi ei oma

25.03-15.05.2015 Mentiin perse edellä puuhun, joten homma mei uusiksi. Alkoi korigrillin väsäys ja auton lopullinen strippaus.

25.05.2015 Grilli valmis, auto vartaaseen.

28.05.2015 Massojen raapimista  :idiot2:

10.06.2015 Epäonnistuneiden kohtien uudelleen tekemistä, mm. munapussien ohitusleikkaus

20.07.2015 Oikea kynnys valmiiksi, vasenta aloiteltu, hommat seisoo oven puuttumisen takia niin ei saa mallailtua kynnystä kohdalleen

01.08.2015 Ovien perässä reissu Ouluun

02.08.2015 Vasen kynnys valmiiksi

03.08.2015 Peltityöt saatettu päätökseen

04.08.2015 Puhallukseen

08.08.2015 Auto puhallettu, maalausta aloiteltu

10.08.2015 Pohja maalattu, pitää vielä kynnyskotelot suihkuttaa massaa täyteen
 
18.08.2015 Kori kiikutettu takaisin oman tontin rajojen sisään ja laitettu talviunille

02.09.2015 Moottori otettu käsittelyyn

02.09.2015 - xx.xx.201x Osien haalintaa

07.12.2015 Osat koneistamolle. Lohkon hoonaus, kannesta 1mm pois jne

30.01.2016 Melkein kaikki alustan osat puhallettu ja maalattu

04.03.2016 Kaikki alustan osat puhallettuna, maalattuna ja asennettuna

2.7.2016 Pakosarjat valmiina

04.12.2016 Vauhtipyörä asetelmineen tuli, sekä auto siirrettiin maalaukseen

16.12.2016 Kori siirretty pois maalauksesta ja aloitettu lokasuojien, sekä ovien maalaus




23.03.2015 eteenpäin tapahtunutta
Eli heti seuraavana päivänä hyökkäsin auton kimppuun ja sisusta lensi ensimmäisenä ulos autosta. Kuskin sekä vänkärin puoli kumpikin lainehti vedestä ja vaimennusmatot lensi samantien roskiin, onneksi kuitenkin verhoilun sain kuivatettua.



Mukana tuli myös toiset vanteet (Adhara) ja pakkohan ne oli alle pyöräyttää

Vähän fotoa jalkatiloista





Kuonavasaralla taputtelun jälkeen kyljetkin antautuivat



Loppujenlopuksi saldo oli tämä; Vasen takaovi oli alareunastaan mädäntynyt n. 10cm matkalta, varapyöräkotelot menevät kokonaan uusiksi, molemmat kyljet, vänkärin ja kuskin jalkatilat, takakaaret, peräluukun reunaa, tunkkauspisteet jne.. Lisää varmasti tulee kunhan kerkeää naputtelemaan.


Noh.. On täällä nähty ennenkin ruosteisia autoja jotenka paikkaamaan siis.









« Viimeksi muokattu: 25.09.2017, 23:28:49 kirjoittanut razori »

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #1 : 12.04.2015, 16:52:46 »

Ajateltua tekniikka;

- B200E
- Mitsu Evo 10 männät
- SPM 158mm H-prof veivit
- 530 kansi
- HX35 super tai HX40 (pesän  koko?)
- Mega v.3 (tai joku muu. Itseä kiehtoo ajatus ohjelman vaihto lennosta erillisellä kytkimellä helpottaa mm. vähän katsastusta vai onko tuo Megaruuta kuinka helppo opetella säätämään itse?)
- Bosch hukkakipinäpuola
- 1031 perä lukolla (räikkä vai kitka?)
- M90 tai Getrag 262


Voi tulla vähän väljä kone noilla evomitsun männillä :D b200X poraus on kuiteskin 88.9mm ja evomitsun männät 86mm... Riippuen tehotavoitteesta viisain ostos voisi olla b230fk/fk suoraan aihioksi ja jatkojalostaa sitä.

Ahtimeksi takuuvarma valinta on hx35 #12 pesällä. Kannattaa selata tuolta viritysosiosta topicci nimeltään "B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput."

Megan kanssa täytyy muistaa, että se on yhtä hyvä kuin kasaajansa ja pask*lla johtosarjalla pilaa kaiken. Itse megan säätö ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii perusasioiden tuntemisen. Nykyään onneksi aika moni paikka säätää myös megaa kaupallisten moottorinohjauksien ohella. Puolaksi kannattaa hommata vaggilainen hukkakipinäpuola sisäisellä pääteasteella, helppo asentaa ja riittää suht pitkälle.

Takuuvarma voimansiirron resepti lienee m90+SRE. Mitä lukkoon tulee suosittelen lämpimästi torsenia. Kitkalukot tuppaavat olemaan aina huollon tarpeessa ja ehjät kalliita.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2015, 16:54:23 kirjoittanut samupyh »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #2 : 12.04.2015, 18:00:05 »
Varmaan itse lähtisin siitä että ruostehommien jälkeen laittaisin megan tuohon vakio mottiin, ja samalla kasaisin riittävän polttoainepuolen, sitten laittaisin alustan, jarrut ja perän kuntoon, ja sitten kasaisin viimeisenä sen turbotekniikan. pysyisi auto kokoajan ajossa :)
B200 riittänee vakiomännillä ja 13mm veiveillä jo +350hv luokkaan, kunhan kone on säädöissä.
Onnea projektiin!

Takuuvarma voimansiirron resepti lienee m90+SRE.
Ei nuo m90 aina niin hyviä ole, kestää kuulemma noin 500hv stripillä, ja synkronirenkaat yleensä huonot kohtuu pienilläkin kilometreillä. oma vakio 300tkm ajettu 960 m90 rutisee ykkösellä ja kolmosella vähän väliä, en tuota yksilöä viritettyyn laittaisi. hinnatkin näillä yleensä kohtuuttomia.


Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #3 : 12.04.2015, 18:43:11 »
Ei nuo m90 aina niin hyviä ole, kestää kuulemma noin 500hv stripillä, ja synkronirenkaat yleensä huonot kohtuu pienilläkin kilometreillä. oma vakio 300tkm ajettu 960 m90 rutisee ykkösellä ja kolmosella vähän väliä, en tuota yksilöä viritettyyn laittaisi. hinnatkin näillä yleensä kohtuuttomia.
Tähän kun lisätään se, että M90 kakkosnelosen koriin, niin oikeastaan mikään ei ole edes bolt-on paitsi laatikko koneeseen. Parin satasen lisäsatsaus ja alkaakin löytyä Getragia ja ZF:ää. Sitten tietty eriasia jos jostain saa esim. 940 purkuauton jossa mokoma loota on jo valmiiksi tai muuten hyvän diilin.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #4 : 12.04.2015, 18:55:13 »
Tähän kun lisätään se, että M90 kakkosnelosen koriin, niin oikeastaan mikään ei ole edes bolt-on paitsi laatikko koneeseen. Parin satasen lisäsatsaus ja alkaakin löytyä Getragia ja ZF:ää.

Sen mukaan tehdään mikä on järkevintä/kestävin toteuttaa.

Laitetaas tähän nyt vielä vaikka kuvaa, kun ei muuta nyt ole, niistä kirkkaista lampuista jotka aloituspostauksessa mainitsin.  :pomo:

« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 20:41:06 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #5 : 19.04.2015, 23:11:57 »
Dodiiiin..

Taas on tapahtunut parissa päivässä. Lähinnä linjalla mätää peltiä pois ja tervettä tilalle  :D Eli sukellus ruumaan.





Reuna oli melkein koko matkalta auki.. Kerrankin oli mukava hitsailla kun oli ns. suoraa hitsattavaa  :D






Seuraavaksi ryhdyin tuhoamaan oikean puolen koteloa







Loputtomiin en kuitenkaan jaksanut koteloa tuhota, kun ei ole resursseja paikata niin vetelin vielä kerroksen maalia kertaalleen jo paikattuihin kohtiin




Näin tällä kertaa :)
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 20:45:26 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #6 : 26.05.2015, 23:39:13 »
Jassoo.. Jotakin pitäisi päivitellä? Edellisestä onkin jo tovi ja tuon tovin aikana on tapahtunut yhtä jos toista  :)

Eräänä iltana tuli vietettyä pieni hiljainen hetki auton kanssa ja vain tuijottelin mitä on saatu aikaiseksi, noin puolet autosta paikkailtu ja oli hyvää vauhtia edistymässä, mutta tuon tuijottelun aikana totesin, että auto valmistuu "liiankin" nopeasti, ja jälkikin on sen mukaista eli mallia "perse edellä puuhun"  :nohnoh

Ja tilannetta ei lohduttanut yhtään ajatus, jonka mukaan autossa saattaa olla vielä muuallakin kivoja ylläripylläreitä massauksen alla, kun massaa on paikoitellen aikas runsaasti

Noh, rälläkkä ja hitsi jäivät pölyyntymään ja työkaluiksi vaihtui liuta kiintoavaimia, meisseleitä ja pulttipyssy, syystä että tätä hommaa ei kusta vaan tämä tehdään kunnolla  :o


Pikkuhiljaa auto näytti tältä;





Ja jotta tekeminen ei loppuisi kesken;





Tuon jälkeen auto jäi vähäksi aikaa ja käteen vaihtui hitsi, iso läjä puikkoja ja jotain mistä askarrella  ::)





Hetken miettimisen tuloksena syntyi seuraavaa  :idiot2:  :hg:






Pirssistä siis raavitaan massat pois, hiekkapuhalletaan kauttaaltaan ja paikkaillaan mädät kohdat KUNNOLLA, jonka jälkeen maalataan jollakin muulla värillä   :juhau:

Tällaista tänne!  :uglystupid2:
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 20:47:08 kirjoittanut razori »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2275
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #7 : 27.05.2015, 19:59:01 »
No nyt! Näyttää ainakin lupaavalta kun on yritystä tehdä peltihommat kunnolla. O0 Itsellä ei noihin hommiin ole oikein ikinä riittänyt mielenkiinto, eikä sen paremmin osaaminenkaan. :idiot2:

Suomen maasta on tällä tahdilla varmaan vapaastihengittävät 200-sarjan Volvot loppuneet kymmenen vuoden sisään? :2funny:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus, BBQ party
« Vastaus #8 : 28.05.2015, 08:32:01 »
tuo massanpoisto se on mukavaa hommaa, kuumailmapuhallin ja lasta vaan kouraan ja hinkkaamaan.
millä aijot maalata pohjan? itse maalasin epoximaalilla mutta vähän kaduttaa etten maalannut sinkkiepoxilla.
Sama homma itsellä jo takana ja voin sanoa että kannatti, uusiks meni kyllä aika paljon peltiä.

Tuosta motivaatiota *W-> V:> sieltä löytyy mun päiväkirjasta lisää kuvia jos kiinnostaa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus
« Vastaus #9 : 28.05.2015, 20:03:33 »
No nyt! Näyttää ainakin lupaavalta kun on yritystä tehdä peltihommat kunnolla. O0 Itsellä ei noihin hommiin ole oikein ikinä riittänyt mielenkiinto, eikä sen paremmin osaaminenkaan. :idiot2:

Kiitosta  P> No pakko kyllä myöntää, että tämä vaatii jo pientä luonnevammaisuutta (viitseliäisyyttä) alkaa tekemään hommat näin perusteellisesti, mutta saapahan elellä rauhassa sen tiedon kanssa, että joka paikka on käyty läpi ja kaikki on tip top  :)

Suomen maasta on tällä tahdilla varmaan vapaastihengittävät 200-sarjan Volvot loppuneet kymmenen vuoden sisään? :2funny:

Eikai nyt sentään?  :D Aina joukkoon mahtuu muutama vaparin nimeen vannova  :2funny:

tuo massanpoisto se on mukavaa hommaa, kuumailmapuhallin ja lasta vaan kouraan ja hinkkaamaan.

Hyhhyh.. Sarkasmiko täällä haisee vai pullisteleekohan tietokoneen konkat omia aikojaan?  ???  :D

millä aijot maalata pohjan? itse maalasin epoximaalilla mutta vähän kaduttaa etten maalannut sinkkiepoxilla.

Sellaista sinkkipitoista happomaalia olisi tarkoitus pohjaan pyöräyttää :) Käyttöautonkin pohjassa majailee tuota kyseistä ainetta ja on kyllä pysynyt ja lujasti

Sama homma itsellä jo takana ja voin sanoa että kannatti, uusiks meni kyllä aika paljon peltiä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuosta motivaatiota *W-> V:> sieltä löytyy mun päiväkirjasta lisää kuvia jos kiinnostaa.

Nättiä settiä sielläkin  S* ja kiitos motivaattorista! Kun tekee kerran hyvin niin ei tarvitse tehdä kahta kertaa huonosti  :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 turbotus, BBQ party
« Vastaus #10 : 16.07.2015, 22:45:20 »
Häiriköidääs taas vähän tännekkin..

Muutama viikko on tullut kerättyä motivaatiota tehdä autolle yhtään mitään. Mutta kun sitä sain jälleen kerättyä niin alkoi tapahtua!  :)

Takakaari sai kyytiä







Vähän lamellilaikkaa perään  :)





Tuon jälkeen kiveksille tehtiin ohitusleikkaus, vaikka niitä kovasti yritin aluksia rakentaa takaisin :o




Ja kun homma lähti kunnolla käsistä niin menkööt sitten kunnolla. Eli kynnykset hittoon ja uutta tilalle  :)

Meinasin töissä kanttailla uudet kynnykset, mutta oli vähän liian iso vehje niin osoittautui mahdottomuudeksi.. Joten kynnykset tarjoaa Motonet!

Vähän siistimistä





Mallailua





Pohjan uudelleen rakentelua jotta saa kynnykset liimattua  :)






« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 20:55:06 kirjoittanut razori »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5749
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88, BBQ party
« Vastaus #11 : 17.07.2015, 00:35:44 »
Kannattaa sovittaa ovia. Se kynnyspelti tykkää vääntyillä kun hitsaat uutta helmas
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88, BBQ party
« Vastaus #12 : 17.07.2015, 08:11:58 »
Kannattaa sovittaa ovia. Se kynnyspelti tykkää vääntyillä kun hitsaat uutta helmas

Varmasti vääntyilee jos yhtämittaa liimailee kiinni.. Eikä tuota kynnystä ole tarkoitus koko matkalta hitsata. Vaan samalla tyylillä kiinni kuin vanhakin -pistehitsaamalla

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88, BBQ party
« Vastaus #13 : 18.07.2015, 14:50:37 »
Taas etenee

Auton oikea kylki hitsausten osalta miltei valmis, vänkärin jalkojen alle viimeisiä paloja tässä hitsataan ja poikittaisrunkopalkkia parsitaan kasaa jolloin päästäisiin sovittelemaan kynnystä lopullisesti paikoilleen. :)

Yhtä tuttua hiekkapuhalluksen osalta on jo vähän hätyytelty ja sen osalta näytettiin vihreää valoa. Sanoi vain, että "senkus tulet, tuossa näyttäisi olevan vielä pari tonnia hiekkaa jäljellä"  :idiot2:  :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88, BBQ party
« Vastaus #14 : 19.07.2015, 13:22:46 »
Tänään taas saavutettu yksi virstanpylväs ja jos laiska olisin, niin julistaisin korityöt päättyneeksi   8)

Ovet menee nätisti paikoilleen, eivät ahdista mistään suunnasta

Mutta vielä pitää käyttää vasen puoli auki, johtuen silloisesta hätäilystäni josta aiheutui lopputulos, joka on julkaisukelvotonta  :buck2:

Jospa ensi viikolla päästäisiin jo puhaltelemaan?  ::)
« Viimeksi muokattu: 25.07.2015, 22:29:36 kirjoittanut razori »

 

Proturbo  Autodiagnoosi