Proturbo  Autodiagnoosi

ETS-valo

  • 9 Vastauksia
  • 5837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jami

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
ETS-valo
« : 14.06.2011, 20:20:04 »
C70 2.3 T3 v.1999  Vein auton laajennettuun ilmastointihuoltoon siniselle ja pyysin samalla katsomaan ets-valon aiheuttamat vikakoodit. Ets-valo alkoi syttymään silloin tällöin tammikuusta lähtien, eikä ollut aiheuttanut minkäänlaisia käyntihäiriöitä. Diagnostiikkakoodien luku/nollaus kuulemma kesti toista tuntia, kun eivät meinanneet saada yhteyttä etm/ecm:ään. En tiedä olivatko yrittäneet syöttää uutta softaa. Tuloksena oli kuitenkin analyysi : kaasuläppä viallinen. Ei siinä mitään, mutta vakionopeussäädin alkoi reistailemaan tämän huollon jälkeen. Lopetti toimintansa lyhyen ajon jälkeen ja myös aina kun ets-valo paloi.
Vein uudestaan huoltoon ja mainitsin tästä vakkariongelmasta. Tekivät ohjelmiston poiminnan (ECM/ETM-päivitys) ja CDM-uudelleenlatauksen. Info: CDM- ja ECM-välinen tiedonsiirto-ongelma, ECM:n päivitys ei mahdollista ja CDM tilttaa. Vakkariongelma ei poistunut, ehkä tuli harvemmin eikä ets-valo syttynyt niin usein.
Eikun uudestaan huoltoon. Pyysin läppäkotelon puhdistuksen ja vikakoodien luvun. Tulos: ei vikakoodeja läppäkotelosta. Info: ajoittainen tiedonsiirtovika DIM-ECM/ETM välillä. Sanoivat mittarin DIM-kortin reistailevan. Arvaus : juotoskatkos. Tämän operaation jälkeen vakkari on pysynyt päällä pitkiäkin matkoja. Ets-valo on syttynyt kolmisen kertaa kiihdytystilanteissa ja ainoastaan silloin ei vakkari ole toiminut. Olen ajanut n. 300 km, kokeillut kuoppaisia teitä ja vähän paukuttanut mittaritaulua. Ei ole ets-valo ainakaan tärinästä syttynyt. DIM-kortin hinta asennuksineen 700 eur. Toimiiko vakkari kortin asennuksenkaan jälkeen ja mitä sille tapahtui ensimmäisessä huollossa? 

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETS-valo
« Vastaus #1 : 14.06.2011, 21:24:29 »
Talvella voi jäätynyt cooleri aiheuttaa tuon ETS-valon syttymisen.

Itellä tuo jäätyi ekan kerran muutama vuosi sitten ja sitten luettiin koodeja käyttöautolla, kun ei asentaja uskonut, että cooleri voisi olla jääsä, hän vaan veikkas tuota kaasuläppää. Vikakoodit ilmoitti vikaa kaasuläppäkotelossa.
Kotelo oli kuitenkin vaihdettu vähän ennen kuin auton ostin, joten hieman siis epäilin tuon kotelon viallisuutta.
Yrittivät päivittää kaasuläpän ohjelmaa, mutta ei se onnistunut, eivätkä saaneet myöskään ECUa päivitettyä.
Onneksi ei silloin onnistuneet turhat ohjelmapäivitykset.
Oikea vika selvisi sitten, kun seuraavana viikonloppuna cooleri jäätyi uudestaan.

Tuohon vakkarivikaan voi olla kyllä ABS-boksin tinauksetkin syyllisiä. Sytytteleekö se joskus ABS:n vikavaloa, entä toimiiko mittaristo muuten normaalisti?
Itelä heitti nopeusmittarin joskus villiksi ja vakkari ei mennyt sitten päälle. Vika oli ABS-boksin tinauksissa.
Oma kosla on samanvuotinen, kuin sullakin ja näistä tykkää nuo ABS-ohjainboksit ja kaasuläpät hajoavan.

Paljonko sun autolla on ajettu?



Poissa wolfdriver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #2 : 14.06.2011, 22:23:30 »
Mulla ainakin lakkasi vakkari aina toimimasta kun ets-valo syttyi kaasuläppäkotelon takia,ei ilmeisesti kuulu toimia jos moottorin elektroniikassa on jotain vikaa,korjaantui kun sammutti auton jolloin ets-valo sammui kunnes taas läppäkotelo temppuili seuraavan kerran

Poissa jami

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #3 : 14.06.2011, 23:06:52 »
Muistaakseni  luin jostakin aikaisemmasta topicista ABS-jarruyksikön tinakatkoksista, joten testasin jarruja ets-valon palaessa. ABS jarrut toimivat moitteettomasti. Mittaristossa ei muita ongelmia paitsi silloin tammikuussa syttyi moottorivalo muutamia kertoja, kun ets-valo alkoi näyttäytyä. Tulpat vaihdoin kuukausi sitten, yksi oli löysällä aiheuttaen jonkin verran karstaa tulpan ympäristöön. Tuskin merkitystä. Vakkari on jälkiohjelmoitu nelisen vuotta sitten. Pari vuotta sitten vaihdoin kaikki viisi puolaa. Auttoi silloiseen ongelmaan. Ainoa mitä huomasin läppäkotelon puhdistuksen jälkeen oli, että kaasupoljinta painettaessa auto reagoi jotenkin ärhäkkäämmin (voihan
se olla vain tuntemus). Ajettu 187 tkm.

Poissa jami

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #4 : 14.06.2011, 23:23:55 »
Ennen huoltoa ets-valo ei vaikuttanut vakkarin toimintaan. Voisikohan se johtua vakkarin jälkiasennuksesta, siis silloinkin olisi ollut joitakin tiedonsiirto-ongelmia. Itseasiassa olen yrittänyt selvittää eri topiceista tätä samaa asiaa.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #5 : 15.06.2011, 00:29:17 »
Itselläni syttyi tuo ETS-valo talvella pari kertaa kun ajoi lämpimästä tallista ulos. Ajossa kuitenkaan huomannut mitään poikkeavaa. Toisella kerralla valo ei sammunut ennen kuin käytti akkua irti. Tuon jälkeen ei ole  palanut. Syy syttymiseen ei selvinnyt.

Jos auto toimii yleisesti ottaen hyvin, niin en ihan helpolla ota noita päivityksiä. Tuntuu että niistä on toisinaan enemmän harmia kuin hyötyä.

Poissa Klpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #6 : 17.12.2015, 00:01:44 »
No meille tuli neljäs Volvo, eli 2000 vm V70 2,5 20V peruskoneella. Historia luokkaa " Ruotsalainen mummo ajanut peruuttamalla kyläkauppaan ja takaisin" Kilometrejä mittarissa 290 000. Viralliset huoltomerkinnät puuttuvat viimeiseltä 8o tkm ajalta, mutta esim. jakohihna oli vaihdettu. Ja muutamaan viime vuoteen  ollut liikenteessä vain n. 30 tkm. Auto vasta katsastettu. ETS alkoi palamaan heti kaupasta lähdettyä ja tankkauksen jälkeen pientä nykimistä, joka on luonteeltaan hyvin heikkoa. Tuntui ylämäkeen noustessa samaten heti alussa kovemmissa kiihdytyksissä, eli kone ei reagoinut kaasuun. Laitoin polttoainetankkiin puhdistusainetta ja nykiminen vähentynyt jo 500 km ajon jälkeen. Samaten puhdistelin tuon läppäkotelon ja huolsin auton läpikotaisin. Ei mainittavaa, ainoastaan valtaisa hiekkapölyn määrä konetilassa. Samaten todella ruskeat tulpat.

ETS-valo sammui pariksi minuutiksi akun kenkien irroituksen jälkeen ja alkoi taas palamaan. Tyhjäkäynti stabiili, kierrokset putoavat joskus risteyksissä, mutta auto ei sammu eikä kärsi voiman puutteesta. Oma aikomukseni on ajaa niin pitkälle kuin vehje jaksaa viedä ja viedään sitten merkkipuotiin päivitettäväksi. Marellin kaasuläppä systeemi näkyy olevan. Veikkauksia kauanko kestää että vehje porsii siten, että tuo läppäsysteemi menee uusiksi ja mitähän nykyään maksaa?

Poissa eepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #7 : 20.12.2015, 16:06:15 »
Omassa meni pari kuukautta (n. 2000 km) kun meni lopullisesti sen jälkeen kun oli ekan kerran syttynyt. Kone ei ottanut enää kierroksia ja kiihdytyd 0-80 km/h kesti 5 min. Oli aika tuskaa ajella kotiin 20 km matkan. Korjasin sen "sacer" palikalla.

Poissa Klpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #8 : 20.12.2015, 16:53:19 »
Mmh.. No valoa ei ole näkynyt ja ainekin on tankissa vaihtunut mukavasti. Nykiminen ollut pienehköä, eli tuota ylämäkeen vedossa tapahtuvaa pientä väännön puutetta. Moottori on pirteä muuten, ja ei temputtele. Samaten cruice toimii ongelmitta. Mutta käytetääs huomenna lääkärissä, niin josko selviäisi onko vika vaiko ominaisuus.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2015, 16:55:30 kirjoittanut Klpro »

Poissa Klpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: ETS-valo
« Vastaus #9 : 21.12.2015, 22:19:20 »
Dodii. Kaasuläpästä vikakoodi, eli ymmärsin että toinen" kanava" ei ole luettavissa. Vikakoodien luku 35 euroa. Kustannusarvio 580e, mutta toisaalta merkkihuollon asentajan näkemys siitä että kannattaa ajaa vika loppuun saakka, jos ei pieni nykiminen 2000 rpm kohdilla haittaa. Eli joskus nilkutetaan 30 km/h korjaamolle, kukaan ei tiedä koska. Asentajan mukaan normivika n. 150 000 km välein, mutta kertoi että 300 000 km ajettujakin on tullut vastaan.
Auto muuten niin hyvässä kunnossa että hyvä että eivät ostaneet käsistä pois  :D

 

Samppasport  Futurez