KL-varaosat  Race.fi

Volvo 242 DL Goes Turbo

  • 18 Vastauksia
  • 10096 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 DL Goes Turbo
« : 14.09.2015, 18:09:20 »
Morjens! :hello: Elikkäs tuli ostettua Volvo 242 DL vm.1983 B230E ja M45 varustettuna ensiautoksi kesällä. Autossahan tietenkään ei ollut leimaa jäljellä, joten auto piti katsastaa ja ennen katsastusta piti tehdä vähän remppaa (parit paikat tehdä, pyöränlaakeri kiristää ja eteen vaihtaa jarruletkut ja putket). Leima kun saatiin niin eipä tässä ole mitään ihmeellistä oikeen tapahtunutkaan, ajoa, perus huoltoa ja puunausta vaan. Pari viikkoa sitten laitoin auton seisontaan, koska auto sammui kesken ajon ja ei lähtenyt enään käyntiin enkä löytänyt vikaa. :idiot2: K-jetissä jotain varmaan kun auto ei toiminut muutenkaan ikinä kunnolla (kaasua kun painoi tyhjäkäynniltä ihan vähänkin niin meinasi tukehtua + auto ei kestänyt välillä tyhjäkäynnillä). Eli autoon olisi tarkoitus tehdä uusi ahdettu moottori. Voimansiirtoa ja alustaa päivitetään myös. Auto jää ulkokuorelta vakion näköiseksi paitsi vanteet vaihtuu ja madallusta tulee myös. Sisustaan parit lisämittarit, perus kuppipenkit ja ralliratti. Projektilla ei ole mitään aikataulua valmistua, tehdään rahan ja ajan mukaan. Varmasti jäi jotain kertomatta kun ei kaikkea voi muistaa tätä kirjoittaessa. Katellaa mitä saadaan tehtyä.  ;)

Tälläistä mietitty:

Moottori:

B21ET alakerta hoonautettuna uusilla renkailla ja laakereilla.
530 kansi perus huollettuna A-nokalla.
Turboksi T03 Garret vakio pakosarjalla, putkistoksi 3 tuumaa koko matka.
Vakio välijäähy.
Moottoria ohjaamaan mega.
LH imusarja.

Tehotavoite n.200hp.


Voimansiirto:

M45 pottapyörällä, SRE-asetelmalla ja millä levyllä? Tai sitten vakio turbon kytkin.
1030 perä tiheellä välityksellä, ehkä lukolla?


Alusta:

Ei oikein muuta tietoa kun GTS performance madallusjouset  tällähetkellä paikoillaan vakio iskareilla, eteen vaihtuu varmaan lyhyemmät iskarit koska edestä laikattu jousia. Vähintään turbon vakaajat pitää hankkia ja jarruthan vastaa turboa jo nyt.

Lopuksi kuvia:


Tälläinen se oli ja on tälläkin hetkellä.



Nyt vähän purettuna.








« Viimeksi muokattu: 12.01.2017, 12:48:50 kirjoittanut Jeese »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #1 : 14.09.2015, 19:01:26 »
Otetaan seurantaan, 200-sarja miellyttää aina :)
Turbon kytkin kyllä riittää noilla tehoilla.

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #2 : 14.09.2015, 19:23:12 »
Kyllähän se riittää, mutta jatkojalostusta ajatellen parempi kytkin voisi olla järkevämpi.  :D

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #3 : 14.09.2015, 20:09:25 »
Jahas, tätähän onkin tullut bongattua sen seittemäntoista kertaa tässä kesän aikana.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #4 : 14.09.2015, 21:52:06 »
Jahas, tätähän onkin tullut bongattua sen seittemäntoista kertaa tässä kesän aikana.

Tuli ajeltua aika paljon viellä kun toimi.  :2funny:

Milläs itse ajelet?  :)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #5 : 14.09.2015, 23:33:16 »
Tuli ajeltua aika paljon viellä kun toimi.  :2funny:

Milläs itse ajelet?  :)

Tuosta allekirjoituksesta poimien, ensimmäisellä ja kahdella viimeisellä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #6 : 15.09.2015, 16:09:03 »
Tuosta allekirjoituksesta poimien, ensimmäisellä ja kahdella viimeisellä.

Juujuu  :)

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #7 : 15.09.2015, 19:31:22 »
Eikös tuosta kuvan reiästä saa tuotuu ne lh:n piuhat läpi? Ja mikä tuo kuvan oikeassa reunassa oleva liitin on? Siihen ei ainakaa tuu mitään johtoja eikä lähde.

Edit. Jaa, en saakkaan kuvaa puhelimella lisättyä. Pitää laittaa koneella illemmalla.




« Viimeksi muokattu: 15.09.2015, 19:35:37 kirjoittanut Jeese »

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #8 : 15.09.2015, 21:25:30 »
Siinä kuva  :)

« Viimeksi muokattu: 12.01.2017, 11:38:38 kirjoittanut Jeese »

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #9 : 21.09.2015, 16:47:22 »
Tänään purin sisustaa pois ja ruostetta löytyi niinkuin arvasin. Yllättävän vähän kuitenkin. Joku oli laittanu jalkatiloihin sanomalehteäkin eristeeksi.  :D















« Viimeksi muokattu: 12.01.2017, 11:41:51 kirjoittanut Jeese »

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #10 : 03.10.2015, 15:56:10 »
Autoa purettu ja moottori ja vaihdelaatikko olis nostamista vaille pois. Ruosteita koitettu ettiä ja porata pistehitsejä pois tuosta penkkien kehikosta (aivan perseestä). Onko muute se keulapala kiinni jollain täpeillä ku oon irrottanu kaikki pultit, mutta ei lähde pois.  :idiot2:






Ps. tälläset tuli hankittuu ja ovat ihan uuden veroiset  ;)


« Viimeksi muokattu: 12.01.2017, 11:43:55 kirjoittanut Jeese »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #11 : 03.10.2015, 18:53:32 »
Uudemmissa ainakin pop-niiteillä kiinni vilkkujen alta, kaks per puoli. Ja koriliima välissä. Tais vanhemmissa olla pistehitseillä samasta kohtaa?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #12 : 04.10.2015, 16:32:26 »
Uudemmissa ainakin pop-niiteillä kiinni vilkkujen alta, kaks per puoli. Ja koriliima välissä. Tais vanhemmissa olla pistehitseillä samasta kohtaa?

Juu, kiitti! Pitää tutkiskella.  :hello:

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #13 : 04.10.2015, 17:02:27 »

Ps. tälläset tuli hankittuu ja ovat ihan uuden veroiset  ;)



Nams  :P Eihän tuollaisia edes raski paikoilleen laittaa, nii sievässä paketissa  :D
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 DL Goes Turbo
« Vastaus #14 : 04.10.2015, 20:52:10 »
Nams  :P Eihän tuollaisia edes raski paikoilleen laittaa, nii sievässä paketissa  :D

Itekkään tiiä viittiiks noit laittaa ees paikoilleen. On miul toisetki mitkä on täl hetkel paikoillaan, toine niistä on ottanu vaa vähän osumaa.  :D

 

Proturbo  Autodiagnoosi