Kulkukoira  Proturbo

v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin

  • 5 Vastauksia
  • 6778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuRo^

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin
« : 07.11.2015, 01:00:18 »
Hei,

ensimmäisten pakkasten tuliaisena syttyi sitten moottorivikavalo ja sen myötä käyntihäiriöt Volvoon.



Kyseessä ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistimesta johtuva herja.
Auto ollut päivän tallissa, siltä varalta jos jotain on jäätynyt pakkasten tulen myötä, ei vaikutusta.
Auto meni virheen ilmaantumisen myötä vikatilaan, josta seurauksena konetehon väheneminen ja tyhjäkäynnin epämääräinen hyppiminen joka johtaa lopulta sammumiseen.

Onko porukalla ajatuksia tai vastaavaa virhetilannetta tullut vastaan, onko tuon sensorin uusiminen ainut keino päästä pälkähästä?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2015, 01:10:29 kirjoittanut JuRo^ »

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #1 : 07.11.2015, 07:43:41 »
Kyllä se oikeestaan ainut vaihtoehto on... Ittellä oli aikanaan sama homma välillä toimi välillä ei...

Poissa JuRo^

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #2 : 18.11.2015, 20:37:37 »
Iltaa,

nokka-akselin asentotunnistimen anturi tuli vaihdettua, hommaan meni noin 10 minuuttia eli varsin helposti vaihdettavissa.
Vaihdon jälkeen auto käyntiin ja vikakoodien lukuun. Lukija ei tuonut enää p0341 koodia, vaan p0490 ja p1412 vikakoodit.

Parinkymmenen kilometrin testilenkillä moottorivikavalo ei enää syttynyt, mutta nykimistä oli havaittavissa 1100 - 1600 kierroksilla. Kulkupuoli tuntui myös aika tukkoiselta, välistä otti kierroksia ja välistä  tuntui kuin kone olisi tukehtunut.

Mielenkiintoisena lisäpiirteenä tuli virheilmoitus luistoneston toiminnasta, jonka tosin sai kuitattua pois auton uudelleen käynnistyksellä. Kyseinen virheilmoitus ilmestyi kuitenkin useaan otteeseen, joten pelkästä yksittäistapauksesta ei ollut kyse.

Voisiko syy olla EGR:n toiminnassa, onko kyseisen vempaimen puhdistamiseen / korjaamiseen mitään mahdollisuuksia, vai tuleeko koko vekotin vaihtaa uuteen?
Jälleen kerran kuunellaan hyviä neuvoja asian suhteen.


Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #3 : 19.11.2015, 11:07:07 »
Tuo luistonestohäiriö ja EGR hyvin todennäköisesti liittyvät toisiinsa. EGR on siis sähköisesti menossa rikki tai sitten liitin huonosti kiinni tai hapettunut. Putsaus ei auta (EGR:n), noissa on huono EGR, se ei ole pitkäikäinen ja saa vioittuessaan muita vikoja aikaiseksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa JuRo^

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #4 : 19.11.2015, 16:08:30 »
Onko EGR:n poistaminen/tulppaaminen järkevä vaihtoehto, vai tuleeko tästä vain lisää ongelmia?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: v50 1.6D -09 nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #5 : 19.11.2015, 17:34:28 »
Onko EGR:n poistaminen/tulppaaminen järkevä vaihtoehto, vai tuleeko tästä vain lisää ongelmia?

Järkevämpää on poistaa kyseinen osa, koska tällöin hiukkassuodatin pääsee vähemmällä eli ei tukkeudu välttämättä koskaan, imusarja ei likaannu enempää, polttoaineen kulutus laskee, jne. Ongelmat siis pienenee kun egr poistetaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Carcom Oy  Elekma