Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 Ohjausvika - vaati huollon

  • 21 Vastauksia
  • 22587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
V50 Ohjausvika - vaati huollon
« : 17.07.2011, 17:17:14 »
Vanhalla foorumilla taisi olla tästä viasta jotain asiaa mutta haku ei paljastanut täältä uudelta puolelta mitään S40/V50:een sopivaa. Vanhempiin kylläkin.

Tänään sitten kävi niin että V50 kieltäytyi yrittämästä käynnistystä parkkipaikalta. Näyttöön ilmestyi 2 viestiä:
- Ohjausvika - vaatii huollon
- Ajonesto - katso ohjekirja

No oireet ovat (liiankin) tutut. Viimeksi sama tapahtui n. 5 vuotta sitten kun auto oli vielä melkein uusi. Silloin auto hinattiin huoltoon ja vaihtoivat uuden ohjauslukon takuuseen. Muistaakseni mitään muuta siihen ei vaihdettu - kaivoin kuittipinon esiin ja tarkistan kunhan kerkiän.

Yritin saada autoa henkiin seuraavilla kikoilla vaikka epäilenkin että lukko siitä on sökö:
- akku pariksi minuutiksi irti - ei vaikutusta
- virtalukon sulakkeen tarkistus - OK
- ohjauslukon piuha irti lukkomodulin kyljestä - Ohjausvika -ilmoitus hävisi mutta tilalle tuli "Ohjaus lukittu - katso ohjekirja"
- toinen avain - sama juttu

Tuosta viimeisestä päättelin että CEM kommunikoi ohjauslukon kanssa. Sen täytyy olla LIN-ohjattu kun liittimessä ei ole kuin kolme piuhaa. Seuraavaksi voisi sitten yrittää vaihtaa tuota lukkoa. Kysymys kuuluukin: Miten lukon saa irti ohauspylväästä? Se on selvästi kiinni kahdella tapilla tai niitillä. Ruuveja ei ole, arvattavasti autovarkaiden hidastamiseksi. Oletan että tapit lähtevät auki sopivalla haarukkatyökalulla. Onko näin? Voin laittaa kuvankin kunhan saan purettua kamerasta.

Kaikki muutkin vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2012, 23:43:23 kirjoittanut (Miksu) »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #1 : 17.07.2011, 17:25:55 »
OhjausLUKKOvika ko? Jos ei jostain syystä tunnista avainta --> ajonestolaitteisto. Kannattaa myös kokeilla eri avaimella - ellei tämä itsestään selvä ole jo tullut testattua. Lukko kai pitää porata irti. Itse vaihtamisessa on ongelmansa. ymmärtääkseni nuo yksiköt pitää ohjelmoida ensin irti ja uusikin ohjelmoida autoon liitetyksi. mekaanisen työn saat itse tehtyä mutta testerin vaatii. Kannattaa volvolta varmistaa asia. Yksi mitä voit kokeilla on antaa moskaa lukon kylkeen josko irrottaisi. ensin muovit pois.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #2 : 17.07.2011, 17:55:12 »
Juu, kokeilin jo toisella avaimellakin. Kun avaimen laittaa paikoilleen, konehuoneesta kuuluu naksahdus - bensapumppu käynnistyy tms. mutta ohjauslukko ei surahda auki. Eli olen varma että avain tunnistuu oikein eikä vika ole virtalukossa.

Jenkkifoorumille oli joku postannut korjauskuitin ja siitä selvisi että on vaihdettu lukon lisäksi "2 pcs shear screws". Eli ruuveja ne on mutta sellaisia jotka hajoaa kiinnittäessä. Hiivatti jos tuo pitää ohjelmoida runkoon - ei millään viitsisi hinauttaa pajalle. No yritän saada lukon irti ja hakkeroida sen auki jolloin voisi saada auton uskomaan että ohjaus on OK. Jos saan moottorin pyörimään tai mikrokytkimen oikosuljettua tms. Voihan siitä olla moottorin ohjausfetitkin palaneet jolloin korjaus onnistuu ellei ole valettu epoksiin koko mötikkä.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #3 : 17.07.2011, 20:51:29 »
Uusi ohjauslukko pitää opettaa autolle.
Ne kupupäiset niitin näköiset on tosiaan murtoruuveja, joista kiristyksessä katkeaa kannat pois, vaikkapa kalpeetilla tai vastaavalla sopivalla lyöntikalulla auki.
Olikohan vielä niin, että rattilukon täytyy olla avoin, että ruuvit irtoaa, muuten pitää uusia rattiakseli  (saattoi olla, että näissä malleissa kuitenkin mahtui se ruuvi syystä tai toisesta tulemaan nitkuttelemalla ja hailuttelemalla sieltä läpi, vaikka ei kuuluisi.... jos muistan oikein)

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #4 : 17.07.2011, 23:08:37 »
Kiitoksia vastauksista tähän mennessä!

Kuvista näkyi että osan numero on P30776153. Googlasin tuota ja löytyihän noita Suomesta ainakin yksi. No en varmaan käytettyä osaa laita koska sitten saa taas vähän ajan päästä olla vaihtamassa - nämä on näköjään ihan kulutuskamaa. Purkaamon sivuilla oli kumminkin melko hyviä kuvia joista vahvistui että se on tosiaan kiinni kahdella melko tavallisen näköisellä ruuvilla kantaa lukuunottamatta. En oikein osaa kuvitella, mikä voisi estää ruuveja tulemasta ulos jos lukko on kiinni, ellei ruuveissa ole lukon kielelle uraa loppupäässä. Olisi kyllä älyttömän kiero rakenne, sellainen insinööri pitäisi ***** joka suunnittelee osan joka mennessään rikki jämähtää paikalleen niin että sitä ei saa vaihdettua...  :idiot2:

Ehkä kokeilen huomenissa tehdä Dremelillä noihin ruuvinkantoihin urat jotta voi ainakin yrittää irrotusta. Sen jälkeen on sitten ongelma saada koko hässäkkä auki. Missään ei (tietenkään) näy ruuveja joten joku muu kikka on siinäkin. Mitä muuten tarkoitit sillä että ohjauslukko pitää opettaa autolle? Miten tapahtuu käytännössä?

Lisäys: Jenkkifoorumilta tuli vihje että lukko ei ehkä tule ulos paikaltaan lukkoasennossa vaikka pultit saisikin auki. Näin oli ilmeisesti vain ihan tuotannon alussa. Myöhemmissä vuosimalleissa osa on tehty hieman helpommaksi vaihtaa ettei tarvitse koko ohjauspylvästä irroittaa mukana, Volvolle tuli liian isot takuukulut vaihdoista kun lukot hajoilivat yhtenään. Saas nähdä kumpaa versiota tämä on. Vieläkin muistelen että minun autooni ei ekalla kerralla vaihdettu muuta kuin lukko joten toivoa on...
« Viimeksi muokattu: 18.07.2011, 00:30:45 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #5 : 18.07.2011, 21:55:11 »
Noniin. Täytyy sanoa että akku-Dremel on ihan ylittämätön työkalu. Katkaisulaikalla urat ruuvinkantoihin ja ruuvit tumppimeisselillä auki. Helppoa kuin heinänteko. Lukkokin irtosi pylväästä melko helposti vaikka olikin lukkoasennossa.

Yritin vielä huijata autoa painamalla lukonkielen sisään (kuuluu kytkimen naksahdus) mutta ei rittänyt, ohjausvikaa valittaa edelleen. Lukonkieli pitäisi vissin saada jäämään alas auki-asentoon jotta ajonesto poistuisi ja se ei mene kokonaan pohjaan ellei rattaita pääse pyörittämään. No joka tapauksessa Bilialla on nyt paljon vähemmän hommaa vaihtotyössä, ohjauspylvästä ei tarvitse irroittaa eikä hinurin kyytiin saaminenkaan tuota vaikeuksia kun ratti kääntyy. Osat maksaa 159 + 50 (lukko + softanlataus) joten ei tästä konkkaa tule kun vakuutus näköjään kattaa hinauksen 100%.

Koitan saada vanhan osan itselle (jos vika nyt sitten on siinä) ja katsoa, mikä siellä hajoaa. Lukon pohja on niitattu reinoista kiinni mutta niitit on melko helppo hajottaa poraamalla kun lukko on irrallaan.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #6 : 20.07.2011, 11:33:19 »
Noniin - auto kulkee taas ja vika oli siinä missä sanoinkin sen olevan. Työnjohtajakin totesi että huollon työtä helpottaa huomattavasti kun asiakas kertoo valmiiksi, missä vika on ja mitä pitää vaihtaa...  ;)

Koko lysti maksoi n. 350€, osien päälle tuli normaalit työkulut ja semmoinenkin vähän turhalta haiskahtava kulu kuin koodin haku palvelimelta tms. Seuraavalla kerralla (jos tämäkin lukko hajoaa), vaihdan sen osan valmiiksi paikoilleen itse niin Bilian ei tarvitse kuin päivittää koodit softaan.

Sain myös vanhan lukon mukaani kun pyysin. Aion tehdä sille vielä ruumiinavauksen joten perästä kuuluu.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #7 : 21.07.2011, 09:50:43 »
Aukaisin lukon - sitä muuten ei kannata yrittää avata sen ollessa paikoillaan, se on ansoitettu niin että pohjan irroittaminen lukitsee lukon kielen lukitusasentoon. Sisältä ei löytynyt mitään epäilyttävää, ei kärähtäneitä komponentteja tai huonoja juotoksia. Sisuskalut näyttävät itse asiassa melko laatutavaralta sähköistä kytkentää ja suojauksia myöten eli sen ei pitäisi hajota kovin helposti.

Taisin kuitenkin löytää syyn: Mikrokytkin joka tunnistaa, onko lukon kieli ylhäällä (lukkoasento) vai alhaalla oli sökö. Lukkoasennon tunnistava kontakti oli finaalissa eikä kytkenyt kunnolla vaan sen vastus heilui nollan ja muutaman sadan ohmin välillä. Veikkaan että ajonesto aktivoituu jo ensimmäisestä kerrasta kun avain tempaistaan pois virtalukosta ja lukkoprosessori luulee että nyt lukonkieli ei liikukaan kunnolla -> jonkun täytyy yrittää sabotoida lukkoa -> lukko estotilaan ja ilmoitus näytölle.

Perhana, alle 1€ kytkin aiheuttaa auton hinauksen korjaamolle! PRKL. Toivottavasti uudet on parempilaatuisia vaikka olihan tämäkin yli 5 kertaa parempi kuin se ensimmäinen joka levisi vuoden sisään. Hehheh, syy miksi S40/V50 -autoja ei näe talvisin tai kostealla kelillä pitkin tienpenkkoja pelti pystyssä on  se että niillä ei pääse parkkiruudusta liikkeelle...  :idiot2:
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #8 : 06.09.2011, 10:08:19 »
Niinhän se kävi että ahtaassa tienvarsiparkissa avainta virtalukkoon laitettaessa tärähti näytölle pelkäämäni ilmoitus "avaimen virhe, yritä uudelleen". Kävin noutamassa toisen avaimen ja sama virhe päällä. Liikuttelin avainta virtalukossa hyvin pienin liikkein eri suuntiin, 10min jälkeen löytyi kohta jossa rattilukko vapautui ja sain auton käyntiin -> sinisen pihaan jossa virhe ilmestyi heti avaimen uudelleen laiton jälkeen. Melkoinen helpotus kävi kun ei tarvinnut tukkia 1-kaistaista ajorataa hinurilla, lisäksi autot etu- ja takapuolella sekä omassa ratti lukossa.
  *taavih->

-S40 2.0D -05 109tkm-

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #9 : 07.09.2011, 08:47:15 »
Tuo on eri vika kuin minulla vaikka lopputulos onkin sama.  :)

Sinun autossasi menee luultavasti virtalukkomoduli vaihtoon. Avaimen tunnistava transponderi on integroitu siihen.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #10 : 08.09.2011, 07:58:41 »
Tuo on eri vika kuin minulla vaikka lopputulos onkin sama.  :)

Sinun autossasi menee luultavasti virtalukkomoduli vaihtoon. Avaimen tunnistava transponderi on integroitu siihen.

Omalla kohdallanihan ohjauslukko ei auennut virtalukon vuoksi ja toki virhekin on tällöin eri. En löytänyt tästä mallisarjan alkupään yleisestä virtalukko-ongelmasta topiccia jotain osittaisen samankaltaisuuden tai pitäisikö sanoa seurauksen vuoksi kirjoitin tähän samaan  :).

Virtalukon vaihto töineen vajaa 300€. Nyt on lukko herkkä kun naisen mieli.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #11 : 06.05.2016, 15:48:58 »
Hei!

Vanha topicci ylös.

Eli unohdin tänään aamulla työavaimet himaan ja laskin autolla pihaan. Ja jotta 6kk vauvamme ei herää viideltä sammutin auton ja tyhmänä otin avaimet pois pesästä ja liruttelin laskea alamäkeä hiljaa.

Tänään duunista lähtieSsä ei auto sano mitään ja ilmeisesti rattilukko vika.

Auto on hinurilla menossa volvon pihaan, mutta pihinä en haluaisi maksaa 600€ vaan tehdä mahdollisimman paljon itse. Eli miten pääsisin mahdollisimman halvalla casessa?

Sitten kyselisin että onko tuo rattilukko tuo möhkäle tuossa heti ratin alla ja mitkä ovat nuo topicin alottaneen kirjoittajan mainitsemat niitit jotka on syytä saada irti?
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #12 : 06.05.2016, 23:41:45 »
Sieltä pitäisi tulla nuo ilmoitukset jotka listasin. Ellei tule, vika lienee muualla - eli jos mittaristoon ei tule mitään, pitäisi ensin tarkistaa että akussa on virtaa.

Rattilukko on se mötikkä siinä ohjausakselin alla. Muistaakseni sen ratin alapuolella olevan muovipaneelin joutuu irroittamaan että pääsee käsiksi. Ei ole paha homma. Lukko on kiinni auton rungossa kahdella murtopultilla, toinen vasemmalla, toinen oikealla. Ne näyttävät pikavilkaisulla jonkinlaisilta niiteiltä mutta ovat pultteja.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2016, 23:44:33 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #13 : 07.05.2016, 09:16:11 »
Moikka!

Eilen purin hinuria odotellessa auton rattiakselin muovit pois ja löysin tuon rattilukon. Jep huomasin että siinä on kaksi murtopulttia. Mietin että lähtisikö ne ihan pihdeillä pyörittämällä vai käynkö ostamassa akkudremelin joka olisi kätevä myös muissa töissä. Taidan suosiolla päätyä dremeliin.

Siis auto on Saksan tuonti, enkä ole ehtinyt vielä kieltä vaihtamaan. Mutta mielestäni herjaa tuo ajotietokone juurikin tuota rattiakselin lukkoa. Mitä nyt vajavaisella saksankielellä ymmärrän.

Hinurilla menimme Volvolle, koska vakuutus kuitenkin maksaa hinaukseen ja lopulta sinne on mentävä uudelleen koodauksen takia kuitenkin. Sen verran ehdin selvittää että uusi rattilukko maksaa 200e Volvolla.

Lähinnä mietin että onko noissa paljon eroja, jos yrittäisi löytää uuden Ebaysta yms muualta tai hankkia purkaamolta. Onko kellään tietoja asiasta?

Voisin ennemmin käyttää ylijäävän rahan sitten tuohon kielenvaihtoon, enkä rattilukon hintaan.

EDIT: Mutta muille siis tiedoksi. En suosittele yhtään kääntämään rattia jos virta-avain ei ole pesässä. Siitä tuo ilmeisesti hajalle meni sit lopulta kun laskettelin mäkeä alas loivaa kaarretta pitkin.

EDIT2: niin ja rattihan ei ollut rattilukossa ja akkukin on juuri vaihdettu, joten virtaa kyllä riittää.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2016, 09:40:17 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Ohjausvika - vaati huollon
« Vastaus #14 : 08.05.2016, 13:23:08 »
Ei se lukko siitä mene rikki että kääntää rattia avaimen ollessa poissa lukosta. Olen silti samaa mieltä että ainakaan ajaessa moista ei kannata koskaan tehdä koska ratti saattaa lukittua välittömästi jos sen kääntää sopivaan asentoon. Tosin Volvossa saattaa olla sen verran älyä että lukittuminen voi tapahtua vain nopeuden ollessa tarpeeksi pieni tai jopa nollassa. Sähköinen lukko antaa tähän turvatoimintoon mahdollisuuden.

Laita tänne ne tekstit mitä se ajotietokone sanoo niin käännetään. :) Lukosta pitää kuulua surahdus kun avaimen laittaa pesään. Jos mitään ei kuulu niin lukossa tai lukkopesässä on vikaa. Jos se on lukkomodulin vika niin Dremel on tosiaan paras tapa irroittaa lukko sillä korjaamon ohjeessa kuulemma käsketään irroittaa koko ohjausakseli. Ajansäästö on huomattava jos lukko on valmiiksi irti.

Minä en laittaisi ainakaan kovin vanhaa käytettyä osaa sillä alkupään tuotannossa niissä oli enemmänkin laatuongelmia. Uudemmat näyttäisivät kestävän kauemmin.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Elekma  Autoracing