6-ovinen lähti hieman yllättäen lauantaina, toisaalta viimeinkin, ja jätti jälkeensä polttavan kalustovajeen. Jonkin aikaa olin jo katsellut sillä silmällä PV:tä, mutta niistä ei haluttuun hintahaarukkaan oikein löytynyt silmää miellyttäviä. Sen sijaan löytyi sopivan oloisesti rakennettu -67 Duett flippikeulalla ja muilla pikku ehostuksilla. Papereissa B18, mutta B20 miljoonalohko siellä on ja perässä lyhytkeppinen M40, perä 4.1 välityksellä.
Muut kuvatPecan kävi suorittamassa esikatselmuksen autolle sunnuntaina ja sen perusteella kunto vaikutti hyvinkin samalta kuin myyjä oli antanut ymmärtää. Eli hyvä ryhdissään oleva paketti, pinnassa ajan tuomaa pientä jälkeä sun muuta. Ainoastaan jarrupääsylinteri oli alkanut vuotamaan seisoessaan. Rakennettu oletettavasti joskus 90-luvulla, edellinen omistaja hankkinut sellaisenaan -98 paikkeilla, jonka jälkeen katsastettu vuosittain kunnes -02 poistettu rekisteristä tarpeettomana. Sen jälkeen seissyt tallissa ja ajettu joskus tarroilla.
Sovin tiistai-illalle ajankohdan tarkemmalle katselmukselle ja olin jo varma, että mukaan se lähtee jos mitään merkittävää sanomista ei löydy. Kiinnosti sen verran vähän

Kunto oli edelleen hyvin oletettu, ei tarvetta suuremmille korjauksille korin, sisustan tai koneen suhteen. Kuskinpenkki menee vaihtoon. Koekäytön ja kaupan sopimisien jälkeen vaihdoin ensitöiksi bensansuodattimen, öljyt ja suodattimen. Öljy oli aivan mustanharmaata. Taidettu ajaa ihan tarpeeksi niillä ja lisänä kondensoitunut vesi. Pikkujuttuja ennen lähtöä, kuten valojen, nesteiden ja latauksen tarkastus sekä pakoputken varmistaminen koriin(näkyy jossain kuvassa). Kiinnitetty pakosarjan lisäksi ainoastaan takapöntön takapuolelta

Pöntön etupääty revennyt rasituksesta. Tankkiin tuoretta bensaa, lyijynkorviketta sekä kaasarijärjestelmän puhdistusainetta. Sitten ei muuta kuin liikkeelle. Mjt pääsi/joutui jälleen toimimaan toisen auton kuskina.
Jarrupääsylinterin vuodon takia joutui polkemaan pysähtyessä enemmän, mutta ei kuitenkaan ollut sinällänsä ongelmaa. Matkalla pelasi hyvin, lataus oli juuri siinä nurkilla, että valoissa riitti teho koko matkan. Akkukaan ei kovin huippu ole, varotoimenpiteenä mukana olikin täyteen ladattu akku. Melutaso ja ajettavuus yllättivät positiivisesti. Ainoa kovempi resonanssi tuli pakoputken hienoista väliaikaistuennoista. Ei ollut juuri tuulensuhinoitakaan, vaikka tuulta riitti. Eturenkaat ovat aika lötköt 165SR15 Michelin XZX:t joten tien heitot häviävät niiden runkoihin. Noin 110km myöhemmin perillä heti ensimmäisenä uudelleen öljynvaihto. Meinasin ensin laittaa 10W-40 MaxLifet sisään, mutta pois laskettu öljy oli niin synkkää tavaraa, että vaihdoin uudestaan 10W-30 pesuöljyt ja suodattimen. MaxLife sitten seuraavaksi.
Tänään otin uudestaan ylös ja vaihdoin öljyt laatikkoon sekä perään. Molemmissa oli mustanharmaata kuraa. Laatikkoon sama operaatio kuin koneeseen eli 10W-30 pesuöljyksi ja myöhemmin uusi vaihto. Ei ole ainakaan öljyjen suhteen oltu kovin tarkkoja pitäjiä, toisaalta aika tekee tehtävänsä.. Jarrut käytin auki ja pääsylinterin lisäksi uusiksi menevät kaikki sylinterit ja kengät. Sylinterit eivät näytä ulkoisesti kovinkaan ruosteisilta, mutta neste on tihkunut läpi ja hapettanut/ruostuttanut sylinterit reilusti. Etukenkien pinnat ovat irtoilleet ruosteen toimesta, taakse voisi vaihtaa varmuuden varalle ettei ruoste pääse pintoja irrottamaan. Rummut ovat onneksi virheettömät. Muuta selvää korjattavaa on oikealle olkavarren ylempi ja alempi hela, takajarruletku varmuuden varalle, työläin ja kallein on varmaan vasen etuparkki

Kytkinpolkimen holkituksessa on väljää ja poljin on syönyt rintapeltiin jo reikää hieman isommaksi.
Onhan siinä kaikenlaista muutakin, kuten flipin tuennan korjaaminen, ovien säätöä ja muuta. Mutta ns. pikkujuttuja. Rekisteröintikatsastusta varten meininki on lisätä takapenkki ja tehdä muutos henkilöautoksi. Pieniin päivityksiin tulevat kuulumaan pääasiassa eturenkaiden vaihtaminen tuoreempiin ja jäykempiin
(nyt voi taas miettiä miksi tuli myytyä kaksi PV:n mukana tullutta alkuperäistä leveää vannetta), 1" etuvakaaja ja parin sentin madallus. Takarenkaat ovat muhkut 255/60/15. Hyvähän niitä ois yrittää katsastuksessa otteeseen, mutta noilla vanteilla ei tule onnistumaan. Josko riittää halkaisijan suhteen mitat muutenkaan. Levyjarrumuutos on ollut mielessä jo ennen ostohetkeä ja samalla saisi korjattua takaa raidevälin paremmin kohilleen 140 akselilla. Mutta se taitaa jäädä tulevaisuuteen.
Ensimmäinen rakennettu auto jonka olen ostanut. Ajattelin säästää omaa ajankäyttöä, koska kori sekä alusta on pääosin kunnossa ja ulkonäkö on takasivupikkuikkunoita lukuunottamatta kohdillaan. Myös ensimmäinen auto jolla on tullut ajettua ilman vöitä. Koska niitä ei ole, vielä. Vaikka ajoa ei ole vielä tullut sen enempää, niin silti tuntuu juuri sopivalta paketilta ja odotan jo milloin saa kilpien väliin
