Samppasport  Futurez

Duett -67, lievä custom, myyty

  • 20 Vastauksia
  • 10859 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Duett -67, lievä custom, myyty
« : 11.05.2016, 23:50:05 »
6-ovinen lähti hieman yllättäen lauantaina, toisaalta viimeinkin, ja jätti jälkeensä polttavan kalustovajeen. Jonkin aikaa olin jo katsellut sillä silmällä PV:tä, mutta niistä ei haluttuun hintahaarukkaan oikein löytynyt silmää miellyttäviä. Sen sijaan löytyi sopivan oloisesti rakennettu -67 Duett flippikeulalla ja muilla pikku ehostuksilla. Papereissa B18, mutta B20 miljoonalohko siellä on ja perässä lyhytkeppinen M40, perä 4.1 välityksellä.



Muut kuvat

Pecan kävi suorittamassa esikatselmuksen autolle sunnuntaina ja sen perusteella kunto vaikutti hyvinkin samalta kuin myyjä oli antanut ymmärtää. Eli hyvä ryhdissään oleva paketti, pinnassa ajan tuomaa pientä jälkeä sun muuta. Ainoastaan jarrupääsylinteri oli alkanut vuotamaan seisoessaan. Rakennettu oletettavasti joskus 90-luvulla, edellinen omistaja hankkinut sellaisenaan -98 paikkeilla, jonka jälkeen katsastettu vuosittain kunnes -02 poistettu rekisteristä tarpeettomana. Sen jälkeen seissyt tallissa ja ajettu joskus tarroilla.

Sovin tiistai-illalle ajankohdan tarkemmalle katselmukselle ja olin jo varma, että mukaan se lähtee jos mitään merkittävää sanomista ei löydy. Kiinnosti sen verran vähän ;D Kunto oli edelleen hyvin oletettu, ei tarvetta suuremmille korjauksille korin, sisustan tai koneen suhteen. Kuskinpenkki menee vaihtoon. Koekäytön ja kaupan sopimisien jälkeen vaihdoin ensitöiksi bensansuodattimen, öljyt ja suodattimen. Öljy oli aivan mustanharmaata. Taidettu ajaa ihan tarpeeksi niillä ja lisänä kondensoitunut vesi. Pikkujuttuja ennen lähtöä, kuten valojen, nesteiden ja latauksen tarkastus sekä pakoputken varmistaminen koriin(näkyy jossain kuvassa). Kiinnitetty pakosarjan lisäksi ainoastaan takapöntön takapuolelta :nohnoh Pöntön etupääty revennyt rasituksesta. Tankkiin tuoretta bensaa, lyijynkorviketta sekä kaasarijärjestelmän puhdistusainetta. Sitten ei muuta kuin liikkeelle. Mjt pääsi/joutui jälleen toimimaan toisen auton kuskina.

Jarrupääsylinterin vuodon takia joutui polkemaan pysähtyessä enemmän, mutta ei kuitenkaan ollut sinällänsä ongelmaa. Matkalla pelasi hyvin, lataus oli juuri siinä nurkilla, että valoissa riitti teho koko matkan. Akkukaan ei kovin huippu ole, varotoimenpiteenä mukana olikin täyteen ladattu akku. Melutaso ja ajettavuus yllättivät positiivisesti. Ainoa kovempi resonanssi tuli pakoputken hienoista väliaikaistuennoista. Ei ollut juuri tuulensuhinoitakaan, vaikka tuulta riitti. Eturenkaat ovat aika lötköt 165SR15 Michelin XZX:t joten tien heitot häviävät niiden runkoihin. Noin 110km myöhemmin perillä heti ensimmäisenä uudelleen öljynvaihto. Meinasin ensin laittaa 10W-40 MaxLifet sisään, mutta pois laskettu öljy oli niin synkkää tavaraa, että vaihdoin uudestaan 10W-30 pesuöljyt ja suodattimen. MaxLife sitten seuraavaksi.

Tänään otin uudestaan ylös ja vaihdoin öljyt laatikkoon sekä perään. Molemmissa oli mustanharmaata kuraa. Laatikkoon sama operaatio kuin koneeseen eli 10W-30 pesuöljyksi ja myöhemmin uusi vaihto. Ei ole ainakaan öljyjen suhteen oltu kovin tarkkoja pitäjiä, toisaalta aika tekee tehtävänsä.. Jarrut käytin auki ja pääsylinterin lisäksi uusiksi menevät kaikki sylinterit ja kengät. Sylinterit eivät näytä ulkoisesti kovinkaan ruosteisilta, mutta neste on tihkunut läpi ja hapettanut/ruostuttanut sylinterit reilusti. Etukenkien pinnat ovat irtoilleet ruosteen toimesta, taakse voisi vaihtaa varmuuden varalle ettei ruoste pääse pintoja irrottamaan. Rummut ovat onneksi virheettömät. Muuta selvää korjattavaa on oikealle olkavarren ylempi ja alempi hela, takajarruletku varmuuden varalle, työläin ja kallein on varmaan vasen etuparkki :D Kytkinpolkimen holkituksessa on väljää ja poljin on syönyt rintapeltiin jo reikää hieman isommaksi.

Onhan siinä kaikenlaista muutakin, kuten flipin tuennan korjaaminen, ovien säätöä ja muuta. Mutta ns. pikkujuttuja. Rekisteröintikatsastusta varten meininki on lisätä takapenkki ja tehdä muutos henkilöautoksi. Pieniin päivityksiin tulevat kuulumaan pääasiassa eturenkaiden vaihtaminen tuoreempiin ja jäykempiin(nyt voi taas miettiä miksi tuli myytyä kaksi PV:n mukana tullutta alkuperäistä leveää vannetta), 1" etuvakaaja ja parin sentin madallus. Takarenkaat ovat muhkut 255/60/15. Hyvähän niitä ois yrittää katsastuksessa otteeseen, mutta noilla vanteilla ei tule onnistumaan. Josko riittää halkaisijan suhteen mitat muutenkaan. Levyjarrumuutos on ollut mielessä jo ennen ostohetkeä ja samalla saisi korjattua takaa raidevälin paremmin kohilleen 140 akselilla. Mutta se taitaa jäädä tulevaisuuteen.

Ensimmäinen rakennettu auto jonka olen ostanut. Ajattelin säästää omaa ajankäyttöä, koska kori sekä alusta on pääosin kunnossa ja ulkonäkö on takasivupikkuikkunoita lukuunottamatta kohdillaan.  Myös ensimmäinen auto jolla on tullut ajettua ilman vöitä. Koska niitä ei ole, vielä. Vaikka ajoa ei ole vielä tullut sen enempää, niin silti tuntuu juuri sopivalta paketilta ja odotan jo milloin saa kilpien väliin :sundaydriver:
« Viimeksi muokattu: 05.03.2017, 23:58:47 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #1 : 12.05.2016, 14:19:53 »
Asiallinen laite takasivulaseja lukuunottamatta.
Eipähän tarvitse mätähommia tehdä.
Sulla sitä riittää aikaa ja energiaa...
Tuntuu ettei itse saa mitään aikaiseksi omille laitteille.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #2 : 12.05.2016, 14:42:10 »
Asiallinen laite takasivulaseja lukuunottamatta.
Eipähän tarvitse mätähommia tehdä.
Sulla sitä riittää aikaa ja energiaa...
Tuntuu ettei itse saa mitään aikaiseksi omille laitteille.
Eteläsavossa on pitempi päivä tai jotain ☺ pakko olla..

Tyylikäs laite!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #3 : 12.05.2016, 23:18:19 »
Ja itestä tuntuu, että pitäis saada enemmän aikaiseksi muttei viitti :D

Tilasin uudet kilvet edellisellä tunnuksella. Jos olisi valkannut sitä edeltävän tunnuksen, ois pitänyt ottaa pikkukilvet täydellä merkkimäärällä.

Ostin Simonssin 2" läpivirtaavan ovaalin sillä meiningillä, että korvaan takapöntön. Hetken putkea katseltuani annoin vanhalle putkistolle etuputkea lukuunottamatta lähtöpassit ja väsäsin uuden. Ei se mätä ollut, mutta aika rujo. Kuka sinne alle katsoo ::) Ns. tulevaisuutta silmällä pitäen etupöntöksi nurkista käytetty 500 pitkä 2,5" ovaali, akselinylitys 2,5" ja takapöntölle sitten supistus. Kiinnityspisteet tein uudet, takapöntön kumi on tällä hetkellä turhan kankea ja vaihdan sen. Etuputkeen laitan jouston kunhan saan ostettua. Vanhat pöntöt olivat molemmat Simonsseja, takapöntöstä tosiaan etupääty revennyt ja ruostunut. Etupönttö oli muuten kauhtuneen oloinen ja lähtöihin oli hitsattu putket kiinni. Kuvat putkistosta laitan kunhan muistan ottaa kameran mukaan, kännykällä tuli niin rupisia.

Juuri muuta ei tänään saanutkaan aikaiseksi. Väänsin flipin takatukia ylöspäin, nyt menee paremmin perille ja lukitus kiinni. Uusi avausvipu täytyy rakentaa.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2016, 11:07:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #4 : 13.05.2016, 01:57:13 »
Eteläsavossa on pitempi päivä tai jotain ☺ pakko olla..
"Eihän se ole kuin tekee vaan" sain vastakommenttina kun tänään totesin etten mä ole mikään Lankku joka työpäivän päätteeksi nukkailee yhden moottorin paikoilleen ja puoli autoa siinä sivussa liittyen omaan moottoriprojektiin ja herran ehdottamaan yhden päivän vaihtoaikaan :D

Ja itestä tuntuu, että pitäis saada enemmän aikaiseksi muttei viitti :D

Tilasin uudet kilvet edellisellä tunnuksella. Jos olisi valkannut sitä edeltävän tunnuksen, ois pitänyt ottaa pikkukilvet täydellä merkkimäärällä.

Ostin Simonssin 2" läpivirtaavan ovaalin sillä meiningillä, että korvaan takapöntön. Hetken putkea katseltuani annoin vanhalle putkistolle etuputkea lukuunottamatta lähtöpassit ja väsäsin uuden. Ei se mätä ollut, mutta aika rujo. Kuka sinne alle katsoo ::) Ns. tulevaisuutta silmällä pitäen etupöntöksi nurkista käytetty 500 pitkä 2,5" ovaali, akselinylitys 2,5" ja takapöntölle sitten supistus. Kiinnityspisteet tein uudet, takapöntön kumi on tällä hetkellä turhan kankea ja vaihdan sen. Etuputkeen laitan jouston kunhan saan ostettua. Vanhat pöntöt olivat molemmat Simonsseja, takapöntöstä tosiaan etupääty revennyt ja ruostunut. Etupönttö oli muuten kauhtuneen oloinen ja lähtöihin oli hitsattu putket kiinni. Kuvat putkistosta laitan kunhan muistan ottaa kameran mukaan, kännykällä tuli niin rupisia.

Juuri muuta ei tänään saanutkaan aikaiseksi. Väänsin flipin takatukia ylöspäin, nyt menee paremmin perille ja maskin takana oleva lukko kiinni. Uusi avausvipu täytyy rakentaa.
On se vaan velho :D Auto oli kyllä oikein kivan näköinen  S*

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #5 : 15.05.2016, 17:05:54 »
Otin muutaman kuvan pakoputkesta, ne tuolla. Eihän se nätti ole vieläkään, mutta vanhaan verrattuna :D

Tilasin VP-autopartsilta kaikki jarrusylinterit, takajarruletkun, 1" etuvakaajasarjan, oikealle eteen olkavarren helat ja kuraläpät eteen jos ne sais istutettua jotenkin vaikka flipin takatukiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #6 : 20.05.2016, 23:36:40 »
Jotain tapahtuu hiljalleen.
Aiemmin viikolla vaihdoin tulpat, paremman akun, tarkastin virtajohdotuksia, vaihdoin alennusvaihteellisen startin, laitoin 2,5" jouston etuputkeen, mittailin millaisia vanteita alle oikein mahtuu ja muuta vastaavaa. Tärähtää tulille aivan eri malliin kuin vanhalla akulla. Ja starttikin vaati useamman naksuttelun ennen kuin veti päälle.

Tänään vaihdoin taakse uudet Cragar Silver Rally 15x8" peltivanteet ja edelliset laitoin juuri myyntiin. Hieman jäävät ulkoreunaltaan sisemmäs kuin vanhat, mutta malliltaan paras joka tähän hätään löytyi. Keskiössä oleva olake on muodoltaan ja halkaisijaltaan aika lähellä alkuperäistä, täytyy vaan kehittää kiinnitykset keskikapselille. Ja onhan ne liian tummat alkuperäiseen väriin verrattuna ::) Jotain perinteisiä kolmioreikäisiä tai vastaavia ois saanut halvemmalla, mutta haluan keskikapselin.

Muuta ohjelmistoon kuuluvaa tänään oli kampiakselin etuhuovan vaihto, valojen uudelleentarkastus, ajovalopolttimoiden vaihto Philips Extremeen ja latauksen tarkastelua. Laturin johto vaikuttaa aika paukkulankaviritykseltä ja sen teen uusiksi. Sen jälkeen katsottava uudestaan miten latauksen käy, koska johtoa laturin päästä käpistelemällä löytyi vain noin voltti lisää. VP:n tilaus oli lähtenyt tänään liikenteeseen, ehkä ens viikon loppupuolella pääsee jo (m)asennushommiin?

En muistanutkaan aiemmin mainita, että etuovien lasit ovat sävytetyt. Saman firman tekeleet kuin pienet takasivulasitkin. Ja tuulilasissa aurinkoraita.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #7 : 26.05.2016, 00:44:47 »
VP:n tilaus saapui päivällä joten pääsi heti töiden jälkeen operoimaan.

En aiemmin jarruja aukoessa huomannut ollenkaan, että jarrukengät oli joku aiempi tekijä laittanut väärin. Vasemmassa takajarrussa oli kaksi lyhyellä kitkapinnalla varustettua kenkää ja kaikissa muissa pitkällä. Sylinterien vaihdossa tai muutenkaan illan askareissa ei tarvinnut punnerrella, joka paikka aukesi hyvin. Jarrut tuntuu pelaavan pihapyörittelyssä aika hyvin. Vasen takajarru ei soralla mene lukkoon, liekö ilmaa kun käsijarrulla kuitenkin vetää lukkoon.

Ei ollut ennen tullut tutustuttua etujousituksen nivelöinnin rakenteeseen ja nyt on ainakin selvää miksi suositeltu rasvausväli ei kovin pitkä ole. Olkavarren heloituksessa joka paikassa metallipinnat vastakkain. Ei ollut kunnon rasvaa prässissä, enkä viitsinyt tuubia vaihdella joten se jäänee perjantaille. On uusilla heloilla kuitenkin jo selvästi tiukempi kuin vanhat vanhan rasvan kanssa. Etujarrujen ollessa auki rasvasin pyöränlaakerit. Olisi pitänyt vaan tilata yksi laakerikin. Toinen pitää selvää ääntä. Minkäs teet kun rasvaa on ollut aika niukasti, hyvä etteivät ole kuivana pyörineet.

Katsastusta varten isommalla puutelistalla on vasemman takajarrun toiminnan lisäksi etupenkkien vaihtaminen kippaaviin ja takapenkki. Jos ei pikaisesti jostain löydy, niin täytyy käydä hakemassa tutulta lainaan. Laittaa pysyvästi sitten kunhan saa jostain hankittua toisen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6236
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #8 : 26.05.2016, 09:52:39 »
Kai tähänkin tulee ahdistettu tinakone keulalla? ???
Jonkun ruosteisen x40 T4 raadon hommaat tekniikan luovuttajaksi :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #9 : 28.05.2016, 17:19:17 »
Kai tähänkin tulee ahdistettu tinakone keulalla? ???
Jonkun ruosteisen x40 T4 raadon hommaat tekniikan luovuttajaksi :D
Ei taida tulla tapahtumaan tinakonemuutosta, eikä edes vinokonemuutosta. Eikä kyllä muutakaan tekniikanpäivitystä ennen kuin joka nurkassa on levyjarrut. Täytyyhän laitteen pysähtyäkin riittävän hyvin :)

Alustan nivelet tuli rasvattua torstaina, vaihdettua uudet pyyhkijänsulat ja jotain muutakin siinä tuli tehtyä. Joku aiempi oli laittanut muovipäät pyyhkijänvarsiin ja uusien vaihtoon ei tarvinnut paljoa aikaa käyttää. Eilen olikin pidempi puuhailta. Vaihdoin etupenkit E36 penkkeihin jotka sain lainaan. Ja niissä piti olla kippi, tuli testattua vasta kiinnikkeiden teon jälkeen ettei mitään ollutkaan :buck2: Tuumasin että ehkä penkin liikevara just vois riittää leimalla. Muistin, että PV:n takapenkki tuli tungettua jonnekin ja väsäsin sen kiinni suoraan kontin pohjapellin päälle. Penkin käyttökelpoisuudella ei ole mitään väliä, koska se ei siellä katsastusta enempää ole kiinni, enkä ilman vöitä ketään siellä kuskaisikaan.

Seuraavaksi oli jarrujen testauksen ja säädön vuoro. Siinä saikin vierähtämään tovin. Onneksi pystyi ajamaan pientä lenkkiä välillä, jotta kengät asettuivat paremmin rumpuihin. En tiedä miten on jäänyt aikaisemmin katsomatta, mutta vasen eturumpu on painettu huonosti napaan ja heittää aika paljon. Etujarrujen tasapainon saavuttaminen hommaa vaatikin. Kengät heiluu koko ajan rummun mukana ja tietysti käyttäytyy eri tavalla kuin toinen puoli. Tärinää ei jarrutuksessa kuitenkaan ole. Ajovalojen suuntauskin teetti ylimääräistä hommaa, koska flipin ja auton lievän etukenon takia valot näyttivät reilusti alas. Ei riittänyt enää normaali säätövara vaan piti pönkätä umpiota alareunasta. Lopuksi vielä tarkastin etupyörien tasapainotuksen ja nehän viipottaa ihan riittävästi. Toisella puolella vanne aiheutti enemmän ja toisella puolella rengas. Kumma miten ei ajossa tunnu. Samanlainen heitto esim. 240:ssä vatkaisi rattia jo reilusti.

Tänään aamulla olin konttorin pihalla heti aamusta. Katsastusoperaatiossa ei muuta uutta itselle löytynyt kuin vasemman alatukivarren ja olkavarren välisen nivelen välys. Ei kuitenkaan siitä hylkyyn laittanut, mutta korjattavahan se on. Sitä ei vaan nähnyt auto nostettuna. Etujarrut olivat odotetusti siinä rajoilla onko liikaa eroa tehossa. Tarvittavat prosentit merkittiin tietoihin ja sain kilvet haltuun *taavih-> Menihän siinä jo ihan tarpeeksi aikaa ostosta, että sai kilvet kiinni :o

Katsastuksen jälkeen otin takapenkin pois ja aloitin takaosaston äänieristystä SilentCoatilla. Vajaan paketin laitoin takalattiaan sekä sisälokasuojiin ja lisää ois laitettava. Onhan siinä vielä kaikenlaista laittoa muutakin, mutta niistä sitämukaa kun niitä tapahtuu. Ja jotain kuviakin laitoista tulee kunhan saa jotain sellaista aikaiseksi, että viitsii kuvata. 1" etuvakaajalla ajettavuus mutkissa on hyvä. Ei kallistele liikoja ja alusta käyttäytyy muutenkin hyvin. Tosin eturenkaat rajoittavat mutkanopeutta tällä hetkellä. Taipuvat alle jo aika pienelläkin vauhdilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #10 : 29.05.2016, 14:50:12 »
Lisäilin äänieristystä ja pesin ensimmäistä kertaa. Joutunut seisomaan päivät pihalla joten kerännyt hyvin siitepölyä päällensä. Kontinpohjaan tuli karkeasti 1,5 kerrosta, takasisälokasuojiin 2 sekä tunneliin sivuille 2 ja päälle yksi. Vaimentihan se jotain, lisää ois tehtävä kuten laitettava rintapeltiin puuttuvia läpivientikumeja yms. Pesun jäljiltä ei ollut valtavaa vedenpaisumusta sisällä, mutta muutamia korjattavia kohtia kuitenkin.
Äänieristyksistä kuvia tuolla. Apparin lattialla oleva ruoste vaikuttaisi pikaisella sormella raaputtelulla olevan maalin päällä. Oisko joskus etupenkkejä laittaessa jääneet metallimujut jalkatilaan ja ruostuneet.

Ulkoa on pesun jäljiltä ihan kivan näköinen noin kaukaa katsottuna ainakin :)


Muut pesun jälkeiset kuvat tuolla loppupuolella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #11 : 29.05.2016, 21:35:06 »
Ihmettelin tätä joskus 90-luvun alkupuolella Alavudella grillin pihassa, en tiedä oliko vain ohikulkumatkalla vai jonkun paikallisen. Muistaakseni silloin ei ollut noin tumman punainen, tosin muistikuva voi olla väärä. Alla taisi pyöriä kromi mangelssit jos en väärin muista.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #12 : 29.05.2016, 22:07:30 »
Mun tietojen mukaan auto on maalattu rakentamisen jälkeen kyseisellä värillä. Sisäpuoli ja konehuone ovat samassa värissä näkyviltä osin myös. Onhan noita samaan tyyliin rakennettuja ollut aikanaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #13 : 31.05.2016, 21:26:54 »
Käyttöönottohuollot jatkuvat ja eilen vaihdoin MaxLife 10W-40 sekä suodattimen koneeseen. Lisäksi vielä kippasin STP Engine treatmentia. Laatikkoon vaihdoin öljyt ja kardaaniin toisen tukikumin kun sattui yksi löytymään. Laatikko vuotaa etupäästä rungon ja kytkinkopan välistä sekä kytkinkopan sisällekin.

Tänään väsäsin taakse kiinnikkeet kapseleille ja nyt on joka pyörässä ne paikallaan. Vielä vanteiden maalaus jossain vaiheessa niin voisi jopa kuvata tilanteen. Kuskinlasin nostinmekanismi ei halunnut pitää lasia millään yläasennossa. Raotin ovipaneelia tilanteen tutkailua varten ja vaijeri oli joskus katkennut. Tehty jatkos juuri ikkunakiskon kiinnityspisteen yläpuolelle ja ylös nostaessa jatkopala pyrki vaijerirullan päälle. Eihän se siellä pysy vaan laski alas. Siirsin kiinnityskohtaa kiskossa ja nyt pysyy hyvin ylhäällä, eikä suhise turhia. Oikealla puolella oli sama oire, mutta se korjaantui kiristämällä alemmasta vaijerirullasta.

Noin 250km tullut ajoa kilvityksen jälkeen ja voimansiirron melut eivät ole vähentyneet "yllättäen" mihinkään. Jotenkin tuntuisi, että perässä ei ole kaikki aivan kunnossa. Ei jollita vaan jyristää ajotilanteiden mukaan. Eikä muutu juurikaan ajomäärän mukaan. Ensin vaihan moottorintukikumit uusiin, samalla toinenkin kardaanintukikumi ja taain kardaanin ristikko. Jos ei tule muutosta niin kokeiltava muuttuuko PV:n taka-akselilla. Vaihteisto puolestaan kahisee voimallisesti sopivalla kevyellä kaasulla noin 95-110km/h nopeuksissa. Ääni tulee vajaa 10km ajon jälkeen eli paikkojen pitää lämmetä ensin. Lämpimänäkään ei selvää ääntä kuulu 80-90km/h nopeudessa. Vaihdettava se ois varmaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Duett -67, lievä custom
« Vastaus #14 : 03.06.2016, 23:35:58 »
Vähän ajoa, paljon laittoa vai miten se meni.

Vaihdoin kardaanin takaristikon. Vanhassa oli pientä jäykkyyttä toiseen suuntaan ja mitoitus vissiin hieman vajaa. Pääsi liikkumaan lukkorenkaiden välissä nytkäyksen verran. PV:n taka-akseli majoittui edellisen tilalle. Vanhakin oli näköjään joskus jo vaihdettu tai sitten siirretty hieman muutaman millin sivuun kiinnikkeissä. Jarrut vaihdoin kilpineen. PV:n akseli on erilaisilla kamppeilla vaijereilla sekä kengillä ja huonot. Näiden lopputuloksena 100-110km/h vapaalla rullatessa perästä kuuluu pienempi ääni(tai sitten se on puhdasta kuvitelmaa ::)), mutta muuta iloa ei juurikaan ollut. On sekin jotain silti.

Vääntelin ja kääntelin paikkoja alustassa ja kokeilin hieman muuttaa laatikon takapään linjaa. Sieltäkään ei selvää muutosta löytynyt. Lisää äänieristystä ja takakylkien tuentoja paremmiksi. Ja jos sekään ei auta niin tulpat korviin vaan :P Pakoputken hännän vaihdoin pienempään, 2" putkeen. Kiihdyttäessä ääni pieneni mukavasti. Sisämeluun saattaa tulla pienoinen parannus jossain vaiheessa kunhan saan aloitettua renkaiden päivityksen tuoreempiin. Ensin meinasin laittaa taakse samankokoiset kuin nytkin on, mutta juuri melun takia voisi laittaa 235/70. Voi olla siinä ja tässä jaksaako ne pidätellä koneen voimia. Sais vaan pidettyä renkaan halkaisijan hieman isompana harventamassa välitystä.

Takaovia säädin parempaan asentoon ja oikean oven alasaranalle ois tehtävä jotain. Ei riitä oven säätövara siirtämään alareunaa tarpeeksi keskemmälle vaan ovi jää vieläkin vinoon. Lämpimämmällä säällä alhaalta vedättäessä kuulosti aivan siltä, että kone nakuttaa ja meinasi olla muutama pyöräytys jälkikäyntiä. Pienensin perusennakon 12 -> 10. Vaikka kuulosti siltä että nakuttaa, niin silti tuntui käyvän jonkin verran rikkaalla. Pikaisena testinä laskin neulaa vähän alaspäin. Olihan se rikkaalla, koska joutokäynti parani ja piti säätää läppää pienemmälle.

Vaikuttaa liikenteessä keräävän positiivista huomiota aika paljon. En edes ajatellut, että niin tekisi. Kuitenkin hukkuu massaan niin hyvin :2funny:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo