Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 Classic 2,3T -98

  • 54 Vastauksia
  • 29593 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Volvo 940 Classic 2,3T -98
« : 15.09.2016, 19:07:12 »
                                                                                                                             *940 CLASSIC 2,3T -98*

                                                                                     






Uudemmasta diesel Volvosta piti päästä kesällä eroon ja myynnin jälkeen nettiauton tarjontaa seurailin jokusen viikon, kun limusiini 740 ei viitsi talvella rankaista ja projekti-seiska valmistuu sitten joskus, eikä todellakaan käyttöautoksi, joten jokin Volvo piti keksiä ympärivuotiseen käyttöön.

Tähän melkein samalle kylälle sitten ilmestyikin muuten siisti ja räpeltämön 940 classic, Mutta ilmoituksen mukaan moottori huohotti rankasti.

Pitihän se sitten mennä paikanpäälle tarkastamaan, seuraava kuva onkin ostohetkeltä:


Pienen tinkailun jälkeen auto tarttui matkaan, itselläni epäilyksenä oli että mäntään olisi reikä sulanut.

Hyvin se kotiin asti kuljetti 40km matkan, vaikkakin aika reipas sininen pilvi ajoittain perässä seurasikin  :D




Kotona sitten heti pesu autolle ja autotalliin vikoja tutkimaan. Kuvia pestynä:















Pientä listaa:

Volvo 940 Classic -98
-362tkm ajettu
 -B230FT Moottori
 -AW71L Automaattilaatikko
 -G80 Lukkoperä
 -Sähkölasit joka ovessa
 -Tavaratilan suojaverho
 -Classicin puolinahkapenkit
 -Vakionopeudensäädin
 -ilmastointi
 ym.

--------------------------------------

Purin ensin pelkän kannen irti nähdäkseni miltä näyttää.


Sylinterit ja männät näytti ehjiltä ulospäin, joten lohkoa irti ja tutkimaan tarkemmin.....


...ja moottoripukkiin kiinni:






Syy huohotukseen löytyikin sitten 4. sylinterin männästä, äkkiseltään näytti että siinä olisi ollut pieni naarmu, mutta kun männänrenkaat irroitin niin putosi männästä palaset irti:




Ei muuta kuin lohkon ja osien pesu ja osien tilaukseen:





Osia odotellessa olikin aikaa sitten auton kiillottamiseen. Kamalaan kuntoon oli maalipinta päässyt, ei kyllä varmasti ole vuosiin vahaa nähnyt tämä auto. Ei maalipinta vieläkään mikään paras ole, mutta paljon sai tehdä töitä että edes kohtuullisen sai. Onneksi kori on kuitenkin muuten siistissä kunnossa, ei juurikaan ruosteongelmaa löydy. Tässä kuvassa näkyy hauskasti pieni sävyero kiillotetun ja kiilloittamattoman välillä :


Lopuksi pintaan meni Collinite 915:


Myös sisusta sai huomiota tekstiilipesurilla pesun muodossa:









Osia alkoi pikkuhiljaa saapumaan, ja konetta pääsi kasailemaan, Myös lohko sai uutta väriä pintaansa, yhteensä 4 kerrosta siihen maalasin punaista miranolia :








(kuvaa moottorista täysin nipussa ei ollut, joten piti käydä nyt nappaamassa, Jonkun verran konehuone saanut jo pölyä päälleen, mutta kuitenkin: )



Talvirenkaina mukana tulleet dracot ei houkuttaneet, joten talvivanteiksi ostin tähän orkkis hydrat (kiitokset näistä pete881 ), Näille olisi tarkoitus hankkia sitten kun ajankohtaista Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat.


Koeajollekkin jossain kohtaa pääsi:







Kauaa en jaksanut vakiokuntoisena ajella  :D

-----------------------

Projektina olevaan 740 turboon ostin ocean MK18 vanteet, joiden päälle 215-40R18 renkaat. Tämän ysin allehan ne piti nyt sitten loppukesäksi saada.

Jotta vanteet edes jollain tapaa näyttäisi auton alla hyvältä, piti alustaa myös madaltaa ja samalla tein eteen camber modin.

Tässä kuvia nykykunnosta:
























Muutoksia tällähetkellä mm. 960 ovenkahvat (kiitos kahvoista P11S1), Ocean MK18 vateet, n.60/40 madallus ym.

.....varastossa toki odottaa joitakin osia maalausta ja paikalleen pääsyä, mutta niistä sitten tuonnempana lisää  :)

Laitetaan vielä tähän ylös mitä moottorille tuli tehtyä.

362315km / elokuu 2016

-4.sylinterin mäntä (mahle) Männänrenkaat, KK-laakerit, Kampiakselin laakerit
-Yläpään sekä alapään kaikki tiivisteet + kannenpultit
-Jakohihna, kiristinrulla, vesipumppu
-Öljyt + suodatin
-Sytytystulpat, tulpanjohdot, Virranjakajan kansi + Pyörijä
-Pakoputki katalysaattorilta taaksepäin (vakioputki)
-jäähdytinnesteet


« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:25:26 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #1 : 05.10.2016, 16:33:29 »
huoltomerkintöjä muistiin:

364130km /1.10.2016


-Uudet jarrusatulat eteen ja taakse
-Teräspunosletkut (HEL )
-Jarrulevyt eteen ja taakse (ebc)
-Jarrupalat eteen ja taakse (ebc Greenstuff / yellowstuff  )
-Etujarrukilvet
-Käsijarrukengät
-Öljynvaihto (Castroll magnatec)


Kuvia:



« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:28:05 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #2 : 05.10.2016, 19:22:29 »
Asiallinen jarru remppa/päivitys :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #3 : 06.10.2016, 02:06:55 »
Hieno peli on classic ysi.

Toimiiko tasonsäätö?

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #4 : 06.10.2016, 16:37:40 »
Hieno peli on classic ysi.

Toimiiko tasonsäätö?

Kiitos.

Kyllä nuo paineilmaiskarit toimii, paineet pysyy sisällä. Ei tosin ole ollut tarvetta käyttää, mutta kerran olen kokeillut niitä ja viikon pysyi paineet tasan samassa lukemassa  :)

Asiallinen jarru remppa/päivitys :)

:)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #5 : 06.10.2016, 17:25:33 »
Kiitos.

Kyllä nuo paineilmaiskarit toimii, paineet pysyy sisällä. Ei tosin ole ollut tarvetta käyttää, mutta kerran olen kokeillut niitä ja viikon pysyi paineet tasan samassa lukemassa  :)
 
:)
joo ja aina niissä pitää olla jonkunverran painetta muuten hajoaa ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #6 : 06.10.2016, 17:37:26 »
joo ja aina niissä pitää olla jonkunverran painetta muuten hajoaa ;)

Ai pitäisi   :-[  Ihme etteivät ole vielä hajonneet vaikka ei ole painetta ollut moneen vuoteen :D

mutta toisaalta jos hajoavat niin sitten menee parempaa tuotetta tilaukseen :)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #7 : 06.10.2016, 18:27:35 »
se riittää et mittari nousee ees millin että siellä on jotain ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #8 : 16.10.2016, 18:26:44 »
Hieman volvon alkuperäisiä lisävarusteita asennettu.

Alkuperäinen takaspoileri jarruvalolla, sekä alkuperäiset add-on helmat asennettu paikalleen:








Kokeilumielessä laitoin VX3 nokan eilen paikalleen, Katsotaan nyt jonkinaikaa miten se tässä toimii.

Etuvilkku/parkkiumpiot vaihdoin uusiin. Joku onneton tästä oli tänään Lahden motonetin parkkipaikalla repinyt toisen vilkku-umpion irti/ yrittäny ne varastaa samalla rikkoen kiinnikkeet, joten piti sitten hakea uudet.   ::)

Onpahan nyt nekin on sitten vaihdettu kirkkaaisiin.  :)
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:31:01 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #9 : 16.10.2016, 19:11:50 »
Tää on kyllä hieno! :) Tällänen tai V90 kelpaisi itellekki kyllä. :) Ainut "vika" näissä on ettei oo tehty 5cyl koneella.  :nohnoh
Toki joku P80 alustan T5 sinne äkkiä pujahtaisi.  S*

Mun mielestä sun tarttis uusia noi kauhtuneet rek.kilvet. Sitten olis kyllä tosi hieno.  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #10 : 16.10.2016, 19:38:17 »
Tää on kyllä hieno! :) Tällänen tai V90 kelpaisi itellekki kyllä. :) Ainut "vika" näissä on ettei oo tehty 5cyl koneella.  :nohnoh
Toki joku P80 alustan T5 sinne äkkiä pujahtaisi.  S*

Mun mielestä sun tarttis uusia noi kauhtuneet rek.kilvet. Sitten olis kyllä tosi hieno.  S*

Kiitos :)

Kilvistä olen itsekkin samaa mieltä, pitäisi joku päivä muistaa pyörähtää konttorilla  :)


Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #11 : 31.01.2017, 17:53:02 »
Tämä on tarjonnut niinkin varmaa kyytiä ettei ole tarvinnut muuta kuin ajaa, ja siinä ohessa välillä pestä ja tankatakin  :)

Vanhat kaukosäätimet alkoi temppuilemaan , joten uuden orkkis kaukosäätimen tuossa syksyllä tilasin tähän, 90€/kpl hintaan. Nyt on mukava kun sekin toimii moitteitta.

Kohtahan tämä pitäisi katsastaa, mutta ennen sitä täytyisi raidetangonpäät uusia ja kulmat säädellä. Öljytkin voisi sitten siinä samalla tietysti vaihdella.

Talvilookista ei ole yhtäkään kuvaa tullut laitettua, niin tulipahan sellaisetkin tänään otettua.

Eli 16¨ hydrat on pyörineet koko talven alla, syksyllä ostettujen Nokian Hakkapeliitta R2 kitkarenkaiden kera:



« Viimeksi muokattu: 31.01.2017, 20:19:48 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #12 : 05.02.2017, 16:04:22 »
Huoltomerkintä:

4.2.2017 /  368958 km
-Ahtimen vaihto
-Moottoriöljyt (castroll magnatec) + suodatin (volvo orginal)
-auton vahaus

----------------


Vanhassa ahtimessa oli pakopesä halki. Alkuperäinen suunnitelma oli,  että päivittäisin kerralla 19T vakion tilalle.
Kun nyt kuitenkin tuli sopivasti ehjä 13C eteen, niin asensin sen paikalleen.

Kuva vanhan ja ¨uuden¨ ahtimen pakopesästä:




Nyt samalla asensin alkuperäisen ahtomittarin rinnalle, toisen tarkemmalla asteikolla varustetun. 1bar verran ahtoja tällähetkellä.

Plx laajakaista odottelee vielä asennustaan tuossa hyllyllä.

Bilstein B8 iskarit ja farmarimallin lesjöfors madallusjouset laitoin tilaukseen, täytyy nekin asentaa ennen katsastusta.

Muutama (huonolaatuinen ) lumisateinen kuva autosta vahattuna:





« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 18:31:11 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #13 : 05.02.2017, 20:53:37 »
Hyvältä näyttää jälleen kerran! ''farmarimallin lesjöfors madallusjouset'' Tätä odotan innolla niin näkee mihin asentoon perä jää. ::)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo 940 Classic 2,3T -98
« Vastaus #14 : 10.02.2017, 09:22:04 »
...farmarimallin lesjöfors madallusjouset...
Tämä kiinnostaa itseänikin. Mistä tällaisia saa?

Koska Lesjöforsin sivuilta löytyy vaan yleispätevä sarja, ja sitten vakiokorkuisia sedaniin ja farkkuun erikseen + kuormajouset.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Kulkukoira  Proturbo