Samppasport  Futurez

Käyttiskertomuksia

  • 168 Vastauksia
  • 50664 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Käyttiskertomuksia
« : 20.09.2016, 20:48:38 »
edit: Kuvapalvelua muutettu joka viestiin. Hanurista tihrustaa pieniä kuvia ja yksitellen klikata jokainen auki






Eipä tässä nyt oikeen muutakaan keksinyt, kun tehdä käyttiksestä pientä tarinaa, osaksi siitäkin syystä että muistaisi edes osan mitä on tullut sille tehtyä :D

Eli muutaman vuoden palveltuaan sai opiskelijan lompakon kauhu vaihtua hieman halvempipitoiseen kulkuneuvoon.

Tällä autolla tuli vaikutettua. Autohan oli siis Opel Vectra 2.0l Sport -paketilla vuosimallia 2000. Paketti käsitti hieman matalemman alustan (jonka joku vaihtanut vielä matalempaan), sekä sporttisemman putkiston. Vetojahan tuossa ei ollut yhtään, 136hp ja 188Nm, mutta silloin tuntui että olisi muka jotain :D





Vaikka taloudessa on kaksi ihmistä helpottamassa toistensa arkea, oli auto silminnähden kallis. Pitkään pohdimme sopivaa vaihtoehtoa, mutta kun sopiva tuli niin oli se haettava samantien pois, sillä uudemman/järkevämmän auton tuoma säästö ei vain oikeuttanut pitämään tuota vanhaa bensa-autoa, sillä valitulla autolla säästöä kertyi Vectraan nähden 25tkm matkalla n. 1600e ja opiskelijaelämässä 1600e noin vuoden aikana on paljon.


Tilalle tuli saman merkin edustaja, mutta auto nuorentui 9 vuotta ja malliksi vaihtui pakettiautoksi rekisteröity Corsa turbodiesel koneella. Tarkennettuna 1.3 litraisella, joka omaa tehtaalta lähtiessään 75hp ja 170Nm. Kilometrejä oli ostovaiheessa n.115tkm. Autossa on perusvarusteiden (penkinlämmitin, sähköpeilit, ilmastointi) lisäksi himmentyvä taustapeili, saattovalot ja vakkari.

Auton historiasta tiedetään sen verran, että Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on ollut auton omistajana ja siementäjä on käyttänyt autoa työsuhdeautonaan, jonka sen jälkeen auton on ollut hetken aikaa eräällä tuttavalla ennen meille päätymistään. Auton ensimmäisten kilometrien aikana auto on saanut suukon vasempaan etunurkkaan. Suukon seurauksena vaihtoon on mennyt vasen etulokasuoja, puskuri ja etusäleikkö (parkkipaikkakolhu?)






Seuraavana päivänä pitikin sitten lähteä vannekaupoille, koska ei tuo ole kivan näköinen noin  :buck2:


Lähistöltä löytyikin sitten silmää miellyttävä vannesarja ja se käytiin korjaamassa talteen. Tosin vanteiden päällä tulleet LingLongin kumit eivät innostaneet, sillä olivat 40 profiililla, joten vanteita haettaessa oli selvää että renkaat vaihdetaan jossakin kohtaa.





Lisää tietysti piti saada ja takimmaiset ikkunat huusivat kalvoa joten ne myös piti laittaa. Jälkeenpäin kun ajattelee niin olisi pitänyt laittaa 5% kalvot. Nyt laseissa 15% kalvot ja näkee sisälle ihan liian hyvin  :-[









Muttakoska auto on pakettiauto niin oli taakse tehtävä vaneri, joka mahdollistaa jonkinlaisen kuorman kuljetuksen. Vaneri tuli päällystettyä perus kynnysmatolla joka on peräisin jostakin Hong Kongin jämäpalamyynnistä.








Jossakin vaiheessa takapään puolella aherrettuani, tein havainnon että auto syö omaa puskuriaan eli kivet hakkaavat puskuriin, jolloin puskuri kuluu. Soitto paikalliseen Opel -liikkeeseen ja kuraläpät tilaten






Moottorin esilämmityskauden alkaessa kyllästyin säteilylämmittimen surkeaan tehoon ja tilasin TT-Thermolta 1000W DEFA-yhteensopivan letkulämmittimen vesikierrolla. Samaan aikaan tuli laitettua lisäpitkät keulalle, kun tulee ajeltua valaisematonta pätkää joka viikko.





Asennusta varten piti irroittaa imusarjasta ahtoputki ja mielenkiinnosta kurkkasin miltä imusarja näyttää tällaisessa diesel-vehkeessä kun EGR on toiminnassa.. Olisi ollut parempi jos en olisi katsonut. Vituttaa tälläkin hetkellä kun tietää kuinka täynnä paskaa imusarja on. Pitäisi jossakin vaiheessa käyttää irti ja putsata..





Ei se lämppäri paljoa tuolta EVO1 paikasta näy :) sittemmin lämppäri on siirretty toiseen paikkaan sillä ahdisti kabiiniin tulevaa lämpöä.






Jonkin aikaa tuli ajeltua ilman mitään kummallisuuksia, mutta hirmupakkasten tullessa oli saatava keula umpeen, koska auto ei lämmennyt ajossa kunnolla.





Tuon jälkeen oli taas kaikki mallillaan :D lopputalvi meni siinä. Kevättä kohden kun mentiin, niin tuli päätös että auto ruostesuojataan -niinkuin edellinenkin auto. Samalla otettiin muutama ruostelaikku kiinni ja paikattiin

















Auto ruostesuojattiin myös äänenvaimennusmielessä ja auto hiljeni todella paljon, nyt ääni ei tule enää auton takaosasta vaan tulee kaikkialta :D eli seuraavaksi pitäisi käyttää sisustasta kaikki pahvit irti ja laittaa laittaa lisää tavaraa väliin :)

Jahka kelit sallivat niin paikalleen sai pyöräyttää kesäpyörät uusilla kumeilla. Kumiksi valikoituivat Hankookin Ventus Prime 2 koossa 205/50/17. On nyt paljon miellyttävämpi ajaa





Kesän edetessä innostuin hinkkaamaan autoa hetken aikaa ja paskan alta sai taiottua esiin maalipinnan;





[


Haaveissa olisi kevytmuotoinen auton myllytys, jotta pienistä naarmuista pääsisi eroon  :)

Kuitenkin nälkä kasvaa syödessä ja kun alusta asti olen kritisoinut auton tehottomuutta niin se sitten piti käydä lastuttamassa :D nyt tuon 1.3l padan pitäisi kehittää 98hp ja 210Nm. Auton käytös muuttui heti, on paljon miellyttävämpi ajaa ja cruise päällä pitää nopeuden ylämäissä sitkeämmin. Kulutus ei oikeastaan ole pudonnut, sillä kesätöissä ollessani joutui päivittäin kulkemaan n.20km matkan moottoritietä joka nosti kulutuslukemaa jonkin verran.


150tkm tienoilla piti alkaa ihmettelemään jarrujaremonttia. Ero on muuten aika suuri vrt. pakasta vedetyt jarrut ja kuluneet jarrut :o jarruksi tuli tietenkin Brembot.





Muutamaa tuhatta kilometriä myöhemmin päätin tarttua vasemman etupyörän naksuntaan liikkeelle lähdettäessä. Varaosaputkasta tilaukseen laakerisarja, mutta yllätys ei vissiinkään ollut se, että abs anturi hajoaisi sitä irroittaessa, koska abs kehä on sisäänrakennettu laakeriin ja laakeri on tietenkin anturin "takana" :D kun ei muuta sitten ollut niin rupesin vaihtamaan sisempää vetarin kumia, koska kumissa oli pieni reikä ja rasvaa oli jo roiskunut sinne sun tänne. Kivaksi pieneksi yllätykseksi vetarin pää ei ollutkaan pyöreä, vaan muotoiltu, sillä laiskana poikana meinasin laittaa sinne bilteman liimattavan kumin..

Noh tulevaa koitosta varten koko vetari irti laatikosta ja ulompaa päätä irroittamaan. Heti kun sain uloimmasta nivelestä irroitettua suojakumin, selvisi naksunnan lähde! Syy oli vetarin uloimmassa nivelessä. Tässä vaiheessa vitutti kuin pientä oravaa, jonka käpy on kesällä jäässä, sillä suojakumi paikallaan välystä ei tuntunut, mutta suojakumin irroitettua tuntui. Perkele.

Leuka rinnassa sitten tilaamaan loput osat. Kaikenkaikkiaan 100e vikaan oli nyt siis kaikkine anturin hajoamisineen työnnetty likemmän 260e :D mutta ompahan kaikki vaihtamisen arvoinen vaihdettu :)

Samalla sain yhden hyödyllisen työkalun tehtyä, nimittäin prässin :D nyt saa itse esim. puslitettua tukivarret eikä tarvitse lähteä muualle äheltämään. Tunkki on perus 3tn pullotunkki. Tietenkin osien prässäyksen helpottamiseksi prässättävät osat viettivät yön pakastimessa :)








Taas kun pimeät tekee tuloaan niin oli aika laittaa lisävalot keulille, mutta huomio kiinnittyi erittäin naarmuisiin kiveniskusuojiin ja kun huvikseni vertasin valotehoa ilman kiveniskusuojaa ja sen kanssa, oli valotehossa selvä ero. Joten Biltemasta hakemaan uudet kiveniskusuojat hintaan 6,99e/kpl





Ja taas näkee :)





Tulevana viikonloppuna olisikin sitten 155tkm. öljynvaihto. Öljyiksi tälle on meidän omistusaikana syötetty GM:n omaa 5W-30 öljyä 10tkm välein (ohjevaihtoväli 30tkm  :idiot2: :D)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 18:56:08 kirjoittanut razori »

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Nonnih!
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #1 : 20.09.2016, 21:21:53 »
Jännä ettei toi sulla lämpene pakkasilla. Äiti ajaa samanlaisella, tosin tänä kesänä vaihtu tän vuoden malliin (tekee juurikin noita siementäjän hommia) eikä sillä ole ollu mitään suojia keulalla ja hyvin lämpenee.

Oletko kärsinyt muuten talvisin jäätyvästä käsijarrusta?
En tiiä sit miten normiajossa jäätyy, mutta seminologeilla oli kaikissa tollasissa sama ongelma talvisin, eli käsijarru jääty aina.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #2 : 20.09.2016, 21:50:00 »
Ihmettelen samaan itsekin, jäähdytysnesteet vaihtui tuolloin letkulämppärin paikan vaihdossa kokonaan uusiin, kun tupaankaan ei tullut lämmintä. Sen jälkeen viimeisenä oljenkortena vedettiin keula umpeen.

Termostaatti on välillä käynyt mielessä, mutta auto ei kuitenkaan kaupunkiajossa oireile millään tavalla että vika olisi termarissa. Eikä huvita huvikseenkaan ruveta vaihtamaan. Termari nääs kustantaa melkein 130e :idiot2:

Mutta kyllä tuo normaaliin käyntilämpöön pääsee ajan kanssa, mutta esimerkkinä auto oli lämmityksessä eräänä päivänä ja avainta väännettäessä oli nesteen lämpötila 48 astetta. 3km kaupunkiajon jälkeen taulussa oli vaivaiset 72 astetta ja pihalla oli lämpöä n. 4 astetta. Kyllä tuon enempi pitäisi lämmetä tuolla matkalla..

Käkkäri ei ole mulla jäätynyt kertaakaan :) johtuu varmaan osaksi siitä, kun käytän sitä joka kerta kun pysäköin. Mutta tuohon jäätymiseen voi vaikuttaa myöskin se jos ajetaan talvella paljon pienille tiloille ja tietä ei olla keritty auraamaan ja vielä jos sattuu olemaan rumpujarrut ja lumi hiukan pöllyää vaikka olisi aurattukin niin kyllä se tuisku sinne rummun sisään löytää

Näköjään saa taas huomenna vääntää.. Meni ajovalojen polttimo pimeäksi kuskin puolelta. Saakin ottaa taas akun irti että mahtuu käpälöimään. Samaan syssyyn voi vaihtaa polttimon pelkääjän puolelle ilmanputsarin irroituksen jälkeen.

On nämä hyvin suunniteltu :uglystupid2:

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Nonnih!
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #3 : 20.09.2016, 22:03:17 »
Joka kerta äitikin sitä käyttää, mutta tuo lumen pöllyäminen on se suurin syy. Oli vain aikalailla kaikissa, mutta ennenku nämä korimallit tuli, niin sitä ongelmaa ei ollu. Turbot näissä oli muuten myös yks ongelma. En ihmettele vaikka sunki autoon se olis korjattu.
Tai en oo ihan varma oliko tuo vuosimalli vai seuraava, ku en nyt muista vaihtuko seminologilla auto 2 vai 4 vuoden välein. Taisi olla kahen. Mutta kuitenki, jossain vuosimallissa joutu melkein jokanen seminologi käyttään turboremontissa.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #4 : 20.09.2016, 22:10:38 »
Täytyy pitää mielessä. Välystä ei ainakaan 149tkm "huollossa" näkynyt, eikä muutenkaan pidä mitään ääniä :)

Toki vihellys on kuulunut koko ajan tasaisen selkeästi, mutta pistän sen imuputkiston piikkiin

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #5 : 20.09.2016, 22:34:51 »
On turboja rikottu työkoneistakin kun on sammutettu kone lähes suoraan työkierroksilta, ilman jälkikäyttöä. Turbon laakerit eivät oikein tykkää jos moottori sammutetaan putki punaisena. Ponsseista ainakin menee KKK K16 ahtimia, jostain syystä jatkuvasti vaihtoon. Tosin jotkut ahtimet ovat muutenkin ns. kertakäyttö tavaraa (vaikka ei olisikaan kiinalainen), että eivät ole pitkäikäisiä. Esim.  Schwitzer 310352 on melko surkea ahdin.

tuollaiset asiat vaikuttavat ahtimen kestoon...
« Viimeksi muokattu: 20.09.2016, 22:42:26 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #6 : 20.09.2016, 22:45:13 »
Tästä syystä esim jos päästelen motaria reilummin niin viimeinen muutama kilometri ennen määränpäätä ollaan menty rauhallisemmin, että paikat kerkeävät "rauhoittua" :)

On tähän jo hiukan isompaakin ahdinta mietitty jos tuo nykyinen sanoo sopimuksen irti.. ::)

Enemmän tässä mietityttää tuo jakopää ja sieltä osiosta tarkemmin kiristin. Ne kuulemma ovat näissä kulutustavaraa

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Nonnih!
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #7 : 20.09.2016, 22:49:48 »
Se ongelma muistuki mieleen. Oli siis turbon suojauksessa ongelmia. Talvella pääsi jäätä turboon. Jotain tuollasta se oli. Ei siis ite turbo ollu se ongelma vaan siinä ympärillä.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #8 : 20.09.2016, 22:56:37 »
Jää siis rikkoi ahtimen siivet ?, ja eikö jossain volkkareissakin kondensoitunut vesi välijäähdyttimeen talvella ja meni sieltä sitten moottoriin, mikä sitten jäätyi sylinteriin ja kone rikki. Toyotassa muistaakseni vesi kondensoitui huohottimeen, joka oli ahtimen imupuolella ja sieltä sitten meni ahtimeen rikkoen siivet.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2016, 22:59:09 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Nonnih!
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #9 : 21.09.2016, 00:14:34 »
Juuri näin se taisi mennä. Se vaan jääny mieleen että yks erä noita vehkeitä oli semmosia, joita tais jokanen käydä korjattavana. Osa liian myöhään ja osa ennen hajoamista.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #10 : 21.09.2016, 10:12:02 »
No tietää ainakin talvella tarkkailla tilannetta :D

Polttimo kuskin puolelle vaihdettu. Samalla vaihdoin pelkääjän puolelle. Polttimoiksi tuli halvimmat Boschilaiset





Vaihto edellytti hieman purkamista, että saisi työtilaa. Kuskin puolelta akku ja pelkääjän puolelta ilmanputsarin kotelo pois. Pelkääjän puolen vaihto ei kuitenkaan sujunut niinkuin piti vaan polttimoa irroitettaessa venähti umpion sisässä heijastinpinnat taaksepäin (polttimon kiinnitys on muotoa painoliitin eli pysyy paikallaan kun painaa polttimon paikalleen, joten poisotto vaatii taaksepäin kohdistuvaa vetoa)

Hetken aikaa siinä kirotessani tapahtunutta sain heijastinpinnat jotenkin pysymään paikallaan, mutta näppituntuma ei ole kyllä enää samanlainen, joten varmaan ovat vain pyhällä hengellä kiinni jossakin. Pitää viikonloppuna tutkia enempi, kun pääsee työkaluarsenaalin ääreen.

Aluksi meinasin olla vaihtamatta pelkääjän puolelle, mutta sitten ajattelin että "vaihdetaan nyt vaan, samassa se menee" tämän siitä saa kun yrittää tehdä parhaansa :D

Muutama kuva missä nuo polttimot sijaitsee;





« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 18:57:10 kirjoittanut razori »

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2529
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #11 : 21.09.2016, 13:22:40 »
Mahtu sentäs konepellin alla tekemää, A-marsuun sais irrottaa renkaan ja vaihtaa sisälokarin reijän läpi... ekassa korimallis noin siis  :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #12 : 21.09.2016, 20:53:55 »
Mahtu sentäs konepellin alla tekemää, A-marsuun sais irrottaa renkaan ja vaihtaa sisälokarin reijän läpi... ekassa korimallis noin siis  :D

Jossakin Puntossa (Fiat) taisi olla sama juttu.
Kaveri sitä noitui kun töissä joutui sellaisella ajamaan ja aina oli joku polttimo pimeänä ja noiden ajopolttimoiden vaihto melkoinen operaatio...
...ei muuten olisi välittänyt mutta kun pimeällä ajaa niin haluaisi nähdä eteensä.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2529
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #13 : 21.09.2016, 21:15:15 »
Jossakin Puntossa (Fiat) taisi olla sama juttu.
Kaveri sitä noitui kun töissä joutui sellaisella ajamaan ja aina oli joku polttimo pimeänä ja noiden ajopolttimoiden vaihto melkoinen operaatio...
...ei muuten olisi välittänyt mutta kun pimeällä ajaa niin haluaisi nähdä eteensä.
Joo, tokaan A:han ne tais jopa poistaa sen luukun sisälokaristakin... joka sekin oli että joko näki tai teki, molempia ei onnistunu tekee kerralla  :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Nonnih!
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #14 : 21.09.2016, 21:38:08 »
Joo, tokaan A:han ne tais jopa poistaa sen luukun sisälokaristakin... joka sekin oli että joko näki tai teki, molempia ei onnistunu tekee kerralla  :D
Ennenki työskennelty reiästä käsikopelolla :D
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

 

KL-varaosat  Race.fi