RallyBaron  Samppasport

LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm

  • 5 Vastauksia
  • 11645 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Otsikko: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
Lainaus
Kirjoitti: JuHaU - 26.07.08 - klo:11:16
No niin tässäpä kysymys, joka ilmeisesti askarruttaa muitakin.

LH 2.4 ruiskussa on vakiona matalaohmiset 330 cc suuttimet ja etuvastukset



Tuohon voi luonnollisesti vaihtaa tilalle suuremmat matalaohmiset suuttimet -> ei ongelmaa.

Mutta miten toimitaan, jos laittaakin tilalle korkeaohmiset suuttimet esim. 465 cc R Volvosta.

- eräs virittäjä laittoi korkeaohmiset matalien tilalle koskematta etuvastuksiin ja kuulemma toimi ok - onko tässä riskejä?
- useat ovat sanoneet, että ohitat etuvastukset - tähän vinkkiä miten se käytännössä hoidetaan
    - otetaanko etuvastuksien liitin irti ja liitetänkö suuttimien vihreät johdot valkoiseen + 12V johtoon?

Otsikko: Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
Lainaus
Kirjoitti: Jaippi - 26.07.08 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: JuHaU - 26.07.08 - klo:11:16
...korkeaohmiset matalien tilalle koskematta etuvastuksiin... ...onko tässä riskejä?
Tässä tapauksessa ei ole riskejä ainakaan elektroniikan puolesta.
Tosin liian suurella yhteisvastuksella voipi olla ettei suuttimet aukea kunnolla ja siinä tapauksessa menis laihalle.

Suuttimia vaihtaessa korkeaohmisiin, olisi varminta järkätä kokonaisvastus lähelle alkuperäistä.
Jos esim. alkuperäisissä vastus etuvastuksen kanssa olisi vaikkapa 10 ohmia, tulisi vaikkapa 7 ohmiselle suuttimelle laittaa pienempi -3 ohminen- etuvastus.

Mitkä mahtaa olla alkuperäisten osien vastusarvot?

Otsikko: Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
Lainaus
Kirjoitti: 440tbo - 02.09.08 - klo:21:57
Kyselläämpäs nyt tyhmiä aiheeseen liittyen.

Entäs jos vaihtaa korkeiden tilalle matalat?

uusissa 2.4ohm ja vanhoissa 15.9ohm

päteekös tuohon sama että pitäisi päästä etuvastuksen kanssa ~samaan mitä nykyiset?

etuvastus ~ 13ohm 25w   ?

vai riittääkö se että on "korkeiden" arvoihin eli 9ohm - 16ohm
eli luokkaa 6ohm-8ohm 25w

Otsikko: Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
Lainaus
Kirjoitti: Jaippi - 03.09.08 - klo:13:10
Lainaus käyttäjältä: 440tbo - 02.09.08 - klo:21:57
... riittääkö se että on "korkeiden" arvoihin eli 9ohm - 16ohm
eli luokkaa 6ohm-8ohm 25w

Pelittää.

Otsikko: Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
Lainaus
Kirjoitti: 440tbo - 03.09.08 - klo:19:09
Lainaus käyttäjältä: Jaippi - 03.09.08 - klo:13:10
Pelittää.
Kiitän  :)

hevonen

  • Vieras
Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
« Vastaus #1 : 08.12.2010, 23:40:18 »
Otsikko: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohmNo niin tässäpä kysymys, joka ilmeisesti askarruttaa muitakin.


Mutta miten toimitaan, jos laittaakin tilalle korkeaohmiset suuttimet esim. 465 cc R Volvosta.

- eräs virittäjä laittoi korkeaohmiset matalien tilalle koskematta etuvastuksiin ja kuulemma toimi ok - onko tässä riskejä?
Tuohon en sano mitään mutta matalaohmiset toimivat nopeammin ilman vastuksia... ;) Kestoikä vaan lyhenee. Varmaankin sitten korkeaohmiset toimivat vain hitaammin vastuksilla. Vähän sama kuin laittaisi vähän pienemmät suuttimet... En kokeilisi kovin tehokkaalla moottorilla.
- useat ovat sanoneet, että ohitat etuvastukset - tähän vinkkiä miten se käytännössä hoidetaan
    - otetaanko etuvastuksien liitin irti ja liitetänkö suuttimien vihreät johdot valkoiseen + 12V johtoon?
Näinhän se menee. Tee liitinnippu jolla liität nuo kaikki johdot toisiinsa niin voit palauttaa etuvastukset käyttöön niin halutessasi. Tai sitten vaan johdot poikki ja nippuun...

Poissa saku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
« Vastaus #2 : 12.12.2010, 08:58:43 »
Tuohon en sano mitään mutta matalaohmiset toimivat nopeammin ilman vastuksia... ;) Kestoikä vaan lyhenee.

Matalaohmiset suuttimet tarvitsevat AINA etuvastukset. Ilman vastuksia virta kasvaa niin suureksi, että boksissa oleva ohjaustransistori kärähtää, Tästä on valitettavaa kokemusta yhden pikaisen ja huolimattoman suutinvaihdon aiheuttamana. Vaurio oli välitön eli auto ei edes käynnistynyt.

Korjasin kyllä boksin, mutta transistori oli jotain ihme tyyppiä ja korvikkeen määrittely ja löytäminen oli tosi hankalaa.

hevonen

  • Vieras
Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
« Vastaus #3 : 12.12.2010, 16:53:48 »
Ei tuo aina käräytä mitään heti. Motikasta(b200et) ohitettu etuvastukset Harisen toimesta ja HYVIN toimi.
En tiiä onko lh herkempi?

Eihän sitä toki noin ole suunniteltu toimimaan. :pomo:

Poissa Levis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Niin se kyllä on
Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
« Vastaus #4 : 02.12.2016, 19:55:22 »
Otsikko: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohmNo niin tässäpä kysymys, joka ilmeisesti askarruttaa muitakin.

LH 2.4 ruiskussa on vakiona matalaohmiset 330 cc suuttimet ja etuvastukset

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuohon voi luonnollisesti vaihtaa tilalle suuremmat matalaohmiset suuttimet -> ei ongelmaa.

Mutta miten toimitaan, jos laittaakin tilalle korkeaohmiset suuttimet esim. 465 cc R Volvosta.

- eräs virittäjä laittoi korkeaohmiset matalien tilalle koskematta etuvastuksiin ja kuulemma toimi ok - onko tässä riskejä?
- useat ovat sanoneet, että ohitat etuvastukset - tähän vinkkiä miten se käytännössä hoidetaan
    - otetaanko etuvastuksien liitin irti ja liitetänkö suuttimien vihreät johdot valkoiseen + 12V johtoon?

Herättelen vähän tätä aihetta ja kysyisin että missä tämmöinen etuvastus sijaitsee?
Teki niin tai näin, aina käy näin.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: LH 2.4 suuttimien vaihto matala ohm -> korkea ohm
« Vastaus #5 : 02.12.2016, 21:20:09 »
Kuljettajan puolella konehuoneessa, ihan reunassa akun vieressä. Tämän näköinen paketti:

 

Carcom Oy  Ateho