Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vaihdekeppi jumissa

  • 43 Vastauksia
  • 33871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vaihdekeppi jumissa
« : 06.09.2011, 09:16:17 »
Auto on S80 T6 vm. 2000. Nyt on sattunut pari kertaa niin, että vaihdekeppi on "jumissa" P-asennossa eikä liiku siitä mihinkään.
Tämä tapahtui aina, kun auto oli seissyt yön yli pihassa ja koetti lähteä aamulla ajoon. Hetken päästä menee kyllä päälle.

Poissa elrosso1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #1 : 06.09.2011, 09:39:33 »
Emäntä valitti samanlaisesta ongelmasta tuossa taannoin käydessään kauppareissulla perheen V70 D5 -02:lla. Ei ollut kuulemma saanut vaihdekeppiä(automaatti) liikkumaan. Ite en muista huomanneeni tuollaista ongelmaa, liekö ollut voiman puutetta??!!!  ;)

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #2 : 06.09.2011, 09:41:21 »
Taitaa se solenoidi jumitella mikä lukitsee sen P:asennon.

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #3 : 06.09.2011, 10:13:37 »
Taitaa se solenoidi jumitella mikä lukitsee sen P:asennon.
Moi, tiedätkö missä tämä solenoidi sijaitsee?

Poissa Sujakka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #4 : 06.09.2011, 11:01:09 »
Kun keppi on p-asennossa ja jarrupolinta rumppaa niin solenoidin pitäs "naksua" jos se toimii normaalisti. Eli kun painaa jarrua solenoidin pitäisi avata lukko ja kun polkimen vapauttaa niin sen pitäis lukittua takas.. Itelläni ei keppi ainakaan lähe pois p-asennosta ennen kuin jalka on jarrulla..
Volvo XC90 -05 D5 awd geartronic

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #5 : 06.09.2011, 16:53:03 »
Aika kaukaa haettu mutta eikös tässäkin mallissa keppi+tappi lähde kiskaisemalla irti ja "iskemällä" takasin. Voisko olla huonosti paikallaan tai kulunut. Siis tappi!
Itselläni on geartronigiin vaihdettu Heicon keppi ja toimii nostamalla nuppia.
Ei juurikaan vaikeuksia vaikka ei nosto ole voimakas. Toimii paremmin kun alkuperäinen mutta voi olla heicotusta ;)

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #6 : 06.09.2011, 18:07:04 »
Aika kaukaa haettu mutta eikös tässäkin mallissa keppi+tappi lähde kiskaisemalla irti ja "iskemällä" takasin. Voisko olla huonosti paikallaan tai kulunut. Siis tappi!
Itselläni on geartronigiin vaihdettu Heicon keppi ja toimii nostamalla nuppia.
Ei juurikaan vaikeuksia vaikka ei nosto ole voimakas. Toimii paremmin kun alkuperäinen mutta voi olla heicotusta ;)
Tätä en tiennytkään, täytyy käydä kokeilemassa miten heppi irtoaa, jos sitä härnäämällä ongelma poistuisi. Kiitos tiedosta.

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #7 : 06.09.2011, 21:25:50 »
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta

Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #8 : 07.09.2011, 16:29:07 »
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta

Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
Kiitos ohjeesta! Täytyy kurkistaa mitä sieltä suojuksen alta löytyy ja koettaa järkeillä miten sitä siirretään.
Kuitenkin myös jarrupolkimessa on oltava joku vipstaaki koska jarrua täytyy painaa ennenkuin kepin saa siirrettyä...

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #9 : 07.09.2011, 16:53:26 »
Kyllä siellä edelleen on myös se jarrupolkimeen naitettu solenoidi joka napsahtaa/kolahtaa aina kun jarrua painaa ja keppi on P-asennossa. Sen tuntee kädelläkin kun pitää laatikon kepukasta kiinni. Joskus tuota itsekkin mietin että mikä ääntää kun jarrua hipaisee. Oma T6 on -99 mutta tuskinpa noissa niin paljon eroa on  ;)
Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

Poissa volvo T6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #10 : 18.09.2011, 11:09:23 »
noviisivolvoilija, saitko tähän harmiin vastauksen eli miten sait korjattua?, mulla sama vika nyt. KIITOS vastauksesta ;). Paljonko solenoidi maksaa? onko ostettava siniseltä?. Mulla toimii kun sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan niin keppi toimii taas :idiot2:.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 11:33:31 kirjoittanut volvo T6 »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #11 : 18.09.2011, 14:59:07 »
noviisivolvoilija, saitko tähän harmiin vastauksen eli miten sait korjattua?, mulla sama vika nyt. KIITOS vastauksesta ;). Paljonko solenoidi maksaa? onko ostettava siniseltä?. Mulla toimii kun sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan niin keppi toimii taas :idiot2:.
Moi, tuolla edellä oli hyvä neuvo mutta en ole vielä avannut kepin muoveja, koska taas nyt pelittää...

Poissa volvo T6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #12 : 21.09.2011, 14:21:29 »
APUAAA!!! Kusessa ollaan taas, Vaihdatin kaasuläppäkotelon autoon (s80 T6-99) ja samalla autoon tuli 3 uutta ohjelmaa 1.kaasuläppä ohj,2.ohjainyksikön ohj,3 olikohan abs boxin ohj tai joku muu,seuraavana aamuna jäi keppi jumiin D:lle ja eilen huomasin ettei jarruvalot toimi, voisiko molemmat ongelmat johtua noista uusista ohjelmista??? ja voiko ne liittyä samaan vikaan???,mikä mättää??? soitin tänään siniselle ja kyselin asiasta (varaosamyyjältä tosin,kun noita huoltopuolen ukkoja kun ei saa kiinni koskaan >:( ) niin sanoi että ovat varmasti kaksi eri vikaa eikä liity toisiinsa, vai voiko liittyä???, solenoidin hinta noin 200e, takavalojen REM kuulema noin 1000e :idiot2:, voiko nuo osat hommata purkaamolta ja toimiiko ne heti kun vaan pistää kiinni vai tarviiko jotain ohjelmia lisäks???. ISO KIITOS VASTAAJILLE  :).


NYT on tutkittu sen verran että takakonissa sulakkeet ja releet näyttäs olevan ehjät, tuo kepin vika taitaa olla solenoidissa tai itse kepissä, kuulema jumittaa vaijeri tai itse nappi vanhemmissa volvoissa. Noo tutkimukset jatkuu ...

Sinisellä sanoivat ettei nuo 3 ohjelmaa vaikuta jarruvalo eikä keppi vikaan, eipä kai.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 19:11:22 kirjoittanut volvo T6 »

Poissa xc90c70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #13 : 21.09.2011, 17:10:02 »
Automaattilootassa on 3 ns varmistusta.

1. Virtalukolle menee vaijeri, joka huolehtii siitä että avainta ei saa pois virtalukosta ennenkuin vaihde on P-asennossa

2. Jarrupolimen painalluksesta solenoidi vapauttaa vaihdekepin jotta vaihteen saa pois P-asennosta.

3. Vaihdekepissä on vipu joka myös pitää olla painettuna jotta vaihdevipua saa siirrettyä tiettyjen vaihteiden välillä.

Jos vaihdevipu jumittaa P-asentoon, niin yleensä vika on juuri jarrun päässä. Kuuntele naksahtaako vaihdekepin luona kun painaa jarrua. Kannattaa tarkistaa että jarrupolkimen kytkin toimii jos naksahdusta ei kuulu. Itselläni on vanhemmassa laatikossa nappula jolla kyseisen toiminnon voi ohittaa, jos esim autoa pitää siirtää eikä virtaa ole.

Poissa cmalino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • ٩(͡๏̯͡๏)۶
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #14 : 22.09.2011, 08:03:53 »
Aika jyrkkä kanta siniseltä etteivät viat liity toisiinsa. Jokainen on jo varmaan huomannut että näissä kikottimissa kaikki voivat vaikuttaa kaikkeen  ;)

Noista edellämainituista kolmesta vaihtoehdosta ei mikään oikein tunnu natsaavan tuon vian kanssa, jos se keppi todella on D-asennossa jumissa. Solenoidihan ymmärtääkseni lukitsee vaan kepin P-asentoon. Estäisikö se myös kepin palauttamisen P:lle jos siitä on käyttötunnit loppuneet? Ilmeisesti keppi ei kuitenkaan nyt liiku yhtään mihinkään? Tuo kepin salpakaan ei käy silloin järkeen kun kepin taisi saada D:ltä manuaaliasentoon ilman sitä salpaa ja myös takaisin D:lle manuaalitilasta... Äkkiä tulee mieleen joku ihan oikea vika laatikossa, kun noi Volvon raiskaamat GM:n tekeleet ei nyt varsinaisesti vakuuta laadullaan. Jos ei nyt hyvä laatikko ollut edes lähtöjään niin ymmärtääkseni Volvon "parannukset" teki siitä entistä heikemmän...

Onkohan tuo kepin lukitussolenoidi ohjattu samalla kytkimellä jarrupolkimesta kun jarruvalot? Kannattanee tarkistaa se kytkin vaikka ihan varmuuden vuoksi. Tietty kun kaikki signaalit tuppaa menemään CEM:in kautta niin ei kai mikään softajuttukaan täysin poissuljettu voi olla, mutta luulisi vian silloin ilmaantuneen heti.
Nykyinen sotaratsu C30 D2 R-Design -12
Entiset Volvot: V70 2.5T -97 / S80 T6 -99 / S80 2.4 -00 / S40 2.0T -03

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo