Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jugi87 - 14.06.2023, 15:02:37

Otsikko: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: Jugi87 - 14.06.2023, 15:02:37
Onko muilla ollut ongelmana että tulpat ei kestä?
Itsellä siis 240:n keulilla vapari B230, jossa voimaa 192hv.
Ongelmana on että uudet tulpat saattaa kestää vain noin 2-3 käynnistystä. Joskus hajonnut uusi tulppa jo kun ajanut auton tallista ulos ja hetken päästä takaisin sisään. Sen jälkeen yrittänyt taas käynnistää ja ei millään lähde, vaihtaa tulpat niin lähtee heti.
Tulppien putsaus ei auta, mikään tietty sylinterikään ei tätä aiheuta vaan se on ihan sattumanvaraista.
Yleensä menee yksi tulppa mutta joskus saattaa mennä myös kaksi.
Eri valmistajien tulppia myös kokeiltu, ei vaikutusta.

Kokoonpano:
- Lohkojakaja
- Kiinteä ennakko 27ast
- Vakio sytkäpuola
- Puristuksia 12.5bar
- 2x Weber45
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: Lankku - 14.06.2023, 23:11:39
Käykö vaan niin rikkaalla.
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: Jugi87 - 15.06.2023, 06:24:15
Käykö vaan niin rikkaalla.
Tämäkään se ei voi olla. Seokset ja sytkä haettu dynossa kohdilleen juuri hetki sitten, myös FMI:n mukaan kaikki kunnossa.
Tuntuu että tulpat kuolevat jotenkin siinä vaiheessa, kun konetta sahataan käyntiin. Sellaiset pienet siirtelyt on jotenkin niin myrkkyä tolle autolle. Kaasu pohjassa tai kovemmalla käytöllä ei ole koskaan mennyt tulppia.
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: Lankku - 15.06.2023, 11:18:19
Käynnistäessä liian rikas seos tai bensakylpy helpommin rikkookin kuin vedossa. Tulppa jää märäksi kun kylmiltään käy rikkaalla ja sammuttaa heti.
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: Jugi87 - 15.06.2023, 13:33:35
Käynnistäessä liian rikas seos tai bensakylpy helpommin rikkookin kuin vedossa. Tulppa jää märäksi kun kylmiltään käy rikkaalla ja sammuttaa heti.

Jotain tämän tapaista myös aavistellut.
Pitänee yrittää ilman kaasua noi käynnistelyt ja mahdollisuuksien mukaan käyttää aina kerralla lämpimäksi.
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: kuppe - 16.06.2023, 05:35:45
Minkä lämpöarvon tulpat?
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: Jugi87 - 16.06.2023, 06:56:39
Minkä lämpöarvon tulpat?

Kokeillut vähän kaikenlaisia ja mallisia, Mutta pääosin on ollut NGK:n ja Denson 8. Lämpöarvollisia.
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: laatikkovika - 16.06.2023, 09:14:39
Aika kylmät.. ???
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: ari-osa - 01.12.2023, 21:01:02
yksinkertainen vastaus aiheeseen liian kylmä tulppa,pahinta mitä voit tehdä 8 lämpöarvon tulpalle lyhyt käynnistys ja sammutus. 7 lämpöarvo lienee oikea. ngk ja denso ovat melko herkkiä, bosch ei niin herkkä. mutta kaverini on saanut bosch tulpasta lentää posliiniosat pois yksinkertaisesti sillä että puristuspaineet ovat liian suuret eli sylinterikanteen jää vain metalliosa ja ihmetellään kun tulpat ei kestä. nuo sun puristukset ja tehot ovat kuitenkin melko maltilliset 2.3 moottorille.tai sitten kun sitä ajetaan hallista ulos ja sisään ja ei käytellä lämpimäks niin vakiotulppa.
Otsikko: Vs: B230 Syö Tulppia
Kirjoitti: The_OttoB - 02.12.2023, 11:30:06
Pojat ovat kehuneet Briskin tulppien kylpyominaisuuksia.

Kokeile sammuttaa kytkimellä ja vaihteella.