Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: amatööritietäjä - 09.02.2024, 18:49:35

Otsikko: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: amatööritietäjä - 09.02.2024, 18:49:35
T5R:ään olis tarkotus kansi tehdä uusiksi. Nykyisessä kannessa yksi kierre nytten sileä. Kannattaako lähteä korjailemaan vai ostaa toinen kansi? Auto kumminkin vielä tuolla ajokunnossa niin toisen kannen saisi tehtyä samalla kun auto ajossa. Oliko vapari koneen kannella mitään eroa turbon kanteen? Nokat ainakin eri ja eikö niitä näihin myös vaiheltu? Missä sopivissa kansissa yleisesti kiinteitä nostimia ja onko tarpeellinen?
Eli uusi kansi vai korjata vanha?
Vapari vai turbon kansi?
Vaparin nokat?
kiinteät nostimet?
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: V850 - 09.02.2024, 19:36:18
Kierteen voi korjata Helicoil kierresarjalla. Jos menetelmä ei ole tuttu, niin korjauttaa.

Itseäni kiinnostaa vaparin kannen vaihtaminen turbon lohkoon. Olisko vaparin kannessa säätyvä ajoitus imunokalle ja turbossa pakonokalle. Imunokan säädöllä enemmän hyötyä?
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: laatikkovika - 09.02.2024, 20:58:29
Mikä kierre kyseessä? Tulpankierre?
Kyllä noilla helicoileilla pystyy aikalailla pelastaan eikä tarvii kantta irrottaa tai purkaa.
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: amatööritietäjä - 10.02.2024, 13:50:14
Mikä kierre kyseessä? Tulpankierre?
Kyllä noilla helicoileilla pystyy aikalailla pelastaan eikä tarvii kantta irrottaa tai purkaa.
Tulpan reijän vierestä venttiilikopan pultin kierre siis mennyt. Puski öljyä sieltä kun alle 10sec käynnissä
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: amatööritietäjä - 10.02.2024, 13:53:15
Eli kannen saa helposti korjattua, mutta mites muut kysymykset. Tiivistettynä listattuna: Vapari vai turbon kansi?
Vaparin nokat?
Kiinteät nostimet?
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2024, 14:44:05
Eipä se kierre tarvitse kuin pyöräyttää M8 kierteen siihen.

Vanhanmallin kansissa(eli ei VVT:tä) on sama käyttääkö turbon vai vaparin kantta. Vaparin nokat on pikkaisen isommalla nostolla. Näissäkin on toki eroja, iteltä mittasin -98 2.4T ja -94 170hv vaparin nokista saman verran nostoa.

Vakionokilla ja vaikka 7600rpm rajoittimella ei ole väliä käyttääkö hydraulisilla vai kiinteillä nostimilla varustettua kantta.
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: V850 - 10.02.2024, 15:20:28
Onkohan kukaan lisänny jälkikäteen noin 2000 vuosmallin, eli T5 (RN?) Kanteen imupuolelle vvt kamoja.

Eikös noissa oo kannen valussa valmiina paikka sille hydrauliyksikölle, mutta koneistukset puuttu ja nokassa se säätöpyörä sitten. Jos ei vaadi muuta kuin öljykanavan porauksen? Vai onko muutakin

Onko imu ja pakonokat miten samanlaiset? Voisko ne vaihtaa päikseen T5 moottorissa
Otsikko: Vs: b5234t5 Moottoriin kansi
Kirjoitti: amatööritietäjä - 10.02.2024, 15:48:10
Eipä se kierre tarvitse kuin pyöräyttää M8 kierteen siihen.

Vanhanmallin kansissa(eli ei VVT:tä) on sama käyttääkö turbon vai vaparin kantta. Vaparin nokat on pikkaisen isommalla nostolla. Näissäkin on toki eroja, iteltä mittasin -98 2.4T ja -94 170hv vaparin nokista saman verran nostoa.

Vakionokilla ja vaikka 7600rpm rajoittimella ei ole väliä käyttääkö hydraulisilla vai kiinteillä nostimilla varustettua kantta.
Nyt oli tyhjentävä vastaus. Kiitos tästä