Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Scraab - 22.10.2019, 12:00:44

Otsikko: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: Scraab - 22.10.2019, 12:00:44
Weban oikuihin kyllästyneenä ajattelin asentaa sähkölämmittimen varmistamaan käynnistystä talven pakkasilla. Omamekaanikko suositteli sen sijaan akkulaturia ja weban katkujen nuuhkimista autokatoksessa. Mielessä kävi Molempi parempi -vaihtoehto, mutta ainakaan alkuperäisvarusteilla se ei ole mahdollista. Mikähän tässä on ajatuksena, eiköhän nuo lisävarusteet kuitenkin tule jostain Defan tai Calixin tehtailta? Loppuuko autosta asennustila vai mikä lienee? Onko ehkä ympäristöystävällinen sähkölämmitys hankalampi käsiteltävä auton tekniikalle?
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: Ribbe - 22.10.2019, 15:06:56
Volvon omat on Calixia ollut. Eihän mikään estä laittamasta siihen sähkölämmitintä. Käytännössä se on letkulämmitin. Samalla kannattaa laittaa se laturikin kun alkaa laittamaan.
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: Scraab - 23.10.2019, 09:21:08
"Eihän mikään estä laittamasta siihen sähkölämmitintä. Samalla kannattaa laittaa se laturikin kun alkaa laittamaan."

näin minäkin ajattelin, mutta Omamekaanikko ja tukisivut tyrmäävät hienot aatokseni:

Osa nro 32207420 Akkulaturi: Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen.

Lämmittimessä vastaava huomautus: Ei voida yhdistää Volvon akkulaturiin. (https://accessories.volvocars.com/fi-fi/S90(17-)/Accessories/Document/VCC-516218/2017/D4/Automatic)

Calixin sivut toki tarjosivat valmiita vaihtoehtoja 3 eri laturilla, mutta vähän tuo tehtaan kanta pohdituttaa? Myyntiähän hekin pyrkivät yleensä lisäämään...
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: Ribbe - 23.10.2019, 12:02:06
On kyllä outoa ettei noita voi yhdistää ???. Nuohan on täysin toisistaan erillään olevia laitteita.
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: VOR - 26.10.2019, 18:50:53
Onko volvossa muutunut joku, liikkeestä sanoi ettei saa kuin säteilylämmitintä nykyään
D4 AWD
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: TapioR - 26.10.2019, 19:52:16
On kyllä outoa ettei noita voi yhdistää ???. Nuohan on täysin toisistaan erillään olevia laitteita.
Tuo volvon oma akkulaturi on liian tehokas yhtäaikaa lämmittimen kanssa toimimaan, calixilta pienempitehoinen akkulaturi käyttöön niin kympin sulake kestää.
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: Scraab - 28.10.2019, 08:37:20
Tuo volvon oma akkulaturi on liian tehokas yhtäaikaa lämmittimen kanssa toimimaan, calixilta pienempitehoinen akkulaturi käyttöön niin kympin sulake kestää.

Tekniset tiedot Volvon sivulta:
Lisävarusteen paino: n. 1,7 kg, Tulo:1 A, 230 V
Ei tuo 1A:n virta vielä varmaankaan johtoja sulattele?

"Onko volvossa muutunut joku, liikkeestä sanoi ettei saa kuin säteilylämmitintä nykyään".

Volvon varustesivut tarjoavat ainoastaan "letkulämmitintä". DIY-asentajien kannattaa muistaa pakollinen alipainepumppu nestetäytössä -vaikka Sinisellä kai näitä vielä enimmäkseen hoivataan ja varustellaan. Rekisteröintitetojen mukaan aika marginaalinen siivu on yksityisomistuksessa ::)
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: Scraab - 18.11.2019, 08:59:35
On kyllä outoa ettei noita voi yhdistää ???. Nuohan on täysin toisistaan erillään olevia laitteita.
Vastaus valmistajan kiellon syyhyn on ilmiselvä. Suorastaan hävettää, kun sitä ei itse heti oivaltanut. Vanhuus ei tule yksin.. :idiot2:

Lämmittimen suositeltu toiminta-aikahan on parin tunnin luokkaa ja se aika on ylläpitolaturille aivan liian vähän. Jos siis haluaa sekä ladata, että lämmittää, pitää yksinkertaisimmillaan molemmille asentaa omat liitännät ja ohjata lämmitintä kellokytkimellä.

Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: mheguli - 18.11.2019, 09:45:40
Voisiko syy olla tuo Calixin laturimalli, jossa ei ole sarjoitusmahdollisuutta, vaan vaatii erillisen haaran, kuten sisäpistokekin?

https://accessories.volvocars.com/fi-fi/S90(17-)/Accessories/Document/VCC-516121/2017/D4/Automatic

Calix BC1205 on sarjaan kytkettävä, eli voi heittää lämppärin johdon väliin.

Näkisin, että 7 A ylläpitolaturi (jos tuo Volvon orggiksena myymä on BC1207) ehtii kyllä täytää akkua kohtuullisesti 2 tunnissa. Eihän se akku ikinä ole tyhjä, tai ei ainakan pitäisi olla, kun lataus aloitetaan. Eikä se haittaa, vaikka laturi ei sitä ehtisi ladata ihan täyteen. Kaikki on kotiin päin, mitä ehtii ladata.

Ja ainahan voi laittaa Calixin ajastimen lohkiksen väliin, niin ei tarvitse kahta erillistä pistoketta, vaan ylläpitolaturiin voi tulla virta jatkuvasti ja lämmitystä ohjata tuolla. https://www.calix.se/fi/tuotteet/calix-timer
Otsikko: Vs: Lataa vai lämmitä?
Kirjoitti: TapioR - 18.11.2019, 10:02:38


Ja ainahan voi laittaa Calixin ajastimen lohkiksen väliin, niin ei tarvitse kahta erillistä pistoketta, vaan ylläpitolaturiin voi tulla virta jatkuvasti ja lämmitystä ohjata tuolla. https://www.calix.se/fi/tuotteet/calix-timer
Näin minulla on kytkettynä, kun laitan töpselin seinään akku latautuu ja sitten kun kauko-ohjaan timerin päälle lähtee jäähdytysnesteen lämmitin ja sisätilapuhallin päälle.