Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Tonskulii - 07.12.2010, 06:38:12
-
Ajattelin että jos laittaa ihan näin yleisesti kasipätkistä humppakonekeskustelua..
Eli itellä (mallista ei tietoa..) Pioneerin soitin USB- ja SD-paikoilla, soitin on erittäin miellyttävä, enkä vaihda. ;D
Takakontissa 15'' PUNCH, eli nykyinen Rockford Fosgate. Kyllä, käytännöllinen farkku kun konttiin ei muuta mahdu.. ::)
Edessä vakiodisut ja -kajarit, takaoviin tilasin Pilateemasta 2-tiekajarit.. Tietoa:
AUTOSTEREOIDEN 2-TIEKAIUTTIMET
Uppoasennettavat 2-tiekaiuttimet. Suurin teho: 120 W (20 W RMS).
Bassoelementti: 5", jossa 5,4 oz magneetti. Keskirekisteri: 1" ASV. Diskantti: ½" PEI. Impedanssi: 4 ohmia. Taajuusvaste: 80 Hz - 20 kHz. Äänen painetaso: 86 dB 1 W/1 m. Upotussyvyys: 52 mm. Halkaisija: Ø 134 mm. Ritilän halkaisija: Ø 160 mm. Toimitetaan pareittain, toimitukseen kuuluu kaksi 3 m kaiutinkaapelia.
Tekniset tiedot
• Ulostuloteho: 120 W (max) 20 W (RMS)
• Kartio: Sininen polypropeenikartio
• Runko: Valettua alumiinia, kiillotettu pinta
• Bassoelementti: 5", 5,4 oz magneetti.
• Keskirekisteri/äänikela: 1" ASV
• Diskantti: ½" PEI
• Taajuusvaste: 80 Hz - 20 kHz
• Impedanssi: 4 ohm
• Äänen painetaso: 86 dB (1 W/1 m)
• Virtalähde: 12 V DC
• Halkaisija: Ø 134 mm
• Ritilän halkaisija: Ø 160 mm
• Upotusreikä: Ø 117,5 mm
• Upotussyvyys: 52 mm
Jos ovat paskat, nakkaan mäkeen. ;D Ei sen kummoisempaa. Viikon sisään selviää mikä on sointi.
Mitäs muilla?
-
Meillä on 850ssä, eteen vaihdettu ovikaiuttimiksi SPLn erillissarjan kaiuttimet. kojelaudan kaiuttimet vakiot.
Takaoviin vaihettu jotkut 2tiet, merkkiä en muista.
Jostain syystä noista on aina vanhat ukot rokittanu oikeen puolen kajarin p*skaksi kun kikkailevat liikaa fader/balance säädöillä, sama kaverin 960ssä.
-
Meillä on 850ssä, eteen vaihdettu ovikaiuttimiksi SPLn erillissarjan kaiuttimet. kojelaudan kaiuttimet vakiot.
Takaoviin vaihettu jotkut 2tiet, merkkiä en muista.
Jostain syystä noista on aina vanhat ukot rokittanu oikeen puolen kajarin p*skaksi kun kikkailevat liikaa fader/balance säädöillä, sama kaverin 960ssä.
Itse asiassa itelläki takaovessa ollut oikeanpuoleinen kajari oli mykkä ;D Kuskin puolelta kuului kyllä jotenkin, apparin puolelta ei yhtään mitään, ja nämä molemmat heivasin mäkeen.
-
Mitä mökävehkeitä porukalla mahtaa olla etuovissa?
-
Näin lähestulkoon aiheeseen liittyen niin millaset noi kasipätkän vakiokajarit on? äänen laatu lähinnä kiinnostaa. Vakio soitinta ei ole joten joku 1-din tarvike tulossa, varmaan halvin mahdollinen usb-portilla varustettu soitin joka vastaan tulee. Ja ei tietoa onko noihin saanut lisä varusteena jotain audio pakettia/mistä tiedän jos tossa semmonen on? Auto on muuten hyvin varusteltu T-5.
-
Se soitin on yksi asia mihin kannattaa investoida, niissäkin on erot ja säätömahdollisuudet aika huikeat..
-
itel on Sony CDX-GT430U
12" Zachry BX-P12
Ultimate TA2600 850W
Toxic 1-faradin konkka.
Sitten päästään näihin Bio-orgaanisiin jätteisiin....
Clarion kajarit etuovissa.
Sonyn Xplor diskantit vuodelta papu kojelaudan sisällä.
Sony Xplor 3-tie kajarit takaovissa
sit oli viel jotkut ovaalin muotoset 2-tie kajarit takaluukussa...
Eli Kaikki viimeiset kajarit uusintaan ja niille vahvistimet, kun budjetti alkaa taas näyttämään niille valoisia aikoja...
Lisäksi 1 akku takaluukkuun joka on vahvistimille/hälyttimen "lisävarusteelle". >:D
Edit:oli väärä malli soittimesta vaikka samannäköinen.
-
sit oli viel jotkut ovaalin muotoset 2-tie kajarit takaluukussa...
Saisko kuvaa, että mitenkä ovat paikoillaan? :)
-
Saisko kuvaa, että mitenkä ovat paikoillaan? :)
Ihan pienissä laatikoissa, jotka tulevat myöhemmin koirakalteriin kiinni kun saan sellaisen hommattua.
Sinne pilareihin ei mahdu kuin jotkut tosi pienet diskantit.
Takana olevat kuulevat näistä kajareista nyt, etummaiset ei. jos avaa takaluukun niin saa musiikin paremmin ulos muillekkin. (esim: juhlissa jossain missä ei oo muita mahdollisuuksia saada musiikkia.)
-
5,25" on varmaankin vakiokaiuttimien koko 850:n etuovissa, vai osuinko oikeaan?
-
Kyllä vain, 5,25" sinne menee noihin kauluksiin. En muista oliko alkuperäinen elementti jotain 5,5" tai muu outo koko...
-
Itsellä 850 sedan popitukset.
Soitin: Jvc, missä on usb 3xrca yms.
Etukajarit: Alpinen erillissarja. Niiden diskantit koelaudan kajareiden tilalla.
Takaovet: Tyhjät.
Hattuhylly: Mds 6x9.
Kaikki johdot on jo valmiina mahdollisia vahvistimia varten.
-
Kyllä vain, 5,25" sinne menee noihin kauluksiin. En muista oliko alkuperäinen elementti jotain 5,5" tai muu outo koko...
Eteen ja taakse menee 5.25"
taakse ei menny 6" suoraan ja tuo 5.25" tuontui pienehköltä joten tuo 5.5" voi olla lähellä totuutta.
4" menee diskanttien tilalle eteen jos puukkoa/tms käyttää
-K
-
Kyllä vain, 5,25" sinne menee noihin kauluksiin. En muista oliko alkuperäinen elementti jotain 5,5" tai muu outo koko...
etuovissa 5,5" vissiin, 5,25setkaan ei kaikki sovi, ainakin paria halpakaiutinta koitettiin, niin ei riittäny ruuvit kulmittain, spl oli eka missä riitti, niin pidettiin ne.
-
onko kuinka moni laittanut 850seen subbaria taakse..? lähinnä ajattelin sitä, että mistähän tuossa ois paras paikka vetästä virtakaapeli kabiiniin akulta? ois tarkotus huomenna alkaa asentelemaan laitteistoa V:>
-
onko kuinka moni laittanut 850seen subbaria taakse..? lähinnä ajattelin sitä, että mistähän tuossa ois paras paikka vetästä virtakaapeli kabiiniin akulta? ois tarkotus huomenna alkaa asentelemaan laitteistoa V:>
Rca piuhat yhdella puolella ja virta toisella niin ei tule häiriötä!
voi vetää lattiamaton alla tai pilareita pitkin.
tässä jotain.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2932.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2930.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2906.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2917.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2937.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2949.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2957.jpg)
Elikkä 100% piiloasennus.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2953.jpg)
Paineita on hyvin vähän ja vähän tahtoo tuo takakontin levy kaikua mutta äänimaailma parani 100-0 ja autoon mahtuu edelleen pari saksanpaimenkoiraa!
tai muuta tarpeellista
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG2954-mod.jpg)
-
Ei suoraan 850 mutta tuo mk1 v70 on tarpeeksi lähellä, itellä on Carpower Sonic 12" 1kw vaffarilla ja alunperin kooltaan GZRA36-spl:län orkkisboksin kokoihin tehdyssä boksissa ja ääntä riittää omiin tarpeisiin. Varapyörä nostettu pois ja seuraava asennus sinne monttuun on GZ:tan iso lyijyakku, 80ah rele, JBL Gran Touring sarjan 6-kanavainen. Varattu 25m lankaa pikku tarpeisiin ja 15m vaffarilta eteen ja takaoviin. Nyt tuo yläpää jää vähän kun ei ole kuin humppapumppu takaluukussa :-\
-
Olen täys amatööri näissä hifi hommissa eli osaako kukaan sanoa onko nämä hyviä vaihtoehtoja ja toimiiko keskenään
soitin: http://vanha.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_132&products_id=8043
vahvistin: http://www.hifikauppa.fi/autohifi/autovahvistimet/2-kanavaiset/rainbow-ipaul-2-400-2x130wrms-4o.html
sub: http://www.hifikauppa.fi/autohifi/subwooferit-autoon/kotelodut-subwooferit/rainbow-12-cyclone-valmiiksi-koteloitu-subwoofer.html
-
Olen täys amatööri näissä hifi hommissa eli osaako kukaan sanoa onko nämä hyviä vaihtoehtoja ja toimiiko keskenään
soitin: http://vanha.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_132&products_id=8043
vahvistin: http://www.hifikauppa.fi/autohifi/autovahvistimet/2-kanavaiset/rainbow-ipaul-2-400-2x130wrms-4o.html
sub: http://www.hifikauppa.fi/autohifi/subwooferit-autoon/kotelodut-subwooferit/rainbow-12-cyclone-valmiiksi-koteloitu-subwoofer.html
On hyviä vaihtoehtoja. Ainoa mitä miettisin on se, että riittääkö soittimen ominaisuudet, jos esimerkiksi haluaa myöhemmin hommata etupäälle vahvistimen. Nyt vain yksi RCA-lähtö, mutta jos aikoo käyttää soittimen vahvistinta muille kaiuttimille ja se riittää niin käy tuokin soitin hyvin.
-
Olen täys amatööri näissä hifi hommissa eli osaako kukaan sanoa onko nämä hyviä vaihtoehtoja ja toimiiko keskenään
soitin: http://vanha.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_132&products_id=8043
Tuossa hintaluokassa taitaa olla Pioneeri ainoita hyviä vaihtoehtoja. Tosin Alpine liki vastaavilla ominaisuuksilla 125e eli tingittynä 120e. Tässä joutunut itekkiin miettimään soitinta kun auton mukana olevassa soittimessa ei ole usb-liitintä eikä mp3-toistoa. Halpa-hallista saisi tuon soittimen 89.90e.
-
onko kuinka moni laittanut 850seen subbaria taakse..? lähinnä ajattelin sitä, että mistähän tuossa ois paras paikka vetästä virtakaapeli kabiiniin akulta? ois tarkotus huomenna alkaa asentelemaan laitteistoa V:>
Jos sulla on sisäpistoke, niin sieltä. On heleppo. Siitä röörin vierestä vaan ujutat läpi.
Näin tein ekassa autossa..
Mutta tuossa nykyisessä ei pistoketta ollut, ja nyt en muista, mistä sen toin..
Sinne apparin jalkatilaan se piuha tuli, että joku reikä sielä oli. Ota jalkatilan pahvi pois ja koitat vähä kattella sitä reikää, sitte vaikak ruuvimeisseli sieltä läpi, ja meet ihmettelemään, mistä se tuli.
Ite sitte teippasin virtapiuhan tähän ruuvariin, ja nyppäsin sisään. Toimii. Jos sitä piuhaa yrität änkeä sieltä reiästä, niin olettaisin, ettei tule yksikseen ikinä läpi.
-
onko kuinka moni laittanut 850seen subbaria taakse..? lähinnä ajattelin sitä, että mistähän tuossa ois paras paikka vetästä virtakaapeli kabiiniin akulta? ois tarkotus huomenna alkaa asentelemaan laitteistoa V:>
Itse laitoin tuossa -99 V70 50 neliösen kaapelin tulemaan kuljettajan puolelta. Otat ensin vasemmalta potkumuovin pois, sitten konehuoneesta sulake boxin kansi auki ja kehys irti, oli muistaakseni neljällä torx päällä kiinni. Sen jälkeen kaapelin sai suorastaan puottaa jalkatilaan. Ainut että pitää kairata kolot tuohon sulake koteloon jotta kaapeli mahtuu tulemaan ulos kannen ollessa kiinni.
-
Olen täys amatööri näissä hifi hommissa eli osaako kukaan sanoa onko nämä hyviä vaihtoehtoja ja toimiiko keskenään
EDIT: Niin siulla muuten menis noihin 517€ + kahdesta eripaikastu tulevat mahdolliset posti kulut...
Ja tuolta Fanaticaudiolta tulisi tavarat ilman kuluja.
Hmm, en tidä mistä päin olet, mutta kyllähän noi postissakin tullee. Suosittelen hankkimaan kaikki samalta myyjältä, niin on mahdollista saada alennusta enemmän jne.
Tuossa katselin että tuo subi ja vahvistin on perus kuunteluun aika obtimi. Mutta tosiaan soittimeen panostaisin. (Nälkä nimittäin kasvaa syödessä)
Noi menee pikkusen yli ~500€ tavoitteesta (538€), mutta tinkiä kannattaa. Tuo Alpinen soitin on perus varma ja yksinkertainen käyttää, eikä hintakaan kauhea ole. Ja omasta mielestä plussaa se että ubs ei törrötä etupaneelissa.
Alpine CDE-9880R
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=0&valmistaja=95&tuote=1406
Pioneer DEH-6300SD
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=0&valmistaja=136&tuote=2409
Rainbow Cyclone 12 ja iPaul 2.400
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=8&valmistaja=147&tuote=1930
Niin ja muista panostaa hyviin kaapeleihin. Noilla tehoilla joku 20 neliönen menee vallan mainiosti. Niin ja elä osta tuninki kaapeleita, ne ei taivu ja on sika kalliita. Hitsaus kaapeli ajaa saman asian ainakin puolet halvemmalla.
-
ite haalin sieltä sun täältä vähän parannusta tuohon musa puoleen ja eteen tuli jbl 5,25 erkkasarja, takana vakiot mut vaihtuu joskus, soitin pinohiiri joku vanhempi joka vaihtuu uudempaan, subi vanha pioneer 12" ja vaffe xetec 1200 joku..
saa noil varmaa vähän parannusta orkksi vehkeisiin..
-
Niin ja muista panostaa hyviin kaapeleihin. Noilla tehoilla joku 20 neliönen menee vallan mainiosti. Niin ja elä osta tuninki kaapeleita, ne ei taivu ja on sika kalliita. Hitsaus kaapeli ajaa saman asian ainakin puolet halvemmalla.
Mistäs muuten tuota hitsauskaapelia löytää?
Tuli vaa mielee, ku varaosakorista otin sellasen oliko 32-33mm2 piuhan humppa-akulle, kun siinä oli akun entinen omistaja vetäny taakse.
Ni mietin että jos tuota hitsi piuhaa lisseeki jostai löytäis, kun on melko paljon parempaa omasta mielestä verrattuna näihin "hifithÿÿning" naruihin :D
-
Melkein kun laitat googleen hitsauskaapelin hakusanaksi, niin aukeaa jonkin verran linkkejä.
Turussa oli eräs edullinen liike, mutten nimeä muista... Selvittelen sen lähipäivinä.
-
ladek.fi
oululainen hitsausliike, 50mm2 kaapeli oisko ollu 9e/m
-
Tuo Mrop:in mainitsema paikka on kanssa hyvä liike.
Se mistä minä puhuin niin oli turun hitsauskone liike. 50mm^2 kaapeli 11€ metri. Vastaava tuning kaapeli jotain 25-30€ metri
-
Kiitti tiedosta, lähetin ladekille tarjouskyselyä :)
-
Ei suoraan 850 mutta tuo mk1 v70 on tarpeeksi lähellä, itellä on Carpower Sonic 12" 1kw vaffarilla ja alunperin kooltaan GZRA36-spl:län orkkisboksin kokoihin tehdyssä boksissa ja ääntä riittää omiin tarpeisiin. Varapyörä nostettu pois ja seuraava asennus sinne monttuun on GZ:tan iso lyijyakku, 80ah rele, JBL Gran Touring sarjan 6-kanavainen. Varattu 25m lankaa pikku tarpeisiin ja 15m vaffarilta eteen ja takaoviin. Nyt tuo yläpää jää vähän kun ei ole kuin humppapumppu takaluukussa :-\
Huomenissa voisi suunnitella etupään kanssa touhuamista, ja asentaa se JBL GTO755.6 vaffari niillekkin, osaisi vain päättää että kummat laittaa sitten elementeiks eteen.
-
Huomenissa voisi suunnitella etupään kanssa touhuamista, ja asentaa se JBL GTO755.6 vaffari niillekkin, osaisi vain päättää että kummat laittaa sitten elementeiks eteen.
Carpower Neoset 6.5" bassoilla tuli etupäähän, sain väkerrettyäkin koko päivän ajan tuon kimpussa ettei jaksa alkaa sääteleen enää, jahka jaksaisi kaverin kanssa pyöriä sitten huomenissa ja säädellä tuo vahvari kondikseen.
-
ite haalin sieltä sun täältä vähän parannusta tuohon musa puoleen ja eteen tuli jbl 5,25 erkkasarja, takana vakiot mut vaihtuu joskus, soitin pinohiiri joku vanhempi joka vaihtuu uudempaan, subi vanha pioneer 12" ja vaffe xetec 1200 joku..
saa noil varmaa vähän parannusta orkksi vehkeisiin..
oli sit tuo kaverin vahvari pskana... nyt täytyy jostai ettii joku vahvari >:(
-
Kiitti tiedosta, lähetin ladekille tarjouskyselyä :)
7m 50mm2, kumpaankin päähän prässäävät vielä liittimet ja sitten 4kpl 50mm2 prässättävää liitintä, ja olikohan 6kpl pultattavaa 35mm2 liitintä ja 6kpl pultattavaa 25mm2 liitintä pakettihintaan 100€(10,30€ alennus :pomo:) kotiin toimitettuna :hello:
Hämäsi vähän se, kun siellä sivulla pitää yrityksen nimi myös pistää, mietin siinä vähän aikaa, ja laitoin sit "Yksityinen" ;D
Edit:
Että kyllä se taitaa tuo hitsauskaapeli olla järkevämpi vaihtoehto, kuin joku halpa "hifi" kaapeli, verrattuna siihen, että taitaa tuossa hitsaukseen tarkoitetussa narussa vähän paremmin isot virrat kulkee :idiot2:
-
Kaapelit ne osaa maksaa, kysys jostain kokeeks mitä maksais joku hifi kaapeli :2funny:
Mitä kautta muuten meinaat piuhan kuljettaa konttiin? Lyhin reitti ois sulakepoksin välistä, jää kontiin sitten kaapelia vähän jotta sopii miettiä mihin pistää kiinni sitten.
-
Itellä:
Alpine 177Ri mankka
DLS MS5a edessä
Subit DLS RW6, eli 2x6,5" ;)
Helix DB5 vahvistin, hoitaa koko järjestelmän
Aikaviiveet käytössä ! ;)
Ja tässä kontin ilme paitsi subit
(http://i1140.photobucket.com/albums/n579/Petteri_Salmela/takakontti007.jpg)
-
muista että maadotus tulee tehdä vähintään samankokoisella kaapelilla, kuin virratkin.
oon nähny yhen tapauksen missä täysiä soittaessa vahvistimet pätki eikä millään pysynyt päällä, kaapelointi oli kunnossa tekijän puolesta.
otettiin yksi vahvistin pois ja kytkettiin jäljelle jäänyt vahvistin puoleen ohmiin, eikä vieläkään riittänyt sähkö.
sit kurkattiin konepellin alle, akun maadotus oli auton omalla 8neliön kaapelilla. noh, siihen 50neliöinen 15cm lakupätkä ja hyvin jaksoi 143dB puskea keskiarvolla musiikilla ulos.
eli akun maadotus on todella tärkeä. ellei ole tarpeeksi pätäkkää viedä etupäästä kaksi letkua taakse toinen plus toinen miinusnavasta, sillä maadotus on järjestään heikoin lenkki johtuen siitä että se vedetään koriin etupäästä ja takapäästä jolloin jos se ei ole suoraan rungossa kiinni vaan esim hitsatussa kappaleessa voi syntyä häviikkiä /potentiaalieroa. etupäässä hapettuu herkästi liitokset, joten paras ois hioa maali alta pois, vetää jotain sähköä johtavaa kuparitahnaa tippa rengasliittimen alle ja ylimaalata pohjamaalilla ettei ruostu, mutta liitos johtaa sähköä.
-
muista että maadotus tulee tehdä vähintään samankokoisella kaapelilla, kuin virratkin.
oon nähny yhen tapauksen missä täysiä soittaessa vahvistimet pätki eikä millään pysynyt päällä, kaapelointi oli kunnossa tekijän puolesta.
otettiin yksi vahvistin pois ja kytkettiin jäljelle jäänyt vahvistin puoleen ohmiin, eikä vieläkään riittänyt sähkö.
sit kurkattiin konepellin alle, akun maadotus oli auton omalla 8neliön kaapelilla. noh, siihen 50neliöinen 15cm lakupätkä ja hyvin jaksoi 143dB puskea keskiarvolla musiikilla ulos.
eli akun maadotus on todella tärkeä. ellei ole tarpeeksi pätäkkää viedä etupäästä kaksi letkua taakse toinen plus toinen miinusnavasta, sillä maadotus on järjestään heikoin lenkki johtuen siitä että se vedetään koriin etupäästä ja takapäästä jolloin jos se ei ole suoraan rungossa kiinni vaan esim hitsatussa kappaleessa voi syntyä häviikkiä /potentiaalieroa. etupäässä hapettuu herkästi liitokset, joten paras ois hioa maali alta pois, vetää jotain sähköä johtavaa kuparitahnaa tippa rengasliittimen alle ja ylimaalata pohjamaalilla ettei ruostu, mutta liitos johtaa sähköä.
Nuista kaapeleista, mitä tuolta on tulossa, tulee myös akun maadoitus, ja ne minä teen niin, että etu- sekä taka-akku maadoitetaan puhtaaksi hiottuun runkopalkkiin kunnon pulteilla, ja sit sinkkimaali siihen päälle. ja vahvistimet sit kiinni tähän taka-akkuun.
-
Kaapelit ne osaa maksaa, kysys jostain kokeeks mitä maksais joku hifi kaapeli :2funny:
Mitä kautta muuten meinaat piuhan kuljettaa konttiin? Lyhin reitti ois sulakepoksin välistä, jää kontiin sitten kaapelia vähän jotta sopii miettiä mihin pistää kiinni sitten.
Tuolla ladekilla on 8,30€ 50mm2 naru, ja esim fanaticaudiolla on halppis "hifi" naru 11€ samanmoinen pätkä ja vähän laadukkaampi(korkeintaan kosmeettista eroa ??? :2funny:) pätkä 14€ metri :hello:
-
halpis hifinarut o tehty CCA:sta eli copper coated aluminium, paljon vetelämpi kaapeli, mut alumiinia joka vastaa vain 40% kuparin johtavuudesta. kunnon hifikaapelit tehdään OFC:sta eli Oxygen Free Copper, happivapaa kupari joka on 99% kuparia. eron huomaa painosta, joustavuudesta, tosin silti kunnon hifiletku on lähes yhtä notkeeta kuin tuo CCA koska säikeiden määrä on suuri ja säikeiden koko pieni.
hitsikaapelissa säikeitä on vähemmän, mutta sama pinta-ala joten letku on jäykempää.
hitsikaapelissa ei todellakaan käytetä mitään alumiinia joten aina tulee valittua paras kaapeli ;)
kalliimmasta päästä: motonetistä SPL Dynamicsin 50 neliöinen lähtee hinnoista 18-20€ / metri.
-
Carpower Neoset asennettu autoon atupäähän, soi hyvin ja kovaakin jopa vahvarin perässä... eli juuri sitä mitä hainkin :)
Itellä taitaa olla autossa Stingerin 50neliöistä hifinarua 35neliöisen lisäks, isompi edestä taakse ja pienemmällä johdot vahvareille ja hyvin tuntuu virta volvon laturista riittävän omille vehkeille.
-
Nyt kaivattaisiin foorumilaisilta apuja:
Soittopeleinä tälläiset
Soitin:
JVC KD-DV6201
Vahvistin:
Isotec isoamp4
Eteen:
Hertz EV 130 Energy 5.25"
Hertz EM 100 Energy 4"
Hertz ET 20 Energy
Hertz 3W.10 Crossover 3-tie jakosuodin
Takaovissa:
Hertz ESK 130 Energy 2-tie erillissarja
Subi:
Pioneer TS-SW1241D
lasikuitukopassa varapyörän sisällä
Tälle joku vahvistin merkkiä en tähän hätään muista
Alleviivatut osat ovat asentamatta.
Nyt on ollut osat autossa ilman isoamppia ja isommilla voluumeilla kaiuttimet "särkevät" = teho loppuu soittimen vahvistimesta.
Isoampin kanssa kuulostaa hyvältä. Isoampin sijoitus? Hanskalokeron alla tuntuu olevan tilaa...
Eli miten tuo etupää kannattaisi toteuttaa? Diskanttien ja jakosuotimien sijoitus?
Haluaisin päästä mahdollisimman pienillä johtojen vedoilla. Asennanko diskantit peilikolmiohin ja vedän uudet johdot oven läpi vai miten.
Mieli ei tekisi silpoa auton omia johtosarjoja.
-
volvoon tullu asenneltua focus erkkasarja+autostudion studio-pack takakontis... yllättävän hyvä tuo studion pakkaus hintaansa nähden (entisissä autoissa ollut ns."parempia" poppeja)
millasta kovaäänistä suosittelis tietäväiset tonne takakontin pilareihin asennettavan? vai kannattaako antaa olla ilman. ajattelin että sinne ois mahd. laittaa jotku diskantit kerta sinne johdotkin valmiiksi menee ::) :idiot2:
-
Taitaa mennä subiosasto uusiks, alkaa Carpower Sonic 12" päästellä hajumerkkejä jo siinä määrin että nyt on tosi kyseessä... ja ne hajut ei tule liimanhajusta. Liian pieni kotelo ei auta asiassa, vinkki jenkkilän pojilta asian tiimoilta on asettaa cd-levy reflexiputken eteen, on pieni kotelo jos menee rikki... itellä meni parit fläpätit ja kräks.
-
painele kalvoa, jos rahisee/napsuu ni mennyttä kalua mut jos ei ni nohätä.
siellä palaa ekaksi lakat ennenkuin kela napsuu, eli ei aina mee paristakaan savuumisesta.
säröä siellä on soiteltu kun noin savua puskee, aiai. :nohnoh
laita pingispallo refleksiputkeen, jos ampuu niin liian pieni putki jos ei niin sopiva.
hommahan menee niin että kalvon kartion koko kertaa xmax arvo eli kartion liike = tilavuus jonka elementti liikuttaa ilmaa per isku, tämä litramäärä pitäisi olla sama, kuin refleksiputken tilavuus jotta ilma refleksiputkessa ei ammu vaan pysyy putkessa.
saikohan tuosta nyt jotain selvää... isompaa putkea vain.
-
Nyt alkaa tulla samanhajuista mitä oma GZ:ta päästää kun kalvoa painaa, ja toi GZ Radioactive SPL malli on palanut, ja toi palaneen haju on todella kaamea haju.
Ja ei sitä räppiä kummempaa, ei vaan tuo yhtäjaksoinen matala puhallus subille hyvää tee kun ei riittävän iso kotelo. Ja koppa siis on tuon Ground Zeron tehdasboksin mittoihin tehty. Ja tuo lakanhaju on tuttu haju, niin on palaeen hajukin mutta tuo nykynen on vahvasti palaneen puolella joka ei tiedä ikinä hyvää. Painaessa ei rahise, mutta kun alkaa kuuntelemaan jotain enemmän äänenpainetestailuun tehtyä räppiä isommalla volumella, alkaa tunkea tuota hajua. Ja tuolla rikottiin yksi ehjä CD-levy suht nopeasti.
-
Taidan kipaista hakemaan tuon elementin sisälle ja tarkastella tilannetta hieman.
-
ei se haise ennenkuin puhekela käy liian lämpimänä, eli jos vielä toimii on kela kunnossa, painellessa ei rahise tai napsu ni fyysisesti ok, mutta kovaa soitettaessa puskee hajua niin silloin puhekela on liian lämmin.
jos se on paskana ni jo matalalla voluumilla napsumisen kuulee.
kuinka paljon siellä on tilaa elementin magneetista kotelon takaseinään?
pitäisi olla 5-10cm minimissään että puhekela pääsee tuulettumaan.
elementti on vasta sitten rikki, kun se on hiljaa tai jo pienellä volyymilla napsuu/rahisee.
oon itte tosta JBL:stä joku 5-6 kertaa ottanut "hajut" pihalle parikertaa oikeen kunnollakin ja ei mitään ongelmia kun soittaa puhtaalla, komeesti sieltä tuli 144dB piikkinä vaikka käry on useasti käynyt ::)
mä luulen että isompaa koteloa ja kuuentuuman putkea vaan kehiin, säädöt kuntoon ni ei oo ongelmia.
-
Toi on vaan lämmennyt vähän liikaa, hölläämällä vaffarin säätöjä luulisi auttavan tuohon. Elementti toimii mutta kovemmin popittaessa lämpeää ehkä himpun verran liikaa. Täytyy vaan ottaa varovaisemmin tuon kanssa, järeämpään tuo on joskus vielä kyllä vaihtumassa. Ja kotelo on rakennettu paikallisen hifiliikkeen toimesta Ground Zero Radioactive 12" spl mallin tehdaskotelon mittoihin, käyttäen yhtä isompaa aeroporttia kahden pienen sijaan. Ja tuo täytyy kattoa ettei magneetti mene liian likelle takaseinää, tosin voi sen kääntää väärinpäinkin. Tuosta Ground Zerosta tuli hajut kerralla pihalle ja samalla hiljeni, kesti päiviä levätä parvekkeella ennenkuin haju lähti tarpeeksi ettei rappukin olisi haissut paleneelle supparille :2funny: kyseisen elementin kelakin on kyllä siis aivan solmussa kun tuuletusreiästä kurkkaa. Noh, ei hajonnut elementti sentään, kattoa noita digilankun säätöjä sopivammiksi ja katsoa auttaako jos heittää tuon koko helahoidon väärinpäin koteloon kiinni, kahtoo huamen sitäkin asiaa.
-
Vakiopopeilla mennään (eli 2x kojelaudassa ja kaikissa ovissa) ja Kenwoodin 2dinin soittimella. Mites muuten kun nurkista löytyis nuo SPL Dynamicsin td-402 (http://www.spldynamics.fi/td-coax/td-402-s.htm) kooltaan 4" niin saako niitä järkevästi 850:ssä mihinkään?
Tosiaan sen verran edittiä, että lueskelin 4" ehkä menevän kojelaudalle jos puukkoa näyttää, tästä vaan kiinnostaisi tietää kuinka paljon sitä puukkoa pitäis näyttää ja saako sinne enään vanhoja ikinä menemään? Niin ja nuo kajarit ovat syvyyssuunnassa aika isot, muualle kait noita on turha laittaa kuin kojelautaan?
-
Toi on vaan lämmennyt vähän liikaa, hölläämällä vaffarin säätöjä luulisi auttavan tuohon. Elementti toimii mutta kovemmin popittaessa lämpeää ehkä himpun verran liikaa. Täytyy vaan ottaa varovaisemmin tuon kanssa, järeämpään tuo on joskus vielä kyllä vaihtumassa. Ja kotelo on rakennettu paikallisen hifiliikkeen toimesta Ground Zero Radioactive 12" spl mallin tehdaskotelon mittoihin, käyttäen yhtä isompaa aeroporttia kahden pienen sijaan. Ja tuo täytyy kattoa ettei magneetti mene liian likelle takaseinää, tosin voi sen kääntää väärinpäinkin. Tuosta Ground Zerosta tuli hajut kerralla pihalle ja samalla hiljeni, kesti päiviä levätä parvekkeella ennenkuin haju lähti tarpeeksi ettei rappukin olisi haissut paleneelle supparille :2funny: kyseisen elementin kelakin on kyllä siis aivan solmussa kun tuuletusreiästä kurkkaa. Noh, ei hajonnut elementti sentään, kattoa noita digilankun säätöjä sopivammiksi ja katsoa auttaako jos heittää tuon koko helahoidon väärinpäin koteloon kiinni, kahtoo huamen sitäkin asiaa.
Subi käännetty ja toimii paremmin, soi hieman matalammallekkin nyt kun ennen, lisääntyneistä litroista apua siis *taavih->
-
Muistelisin että aikoinaan kun 850 itsellä oli niin eteen tuli DLS 3 tie erillissarja 6,5" oveen vakiopaikalle tehtyyn uuteen kehykseen siten että elementin reunus oli tavallaan oven pinnassa ja sit diskantti siihen kehyksen takapuolelle sihtaamaan kohti kuskia ja 4" kojelaudan päälle vakiopaikoille. Lisaksi matalat 8" elementit keskikonsoliin siihen soittimen alle tärisyttämään kaasujalkaa.
Hattuhyllyllä oli 6x9" ja peräluukussa 12" subi bandbaskotelossa peräluukun oikeassa laidassa ja vasemmassa laidassa autostudio 5 kanavainen vahvari.
Oli aika kivasti soiva paketti peräluukku tosin kutistui noin 1/3 osaan ;D
-
Tossa omassa farkussa ei juuri takaluukun kuljetustilasta voi sanoa kun ei sinne mitään mahdu, kassi tai pari tuonne taitaa nykyään mahtua kun tuon elementin käänsin toisinpäin V:>
-
Tossa omassa farkussa ei juuri takaluukun kuljetustilasta voi sanoa kun ei sinne mitään mahdu, kassi tai pari tuonne taitaa nykyään mahtua kun tuon elementin käänsin toisinpäin V:>
Saiskos linkkiä sun subin ja vahvarin tiedoille? ???
-
Vaffari on Ground Zero Radioactive 1kw digipääte ja subina käytettynä nurkkiin kaverilta saatu Carpower Sonic 12" 55l refleksikotelossa joka on alunperin paikallisen hifikauppiaan valmistusta ja tehty Ground Zeron GZRA36-SPL:län orkkisboksin kokoihin. Näppärämpi tuo subi olisi saada pitää sitä toisinpäin kotelossa mutta kotelon koko laskee liikaa kun tuon ruuvaa siihen kiinni ja toiseksi se ylikuumenee ikävästi.
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_13_67_71&products_id=897 (http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_13_67_71&products_id=897) Tuossa on linkki elementin tietoihin.
http://ampguts.com/forum/ground-zero-114/ground-zero-gzra-1-1000d-2400/ (http://ampguts.com/forum/ground-zero-114/ground-zero-gzra-1-1000d-2400/) Ja tuossa vaffari, eli malliltaan Ground Zero GZRA1.1000D. Mutta harrastusten takia itse ainakin kestän hiukan näitä negatiivisiakin puolia, siinä missä ennen hifejä kuljetettiin kaverin autoihin kokonaisia korisarjoja... nykyään taitaa valot mahtua takaluukkuun ja hilpettä takapenkeille jne.
-
Itsellä Alpinen CDE-9880R soitin, Spl Dynamicsin erillissarja kaiuttimet edes. Muuten diskanttipuoli Volvon vakiota. Takaluukussa 2x12" Alpinen Type-R 2x2ohm 90 litran laatikossa 6" refleksillä ja niille Spl Dynamicsin ICE sarjan 1500w monovahvistin kytkettynä 2 ohmiin ja 35mm2 kaapelit automaattisulakkeella.
-
Vaffari on Ground Zero Radioactive 1kw digipääte ja subina käytettynä nurkkiin kaverilta saatu Carpower Sonic 12" 55l refleksikotelossa joka on alunperin paikallisen hifikauppiaan valmistusta ja tehty Ground Zeron GZRA36-SPL:län orkkisboksin kokoihin. Näppärämpi tuo subi olisi saada pitää sitä toisinpäin kotelossa mutta kotelon koko laskee liikaa kun tuon ruuvaa siihen kiinni ja toiseksi se ylikuumenee ikävästi.
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_13_67_71&products_id=897 (http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_13_67_71&products_id=897) Tuossa on linkki elementin tietoihin.
http://ampguts.com/forum/ground-zero-114/ground-zero-gzra-1-1000d-2400/ (http://ampguts.com/forum/ground-zero-114/ground-zero-gzra-1-1000d-2400/) Ja tuossa vaffari, eli malliltaan Ground Zero GZRA1.1000D. Mutta harrastusten takia itse ainakin kestän hiukan näitä negatiivisiakin puolia, siinä missä ennen hifejä kuljetettiin kaverin autoihin kokonaisia korisarjoja... nykyään taitaa valot mahtua takaluukkuun ja hilpettä takapenkeille jne.
Eli sulla on suht hyvät vehkeet ja saat silti puhekelan lämpimään?!?
Mulla herää kysymykset: Miten kytkentä on tehty? 4Ohm, 2Ohm vai 1Ohm kuormaan ja onko GAIN väännetty täysille vahvistimesta vai kunnolla säädetty oikein?
-
Itsellä kanssa tuollainen sonic 12D2 kytketty 1-ohmin kuormalle. Subi on suljetussa noin 30l kokoisessa laatikossa, enkä ole huomannut sen kuumenevan... eikä ole mitään kevyttä popittelua.
Säädöt ja kytkentä tarkistukseen.
Ja kun oli puhe jotta mitä konttiin sopii, niin rattaat, koira, kolmen henkilön viikonloppu kamat ja jotain pientä...
-
Eli sulla on suht hyvät vehkeet ja saat silti puhekelan lämpimään?!?
Mulla herää kysymykset: Miten kytkentä on tehty? 4Ohm, 2Ohm vai 1Ohm kuormaan ja onko GAIN väännetty täysille vahvistimesta vai kunnolla säädetty oikein?
Puhekelan lämpenemisen aiheutti se että kotelo ei alunperin ole tehty edes noin isolla magneetilla tehdylle elementille, vaan Ground Zeron 12" radioactive spl subille, josta siis johtuu ettei ilima kierrä tuolla purkissa kunnolla, ja parin kokeilun jälkeen tultiin kaverin kanssa tulokseen että liian pieni kotelo ja kotelon sisäiset paineet ei terveellisiä kun rikottiin yksi CD, paksu paikallislehden tilauspahvi, ja päälle se että tuolla sai Salon Kaupunki Tiedottaa vihkosen sen näköiseksi että sen olisi koituus raadellut. Väärinpäin käännön jälkeen yltää matalammalle ja sointikin taisi muuttua parempaan... nyt tosin se takaluukun muovi rämisee. Kaveri ne laitteet on säätänyt mutta säädöt ei ole amismallia, eli gaini täysille ja subin kelat kalvoineen mäjelle ei kuulu periaatteisiin. Kytkentä tehty 1ohm.
-
Kotelo liian pieni, olisimpa huomannut ton aikasemmin. :D :D
Noh ei kaikkea huomaa/huomioi. ::)
-
Kertokaahan nyt mitä kautta vedän virtapiuhan konehuoneesta hyttiin? Huomenna alan todennäkösesti laittelemaan piuhoja vahvistimelle niin ois kiva valmiiks tietää mistä etsiä läpivientiä.
-
Itse vedin apukuskin puolelta.
uuden johdon tulen vetämään kuski puolelta, mut se vaatii vähän purkaamista.
-
Kertokaahan nyt mitä kautta vedän virtapiuhan konehuoneesta hyttiin? Huomenna alan todennäkösesti laittelemaan piuhoja vahvistimelle niin ois kiva valmiiks tietää mistä etsiä läpivientiä.
Sivu 2, on jopa kuva...
-
Ovikajarien päivitys ois parhaillaan työn alla.
Eteen tulee Hertzin ESK-163 sarja ja takaovista lähtee ne ainoatkin kaiutinrippeet mäkeen.
(http://image.nettix.fi/extra/partimg/1145601_1145700/1145638_b_bd8f4b17582a32f9.jpg)
Soittimena jatkaa toistaseks vielä Kenwoodin 7025.
(http://www.caravansenter.no/Images/Tilbudstorget/Kenwood_ddx7025_4.jpg)
Grammarin ja kuulokkeiden väliin tulee Sony XM-SD12 vaffari.
(http://images02.olx.pt/ui/11/95/45/1306978110_190809045_1-Fotos-de--Amplificador-Sony-Xplod-XM-SD12X.jpg)
Nämä sovituskuvat taisin liittää jo johonkin toiseen topicciin.
http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850ovikajarit.jpg
http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850ovikajarit2.jpg
http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850ovikajarit3.jpg
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/bassojenmallinnus.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/bassojenmallinnus2.jpg)
Etuovet käytin kokonaan tyhjinä, puhdistin sisäpinnat ja liimailin dynamattibitumit kaikkiin peltipintoihin.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/dynamatti.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/dynamatti2.jpg)
Valmiina pitäis näyttää vähän samalta kuin kaverini autossa, sillä poikkeuksella et alareunan verhoiluun tulee musta alcantara kuten istuimissa ja ovien pikkuräteissäkin on.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etuovikajari2.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etuovikajari.jpg)
Edit:
Peltiin ja muoviseen peitelevyyn tuli reikä ja muovin liimasin butyliteipillä paikoilleen.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850ovikajarit5.jpg)
Ja koko alareunaan yhtenäinen kerros vaimennusmattoa.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850ovikajarit6.jpg)
Yläreunaan tuli vielä toinen suikale vaimennusmattoa ja tietenkin kaiutin aukko piti puhkaista.
-
Sivu 2, on jopa kuva...
Revitkö sen kumi osan motin puolelta kokonaan pois vai teitkö vaan reiän siihen? 5 metrin virtapiuha riittänee takakonttiin?
E: asia kunnossa johto vedetty onnistuneesti.
-
Nyt hommattu jotain oikein mainitsemisen arvosta, eli kunnon etupäällä aloitan itse hifi harrastukseni.
Audisonin Voce AV K6, Eisa palkittu erkkasarja ja sille tarpeeksi virtaa tuomaan Audisonin SRx 2S, puskee 180wrms 4 ohmiin.
Vaimennuskamaa on Silent coattia tukkupakkauksellinen tossa.
8)
-
kertokaas joku mitkä on 850 takakajareidenjohtojen värit
eli hantinpuolen takaoveen tulee ruskee/musta ja ruskee/valk johdot.
Mutta kun otin keskipilarista muovit pois,jotta näen johtonipun joka katoaa sit sen suojamuovihaitarin sis.oveen.
niin siellä pilarin puolella ei tietenkään ollut yhtään samanväristä johtoa kun ovessa näkyvät kajarin johdot.
Muuten oisin seurannut johtoja ovesta pilarille päin,mut ilmeisesti se muovinen "suojamuovihaitari" jatkuu ikuisesti siellä oven sisässä kun sitä aikani kelasin ulospäin,toivona saada johdot näkyviin,ni tuntuipa olevan ns päättymätön.
mulla on näet katkos jossain näillä paikkeilla, ois kiva saada kajari toimiin.
Edit:
ne johdot siellä pilarissa ovat pinkki-valk ja pinkki-musta.
niistä oli mulla toinen jostain syystä saanut siipeensä ja syy kajarin hiljaisuuteen näin selvisi. S*
-
Ittekki tuli vedeltyä tuos johdot tuohon omaan 850 farkkuhun, RCA:t apukuskin puolelta ilman ongelmia ja virta sitte kuskin puolelta. Pariin kohtaan joutu poraamaan reiän ja kynnykset meinas käydä vähä ahtaiksi 50mm kaapelille mutta saatiin vaan akulta konttihin ja alkoo värkki soimaan ! =)
-
Saitko viiskymppisen piuhan listojen alle ilman että listat irvistää? Itse en saanut edes kakskyt neljöstä.
-
Saitko viiskymppisen piuhan listojen alle ilman että listat irvistää? Itse en saanut edes kakskyt neljöstä.
Tungin sen vähäniinku sinne kankaan alle ettei suoranaisesti listan alle, edessä sai laitettua niin että ei näy mitään mutta takapenkkien kohdas tarvii vielä vähä kikkailua että saa paremmin piiloon
-
Tungin sen vähäniinku sinne kankaan alle ettei suoranaisesti listan alle, edessä sai laitettua niin että ei näy mitään mutta takapenkkien kohdas tarvii vielä vähä kikkailua että saa paremmin piiloon
Sama homma itellä...50 piuha menee ihan lattialla, ku ei se suoraan listan alle mahu. Eipähän irvota mikään paikka eikä kyllä lattiamattokaan jää tuosta piuhasta koholle.
-
Itse olin vähän siinä uskossa että normikäytössä ainoastaan ovipahvi kannattaa jäykistää eli bitumia sinne? Näin ainakin väitti eräs SPL`än entinen sponsori kaveri joka on s40:sen kanssa pyörinyt aikoinaan paljon näyttelyissä ja skaboissa.
Tottakai ei se peltien jäykistäminen huonokaan asia ole jos ei pieni käry kesäsin mahdollisesti haittaa.
-
meneeköhän nämä suoraan eteen vakiopaikoille? http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=705 (http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=705), http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1160 (http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1160) tai http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1494 (http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1494)
mikähän noista mahtais olla paras ko en oo perehtyny juurikaan nuihin hommiin?
-
meneeköhän nämä suoraan eteen vakiopaikoille? http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=705 (http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=705), http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1160 (http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1160) tai http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1494 (http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1494)
mikähän noista mahtais olla paras ko en oo perehtyny juurikaan nuihin hommiin?
kaikkihan noista menee,
mutta mikä niistä on paras on vaikeempi kysymys.
Kaikista ei oo kerrottu esim: herkkyys, tehonkesto ja taajuusvastetta.
eikä ole omaa kokemusta kyseisistä elementeistä.
-
tohon hintaluokkaan vois suositella helixiä (http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=4&valmistaja=71&tuote=1828), tuo vanhempi malli oli ainakin tosi hyvä sarja. Ja jos on halua panostaa hieman lisää niin Focalilta (http://www.hifilux.fi/tuote.php?t=16182) saa tosi hyvää sarjaa 150 euroon, itellä on tuosta 6,5" versio ja saundi on mitä parhain! Focalit on myös todella herkät, 2x60w vahvistimella soi tarvittaessa todella kovaa, ja tarkasti. Disuillekkin tulee todella hyvät pinta-asennuskupit mukana jos tahtoo ne kuskia päin suunnata. Myös Rainbowlla (http://www.hifilux.fi/tuote.php?t=15370) on hyvä setti tuonne ~150 euron hintaluokkaan. Noista linkitetyistä ei ole mulla kokemusta. Taitaa kaikki 5,25" setit istua heittämällä kasipätkään, vakiokaiuttimet on matalat 6,5".
-
Asennuskauluksen joutuu tosin melko useasti veistämään, mutta se ei ole mikään ameriikantemppu, kun ainakin omassa mallissa ei tahtonut sopia noi alkuperäset reijät oikein kohdilleen uuden erkkasatsin kanssa. ja uusia poratessa ei olisi taasen kajutin tullut tukevasti kiinni ovipahviin.
Omassa autossa kuitenkin nyt kiinni soittimena Autoviihteen 2dinin Bluetooth malli, Edessä erillissarjan virkaa toimittaa tällainen dls:n satsi, joka tuli aikoinaan hankittua 240:seen koska sen asennussyvyys on matala eikä näin ollen tarvitse erikseen välttämättä mitään asennuskauluksia: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=236
Virrat tuli vedettyä 50 neliöisellä piuhalla takakonttiin, jossa se jakautuu kahdelle vahvistimelle, toinen on nelikanavainen mds gp4 ja toinen Focalin solid 1 joka antaa tehonsa mds:n 12" subille. Vielä on siis yksi kanavapari käyttämättä kun takapenkit on vielä orkkiskaijuttimien piirissä, mutta mielessä on hieman ollut sellainen suunnitelma, että josko värkkäis tuohon 6x9 "biitsikajuttimet" takaluukkuun :D
-
Mulla ois suunnitelmissa jos ois tohon Volvoon ostanu uudet kajarit, kun taitaa olla alkuperäset siellä tällä hetkellä. Soittimena vanha Pioneerin DEH-2900MP ja siinähä on lähtöteho 4x50W nii mietin, että eikös sitä voi ihan vaa vanhojen paikalle (etu- ja takaoviin) laittaa uudet? Ei oo tarkotus satsata noihin vehkeisii isoja rahoja vaan katellu jotain 50-60€ kaiutinpareja, että sais ees jotenki paremmin kuulumaa. Oon tolla soittimella testaillu, että jokasesta kajarista pitäs kyllä ääntä tulla, mutta osasta aika heikosti niinku ekoilla sivuilla olikin jotain juttua.
Ei oo näistä hifi-hommista kokemusta, mutta vähä semmosta aattelin, että eteen ois laittanu iha normi pääkaiuttimet ja taakse midibassot? Mietityttää vaan, että jaksaako tuo soitin soittaa, kun sen rajoissa tässä nyt mennään. ;D
-
eipä se oikein jaksa. Itse lähtisin liikenteeseen sen soittimen vaihdolla. 200e saa jo todella hyviä värkkejä. ;)
-
Itsellänikin olisi tarkoitus ostaa 855, mutta osaako kukaan sanoa kuinka leveä/syvä sen kontti on? sinne pitäisi ahtaa 236 litrainen kotelo kolmella 12 tuumaisella. :D Ainakin mahtui hyvin vanhemman mallin v70 volovoon kun jäi 10-20 senttiä molemmille puolille ja juuri mahtui peräluukku kiinni :) niin ja saako varapyörän tilalle helposti toisen akun?
-
Otin tuossa mitan suuluukusta jotain 76.5 cn korkea ja leveys on 118 cm ja jos penkin kaataa niin sinne mahtuu 165cm pitkää tavaraa kyytiin
-
Itsellänikin olisi tarkoitus ostaa 855, mutta osaako kukaan sanoa kuinka leveä/syvä sen kontti on? sinne pitäisi ahtaa 236 litrainen kotelo kolmella 12 tuumaisella. :D Ainakin mahtui hyvin vanhemman mallin v70 volovoon kun jäi 10-20 senttiä molemmille puolille ja juuri mahtui peräluukku kiinni :) niin ja saako varapyörän tilalle helposti toisen akun?
Samat mitat noissa on minusta. Maks leveys on pyöränkaarien kohdalla ~111cm
Ja akulle lähtisin tekemään jonkinlaisen kehikon jonka laittais sitten vaikka hitsillä ja pulteilla kiinni ;) Kiinnostaisi kuulla hieman suunnitelmiasi :P
-
Noh pitäisi kai sitä jotain kehitellä ennen kuin alkaa tekemään :D Niin ja semmoista vielä että onko 850 kuinka hyvin eristettyjä että rämiseekö pahasti?
-
Kertokaas keltanokalle aktiivisubbarin rca-herätteestä...eli mistä tiedän, tarviinko erillistä herätepiuhaa? Onko homma kiinni soittimesta, subista vai itse rca-kaapelista?
-
Noh pitäisi kai sitä jotain kehitellä ennen kuin alkaa tekemään :D Niin ja semmoista vielä että onko 850 kuinka hyvin eristettyjä että rämiseekö pahasti?
Takaposkiin kannattaa ainakin laittaa reilusti äänieristemattoa. Ottaavat nimittäin liikettä ihan höpelönä :P Ja ite vaimensin omasta koko kontin...ei tuossa vakio eristeitä ollu nimekskään :/
-
Noh pitäisi kai sitä jotain kehitellä ennen kuin alkaa tekemään :D Niin ja semmoista vielä että onko 850 kuinka hyvin eristettyjä että rämiseekö pahasti?
Sanotaanko että... kontinluukku, kilpi, sivut, polttoaine luukku ja katto oli meillä ne pahimmat aaltoiliat, mutta tärisemättömäksi et saa jos haluaa kisata joskus. Mutta taas kuka jaksaa kuunnella pärinää.
Katto antaa sitten aika paljon periksi, esim tuulilasin yläreuna on aika velttoa, sekä jos on kattoluukku niin sieltä vuskaa ilosesti. Pelkästään oven kiinni laittamalla luukku heilahtaa.
Voin tietty ottaa mittoja vaikka huomenna jos haluat.
-
Ajettelin laittaa bituumia tai jotain muuta eristettä refleksi putkien kohdalle kattoon kun kai sekin jotain vaimentaa. Ja eipä sekään nyt niin tarkkaa ole kun kisaamaan en ole ainakaan näillä näkymin lähdössä kun näilläkin popeilla on jo maxboomissa oltu. Ajattelin vaan häiritä kylän rauhallista elämää ;D Mutta jos tulen toisiin aatoksiin niin olisi kiva tietää paljonko äänieristemattoa menee koko kontin sisustukseen?
-
Mutta jos tulen toisiin aatoksiin niin olisi kiva tietää paljonko äänieristemattoa menee koko kontin sisustukseen?
Jos yhden kerroksen laitat niin yhellä tukkupakkauksella saa jo jotain aikaan, siinä on noin 4neliötä.
Itse ostaisin paripakettia niin sais etuovetkin vaimennettua, vaikuttaa nimittäin pirusti midin kuminaan ja ponnettomuuteen.
Kysys vaikka Hazaalta ja Julma-Henriltä ne on tuota vaimennusmattoa tunkenu vaikka mihin.
Bituumi on vähän kelju laittaa, joutuu lämmittelemään paljon, ei oikein taivu ja jos huonosti on kiinni niin tippuu alas. Siitäkin aiheesta on hyvin juttua Hazaan kotisivuilla.
Millaiset subit sulla on ja millainen pääte? Sekä miten ajattelit kaapeloinnin toteuttaa?
-
Kertokaas keltanokalle aktiivisubbarin rca-herätteestä...eli mistä tiedän, tarviinko erillistä herätepiuhaa? Onko homma kiinni soittimesta, subista vai itse rca-kaapelista?
Se vähän riippuu siitä aktiivisubbarista.
Jos siinä on rca-liitäntä, niin sitten tarvitsee herätteen.
Jos taas kaiutintason liitäntä, niin sitten ne yleensä ottaa herätteen niistä kaiutinkaapeleista. Mutta toki näissäkin tilanteissa on niitä, mitkä vaatii sen herätteen.
-
Mitenkäs paljon on takapenkistä takaluukkuun siis lyhimmältä kohtaa kun kotelo taisi olla aika lailla 77 senttiä pitkä niin tuntu olevan aika hilkulla ettei kolahtanu kun sulki luukun :D
-
Sain juuri vaimennettua takakontin 850 sedanista, mutta nyt kilpi alkoi rämisemään.
Millä tavalla olette vaimentaneet kilven räminää? Silent Coattia väliin? ???
-
Mä oon liimannu kilven butyyliteipeillä suoraan takaluukkuun. Estää kyllä tehokkaasti räminöintä.
-
Itte liimasin kilven taakse sitä pehmyt mattoa, ei pärise.
-
Kaverin wanha niksi on laittaa vähän virtajohtoa tuonne rekkarin ja luukun väliin, ei pärise :)
Siis jos mahtuu.
-
Noni, tulipa ekysttyä tännekin foorumille. Tallista löytyy siis kasipätkä teevitonen, ja on hieman ruvennut kiinnostamaan äänentoiston parantaminen. Mitään laseja ei oo tarkotus ruveta bassoilla särkemään, vaan että ois kaikin puolin parempi saundi vehkeissä. Autosta löytyy alkuperäiset vehkeet, soitinta myöten.
Opiskelija kun olen, niin en ole ajatellut omaisuutta niin panostaa, joten hinta saisi pysyä kohtuullisena. Millä tavalla olisi hyvä lähteä parempaa laatia siis rakentamaan? Onko mahdollista saada esim. parempia kaiuttimia muokkaamatta mitään muoveja sun muuta, koska haluaisin säilyttää auton sisustaltaan 'alkuperäiskuntoisena'. Sitten tuo soitin. Mitenkäs siihen onnistuu soittimen vaihto nykyaikaisempaan, tarviiko mitään adaptereita, ja sovittimia sun muuta?
Kertokaa kaikki vain, ja kertokaa niin, että aloittelijakin ymmärtää, sillä alue on itselleni aivan uusi. Älkää siis olettako että tiedän juuri mitään näistä hommista :)
Kiitos jo etukäteen.
-
Noni, tulipa ekysttyä tännekin foorumille. Tallista löytyy siis kasipätkä teevitonen, ja on hieman ruvennut kiinnostamaan äänentoiston parantaminen. Mitään laseja ei oo tarkotus ruveta bassoilla särkemään, vaan että ois kaikin puolin parempi saundi vehkeissä. Autosta löytyy alkuperäiset vehkeet, soitinta myöten.
Opiskelija kun olen, niin en ole ajatellut omaisuutta niin panostaa, joten hinta saisi pysyä kohtuullisena. Millä tavalla olisi hyvä lähteä parempaa laatia siis rakentamaan? Onko mahdollista saada esim. parempia kaiuttimia muokkaamatta mitään muoveja sun muuta, koska haluaisin säilyttää auton sisustaltaan 'alkuperäiskuntoisena'. Sitten tuo soitin. Mitenkäs siihen onnistuu soittimen vaihto nykyaikaisempaan, tarviiko mitään adaptereita, ja sovittimia sun muuta?
Kertokaa kaikki vain, ja kertokaa niin, että aloittelijakin ymmärtää, sillä alue on itselleni aivan uusi. Älkää siis olettako että tiedän juuri mitään näistä hommista :)
Kiitos jo etukäteen.
tervetuloa forkalle :hello: soittimeen löytyy adapteri ihan motonetistä :) volvossa kun on ei ole ISO liitintä (mikä löytyy suuresta osasta autoja) :) ja oletan että sulla volvon semmoinen iso 2-dinin soitin paikoillaan, siihen saa 2-dinin soittimen ihan vaan laittamalla, jos haluat normikokoisen soittimen laittaa niin kannattaa ostaa alapuolelle semmoinen 1dinin kokoinen kotelo :)
itse laitoin dls erillissarjan, alkuperäis paikoille http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35022.msg628655#msg628655 tuolla kuvia siitä :)
-
Jess...elikkä tuommonen iso soitin löytyy, ja vähän tarkennusta kaipaan vielä. Meneekö tommonen 2din-soitin paikalleen ilman mitään modauksia? Ja sama 1din + kotelon kanssa? Olis kuitenki ajatuksena, että saa vanhan soittimen halutessa takaisin alkuperäiskuntoiseksi.
-
Menee ilman modauksia :)
-
Asia selvä. Onko ehdotuksia hinta/laatusuhteeltaan hyvistä soittimista, joko 2din, tai sitte 1din ja vaikka linkki semmoseen koteloon kans?
-
Jos ei ole tarvetta erillisille vahvistimille niin esimerkiksi tuollainen perushyvä Alpine toimii varmasti hyvin: http://www.powerset.fi/alpine_cde-w233r 1din versioitakin löytyy monenlaisia ja ominaisuuksien tarve ratkaisee aikalailla minkälainen kannattaa hommata. Jos ihan perusperus ominaisuudet riittää niin tuollainenkin voi ajaa asiansa ihan hyvin: http://www.powerset.fi/alpine_cde-171r Vakiopaikoille pitäisi mennä murjomatta 5,25" erillissarja, 150e hintaluokassakin saa jo varsin hyvä-äänisiä sarjoja: http://www.powerset.fi/focal_performance_ps130 Hieman enemmän sijoittamalla irtoaisi vaikka Rainbown setti: http://www.powerset.fi/rainbow_sl-c52
-
Jess...elikkä tuommonen iso soitin löytyy, ja vähän tarkennusta kaipaan vielä. Meneekö tommonen 2din-soitin paikalleen ilman mitään modauksia? Ja sama 1din + kotelon kanssa? Olis kuitenki ajatuksena, että saa vanhan soittimen halutessa takaisin alkuperäiskuntoiseksi.
Tähän korjauksena jotta sellaiset muovikiskot pitää sheivata jotta saa 2-din soittimen asennus kehyksen laitettua. Lähtee helposti rautasahan terällä.
-
Tähän korjauksena jotta sellaiset muovikiskot pitää sheivata jotta saa 2-din soittimen asennus kehyksen laitettua. Lähtee helposti rautasahan terällä.
tähän korjaus, et oma 7" dvd-soitin joka on 2-dinin meni kyl heittämäl paikalle :D
-
Tähän korjauksena jotta sellaiset muovikiskot pitää sheivata jotta saa 2-din soittimen asennus kehyksen laitettua. Lähtee helposti rautasahan terällä.
Meneekös vanha soitin normaalisti sitten halutessa takaisin, vai?
-
Meneekös vanha soitin normaalisti sitten halutessa takaisin, vai?
Ainakin itsellä pysyi romuloota ja 1-din soitin vaikkei ollut niitä kiskoja.
tähän korjaus, et oma 7" dvd-soitin joka on 2-dinin meni kyl heittämäl paikalle :D
Tuttavalle meni autoviihteen soitin heittämällä, itsellä ei pioneeri sopinut. Outoako :D
-
Ainakin itsellä pysyi romuloota ja 1-din soitin vaikkei ollut niitä kiskoja.Tuttavalle meni autoviihteen soitin heittämällä, itsellä ei pioneeri sopinut. Outoako :D
no oma on tommonen 100e kiinan soitin, olisko niin et laatu vie enemmän tilaa ;) :2funny:
-
En tiedä onko asia jo käsitelty täällä mutta mietin että meneekö 850:iin noiden kojelaudan kaiuttimien tilalle 4'' koaksaalit vai käykö liian ahtaaks?
edit: Joo ja heti löysin vastauksen kun vähän lueskelin ::)
-
En tiedä onko asia jo käsitelty täällä mutta mietin että meneekö 850:iin noiden kojelaudan kaiuttimien tilalle 4'' koaksaalit vai käykö liian ahtaaks?
Ainakaan Alpinen kanssa ei mahtunu ritilät kiinni.
-
Olipa muuten mukava etsiä maadoitus paikkaa tuon 236 litran kotelon ja lyhyen maajohdon kanssa >:(
-
ittelläkin pioneerin usb/aux/bt mankka
edessä pioneerin 5.25 erillissarja ja takana 6.5 erillissarja
niitä pyörittää mds X4 vahvistn ja kontista löytyy mds 10" subi alpinen vahvistimella ihan hyvin ne tossa kasipätkässä pelaa ::)
niin ja kaikki ovet ja katto äänieristetty ::)
-
Vanha aihe, mutta ihan sama.
Eli minkä kokoiset kaiuttimet kuuluu diskanttien kavereiksi sinne kojelaudan ritilöiden alle? Edellinen omistaja aikanaan oli ne nyysinyt sieltä kokonaan..
Saa ehdottaa sinne uusia, mielellään halpoja ja hyviä, ja samaan syssyyn diskantitkin uusiksi niin niitä voi kaupata myös.
-
Vanha aihe, mutta ihan sama.
Eli minkä kokoiset kaiuttimet kuuluu diskanttien kavereiksi sinne kojelaudan ritilöiden alle? Edellinen omistaja aikanaan oli ne nyysinyt sieltä kokonaan..
Saa ehdottaa sinne uusia, mielellään halpoja ja hyviä, ja samaan syssyyn diskantitkin uusiksi niin niitä voi kaupata myös.
"diskanttien kaveriks" ???
Siis, kojelaudalle alunperinkin kuuluu diskantit?
Ja 3,5" menee sinne. Taitaa nykyään olla koaksiaaleja kaikki tuonkokoset.
Sovitteitakin sinne myydään että saa nykyaikaset pienemmät diskantit paikoilleen jos on esim. erillissarjaa asentamassa eteen.
http://www.jj-tuonti.com/autokohtainen-kaiutinadapteri-volvo-p-2396.html (http://www.jj-tuonti.com/autokohtainen-kaiutinadapteri-volvo-p-2396.html)
-
Mulla mahtunu sinne kojelaudalle vakiopaikalle jälkiasenteisena 3,5" keskiääni ja 1" diskantti. Vakionahan siellä ei tosiaan oo ku pelkkä diskantti.
-
Itellä on 855R aika vaatimattomat popit, mutta itse tykkään :)
Soittimena JVC:n 2-din soitin, en muista mallia mutta säätöjä on niin paljon, että löysin taas uusia säätö mahdollisuuksia 2v. käytön jälkeenkin ;D.
Kaikki auton kojelauta/ovet ja d-pilari kajarit eli 8kpl on mallia alkuperäiset R-kajarit vuosimallia -96, mielestäni keski- ja diskantti äänet kuuluu soittimen ansiosta erittäin hyvin.
Takakontissa on SPL:län 2x400W vahvistin joka kytketty sillotettuna olevaan 30l suljetussa kotelossa olevaan 600w 12" subiin, joka alkaa vetelemään viimeisiään. Myös 0,5faradin konkka löytyy vahvarin kaverina ettei ajovalojen/mittarivalojen tarvi vilkutella (jota teki ennen konkkaa).
Myös äänieristystä on sieltä täältä parannettu.
Sellaset.. ::)
-
Noniin, kiitoksia kanssaVolvoilijoille S*
Motonetistä hain 3,5" midikoaksaalit Ground Zerolta ja masentelin ne paikalleen, samalla nappasin ne "diskantit" v*ttuun sieltä kun ei niistä kuulunutkaan käytännössä mitään.
Nyt huvittais vain ajaa ja luukuttaa, soi erittäin kivasti S*
-
Edelleen samaa aihetta...
850 mankkaa päivittämässä jossa mankan takana usb ja aux liitännät, mankan kannessa myös 3,5mm audio liitäntä.
Mietin että usb tikulle voisi johonkin kohtaa kojelautaa tai keskikonsolia upottaa usb/3,5mm audio liitännän.
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/515j9-MoZ5L.jpg)
Ylläolevassa kuvassa hieman mallia...
Nyt kysymykseen, onko jollain jo kokemusta tämmöisestä asennuksesta? Mistä olette hankkineet osat? Aliexpress vai joku suomalainen elektroniikkapaja? Löytyiskö vihjeitä mihin tuo kannattaisi laittaa --> Mietin että hansikaslokero/kyynärnojan säilytyslokero jossain määrin oikeita paikkoja... Löytyykö kuvia?
.jhs
-
Jos et tarvitse 3,5mm audio liitäntää niin tuollaista löytyy esim.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=23576 (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=23576)
Kympin hintaan näyttäisi olevan vastaava Alpine KCE-USB3 USB-jatkojohto.
-
Joku sano et taka oviin saa 6,5 menemään. Meneekö vakio ritilän alle? Olisko jollain kuvia kyseisestä asennuksesta?
Ja sit vielä onko kukaan noihin etu "kick paneeleihin" laittanu mitään ämyreitä? Tuli vaan sellanen idea jos sinne laittas esim 8" midit :idiot2:
Kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsii vasata. :hello:
-
Kuskin puolelta konttiin farkussa: riittääkö 5m virtapiuha?
Sijoitin soittimeen Pioneer DEH1700-UBG (http://www.hifitalo.fi/pioneer_deh-1700ub) 49€ (hinta cdon.com) ja minun korvaan on hyvät soundit nyt. 1996 T5 kyseessä, onko noissa todella noin hyvät vakiokajarit?
-
Kuskin puolelta konttiin farkussa: riittääkö 5m virtapiuha?
Itsellä on ainakin riittänyt aina vaikka ois mistä vetäny, ja jääny aina ylimäärästäkin siitä 5m:stä
-
1996 850. Autossa on omasta johtosarjasta --> iso-liitäntään setti paikoillaan. Ostamani Pioneer toimii ihan ok, mutta nyt on pieni hämmennys, kun kytkin subbarin kiinni. Stereossa on oheisen kuvan mukaiset säädöt ja jostain syystä subbari toimii ainoastaan tuossa rear/rear -asennossa. Onko mitään mahdollisuutta, että johtosarjan kytkennät tsm. vaikuttaisi asiaan? Loogisesti näin ei pitäisi olla, koska RCA on erillään siitä johtosarjasta.
Lisäkyssärinä vielä semmonen, että sattuisko kenelläkään olemaan Autostudio 502 B vahvistimen manuaalia tai tietoa siitä miten kyseinen laite siltakytketään. Tai edes kuvaa siitä pohjasta - itse kun tuli se kiinnitettyä suht hyvin, enkä pääse lukemaan sieltä pohjasta niitä tietoja...
(http://s27.postimg.org/gyq27sj8v/sub.jpg) (http://postimg.org/image/gyq27sj8v/)
-
Homma klaar, onneksi on osta.ee, jossa löytyi kuva sen vahvarin pohjasta. Siellä olikin vain varoitus, jossa sanottiin, ettei kaiutinliitäntöjen miinuksia saa kytkeä yhteen tahi maihin. Siltaus ihan normitapaan toisen kanavan + ja toisen -.
-
Rävelsin tänään tohon omaani ton emphaserin 4" erkkasarjan. Keski äänet koelautaan ja dissut a pilareihin. Vähän oli säätämistä noitten koelautaan saamisessa. Mut oli se kyllä sen arvosta :) tossa kuva jos jotai kiinnostaa. En sano että olis paras tapa laittaa mut sinne ne meni.
(http://i1273.photobucket.com/albums/y401/maidenistix/Mobile%20Uploads/20151227_140059_zpsosinhgko.jpg) (http://s1273.photobucket.com/user/maidenistix/media/Mobile%20Uploads/20151227_140059_zpsosinhgko.jpg.html)
Eli liimasin vaan alumiini pellin koriliimalla kaiutin paikan päälle ku on niin epätasainen ja hepponen
Ja ku liima oli vähän kuivuu laitoin vielä pari ruuvia päälle et pysyin kunnolla.
-
Onkos kukaan koittanut tehdä reikää tuonne 850;sen oven sisäpeltiin kaiuttimen taakse että vaikuttaako sointiin millään lailla? Nykyisin aika puhditon toisto ilman subbaria vaikka kaiuttimet on vaihdettu :-\
-
"vaikka kaiuttimet on vaihdettu"
Alk.per kaiuttimet toistaa enemmän matalaa koska tarkoitettu subittomaan järjestelmään samalla luoden illuusion hyvistä kaiuttimista. Laadukkaatkin jälkiasennus kaiuttimet toistaa vain 60hz asti (olettaen että aiheelliset suodot suoritettu) jättäen matalien toiston subille ja keskittyen tarkasti omaan taajuusvasteeseensa.
Hyvää ääntä ja täyteläistä alatoistoa ei yksinkertaisesti saa ilman subia, ainakaan itse en ole nähnyt SQ autoa ilman subia.
Ovikaiuttimien asennuksessa yleisin ongelma on epätukeva asennus sekä akustinen oikosulku. Pienikin kaiuttimen eläminen asennuspinnassa on pois kartion liikkeestä. Kartion etu ja taka puolen ilmatila ei saa olla yhteydessä tai alemmat taajuudet kumoutuu. Ovesta täytyy tehdä mahdollisimman yksiosainen tukeva kaiutinkotelo, vieläpä usein mahdollisimman suuri tilavuuksinen. En ole varma onko 850 samanlainen mutta v70 mk1 saa hyvin tehtyä ovet sopiviksi kaiutin käyttöön täysin muokkaamatta ovipahvia.
Melkein sanoisin (sanon) jos alkaa äänentoistoa parantamaan niin kaikki vaan uusiksi eli soitin edes jonkinlaisella dsp:llä, kaksi tai kolmitie erillissarja eteen, kaiutinjohdot, vahvistimet ja sub.
(http://kuvapilvi.fi/k/yo8S.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/yo8J.jpg)
-
-80 /90luvulla valmistettiin autoihin kaiuttimia, nykyään niihin valmistetaan kilpailevia tuotteita. Kaiken lisäksi, niitä valmistivat yhtiöt kotimaissaan. Nykyään ne valmistetaan siellä mistä saadaan paras voitto(eikä edes marginaali), kilpailu on kovaa. Laatu ei.
-
Noniin olis aika alkaa vähän kasipätkän poppeja päivittelemään tässä lähiviikkoina. Elikkäs tarkoitus ois erkkasarja eteen ja subi varapyörän tilalle. Pari kysymystä tuli mieleen, kun ei nyt auton kimppuun pääse. Löytyykö edestä jostain hyvä paikka mihin saa jakosuotimet kiinni ilman isompia muutoksia? Mistä olette ottaneet subbarille maan? Ja minkähän kokoisen sulakkeen vaatii tämmönen setti, kun bocshmannin 1200w vahvari ja gasin 12" alpha subbari. Virtapiuhan ajattelin vetää 50 neliöisellä kaapelilla niin on sitten vara päivitellä, kun nälkä kasvaa syödessä. Tämmöset kamat löytyy valmiiksi varastosta niin niistä nyt olisi alkuun tarkoitus väkerrellä jotain.
-
Joskus kun jakosuotimet oli viel ni ne oli hanskalokeron alapuolella potkumuovin pääl.
Subi ei tartte maadotusta :D mut jos vahvarin maadotusta meinaat ni nykysin mulla taitaa olla jossain kontin pohjassa pultattuna. On myös ollu siellä sivuverhoilujen takana olevissa metalleissa läpipulteilla. Muistaa vaan rapsutella maalit pois että saa kunnolla kontaktia.
-
Sulake valitaan piuhan paksuuden mukaan ja piuha virrankulutuksen. Eihän siitä paksummasta haittaakaan oo kyl ollu. 50m2 piuhalle max. 200A sulake. Googlesta löytyy taulukko noilla mikä sulake millekki piuhalle.
-
Juu vahvaria meinasin tullut taas kirjoteltua mitä sattuu. Elikkäs ei taida löytyä valmiina paikkaa mistä ottaisi maan. Kai se täytyy viikonloppuna alkaa sommittelemaan vehkeitä paikoilleen niin eiköhän se siitä selviä. Jakosuotimet varmaan sitten hanskalokeron alle ei taida järkevämpääkään paikkaa olla.
-
Nyt tuli ongelma vastaa. Tuota erillisarjaa tässä suunnittelen. Ovesta ei diskantille oikein paikkaa löydy niin mistä olette vetäneet piuhat oven läpi sille?
-
Laita diskantti suosiolla kojelaudan päälle. Sinne saat helposti piuhatkin, varsinkin jos sinne potkumuovin päälle asentelet jakosuotimen. Sit auton omia johtoja hyödyntäen midille sinne oveen.
Mulla menee oveen keskiäänen ja midbasson johdot ni ne vetäsin tälleen
(https://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/Muuta/PSX_20200831_144715.jpg?img=medium)
Menee oveen tuosta vakio läpivientikumin kylestä ja autoon vakion läpivientikumin takaa olevasta tyhjästä läpivientipaikasta.
-
Kiitoksia vaan vastauksista. Vielä jos joku jaksaisi amatööriä auttaa. Etupää on kunnossa, mutta nyt tuli subbaria asennellessa lisää ongelmia. Elikkäs ongelmana herätevirta. Mankkana pioneerin olisiko ollut mvh-a210bt. Sinivalkoiseen johtoon ei tule virtaa niin onko tässä nyt sitten mankka entinen vai mikä? Niin ja paljonko tuon herätevirran suuruus pitäisi olla?
-
Herätevirta on hyvin pieni. Ja sen voi ottaa mistä vaan ja laittaa vaikka katkaisimen itselle väliin jos ei mankasta saa. Oleellista on että vahvistin ei kuluta virtaa turhaan silloin kun mankka ei ole käytössä. Herätevirta vaan kytkee sen vahvistimen päälle imemään toisista piuhoista isoa virtaa.
-
Nyt kun mittasin niin vahvistimen päästä sain 0.57v mutta ei tapahtunut mitään. Takavalolta kokeilin niin soi pelit hyvin. Pitää varmaan kohta kokeilla toisella mankalla, kun tulee auto pihaan.