Proturbo  Autodiagnoosi

Vuoden Talviauto 2011 valittu

  • 48 Vastauksia
  • 16886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #45 : 18.02.2011, 18:35:16 »
Ja kun taas miettii noita kylmäkäynnistyksiä, niin silloinhan esim. akku syö enemmän kuin pitäisi (toisaalta jännitehäviöt ovat pienemmät, hehheh).
Valotatko vähän lisää tätä lämmitykseen käytettävien sähkövastusten ja akun kylmäkäynnistysbudjetin suhdetta?

Kun suunnilleen sadan ampeerin laturi on riittänyt ilman PTC vastuksia, niin miksi ihmeessä noin 200 A laturi kilowatin vastuksien kanssa ei samanlaisessa autossa riittäisi? Akullehan jää ihan sama latauskapasiteetti molemmissa.

Pätkäajon ongelma ei ole se että akku haukkaa kylmästartissa enemmän kuin kesällä, vaan ikääntyvän akun rajallinen purkauskyky monen sadan ampeerin virtaa huutavan ison startin notkauttaessa jännitteen alle elektroniikan tarvitseman rajan. Ja se, ettei se ikääntynyt ja kylmä akku enää ota vastaan edes "vanhanaikaisen" 100 A laturin tarjoamaa virtaa.

Ellei edes tarjottu 100 A laturin virta kelpaa jäiselle akulle, niin ei se osaa hyödyntää myöskään 200 A laturin virtaa vaikka lämpövastukset eivät kytkeytyisikään muutaman sekunnin kuluttua käynnistyksestä ellei niitä vastuksia asenneta myös akkua lämmittämään maasto-Sisun tapaan.

Sähkölämmityksellä ei ole mielestäni mitään tekemistä kylmäkäynnistyksen, akun purkaus- ja varauskyvyn tai lämpötilan kanssa, kunhan vain mitoitus on sellainen, että autoon ilman lämpövastuksia sopivaan laturiin lisätään n. 75 A yhden kW lämpötehoa kohden.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #46 : 19.02.2011, 12:03:04 »
No Bemarissahan on 1,35kW vastukset, mutta parempaan pitäisi pystyä.

Siksi siis mainitsin tuossa hybridiakkujen tyylisestä ratkaisusta, josta akuista otetaan virtaa kylmäajossa lämmitykseen. Tämä kun yhdistetään lyhyeen ajoon, niin saadaan nettonegatiivinen lataus akulle pitkällä aikavälillä. Jolloin virtaa voisi ottaa jopa auton vielä ollessa ei-käynnissä. Esimerkiksi kuski avaa ovet -> auto tarkastaa sisä- ja ulkolämpötilan, jos kylmää, niin -> puhallin päälle ja lämmitysvastukset päälle.

Ilmaisin itseäni ehkä huonosti.

Itse testistä sellainen mielenkiintoinen huomio, että Volvossahan on itse asiassa aika surkea lämmitin, koska selvästi paskimmalla kokonaishyötysuhteella kylmänä käyvä Volvo on vain niukin naukin lämmityslaitteen kyvyltään esimerkiksi BMW:n edellä :)

Lisäksi esimerkiksi BMW:n peffagrillit näyttävät lämpökameroiden kuvissa samoilta, joilta Volvon peffagrillit näyttivät vanhemmassa S70/V70-mallissa. Vai oliko se 850... Mutta silti, hienoa että muut ovat ottaneet mallia(?) vanhoista Volvoista.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #47 : 19.02.2011, 12:16:57 »
No Bemarissahan on 1,35kW vastukset, mutta parempaan pitäisi pystyä.

Siksi siis mainitsin tuossa hybridiakkujen tyylisestä ratkaisusta, josta akuista otetaan virtaa kylmäajossa lämmitykseen. Tämä kun yhdistetään lyhyeen ajoon, niin saadaan nettonegatiivinen lataus akulle pitkällä aikavälillä. Jolloin virtaa voisi ottaa jopa auton vielä ollessa ei-käynnissä. Esimerkiksi kuski avaa ovet -> auto tarkastaa sisä- ja ulkolämpötilan, jos kylmää, niin -> puhallin päälle ja lämmitysvastukset päälle.
...
Lisäksi esimerkiksi BMW:n peffagrillit näyttävät lämpökameroiden kuvissa samoilta, joilta Volvon peffagrillit näyttivät vanhemmassa S70/V70-mallissa. Vai oliko se 850... Mutta silti, hienoa että muut ovat ottaneet mallia(?) vanhoista Volvoista.
OK, missasin pointtisi kuvitellessani sinun olevan huolissasi laturin tehon riittävyydestä lämpövastusten kanssa.

Tuon alun toista kilowattiahan saa akkua lainkaan rasittamatta lisäämällä laturiin 100 A verran lisää kapasiteettia, mutta ellei sekään riitä, niin sitten mietitään muita keinoja. Tietysti lisää tehoa sähkölämmitykseen on yksi tapa, mutta puhaltimen kilahtaminen taitaa jo nyt saada aikaan hiustenkuivaaja-efektin, s.o. koko muovihärdellin sulamisen aika joutuisasti?

Starttiakusta erillinen lisäakku lämmitykseen hyödynnettäväksi ajon aikana ja taukolämpönä voisi olla ihan mahdollinen?

Ihan uusien Volvojen munagrilleistä ei ole kokemusta, mutta tässä suhteessa hienoin kokemani esitys on ollut vasta markkinoille tullutta uutta Audi A6 edeltäneen mallin lämmitys, joka oli niin nopea, ettei se olisi käytännössä tarvinnut merkkivaloa lainkaan. Facelift S80 ei ole tuossa vertailussa paljon sanomista. Lopputulos on siinäkin hyvä, mutta sen saavuttaminen kestää pari kilometriä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Classic

  • Vieras
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #48 : 28.02.2011, 19:40:10 »
Bemarikuskit hiukan nakkelevat toinen toisilleen tuosta saamastaan talviautotestin kakkossijasta: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=819

-> Kova talvi kuormittaa merkkiä kuin merkkiä...

 

Kulkukoira  Proturbo