Kulkukoira  Proturbo

Mäennousukyky---

  • 10 Vastauksia
  • 3491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Mäennousukyky---
« : 22.12.2013, 12:04:14 »
Yleensä mäennousukyky tulee esiin 4x4 maastoautojen yhteydessä vaan mikähän mahtaa olla tavallisen henkilöauton mäennousukyky?

Ihmettelin asiaan kun erittäin jyrkässä luiskassa ei V70 D5 (manuaali) tahtonut nousta paikaltaan luiskaa ylös kuin vaivoin, jos taas luistatti hieman kytkintä niin tuloksena oli lähinnä sutismisjälkiä luiskan pintaan.
Ongelmana on siis että puhtia ei riitä nostamaan koneen kierroksia  jyrkän luiskan takia sen verran että turbon saisi mukaan tai sitten D5:ssä on jokin vika alaväännön suhteen?

Jotenkin noloa kun samassa luiskassa 1.2l Opel Corsa jopa kiihtyy mäkeä ylös kun Volvo vaivoi selviää tasavauhtia mäen päälle


On tuossa muutkin sudittaneet renkaita ja ottaneet lähituntumaa tolppiin. Paikka on hankala sillä luiska päättyy seinää ja on pakko tehdä 90 asteen käännös joten kankealla ja isolla vollella on hankaluuksia tuossa paikassa...
« Viimeksi muokattu: 22.12.2013, 16:23:00 kirjoittanut v6omega »

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #1 : 22.12.2013, 12:23:18 »
Noita painavien etuveto-autojen ongelmia.
Automaatti kummasti helpottaa tuollaisessa paikassa.
Kokeile peruuttaa ylös, niin vetävät pyörät saa vähän painoa päälle.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #2 : 22.12.2013, 12:26:32 »
Mun tallissa on Autorobot3 ja sen ramppia ylös ei yksi automaattivaihteinen d5 meinannut millään selvitä. Kyseisellä yksilössä oli pahasti tukkeutuneet imukanavat eikä alhaisilla kierroksilla löytynyt oikein tehoja. Ahdintakaan ei liikkeellelähtöön oikein tahdo saada mukaan. Ehjällä ei ole minkäänlaista ongelmaa.

Poissa hapatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Volvo S80 2.5T Ice White MY07 Geartronic Momentum
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #3 : 22.12.2013, 14:09:43 »
Taitaa olla autossa vikaa jos ei ykkösellä rupea sutimaan vaikka runttaa kaasun pohjaan? Luistonesto poiskytkettynä tietenkin..
Volvoilua vuodesta 2009.

s73

  • Vieras
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #4 : 22.12.2013, 16:01:35 »
Kakkonen sisään tasaisimmalla osalla ja mäki ylös.
Mitään autoa et saa mäkeä ylös jos vaihdetta arvotaan keskellä mäkeä.  :nuhtelu :nuhtelu

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #5 : 22.12.2013, 16:28:46 »
Eikös tässä ollut aloittajan mukaan kyse liikkeellelähdöstä jyrkässä luiskassa. Monta kertaa noissa on jonoa ja joutuu pysähtymään välillä.
 
Näitähän tämän tyylisiä paikkoja on muitakin mm. laivoihin kun ajetaan sivusta sisään niin rampit voi olla aika kapeita ja sitten ylhäällä 90° kulma jossa porukka voi alkaa isommilla autoilla vähän peruuttamaankin, jos vähänkin ottanut väärään laitaan kun ei meinaa kääntyä ilman että ottaa johonkin kiinni...

Kyllä siinä bensa manuuaalikin voi vähän nikotella liikkeelle lähdössä keskellä jyrkintä kohtaa, ja ihan joku muukin merkki kuin Volvo.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2013, 16:59:04 kirjoittanut gubbe »

Paikalla Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #6 : 22.12.2013, 22:35:57 »
Töissä vaihtoautoja automyynnin alakerrasta hakiessa näkee hyvin millasia mäennousukykyjä eri autoilta löytyy, kun ensi pitää pysähtyä "keskelle" 90° kulmaa oottamaan et ovi aukee ja siitä suoraan kohtuu jyrkkään mäkeen, missä pitää samaan aikaan katella ettei etukulma tai kylki ota isommilla/kankeemmilla autoilla kiinni, eli ei oikeen vauhillakaan voi mennä.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13560
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #7 : 23.12.2013, 09:23:11 »
Sanoisin että tässä oikeastaan kulminoituu tämä nykyajan ilmiö eli pihistely jatirruuttelu, suomeksi taloudellinen ajo joka tukkii koneen ja sitten ei ole tehoa.

Tommosta "vastaavaa" mäkeä olen itsekkin päässyt kokeilemaan vaikka millaisella kikottimella, Kuopio city Carlsonini parkki niille jotka tietää... 2x90o käännökset joten saa taiteilla. ja ainoa millä on ollu tiukkaa oli litranen mikra täynnä mummoja... D5 ja 2.4D V70 volvot oon ajanut ylös matalilla kiekoilla, S40 tarvis kaasua enemmän kun oli vähän ylävireinen...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #8 : 24.12.2013, 06:07:46 »
Taitaapi olla liki kaikille yhtäläistä tuo jyrkässä luiskassa liikkeelle lähtö eli sutasten. Luultavasti ongelmaa ei esiinny kevyessä tai tiheävälitteisessä autossa...
raw d

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #9 : 24.12.2013, 11:53:15 »
Taitaapi olla liki kaikille yhtäläistä tuo jyrkässä luiskassa liikkeelle lähtö eli sutasten. Luultavasti ongelmaa ei esiinny kevyessä tai tiheävälitteisessä autossa...

Tai hiukan pienemmän ykkösvaihteen Volvoon :- ) tai saisi turbon mukaan jo aiemmin, nyt tarvitsee n. 1450 rpm jotta tehoja löytyy D5 koneesta

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäennousukyky---
« Vastaus #10 : 24.12.2013, 12:06:07 »
Renkaat? Olen vetänyt likemmäs 2 tonnia painavan yhdistelmän etuvetoisella automaatti V70:llä jyrkiltä ja märiltä rampeilta ja on vaikea uskoa ettei, ettei auto meinaa nousta tai että jotakin perustavaa laatua olevaa vikaa vetopidossa olisi.

Sutiminen on väärä tapa, kun pito lähtee niin se ei helpolla palaudu. Optimi taisi kuivalla asfaltilla olla joku muutaman prosentin luisto, mutta heti kun menee sen yli niin peli on "menetetty". Kuivalla betonilla lienee sama?

Eli korjaamolle? Käy joku vastaava uusi koeajoon ja koita samaa paikkaa sillä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy