Autoracing  KL-varaosat

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 710 Vastauksia
  • 246243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6327
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #705 : 16.03.2024, 08:48:09 »
Unohtaisin aluksi sen magneettiventtiilin kokonaan. Letku kompurakotelolta hukiksen kylkeen, niin paineet ei ainakaan karkaa vahingossa liian ylös. Silloin paineet rajoittaa siis hukkiksen jousi.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #706 : 16.03.2024, 09:22:23 »
Älä koske boostiohjauksen asetuksiin jos et tiedä mitä teet. Jos sulla on solenoidi oikein kytketty niin kyllä penkittäjä sen asetukset laittaa kuntoon. Jos se ei osaa niin vie auto muualle säätöön.

Letkutuksen voi tehdä monella tavalla. Itse laitan ahtoputkesta ohjauksen (paineen) hukkaporttiin kalvon alle.
Tähän samaan letkuun laitan t-haaran, mistä menee letku virrattoman ahtoventtiilin suljettuun lähtöön. Solenoidiin käyttöastetta ajamalla ajetaan ohjauspainetta hukkaporttiin kalvon yläpuolelle.

Tällä kytkennällä säätöalue ei ole kaikista laajin, mutta jos vaikka solenoidin sulake palaa niin silloin ahtopaine rajautuu siihen jousen määräämään peruspaineeseen.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #707 : 16.03.2024, 11:59:22 »
Älä koske boostiohjauksen asetuksiin jos et tiedä mitä teet. Jos sulla on solenoidi oikein kytketty niin kyllä penkittäjä sen asetukset laittaa kuntoon. Jos se ei osaa niin vie auto muualle säätöön.

Letkutuksen voi tehdä monella tavalla. Itse laitan ahtoputkesta ohjauksen (paineen) hukkaporttiin kalvon alle.
Tähän samaan letkuun laitan t-haaran, mistä menee letku virrattoman ahtoventtiilin suljettuun lähtöön. Solenoidiin käyttöastetta ajamalla ajetaan ohjauspainetta hukkaporttiin kalvon yläpuolelle.

Tällä kytkennällä säätöalue ei ole kaikista laajin, mutta jos vaikka solenoidin sulake palaa niin silloin ahtopaine rajautuu siihen jousen määräämään peruspaineeseen.

Sehän on tiedossa ettei pitäs näitä ollenkaan rakennella ku en tiedä mitä teen kun en oo ennen tehnyt.

Oishan sekin kiva että tässä jotain oppis samalla, säätäjä varmaankin kyllä tietää miten nuo pitää olla, mut oishan se kiva että olis ees suunnilleen sinne päin valmiiksi mitä pitäis olla.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #708 : 17.03.2024, 10:49:11 »
Paina mtunesta help nappulaa niin sieltä löytyy ohjeita miten se ahto-ohjaus säädetään eri strategioilla.

Ite käytän closed looppia eli eka ajan solenoidia open looppina ja säädään ahtopaineen tavoitteeseen. Tämän jälkeen vaihdan ohjauksen closed looppiin ja nollaan pidin.
Sitten säädän pidistä eka peen, sitten iin ja lopuksi deen.

En tiedä mikä on oikea tapa säätää, tämä on vain minun tapa ja minusta on hyvä että ecu huolehtii ahtopaineen olevan se mikä tavoite on, esimerkiksi keliolosuhteista huolimatta.

Jotkut käyttää pelkkää open looppia ja jotkut vielä herran vuonna 2024 mekaanisia ahtopainesäätimiä. Kuten sanoin, en tiedä mikä on oikea tapa, vaan niitä on erilaisia.

Ja kun edellä sanoin että älä koske niihin jos et tiedä mitä teet, tarkoitin että nyt kun olet viemässä uutta rakennelmaa penkkiin, niin huolehdi että mekaaniset jutut toimii, eikä niitä tarvii tuntitöinä korjata penkissä (kytkin, voimalinja, anturit, ehjät sytkäkamat ja -polttoainepuoli yms.)

Säätäjälle sinä maksat siitä että se hoitaa oman hommansa, eli ohjainlaitteen kalibroinnin.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #709 : 17.03.2024, 22:09:47 »
Eilen tuli laiteltua glykolit koneeseen ja käyteltyä tunnin verran. Öljynpaineita mietiskelin onko normaalilla tasolla, n. 1100 tyhjäkäynnillä 1,9bar ja siitä se nousee tuonne 4-4,5bariin. Mietityttää myös onko Lambda ehjä, herjaa lambda signaalia että liian laiha, vaikka lambda-arvo näyttää ~0,800 ja käy kyllä rikkaalla pakokaasun hajusta päätellen, Maxxecun helperistä katsoin niin kertoi todennäköisimmän syyn että anturi olisi rikki  :-\

Kytkin tuntuis nyt toimivan niin ettei auto enää sammu kun laittaa vaihteen päälle, kuitenkin tosi alhaalta alkaa ottamaan, ainakaan ei pitäisi luistaa.

Jarrutehostin suhisee oikeen huolella, sama tehostin mikä mulla tässä olikin B20 kanssa kun oli vielä ajossa, tuntuis siis että vuotaa.. Sitä en oo kyllä edes miettiny tarviiko ahdetussa autossa olla jotenkin erilailla tehostimen alipainejutut  ??? Alipainehan imusarjassa on jarrutusvaiheessa, tai ainakin pitäisi olla, tai jos jarrua vasten jurnuttaa niin sillonhan saattaa ylipainettakin olla.

Jarrut jää myös hieman päälle, kesällä noita ilmailin ja tuskastuin kun ei meinannu onnistua. Nyt availin kaikki ilmanipat kun vaihtelin väliaikaset renkaat alle. Takaa ainakin tuntui tulevan ilmaa, mutta edestä näytti samantien tulevan nestettä. Kaikki muu on kuitenkin uutta pääsylinteristä satuloihin, paitsi haaroituskappale ja paineensäätimet takana, joskin ne kävin läpi ennen kun kasasin..

Turboon vaihoin pykälän pienemmän pakopesän, eli #16 -> #14, koska ahdin on muutenkin hieman ylimitoitettu tähän.. Jos se hieman paremmin voisi tolla pienemmällä pakopesällä toimia..

Penkit ois korvakkeiden maalausta vaille valmiit. Lattiaan tuli 5x50 latasta vahvikelätkät alapuolelle. Kuskin penkin runkoa joutui hitsailemaan, 3/4 tukipistettä penkin pohjasta oli revennyt, ei mitään hajua mitä penkille joskus käynyt, kuitenkin otin omasta "käyttöautosta" nuo.









Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #710 : 26.03.2024, 19:58:27 »
Penkit on kiinnitetty.

Uudet renkaat ostin noille Tunavärkenin vanteille, eteen 185/65 ja taakse 205/60 Gislaved Ultra Speedit. Takarenkaat olisin kyllä halunnut 215 leveenä, mutta tuo 6,5" vanne alkaa olla turhan kaponen siihen. Otin ensiksi renkaat pois vanteilta ja muutaman illan hieman puunailin kun oli pinttymää yms kertynyt, sekä muutama kanttariosuma. Ihan viimisen päälle en niitä kiillottanut, mutta paljon paremmat mitä ne oli.

Takaluukkua sovittelin paikoilleen, ilmeisesti luukku on jostain perään ajetusta autosta, kittiä on aika paljon, eikä luukku oikein istu hyvin. Kuvista näkee kun alareuna on tasan peräpellin kanssa, niin luukun etureuna on n. 10mm liian takana. Myös luukun sisäpuolella havaittavissa pienoinen notkahdus kaarrekohdassa molemmin puolin.  :-\

Lämpösuojauksia tehty pohjaan kun putki menee niin lähellä, katsotaan kuinka pysyy auton pohjassa.

Jarrutehostimen vaihoin toiseen eikä suhise yhtään samalla tavalla kuin tuo edellinen, se vaatii vielä maalauksen jossain vaiheessa.

Rattiakselista puuttui laakeri yläpäästä, mietin että onkohan siitä aina puuttunut, kun en muista semmoista irroittaneen  ??? Onneksi löytyy PV/Duettin rattiakseleita niin sain semmoisesta laakerin tähän.

Kaasupolkimelle tein palautusjousen kun oli turhan tunnoton, nyt on aiks hyvä ja kaasukin palautuu nopeasti.

Tänään pesin auton ensimmäistä kertaa sitten 8.10.2020, hieman oli kerännyt hiontapölyä, metallipölyä ja kaikkea muutakin pintaan. Jonkinverran jäi läikkiä sinnetänne, täytyisi liuottimen kanssa vielä pestä..

Käyttelin myös tänään pitkän tovin, alkuun käynti kuulosti aivan dieseliltä, voikohan johtua jos saa huonosti bensaa, nimittäin hetken käytyä sammu eikä lähteny käyntiin, 15litraa bensaa tankkiin ja taas käy.. Tulpat vaihdoin kanssa uusiin kun oli ihan pikimustat.

Vaihdevälejä täytyisi hieman saada pidemmiksi, nyt on turhan lähekkäin vaihteet, muutenkin turhan "jämpti" tuo kun kepin tukilaakeri on korissa suoraan..



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Samppasport  Futurez