Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kiina ahtimet

  • 30 Vastauksia
  • 25900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Kiina ahtimet
« : 19.12.2010, 09:21:15 »
Eli olisin tilaamassa tuolta isonmeren takaa tuollaista kiina ahdinta volvooni, volvohan on b200et koneella vailla pientä piristystä.

Niin onko porukalla minkälaisia käyttökokemuksia kyseisitä ahtimista? Kestääkö nuo edes? Herääkö miten yläältä? Ne vaan tuntuis olevan aika pirun edullisia ahtimia.

Esim tuossa
http://viewitem.eim.ebay.fi/T3_T4_VBand_Turbocharger_Turbo_AR_50_w_Wastegate/140490410155/item

Itse ajattelin tilata tuon ko ahtimen volvooni. Tuntuu olevan muutenkin aika halpaa tuolla briteissä ja ameriikassa. Briteistä olis vaan hyvä tilata kun ei tule tuota tullia ollenkaan, kun se on eu alueella.

Ei olis hinnalla pilattu tuo vedestä ilmaan coolerikaan tuolla?
http://viewitem.eim.ebay.fi/WATER_AIR_LIQUID_ALLOY_TURBO_CHARGE_COOLER_INTERCOOLER/120654614473/item

Mahdollista kimppa tilausta onko joku tekemässä tuonne?

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #1 : 19.12.2010, 10:55:45 »
Mulla on ollut yhden kesän harrasteautossa tommonen hukkaportillinen A/R 0.60 T3/T4 kiina-ahdin, jonka hankin jenkkilän ebaysta periaatteella halvin mitä löytyy. Tähän asti toiminut ongelmitta. Kilometrejä takana muutama tuhat ahtopaineella n. 1.2 bar.

Ahtimen hukkaportin aukkoa piti vinguttaa suuremmaksi, koska ahdot eivät pysyneet aisoissa aluksi. Ei heräile kovin alhaalta, B21A+531 yhdistelmän kanssa 4000 rpm nurkilla alkaa vasta kunnolla ahtaa. Tosin tuo linkkisi ahdin on pienemmällä A/R:llä...

Tulli on se pienin raha ison veden takaa tilatessa, suurin kulu tulee toimituskuluista ja alvista, jonka joutuu maksamaan myös toimituskuluista. Silti se vaan yleensä on halvempaa. Itse maksoin ahtimesta $166, kiinalaisesta rosteripakosarjasta $89 ja toimituskuluista $244. Halvemmaksi se silti tuli kuin Suomesta tai Ruotsista noiden hommaaminen.

Periaatteellisesti kaikista eniten on hanurista noissa tullihommissa se, että maksat ensin toimituskulut kotiovelle ja siitä alvin ja silti joudut hakemaan kamat itse tullista.  >:(

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #2 : 22.12.2010, 18:47:24 »
Mietin vaan, kun mulla ois yks garret T03 ahtimen imu pesä, joka ois AR 42. Mitenköhän alaalta se sitten lähtis ahtamaan jos siihen laittais sen imupesäksi? Vai käykö se edes tuohon hyrrään?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #3 : 27.12.2010, 19:23:25 »
Itselläni on WR480 mallinen kiina puhallin. moottorina 2.3 16v vinokone+megasquirt. Ahtopaineet 1.2bar ja ahdin alkaa heräilemään 2000rpm kohdalla ja täydet 1.2bar noin 3500-3700rpm kohdalla. Käyttö kokemuksia ei ole kuin 2000km ajalta mutta ei tuo nyt aivan totaalisen huono ainakaan ole kun tuntuu että kaikilla hajonnut ekassa vedossa tai 200km sisällä mutta kukaan noista ei ole kyllä itse koskaan omistanut kiina ahdinta vaan aina se on jonkun kaverin auto.

ahtimen specsit:
Imu:    54
Pako:    57
A/R:    .69


Edit. Ahtimen tiedot korjattu.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2010, 19:28:39 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #4 : 11.01.2011, 08:15:39 »
Mietin vaan, kun mulla ois yks garret T03 ahtimen imu pesä, joka ois AR 42. Mitenköhän alaalta se sitten lähtis ahtamaan jos siihen laittais sen imupesäksi? Vai käykö se edes tuohon hyrrään?

Imupesän AR ei juurikaan vaikuta heräämiseen, pakopuolella enemmän vaikutusta siihen. Karkeasti T3 pakopesän pienentäminen pykälällä esim 0,82->0,63->0,48->0,36->0,24 vaikuttaa 500 rpm heräämiseen, max tehon kierrosluku myös laskee saman verran.

Minullakin on useita kiina-ahtimia, myös viallisia. Noitten viat (romua läpi imu- tai pakopuolelta tai hiekkaa yms epäpuhtautaa öljylinjassa) ovat johtuneet käyttäjien virheistä ei valmistajan laatu yms ongelmista. Vastaan on tullut pari hukkaportillista mallia, joiden kanavat on mirrattu isommaksi. Toisessa näissä pakoputken vaarnapultti esti hukkaportin läppää aukeamasta 5 mm enempää eli en tiedä oliko tuo kanavan ahtaus ongelma todellinen vai käyttäjän aiheuttama...

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #5 : 11.01.2011, 08:23:14 »
Lisätään vielä oman ahtimen speksejä, että pakopesä on 0.63.

Tosiaan jäi vielä kommentoimatta tuota laatuasiaa. Oman ahtimen pistin uutena osiksi ja imupuolella oli metallimujua kompurakotelon koneistuksista. Kiinnityspulttien kiertetytyksestä aikanaan sinne ilmeisesti jäänyttä, joten kannattaa olla tarkkana noitten kanssa.

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #6 : 13.01.2011, 13:28:37 »
Mites nuo kiinalaiset on ollu tasapainossa? Kun jossain vaiheessa oon lukenu, et ne olis hyvä käyttää tasapainotuksessa ennen käyttöö....
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #7 : 13.01.2011, 14:44:36 »
Kyllä nuo kiinalaiset tänä päivänä on ihan tasapainossa. Nuo ekat kappaleet muutama vuosi sitten oli skeidaa, joku suomalainen firma testautti ekoja kiinareita 200SX nissanissa, ja se ei kestänyt edes 500m, puhumattakaan että olisi saatu ahtopainetta. :o

Mulla oli 2,5L 16v vinokoneessa ekana 54/58mm siivillä ja AR70/82 arvoilla oleva kiinalainen kiinni, siinä tuli ahtoa about 1800rpm, ja kunnolla potkua siinä 3300rpm nurkilla. Imusiivet oli ottanu vähän osumaa siinä, mutta ei se uutenakaan sen paremmin herännyt. Tällä mitattiin 408hv@4949rpm/664Nm@4400rpm.

Laitoin tilalle isomman hyrrän 65/70mm siivillä, AR en ole varma, mutta ainakin yhtä isot AR luvut oli, ahtamaan rupeaa about 1500rpm, ja täys hönkä on päällä siinä about 3300rpm. Penkissä ei ole käyty tämän kanssa vielä, mutta tuntuu paljon mukavammalta ahtimelta kun tuo vanha.

Kummatkin hukkaportittomia versioita, mulla on erilinen 45mm hukkis, tosin se on tukittuna, ahdin herää paremmin ja polttoaineena E85, maksimiahdot jotain 1,6bar luokkaa uudella ahtimella, 1,45 vanhalla, sitten bensapumppu ei enää pysy pelissä mukana. ;D

Eli ihan hyviä värkkejä nuo on, ja hinta-laatu suhde ERINOMAINEN, etenkin harrasteautoon hyviä, kun kilsoja ei tule paljoa, ja luotettavuus ei tarvitse olla täysin 100% kuten jossain firman kuorma-autossa, jossa ahtimen hajoaminen = katastrofi. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Alboo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #8 : 13.01.2011, 17:22:02 »
Itse voisin kanssa nostaa ääneni kiinanahtimien puolesta.
Ystäväni nissan pickupissa on tuollainen kiinan t03/04 Ahdin. Autossa ei ole hukkaporttia käytössä ollenkaan ja ahtomittari loppuu 2bariin. Ahdin on ollut nyt käytössä 2kk ja noin 4000km. Välykset eivät ole suurentuneet vaikka ahdin pääseekin sakkaamaan välillä täydellä kaasulla kenkiessä. Eli noin 100Euron ahtimeksi todella onnistunut tekele.

Poissa RedDevil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Paine voi luoda suunnatonta iloa
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #9 : 27.01.2011, 21:25:35 »
kyseisiä kiinan poikien ahdinta olen metsästämässä omaan biiliini.. auto siis 850 t5 -94. mikä laippa kyseisessä autossa? ahtimessa saisi olla yhteydessä hukkis. pistäkää ehtootuksia :buck2: :buck2: :buck2:

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #10 : 06.02.2011, 23:16:30 »
kyseisiä kiinan poikien ahdinta olen metsästämässä omaan biiliini.. auto siis 850 t5 -94. mikä laippa kyseisessä autossa? ahtimessa saisi olla yhteydessä hukkis. pistäkää ehtootuksia :buck2: :buck2: :buck2:
Kuten taisin YV:llä kertoa, ahtimessa Mitsun "oma" volvo laippa, eli jakamattomalla lähdöllä oleva, ei ole mikään "T" alkuinen lähtö, eli T25, T3 eikä T4 käy, myöskään kolmiomaiset lähdöt eivät käy joita japsiautojen mitsuahtimiss aon.

"Ainoa" bolt-on vaihtoehto on joko aito mitsubishi tai mitsubishi kopioahdin volvoon tarkoitettuna, TD04 tuoteperheeseen kuuluva sellainen siis, esin TD03 ja TD05 ja TD06 on erilaiset laipat.

EBAY:stä kun tein hakua, ei löytynyt yhtään volvoon bolt-on sopivaa "kiinamitsua" myynnissä, kaikki sopivat olivat uusia tai käytettyjä aitoja mitsu ahtimia.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #11 : 07.02.2011, 06:22:00 »
Ainakin garretin kuulalaakeriahtimiin on tehty volvoon sopivaa bolt-on pakopesää. Ja jossain nettikaupoissa on näkynyt olevan ~15mm paksuja adaptereita jotka muuttaa pyöreänieluisen mitsureiän T3 -tasoksi.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #12 : 20.01.2020, 21:16:36 »
Nostanpa vanhaa aihetta.

Onkos täällä nyt käytännön kokemuksia miten nuo kiinalaiset t3/t04e kopioahtimet kestää?
Ja miten sellainen vinokoneessa herää/pelaa muutenkin?

Itellä on käyttämätön ZY-xxxx merkitty, eli sellanen perus merkitön t04e kopio odottamassa ja kiinnostaisi tietää jos moisista on käyttökokemuksia, että onko turvallisempaa vain jättää se hyllynkoristeeksi  :D
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Weebi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • laitetaa vähä brakecliineriä nii se starttaa
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #13 : 22.01.2020, 08:08:03 »
mikä on paras kiina ahdin bensa koneille? gt35? (kyseessä on b23)
« Viimeksi muokattu: 25.01.2020, 11:45:20 kirjoittanut Weebi »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kiina ahtimet
« Vastaus #14 : 27.01.2020, 22:57:32 »
mikä on paras kiina ahdin bensa koneille? gt35? (kyseessä on b23)
Halvin
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira