Carcom Oy  Ateho

Volvo penta AQ 151 turbottaminen

  • 9 Vastauksia
  • 11591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« : 28.05.2012, 23:48:35 »
Kyseessä siis B230 lohkoinen veneen moottori vm -85 tai sinnepäin. (männissä ja alakerran laakereissa stanssaus 11/85) Eikös näissä ole se pitkä isku kampura ??? Vai olenko lukenut jotain väärin. Jos näin niin onko hyötyä ? haittaa ? Vaihdanko pois ? Käykö FT koneen veivit / männät tuohon ? Tönärillä mittailin männän kokoa niin noin suurinpiirtein 95,2mm Onko oikein ? Jollain tietoa Mikä näissä on puristuspaine alunperin ?
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #1 : 29.05.2012, 11:50:26 »
Lohko on sama kun autonkoneessa, kanget kanssa jne, ainoat erot on 3mm matalammalla puristuskorkeudella olevat männät (36,6mm vs 39,6mm muistaakseni) ja 6mm pidempi iskuinen TAKOkampiakseli. Autokoneessa 80mm "valu" akseli. Eli pentan akseli on vahvempi. Runkolaakerit (55mm) menee vuosimallin mukaan, autossa ja venekoneissa NOIN 1988-> 63mm laakerit (veneenkoneessa 63mm RL tunnistaa C (=1988-89) tai D (1989-90) merkinnästä koneen mallinimessä, esim AQ151C), A (1985)+B(1986-87) mallit on 55mm runkolaakereilla ja 230/250/251 (1990-93) mallit 63mm.

Puristus-suhde (EI paine) kaikissa yllämainituissa koneissa mkl.16v on 9,7:1. Sopii mietoon turbotukseen, kunhan bensansyöttö ja sytytys kunnossa. ELi sähköruisku+säädettävä sytkä.

AQ171 16v pannua olen kuten tuossa kivassa profiilin nimimerkin alla ahtanut hyvällä menestyksellä. :D

FT veivit käy siis, mut männistä sipaset 3mm pois, ni toimii vaparina 10:1 puristuksilla tai E85 turbotukseen tai bensalla ajoviimapaineilla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #2 : 29.05.2012, 13:18:00 »
juuri tämän kaltaista infoa kaipailin :)
tuo kone on aq 151a tyyppi kilven mukaan. Käykö bxx sarjan koneista kanget tuonne ? Olenko ymmärtänyt taas jotain väärin jos luulen että ne ovat lyhyemmät kuin bxxx sarjassa ? Ajattelin ihan bensan kanssa lotrailla tuolla ja vapari ei ole vaihtoehto. Mietin cometicin 3mm peltistä kannen tiivistettä tuohon. Saisi puristuksia vähän matalemmaksi. Tuossa oli 9mm kanget kun sen eilen purin. Mutta siis löytyykö volvon mallistosta lyhyempiä veivejä jotka tuohon kävisi ?
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #3 : 29.05.2012, 14:55:15 »
juuri tämän kaltaista infoa kaipailin :)
tuo kone on aq 151a tyyppi kilven mukaan. Käykö bxx sarjan koneista kanget tuonne ? Olenko ymmärtänyt taas jotain väärin jos luulen että ne ovat lyhyemmät kuin bxxx sarjassa ? Ajattelin ihan bensan kanssa lotrailla tuolla ja vapari ei ole vaihtoehto. Mietin cometicin 3mm peltistä kannen tiivistettä tuohon. Saisi puristuksia vähän matalemmaksi. Tuossa oli 9mm kanget kun sen eilen purin. Mutta siis löytyykö volvon mallistosta lyhyempiä veivejä jotka tuohon kävisi ?
Kymppisarjan vinokoneesta eikä tappikoneesta käy kanget, ovat 145mm 152mm sijaan ja kummatkin kampikaulat on erimittaiset. Miksi haluat lyhyemmät kanget, se ei ole fiksu tapa madaltaa puristus-suhdetta.

Sipaiset vakio AQ151 männistä veke montusta 1mm syvemmäksi ja montun haklaisijaa niin että se kantti on vain 4-5mm reunalle, ni sit menee puristukset sopivalle tasolle.

E85 suosittelen ehdottomasti turbotukseen jos vaan on saatavilla läheltäsi (myydään PK-seudulla, turku, tampere, oulu ainakin), silloin voit ahtaa koneen vaihtamatta mitään/modaamatta ihan surutta 1bar+ paineella vaikka 8v kannella, ja litrahintakin alle euron. Ei kukaan fiksu ihminen enää bensalla aja, etenkään jos on ohjelmoitava ruisku.

Itsellä sellainen 400L E85 reservi, kun asun turun ja helsingin välillä, kaikki talouden kulkupelit (ruohonleikkuria lukuunottamatta) toimii E85.

3mm kannentiiviste EI ole fiksu turbotukseen, se tulee lävähtämään kovilla paineilla.

Että tosiaan, jos fiksu olet, turbotat tuon AQ151 vakio osin, kanget vaihdat B230FT/FK 13mm kankiin (saattaa niitä muistakin koneista 1990-> löytyä), ne kestää sen 400hv.

Mulla on yhdet 13mm kanget ylimääräisenä, tosin yhdessä on männäntapin hela vaihtokunnossa, siksi vaihdoin ne H-kankiin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #4 : 29.05.2012, 21:54:36 »
Kiitos selvennyksestä !  :) itse pelkäsin juuri tuota männän sorvaamista ettei tapahtuisi kuin Jussi.L :än seiskassa josta 4 sylinteristä muodustui matalapuristeinen...
Joo tuli ajatus virhe tohon kansi pahvi hommaa. Piti siis sanomani 3 kerroksinen eikä 3 millinen  ;D

EDIT: ja siis saa täältäkin tuota re85:sta
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #5 : 30.05.2012, 14:42:12 »
Kiitos selvennyksestä !  :) itse pelkäsin juuri tuota männän sorvaamista ettei tapahtuisi kuin Jussi.L :än seiskassa josta 4 sylinteristä muodustui matalapuristeinen...
Joo tuli ajatus virhe tohon kansi pahvi hommaa. Piti siis sanomani 3 kerroksinen eikä 3 millinen  ;D

EDIT: ja siis saa täältäkin tuota re85:sta
Jos kerran RE85 on saatavissa, ja viripeli kyseessä, ni sit ei kannata miettiäkkään mitä laittaa tankkiin (tai miksei käyttöviripeliinkin). Maksaa 0,998e/L ja kuluttaa 5-30% enemmän kun bensaa koneesta ja säädöistä riippuen. Veneen AQ171 (16v versio tuosta 2,5L vinokoneesta) kuluttaa 0,95L/mpk 0,86L sijaan E85 vs 95E5 ajaessa, eli säästöä tulee roimasti. Ennakkoa voi antaa koko kierrosalueen läpi 5astetta enemmän ainakin 16v kannella ja jopa enemmänkin, 8v kannella varmaan aika sama, ja alavääntöä tuolla saa kivasti lisää. 340 volvo ja 225 leveät uudet takanakit pyörii risteyksestä lähdettäessä tyhjää 1500rpm, eli kertoo jotain koneen väännöstä (ahdettu versio siis).

Mikäs JussiL:än männälle kävi, tuliko reikä?

Ei sitä mäntää pidä alle 6mm paksuiseksi laesta sorvata, ja jos mäntä antautuu, vika ei yleensä ole männässä, vaan koneen säädöissä. :)

Itsekin rikoin tuosta AQ171 koneesta männän, kun 1.pytyn suutin jumitti ja ennakkoa oli 20astetta liikaa, nakutti ihan sairaana @4000rpm, ja sit tuli reikä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #6 : 30.05.2012, 16:09:09 »
joo Jussi sorvautti vaparin kupu männästä ahdettuun et koneeseen männän jonka kanssa ne ongelmat sitte alkoki. Projekti puolelta löytyy sen jenkki turbo seiskasta juttua ja kuva siitä männästä kun keskeltä mäntää puuttuu pala. Taidan kääntyä tuohon e85 polttoaineeseen. Haisee vaan ihan lasinpesunesteelle ;D ainaki kaverin impreza haisee.. Tarvii ruveta perehtymään mega manuaaliin ja sähköjen rakentamiseen.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #7 : 01.06.2012, 00:33:57 »
joo Jussi sorvautti vaparin kupu männästä ahdettuun et koneeseen männän jonka kanssa ne ongelmat sitte alkoki. Projekti puolelta löytyy sen jenkki turbo seiskasta juttua ja kuva siitä männästä kun keskeltä mäntää puuttuu pala. Taidan kääntyä tuohon e85 polttoaineeseen. Haisee vaan ihan lasinpesunesteelle ;D ainaki kaverin impreza haisee.. Tarvii ruveta perehtymään mega manuaaliin ja sähköjen rakentamiseen.
Jaa, no jos pattipää männästä sorvattu patti veke, ni mooooorjeees joo :D

Lasinpesunesteestä en tiedä, mutta mulle ainakin haiskahtaa viinalle ja halpaa ja hyvää on, ja mikä parasta, viherpiipertäjätkään ei valita ja pakokaasutkaan ei haise paskalle, hyvä et edes haistaa että kone käy :D

Megaruittaan tarvitset helpoiten tekemällä tuohon (megaboksin lisäksi):
Volvo 300 sarjan ruiskulämpöanturi (tms vastaava bosch anturi), esim. Cosworth Sierran imulämpöanturi ja Volvo 850 kaasuläppäpotentiometri (10+10+30e motonetistä), kaveriks sitten vielä esim Honeywell 1GT101DC HALL-anturi (40e esim VPV-motorracing), ni ei tartte virittää mitään VR-anturi piirejä (löytyy tosin uusimmista megan levyistä vakiona), vaikka 20-1 polkupyörän takanratas nokalle tai väliakselille (5e pyöräliikkeestä), Lambda-anturiksi esim Innvate LC-1 lambda-anturi+ohjain (vajaa 200e), ja sytkäpuolaksi Bosch 2x2 tai vastaava (tulppahattupuolia tohon 8v koneeseen ei oo fiksua laittaa kuten 16v koneeseen käy esim VAG 1,8T puolat)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #8 : 01.06.2012, 10:47:11 »
eipä oo paha rasti. Talvelle tekemistä megan kanssa. Ootko muuten sjs purkanu konetta jolla oot ajanu e85:sella ? Bamsen kaa jutusteltii tuosta ja sano et huuhtelee aika hyvin alakertaa ja höyrystyy aika pirkuleesti huohotus järjestelmään.. Säilyykö toi 85:nen kauan ? Eli siis vanheneeko kannussa seistessään kuin bensa vaiko nopeammin ? Milläset polttoaine linjastot sulla on käytössä ? Tai siis mistä materiaalista ?

EDIT: Siis ei höyrysty vaan kondensoituu..
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 23:25:29 kirjoittanut räkänokka »
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo penta AQ 151 turbottaminen
« Vastaus #9 : 04.06.2012, 00:21:59 »
Juu, on noita E85 koneita purettu, ei havaittu mitään ihmeellistä, muuta kun että pakopuoli ei ole noessa, eikä palotila yhtä pahasti kun bensavehkeessä. Kondensoitumista ei havaittu.

Bensalinjat on nylonletkua, bensatukit messinkiä, ei ole aiheuttanut 3-5v syklillä vielä ongelmia, ei edes seistessään talven yli.

E85 vaikuttaisi säilyvän ihan hyvin pidemmänkin ajan kanistereissa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Carcom Oy  Ateho