Ateho  Elekma

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 170088 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #15 : 29.01.2011, 16:33:04 »
Joskus turbotettiin 3.0 capri, eikä saatu edes toimimaan kunnolla suorakaiteen muotoisella plenumilla. Ampu ja pössytteli. Vähän pyöristeltiin niin alko puhumaan. Mitään muita muutoksia ei tehty ja kyseessähän oli kaasarikone.
Tuosta vielä että 4:llä maitotölkillä voi hahmottaa, se on totta mutta pitääkö olla punasta? :hello: Tämä oli kevennys, älkää ampuko. *karkuun->

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #16 : 29.01.2011, 17:01:26 »
Joskus turbotettiin 3.0 capri, eikä saatu edes toimimaan kunnolla suorakaiteen muotoisella plenumilla. Ampu ja pössytteli. Vähän pyöristeltiin niin alko puhumaan. Mitään muita muutoksia ei tehty ja kyseessähän oli kaasarikone.
Tuosta vielä että 4:llä maitotölkillä voi hahmottaa, se on totta mutta pitääkö olla punasta? :hello: Tämä oli kevennys, älkää ampuko. *karkuun->
no ehdottomasti punaista, muun värisethän on vedellä laimennettuja :D

volvo s80 2,5t

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #17 : 29.01.2011, 18:02:17 »
no empä oo tollasta termiä kuullu enne,olen valaistunut  O:-)

Lisäksi imusarjalla on suuri vaikutus moottorin tehoon. Niinkuin AMW mittaili Mitsu EVO6. Muuten vakio moottori 300hv. Tuohon vakiomoottoriin AMW-imusarja (sisältäen sen hienon plenumin) = n. 330hv.

Varmasti jossain woimamoottorissa tulee tehoa enemmänkin, kuin +30hv, kun tuossa mittailtiin vain vakio mottia.

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #18 : 29.01.2011, 18:45:22 »
Lisäksi imusarjalla on suuri vaikutus moottorin tehoon. Niinkuin AMW mittaili Mitsu EVO6. Muuten vakio moottori 300hv. Tuohon vakiomoottoriin AMW-imusarja (sisältäen sen hienon plenumin) = n. 330hv.

Varmasti jossain woimamoottorissa tulee tehoa enemmänkin, kuin +30hv, kun tuossa mittailtiin vain vakio mottia.

Moottorin tuottama teho määräytyy hyvin suurelta osin sen mukaan, miten paljon sinne saadaan ilman ja polttoaineen seosta per imutahti, joten kyllähän imupuoli moottorin tärkein virityskohde minusta on. :P

Melko usein nuo itsetehdytkin imusarjat parantavat moottorin sisäänhengitystä, joten tehoa ne välillisesti tuovat usein paljonkin. Sarjavalmisteiset autot kun tuppaavat olemaan tasapainoilua ajettavuuden, polttoainetalouden, päästöjen ja tehon suhteen, niin usein niissä viripotentiaalia imupuolella onkin.

Itsehän olen tyytyväinen jo siihen pelkän imusarjan +30hp, sekin olisi eteenpäin. Olen kuitenkin melko vakuuttunut siitä, ettei tuo itsekyhätty imari kuitenkaan mikään ihan täydellinen ole tasaisen täytöksen suhteen, mutta toivottavasti siitä edes jotain apua olisi. Sitä taas on vaikea arvioida ilman sylinterikohtaista seoksen tarkkailua, että tuoko tuo lisätehon mukana myös suuria ongelmia..

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #19 : 29.01.2011, 20:10:56 »
Lainaus
Lisäksi imusarjalla on suuri vaikutus moottorin tehoon. Niinkuin AMW mittaili Mitsu EVO6. Muuten vakio moottori 300hv. Tuohon vakiomoottoriin AMW-imusarja (sisältäen sen hienon plenumin) = n. 330hv.

Varmasti jossain woimamoottorissa tulee tehoa enemmänkin, kuin +30hv, kun tuossa mittailtiin vain vakio mottia.
Jep,
ja varsinkin vapareissa hyvä imari todella tärkeä. Toki se on sitä näissä ylipainevehkeissäkin, mutta ei ole ihan niin justiinsa. Ei sovi unohtaa, että runnereilla saapi momentin aluetta ja paikkaa muuteltua. Vissiinkin vaparissa enimmikseen pituudella ja rutboissa halkaisijalla.
Lainaus
Moottorin tuottama teho määräytyy hyvin suurelta osin sen mukaan, miten paljon sinne saadaan ilman ja polttoaineen seosta per imutahti, joten kyllähän imupuoli moottorin tärkein virityskohde minusta on.

Melko usein nuo itsetehdytkin imusarjat parantavat moottorin sisäänhengitystä, joten tehoa ne välillisesti tuovat usein paljonkin. Sarjavalmisteiset autot kun tuppaavat olemaan tasapainoilua ajettavuuden, polttoainetalouden, päästöjen ja tehon suhteen, niin usein niissä viripotentiaalia imupuolella onkin.

Itsehän olen tyytyväinen jo siihen pelkän imusarjan +30hp, sekin olisi eteenpäin. Olen kuitenkin melko vakuuttunut siitä, ettei tuo itsekyhätty imari kuitenkaan mikään ihan täydellinen ole tasaisen täytöksen suhteen, mutta toivottavasti siitä edes jotain apua olisi. Sitä taas on vaikea arvioida ilman sylinterikohtaista seoksen tarkkailua, että tuoko tuo lisätehon mukana myös suuria ongelmia..
jep,
jos ylipäätään saa edes +1hp niin silloinhan se on jo onnistunut kokeilu.
Onneks on sekventaaliruutsis jos tullee virtausten kanssa jotain eteen. Voi jotain sentään yrittää
raw d

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #20 : 29.01.2011, 21:06:30 »
Onneks on sekventaaliruutsis jos tullee virtausten kanssa jotain eteen. Voi jotain sentään yrittää

Niin, sekventiaaliruisku sylinterikohtaisella säädöllä. Mutta se vaatis tosiaan myös sylinterikohtaisen lambda-tiedon ja se ei kyllä nykyseen setuppiin tai budjettiin mahdu. Ja mitä ongelmia se tuo tullessaan, mikäli eri sylinterit tuottavat eri määrän vääntöä jne..?

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #21 : 29.01.2011, 21:12:36 »
Lisäksi imusarjalla on suuri vaikutus moottorin tehoon. Niinkuin AMW mittaili Mitsu EVO6. Muuten vakio moottori 300hv. Tuohon vakiomoottoriin AMW-imusarja (sisältäen sen hienon plenumin) = n. 330hv.

Varmasti jossain woimamoottorissa tulee tehoa enemmänkin, kuin +30hv, kun tuossa mittailtiin vain vakio mottia.

Se pitää toki kysyä, että oliko kyseinen EVO säädetty jo tappiin vakio-impalla vai oliko tuo 300hp tehtaan jäljiltä?

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #22 : 30.01.2011, 03:32:45 »
Se pitää toki kysyä, että oliko kyseinen EVO säädetty jo tappiin vakio-impalla vai oliko tuo 300hp tehtaan jäljiltä?

http://www.amwdynoservice.com/data/storage/attachments/fd0150e63fe2abaae4132c1215a65a4e.JPG

Tuossahan tuo mittaus on. Ahdoista päätellen aika vakion oloisesti puhaltaa. Herrasmiessopimuksen mukaiset "280hv" on ainakin tallessa. Täysillä paineilla ja putkella tuo varmaan antaa luokkaa 380hv vakiolla turbolla.
Hyvin on tullut vetoa imusarjan vaihdolla koko alueelle.

Hipo-sarjoja on tarjolla Tibucilla. Sellaisella sarjalla ovat ruotsin suunnalla mittailleet n. 500hv Evossa +60hv tehonlisäyksiä:
http://www.tibuc.se/default.aspx
Nuo alkaa tosin olemaan jo turhan hinnakkaita harrasteautoon, vaikka varmasti hyviä ovatkin.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2011, 03:40:01 kirjoittanut flektinelonen »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #23 : 30.01.2011, 08:06:12 »
Lainaus
Mutta se vaatis tosiaan myös sylinterikohtaisen lambda-tiedon ja se ei kyllä nykyseen setuppiin tai budjettiin mahdu. Ja mitä ongelmia se tuo tullessaan, mikäli eri sylinterit tuottavat eri määrän vääntöä jne..?
Juu,
ei kyllä mullakaan ole mahdollisuutta tutkia sylkkykohtaista seosta lambdoilla. Egt vaan joka primäärissä, siitä sitten kuumimpaan vaan lissää soppaa tyylillä...
Siitä ei kyllä hajua, että milloin hajoaa jos sylkkykohtainen momentti on kovin erilainen. Tuskinpa tuo nyt niin justiinsa on, eikä sitä voi millään mitatakaan.
Hajoo sit ku hajoo...
Lainaus
Hipo-sarjoja on tarjolla Tibucilla.
Noita joskus tullu katottua, mutta niiden hinnat on ihan jäätäviä tosiaan. Täällä saanee vastaavia tehtyä 2 tai 3kpl samalla hinnalla.
raw d

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #24 : 30.01.2011, 09:26:25 »
ei kyllä mullakaan ole mahdollisuutta tutkia sylkkykohtaista seosta lambdoilla. Egt vaan joka primäärissä, siitä sitten kuumimpaan vaan lissää soppaa tyylillä...
Siitä ei kyllä hajua, että milloin hajoaa jos sylkkykohtainen momentti on kovin erilainen. Tuskinpa tuo nyt niin justiinsa on, eikä sitä voi millään mitatakaan.
Hajoo sit ku hajoo...

Niin, EGT ois ihan hyvä tosiaan kaikissa, niitä on sellaisiaki hienoja lentokonemittareita, missä on tulot esim. 4:lle EGT:lle ja sen saa joko näyttämään pari sekuntia joka kanavaa vuorotellen tai sitten sellaisen moodin, että se näyttää kokoajan kuumimman sylinterin lämmön, sekä numeron. Se ois aika pro. En vaan ole löytänyt niitä isompia kuin 4-kanavaisia.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #25 : 30.01.2011, 09:38:05 »


Hipo-sarjoja on tarjolla Tibucilla. Sellaisella sarjalla ovat ruotsin suunnalla mittailleet n. 500hv Evossa +60hv tehonlisäyksiä:
http://www.tibuc.se/default.aspx
Nuo alkaa tosin olemaan jo turhan hinnakkaita harrasteautoon, vaikka varmasti hyviä ovatkin.

No kyllähän tossa hevosvoimaa kohti aika paljon tulee hintaa , ilman suuttimia n 2500 €  :hello:
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #26 : 30.01.2011, 10:34:34 »
Lainaus
Niin, EGT ois ihan hyvä tosiaan kaikissa, niitä on sellaisiaki hienoja lentokonemittareita, missä on tulot esim. 4:lle EGT:lle ja sen saa joko näyttämään pari sekuntia joka kanavaa vuorotellen tai sitten sellaisen moodin, että se näyttää kokoajan kuumimman sylinterin lämmön, sekä numeron. Se ois aika pro. En vaan ole löytänyt niitä isompia kuin 4-kanavaisia.

Tuosta esim. 12- kanavainen...
TC-3 Velocity, 12-kanavainen, 79,4mm aukkoon, hinta: 330e.

http://www.sporttiauto.com/tuotteet/muut/fi_FI/pakolampo/
raw d

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #27 : 31.01.2011, 07:06:46 »
Tuosta esim. 12- kanavainen...
TC-3 Velocity, 12-kanavainen, 79,4mm aukkoon, hinta: 330e.

http://www.sporttiauto.com/tuotteet/muut/fi_FI/pakolampo/

Justiin tuollaisia tuossa kesällä katselin, näköjään suomessakin myynnissä..

http://airprofi.pl/sklep/product_info.php?products_id=282

Tuolta noita itse katselin
« Viimeksi muokattu: 31.01.2011, 07:08:53 kirjoittanut kenax »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2117
    • Instagram kuvat
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #28 : 07.03.2011, 15:05:20 »
Onkos kukaan ostanut viimeaikoina hitsattavia teräskäyriä pakosarjan tekoon.. 48mm koossa.

Mietin vaan, että onko oikeasti hinnat noin paljon nousseet.. Ostin omaani aikanaan kasan käyriä ja hinta oli aikalailla euron tietämillä kappaleelta. Nykyään ovh on joku melkein 5e/kpl ja netissä ulosmyyntihinnat vaihtelee 2,38e-5e/kpl..

Esim:

TERÄSKÄYRÄ 90º ST 35.8/I

48,3X2,6 DIN 2605

LVI-numero 0560165

Hinta 2.38 € / kpl

Suositushinta 4.76 €

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #29 : 08.03.2011, 18:44:04 »
^Mihin tarvit noin isolla putkella olevaa pakosarjaa?
Holset siellä lukee..

 

Ateho  Elekma