Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 170714 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #270 : 09.10.2016, 20:27:24 »
Kertokaas voinko jakaa tuon turbo pakosarjani, kun kollektori on tehty niin että 1 ja 3 pytyt jää jakaessa samalle puolelle?
Rupes vaan epäilyttään että meneekö huonnomaksi vaan, kun kaikki näkemäi pakosarjat on jaettu niin että 1 ja 2 on samalla puolen ja 3 ja 4 omalla  :-\  Turboksi tulossa hx35 jaetulla pesällä.
Kyl se 4syl koneen pulssisarja pitäis tehdä niin että 1+4 pytyt ovat yhdessä ja 2+3 toisessa kanavassa jos jaetulla nielulla oleva ahdin tai miksei vaparin 4-2-1 sarja. Tämä siis koskee suurimpaa osaa 4syl koneita jossa sytytysjärjestys on normaali 1-3-4-2.

Eli joka toinen pakopulssi menee yhteen nieluun ja joka toinen toiseen. 1+4 pytyistä tulee tasatahtiin pulsseja toisiinsa suhteessa, eli yksi pulssi per moottorikierros ja 2+3 tulee samalla tavalla.

+ - + -

Jos kytket 1+3 pytyt yhteen tulee ekalla sytytyksellä 1.pytystä pakopulssi, sit 3.pytystä heti 180 kampiakselikierrosta jälkeenpäin, ja sitten vasta 2+4 pytyistä seuraavalla kampiakselikierroksella. Eli lopputulema on että yksi nielu saa pulsseja joka toinen kierros ja toinen nielu taas vastaavasti seuraavalla kampiakselikierroksella. Alalkierroksilla meno on tuolla tavalla aika kuollutta, mutta yläkierroksilla saattaa toimia jotenkuten. Pakokaasut menee siis näin:

+ + - -

Sit jos kytket 1+2 ja 3+4 yhteen, niin sama ongelma, ensin 1.pytty antaa pulssin yhteen putkeen, sit seuraavaks 3.pytty toiseen, sit heti perään 4.pytty toiseen putkeen ja sit viimeiseksi 2 pytty taas ekaan putkeen. Eli pakokaasut menee näin + - - +

Eka eli 1+4/2+3 on paras siksi, koska silloin kumpikin pakokanava/nielu ahtimessa saa tasatahtiin pulsseja joka pitää ahtimen pyörimässä. Mitä tasaisempi tahti, sen enemmän tehoa ja vääntöä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Volppa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #271 : 09.10.2016, 22:03:08 »
Kyl se 4syl koneen pulssisarja pitäis tehdä niin että 1+4 pytyt ovat yhdessä ja 2+3 toisessa kanavassa jos jaetulla nielulla oleva ahdin tai miksei vaparin 4-2-1 sarja. Tämä siis koskee suurimpaa osaa 4syl koneita jossa sytytysjärjestys on normaali 1-3-4-2.

Eli joka toinen pakopulssi menee yhteen nieluun ja joka toinen toiseen. 1+4 pytyistä tulee tasatahtiin pulsseja toisiinsa suhteessa, eli yksi pulssi per moottorikierros ja 2+3 tulee samalla tavalla.

+ - + -

Jos kytket 1+3 pytyt yhteen tulee ekalla sytytyksellä 1.pytystä pakopulssi, sit 3.pytystä heti 180 kampiakselikierrosta jälkeenpäin, ja sitten vasta 2+4 pytyistä seuraavalla kampiakselikierroksella. Eli lopputulema on että yksi nielu saa pulsseja joka toinen kierros ja toinen nielu taas vastaavasti seuraavalla kampiakselikierroksella. Alalkierroksilla meno on tuolla tavalla aika kuollutta, mutta yläkierroksilla saattaa toimia jotenkuten. Pakokaasut menee siis näin:

+ + - -

Sit jos kytket 1+2 ja 3+4 yhteen, niin sama ongelma, ensin 1.pytty antaa pulssin yhteen putkeen, sit seuraavaks 3.pytty toiseen, sit heti perään 4.pytty toiseen putkeen ja sit viimeiseksi 2 pytty taas ekaan putkeen. Eli pakokaasut menee näin + - - +

Eka eli 1+4/2+3 on paras siksi, koska silloin kumpikin pakokanava/nielu ahtimessa saa tasatahtiin pulsseja joka pitää ahtimen pyörimässä. Mitä tasaisempi tahti, sen enemmän tehoa ja vääntöä. :)
Kiitokset -H-
Eli parempi jättää tuo pakosarja jakamata ja tehdä paremalla aikaa kunnollinen :juhau:
142TIC, 740GLT16v, 940D24TIC

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #272 : 30.06.2020, 22:52:08 »
Nostetaan vähän tätäkin aihetta.
Eli Imusarja ja pakosarja työn alla mannekiininä -76 mallinen 242.
Tarkoituksena valmistaa suoritus kykyiset osat ja kehitää työmenetelmät niin että valmistus olisi mahdollisemman kustannus tehokasta ja kohtalaisen  mutkatonta niin että nämä ei jäisi ainoaksi proto kappaleiksi.
Imusarjaan kotelolla (plenum) on tarpeeksi tilavuutta ja tarvittavat mittauspisteet oikeassa paikassa imusarjan paine vaihtelua mitattaessa. Nyt ajatuksena on tehdä korkea ja suhteellisen kapea plenum, mutta niin että jakajalle jää tilaa.
Pakosarjan valmistus proto tyyppi 51x3mm rst putkesta elmer collectorilla 2x hukkaportin lähdöllä.
Työt vasta alku vaiheessa ja nimeämme nämä vaikka seko racing.
Seppänä Seppo Kosonen (SEKO RACING)
Suunittelu ja tilaaja, minä Jari Untinen (LVR -racing engines)
Tarkoitus dynottaa kokonaisuutta kevät talvi 2021
Muutama kuva puuhastelusta.







« Viimeksi muokattu: 30.06.2020, 23:16:56 kirjoittanut spesialisti »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #273 : 01.07.2020, 13:59:54 »
Mikäs siinä, tuo jakajaoptio vaan vähän mietityttää. Mihin sitä tarvitaan?

Millä mittaatte painepulssit?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #274 : 01.07.2020, 17:48:50 »
Mikäs siinä, tuo jakajaoptio vaan vähän mietityttää. Mihin sitä tarvitaan?

Millä mittaatte painepulssit?

Jakajaa tarvitaan esim. saksan ralli-säänöissä, jos kyseisessä mallissa on ollut jakaja, täytyy se siellä olla, niin hullun kuriselta kuin ne säännöt välillä tuntuu.
 Esim Jeffrey.Wiesner ajaa luokkaa, jossa litratilaavuus on vapaa mutta imusarja täytyy olla yks neljään,ei saa käyttää erillisiä kaasuttimia. Moottori on silti 98 iskunen ja 16v kannella, eli litroja liki kolme. Muutama kuva jeffrey oma valmistamasta imusarjastaan, nyt kuitenki valmistumassa hänelle uusi kansi ja imusarja,kyseinen moottori on vapaastihengittävä. Periaatteena että mahdollisimman hyvä plenium imusarja yhdellä läppä rungolla.

Olemme valmistaneet myös erän imusarjoja 8v ja 16v punalohkoihin joiden alle sopii täysmittainen virranjakaja. Imusarjat  on 50-55mm webereille ja valmistettu levytyönä maailmalla enempi tunnettu menetelmä nimellä sheet metal. Muutama kuva myös niistä töistä.

LVR-Jari

 
















Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #275 : 01.07.2020, 17:50:22 »
Tuossa yhdenlainen pakosarja T6 moottoriin ja HX55 ahtimelle.. Hyvin mahtuu 242 konehuoneeseen kunhan kone on laitettu pysty asenttoon. Pääpointti tässä on se että en halunnut tuota 20kg painavaa mötikkää ETEEN YLÖS asennuksella vaan painopisteen vuoksi alas ja koneen keskilinjan takapuolelle.
Ja jos joku rupeaa huutelemaan että helpompi huoltaa ja irroittaa kun on eteen ylös niin paskapuhetta.. tuo mahtuu helposti pois.











« Viimeksi muokattu: 17.11.2020, 12:30:21 kirjoittanut TOK »
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #276 : 01.11.2020, 23:22:26 »
https://www.instagram.com/p/CAWYW4MhA0o/?igshid=1xigmkwhsnkyy
https://www.instagram.com/p/B9XrVEODA1j/?igshid=146sic9pp3jq9
Ja tässä vähän samanlainen ku j.lunkan sarja.  Ja vielä lisä etuina tälläisissä sarjoissa on, että kun ahdin on alhaalla niin downpipen ei tarvitse tehdä niin jyrkkää mutkaa ja imupuoli on viileämmässä paikkaa koska lämpöhän nousee ylöspäin. Tohon mun sarjaan on hieman vaikea laittaa ahdin kiinni konehuoneessa, mutta koko ahdin+pakosatsi combo mahtuu juuri menemään paikalleen.  Niin ja öljyn paluu letkua ei tarvi pujotella mistään putkien välistä ja piisaa noin 10-15cm letku
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #277 : 13.11.2020, 20:03:50 »
Pakosarja alkaa olla viimesiä hitsauksia vaille ja siihen liittyen parikin kysymystä; riittääkö 3-4 pistehitsiä per liitos ennen ku ottaa putket laipasta ja kollektorista irti ja hitsaa ympäriinsä vai kannattaako vetää esim. pari kunnon pätkää mahdollisuuksien mukaan?

Lähinnä mietin muodonmuutosta siinä kun putket hitsaa ympäriinsä ja sitten pitäisi sovittaa niitä takaisin.

Toinen kysymys itse hitsauksesta, eli pystyykö vetämään koko putken, sauma toisensa jälkeen ilman että putki hirveästi elää, vai onko syytä esim. joka sauman jälkeen pitää jäähdytystauko?

Vai onko turhia murheita ja antaa palaa vaan?  :P

Jaettu T3 yhtä pitkillä putkilla tulossa vinokoneen kylkeen. Ensimmäinen pakosarja mitä teen niin tuo loppuvaihe hommasta on vähä hakusessa.


V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #278 : 13.11.2020, 20:58:34 »
Tällaista olen kuullut, huom! en siis ole itse tehnyt! :idiot2:

Kuitenkin semmoista olen useammastakin lähteestä kuullut että hitsaat vaan ensin sen pakosarjan ja ihan viimeisenä hitsaat laipan siihen pakosarjaan ::)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #279 : 13.11.2020, 21:02:31 »
Jakajaa tarvitaan esim. saksan ralli-säänöissä, jos kyseisessä mallissa on ollut jakaja, täytyy se siellä olla, niin hullun kuriselta kuin ne säännöt välillä tuntuu.
 Esim Jeffrey.Wiesner ajaa luokkaa, jossa litratilaavuus on vapaa mutta imusarja täytyy olla yks neljään,ei saa käyttää erillisiä kaasuttimia. Moottori on silti 98 iskunen ja 16v kannella, eli litroja liki kolme. Muutama kuva jeffrey oma valmistamasta imusarjastaan, nyt kuitenki valmistumassa hänelle uusi kansi ja imusarja,kyseinen moottori on vapaastihengittävä. Periaatteena että mahdollisimman hyvä plenium imusarja yhdellä läppä rungolla.

Olemme valmistaneet myös erän imusarjoja 8v ja 16v punalohkoihin joiden alle sopii täysmittainen virranjakaja. Imusarjat  on 50-55mm webereille ja valmistettu levytyönä maailmalla enempi tunnettu menetelmä nimellä sheet metal. Muutama kuva myös niistä töistä.

LVR-Jari

 
















Spesialisti: Milloin pakosarjoja alkaa saamaan?

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #280 : 14.11.2020, 09:22:22 »
Pakosarja alkaa olla viimesiä hitsauksia vaille ja siihen liittyen parikin kysymystä; riittääkö 3-4 pistehitsiä per liitos ennen ku ottaa putket laipasta ja kollektorista irti ja hitsaa ympäriinsä vai kannattaako vetää esim. pari kunnon pätkää mahdollisuuksien mukaan?

Lähinnä mietin muodonmuutosta siinä kun putket hitsaa ympäriinsä ja sitten pitäisi sovittaa niitä takaisin.

Toinen kysymys itse hitsauksesta, eli pystyykö vetämään koko putken, sauma toisensa jälkeen ilman että putki hirveästi elää, vai onko syytä esim. joka sauman jälkeen pitää jäähdytystauko?

Vai onko turhia murheita ja antaa palaa vaan?  :P

Jaettu T3 yhtä pitkillä putkilla tulossa vinokoneen kylkeen. Ensimmäinen pakosarja mitä teen niin tuo loppuvaihe hommasta on vähä hakusessa.


kolme kunnon heppiä per liitos piisaa, hitsaa pätkissä ja aina vastakkaisia puolia per liitos. Pidä liitoksen lämpö kun hitsaat niin vetely pysyy kurissa kun hitsailee aina varttikierroksen kerrallaa ja vastakkaisilta puolilta. Kollektori kannattaa laipaltaan hitsata myös sisäpuolelta, tuppaa olemaan kovilla.

laippa kannattaa vetää joko palkinkylkee pulteilla taikka johonki romukantee taikka isoilla puristimilla kunno pöytään kun hitsailee, yleensä kollektoria hitsatessa tulee jännitys laippaan.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #281 : 14.11.2020, 10:08:56 »
kolme kunnon heppiä per liitos piisaa, hitsaa pätkissä ja aina vastakkaisia puolia per liitos. Pidä liitoksen lämpö kun hitsaat niin vetely pysyy kurissa kun hitsailee aina varttikierroksen kerrallaa ja vastakkaisilta puolilta. Kollektori kannattaa laipaltaan hitsata myös sisäpuolelta, tuppaa olemaan kovilla.

laippa kannattaa vetää joko palkinkylkee pulteilla taikka johonki romukantee taikka isoilla puristimilla kunno pöytään kun hitsailee, yleensä kollektoria hitsatessa tulee jännitys laippaan.

Mennään näillä ohjeilla eteenpäin tänään. Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Tällaista olen kuullut, huom! en siis ole itse tehnyt! :idiot2:

Kuitenkin semmoista olen useammastakin lähteestä kuullut että hitsaat vaan ensin sen pakosarjan ja ihan viimeisenä hitsaat laipan siihen pakosarjaan ::)

Eiköhän tämä ole sulle ihan väärä ketju, kun puhutaan käytännön asioista ja jonkun komponentin valmistamisesta omin käsin.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #282 : 15.11.2020, 01:09:25 »
Semmonen kikkare vinokone,hx40 super, biltsun hukkis setille seiskaan


Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #283 : 16.11.2020, 13:05:03 »
Tuommosta sarjaa vääntänyt vinokkaan kylkeen. Ensiöputket tasamittaiset, loiva kollektori ja toisoputket yritettiin mitoittaa samanpituisiksi kun ensiöputki. Yksi tavoitteista oli myös että sarjan saa autosta irti ilman suurempia toimenpiteitä(edellinen sarja vaati moottorin irrotuksen)
Ahdin on Borgwarner EFR7064 ja hukkikseksi tulee "hks" kopioportti.
putket hitsattu "irtonaisina" tigillä(kaveri työpaikallaan) ja loppukasaus migillä. kasaamisessa oli hieman haasteita kun hukkaportinputkien lisäämisen jälkeen sarjaa ei saanut enää erotettua kahdeksi palaksi joten piti käännellä putkia eriasentoihin että mahtui hitsaamaan toisioputket kollektoriin ja portinputket kiinni.. Hukkaportin lopullinen asento pitää vielä mallata että dp saadaan jäämään mahdollisimman kauas kannesta.
Öljynsuodatin pitää siirtää muualle kun toisioputket tulee suodattimen paikalle :idiot2:

Senverran on opittu tästä projektista että seuraavan vastaavan sarjan teen niin että laturi siirtyy imusarjan puolelle ja ahdin tulee alemmas laturintilaan :D














Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #284 : 16.11.2020, 19:06:11 »
Erittäin asiallisen näköne paketti. Ahdinvalinnasta päätelle on ilmeisesti tarkotus puhaltaa vähä enempiki? :)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron