Minä taas väitän, että tänään tympäisi ajaa Mikkeli-Imatra väli, kun en luottanut täysin kitkarenkaaseen ja tiedostin tilanteen. Nastoilla ei olisi tarvinnut edes miettiä (Tuli lunta, vettä ja räntää).
Tässähän olet juuri esimerkki tiedostavasta kitkakuskista, joka tajuaa renkaidensa rajoitukset. Ja tuskin vaaratilanteitakaan aiheutit matkalla huonolla rengasvalinnalla. Ja hyvät perustelut nastarenkaiden käytöllekin on olemassa, joten siitä vaan sellaista rengasta alle, kuin huvittaa.
Samaan aikaan toisaalla on kuitenkin tuhansia autoja, joilla ei ajettu jäisillä teillä, eikä välttämättä ajeta juuri koskaan. Silti renkaat on valittu niitä liukkaimpia jääkelejä varten ja nastat ruuvataan alle heti ekoilla yöpakkasilla, vaikka ajoa on vain päivisin, ja pois ne otetaan vasta kun koivut vihertää ja keskilämpötila on tukevasti plussalla. Sydäntalvellakin jos kelivaroitus annetaan, niin auto jöö kotiin ja mennään bussilla, tai hoidetaan ajot muuna aikana.
Minä taas ajelen kitkoillani kelissä, kuin kelissä. Joskus harvoin se vaatii vähän enemmän keskittymistä, mutta perille on tähän mennessä aina päästy ja muita haittamatta. Pakko ei olisi päästä autolla liikkumaan, mutta ei ole vielä bussiinkaan tarvninnut turvautua. Kitka on siis minulle nappivalinta ja olisi sitä myös paljon nykyistä suuremmallekin osalle autoilijoista.
Nastarenkaita tarvitsevienhan sitä paitsi kannattaisi pikemminkin edistää kitkarenkaiden yleistymistä ja puhua niiden puolesta. Kun kitkarenkaat yleistyisivät ihan vapaaehtoisesti, niin samalla vähenisi niiden aiheuttamat haitatkin, eikä ehkä olisi nykyisen kaltaista painetta rajoittaa nastarenkaiden käyttöä kielloilla ja rajoituksilla, jotka taasen johtavat siihen, että nastarenkaat tarpeeseenkin valinneet kokisivat painetta, tai pakkoa vaihtaa kitkoihin vasten tahtoaan.