Joo, ja jos kesäkeliä painotetaan talvirenkaan osalta enemmän niin järjestys taas muuttuu... melusta olisi kiva nähdä faktaa - ei arvioita. Toki on selvää, että nastarengas on meluisampi, mutta kuinka paljon.
Muistelen, että esim. Tanskassa nastat on kielletty - kumma kyllä sielläkin on uria. Kotimaassa uria näkee bussipysäkeilläkin. Villi veikkaus on, että esim. Tanskassa tie vain kuluu ja painuu, kun Suomessa hiekoitus lisää oman vaikutuksensa.
Tottakai pitää arvioida kokonaisuutta, mutta taas meiltä puuttuu tietoa - jos nastat kiellettäisiin esim. Helsingissä kokonaan -> hiekoitusta pitää lisätä (suolausta tuskin enää pystyy), mikä on tuon hiekoitushiekan osuus asfaltin rouhimiseen ja pölyyn? Jos tulisi nastarengaspakko, kitkat kiellettäisiin ja suolaamisesta luovuttaisiin täysin, ja tien pinnalla olisikin kerros jäätä / lunta niin kuinka paljon tien kulumisessa säästettäisiin? Kysymyksiä on paljon, mutta vastauksia vähän.
Onhan noissa sunkin kitkoissa jotain "kovaa" mukana, kuluttaa takuulla tietä enemmän kuin pelkästä kumista tehdyt.