Ei ole enää hyötyä, vai ei ole enää niin paljoa hyötyä? Myönnän vetäväni seuraavat tulokset hatusta (koska en omista sitä TM:ää jossa tuo uusin testi oli mutta varmistus asiaan varmaan saadaan) mutta jos nastarengas pysähtyy pakasta vedettynä jäällä 40m matkalla ja kitka 50m matkalla niin jopa tuolla 20% heikentymisellä nasta pysähtyy edelleen 48m kohdalla kun kitka menee 51 metrin päähän. Johtopäätös, mieluummin stoppi metri ennen estettä vai pari metriä siitä läpi? Ja tämä siis niillä ilmeisesti lähinnä loppuun ajetuilla nastoilla. Jos nyt kerran puhutaan siitä ääritilannepidosta niin tuo kolme metriä on sopivassa paikassa aika paljon.
No TV:n testistä on näkee, että käytettynä ne kitkat pysähtyi hivenen lyhyemmällä matkalla kuin nastat. Ceteris paribus tuossa rengasparissa siis ainakin nastat joko haittasi kuluneena jääpitoa, tai eivät auttaneet enää niin paljoa ja muuten erilainen rengas ei enää pitänyt yhtä hyvin kuin kitka.
Toki, jos olettaa, että kaikissa renkaissa pito häviää samalla tavalla, voi heittää lukuja, joilla nastat pysähtyy käytettynäkin kitkoja paremmin. Mutta silti ero on pieni.
Suurempi ero on uutena, ja ero pienenee kun kilsoja tulee alle.
Nyt toki odotetaan jos TM julkistaisi käytettyjen vertailun.