Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Greycap - 02.01.2011, 01:33:19

Otsikko: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii - korjattu, IMM entinen
Kirjoitti: Greycap - 02.01.2011, 01:33:19
Tästä oli jo aikanaan yksi aihe olemassa mutta foorumin vaihduttua ja oireiden muututtua teen uuden.

Lyhyesti sanottuna tuo mahtava voimanpesä elää nykyisellään vähän omaa elämäänsä sen suhteen että haluaako se antaa voimaa vai ei. Yleisimmin homma menee niin että kun sen ottaa kylmänä (tolpassa lämmitetty on tässä tapauksessa vielä kylmä) parkista kulkuja on niin että hyvä kun tie riittää näin talvikelillä mutta usein jossain vaiheessa matkaa tuntuu että nyt pojat, nyt ei jakseta enää. Kyllähän se käy ja vetää ettei sentään tielle jäädä mutta tuntuu että kunnolla saa polkea ennen kuin liikkuu halutusti. Erikoisuutena joskus (harvemmin) se löytää hyydyttyään taas lisää intoa. Tyhjäkäynti on aavistuksen koholla, lämpimänäkin karvan auki 1000 rpm ja umpikylmänä tietysti vielä enemmän.

Tehovaje ilmenee selvimmin välillä 1500-2500 rpm, tuon yläpuolelle sitä saa aina pakottaa sen verran (M-nokka, jee jee) että paha sanoa yltääkö ongelma sinne asti.

Jos ketään auttaa niin vajaan sadan kilometrin matkalla meni 11 litraa bensaa, tuosta matkasta 80 km puhdasta maantietä ja loput kaupunkiajoa. Sisältää neljä käynnistystä enemmän tai vähemmän kylmänä.

Lambda? Lämpöanturi? Jotain muuta bensaan ja lämpöihin liittyvää vai onko vaan tuuria että kylmänä pelaa ja lämpimänä ei?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: janne81 - 02.01.2011, 08:37:20
Palaako häiriövalo, tuleeko koodeja ?

Kokeile toimiiko paremmin lambdan tai imm:n pistoke irroitettuna oireen esiintyessä.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: TVS - 02.01.2011, 16:35:23
Onko imuilman esilämmityshärvelit käytössä? Jos on, niin hyvinkin voi olla IMM rikki...
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 02.01.2011, 20:26:21
Ei häiriövaloa, vikakoodeja ei ole luettu kun jäätyisi kädet kiinni siihen härveliin tuolla pihalla. Luen kun saan koslan lämpimämpään. Sieltä tulee varmaan ainakin "nopeusanturin signaali puuttuu" koska anturi taitaa olla sökö mutta mielenkiinnolla katsotaan mitä muuta. Johtojen irrottelussa on vähän sama juttu, sitä ei mielellään tee kylmässä ja pimeässä.

Lämpimän ilman putki lensi roskiin puolisentoista vuotta sitten ja oireet alkoivat vasta tänä talvena eli tuskin se on ainakaan syyllinen. Ei toki tarkoita etteikö IMM voi olla rikki.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Dartteri - 04.01.2011, 12:10:52
Vastaavia oireita oli vastaavassa moottorissa ja mulla korjautuivat IMM:n vaihdolla.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 04.01.2011, 18:03:30
Nyt ei kyllä tajua, kävin katsastuttamassa sen, ekalla läpi ja kuulemma hyvät päästöt. En katsonut lappua vielä itse mutta kai ne aika kunnossa on. Miten tämä on mahdollista...
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: hespa - 08.01.2011, 10:38:19
Mulla on samanlaista vikaa havaittavissa. Vetää-ei vedä-vetää-ei vedä. ÄRSYTTÄVÄÄ!!!      >:(
Mulla antaa vikakoodin 2-2-1 eli seos liian laiha osakuormalla. Tarvis kans keksiä että mistä päin alkais penkoon mahdollista vikaa. Ja leimasta kans laakista läpi hyvillä arvoilla.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Ari E - 08.01.2011, 11:07:26
Mulla on samanlaista vikaa havaittavissa. Vetää-ei vedä-vetää-ei vedä. ÄRSYTTÄVÄÄ!!!      >:(
Mulla antaa vikakoodin 2-2-1 eli seos liian laiha osakuormalla. Tarvis kans keksiä että mistä päin alkais penkoon mahdollista vikaa. Ja leimasta kans laakista läpi hyvillä arvoilla.
imuvuoto tai lambda veikkaan lambda ;)
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 08.01.2011, 13:48:54
Laitetaas nuo oman päästöarvot kun muistin hakea lapun autosta, jos näistä vaikka joku jotain keksisi. Mutta vähän paha voi olla läpi menneistä arvoista keksiä...

Tyhjäkäynnillä:
CO% 0
CO2 13,6
HC ppm 7
O2 2,21

Kierroksilla:
CO% 0,01
CO2 15,1
HC ppm 2
O2 0,2

Lambda 1,01
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Huikkoster - 08.01.2011, 14:03:59
Tyhjäkäynnin happi on mielestäni liian suuri. Viittaisi pakoputken vuotoon ::)
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: The moose - 08.01.2011, 14:20:33
Ei häiriövaloa, vikakoodeja ei ole luettu kun jäätyisi kädet kiinni siihen härveliin tuolla pihalla. Luen kun saan koslan lämpimämpään. Sieltä tulee varmaan ainakin "nopeusanturin signaali puuttuu" koska anturi taitaa olla sökö mutta mielenkiinnolla katsotaan mitä muuta. Johtojen irrottelussa on vähän sama juttu, sitä ei mielellään tee kylmässä ja pimeässä.


F koneen eku tarttee moottorin nopeus signaalin?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Ari E - 08.01.2011, 14:28:16
F koneen eku tarttee moottorin nopeus signaalin?
tais tarkoittaa nopeusmittarin anturia joka ei edes vikakoodia tee, sen sijaan vauhtipyörän anturi aiheuttaa selviä käyntihäiriöitä rikkoutuessaan  ;)
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Ari E - 08.01.2011, 14:32:19
Ei häiriövaloa, vikakoodeja ei ole luettu kun jäätyisi kädet kiinni siihen härveliin tuolla pihalla. Luen kun saan koslan lämpimämpään. Sieltä tulee varmaan ainakin "nopeusanturin signaali puuttuu" koska anturi taitaa olla sökö mutta mielenkiinnolla katsotaan mitä muuta. Johtojen irrottelussa on vähän sama juttu, sitä ei mielellään tee kylmässä ja pimeässä.

Lämpimän ilman putki lensi roskiin puolisentoista vuotta sitten ja oireet alkoivat vasta tänä talvena eli tuskin se on ainakaan syyllinen. Ei toki tarkoita etteikö IMM voi olla rikki.
lukases ne vikakoodit ;) virrat päälle, lukijan pistoke kakkoseen ja eikun vikakoodit näkyviin
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: volle - 08.01.2011, 16:35:24
lainasin tätä aihetta, ku itsellä on semmosia vikoja lh2.4:ssa. ei tule enää virtaa suuttimille ?mökki autona on.syksyllä ajelin viimeksi ja toimi hyvin.20 pakkasta tuli eikä enään käyntiin ole saanut sen jälkeen.mittasin bensapaineen nousi 5bar.laitoin uuden pumpun releen ja johdot,sulakkeet tarkistin,putsasin. mittailin(räpelsin)virtakynällä suuttimen virtajohtoa akun miinukseen virta päällä toiseen tuli virta ja kun toiseen niin katkes virrat kokonaan sen jälkeen suuttimilta eikä pumppukaan äännä startatessa enään :-[  sulakkeet on ehjät meniköhän boksi vai mikähän vaivaa ? auto on 240 2.3 vm91.kiitos jo etukäteen avusta.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 08.01.2011, 17:19:30
lukases ne vikakoodit ;) virrat päälle, lukijan pistoke kakkoseen ja eikun vikakoodit näkyviin

No juu juu. Tänään juuri pääsin sen verta lämpimään että viitsin sen tehdä ja ensin tuli 3-1-1, sitten 2-3-2, sitten taas 3-1-1 eli muita ei ollut. 3-1-1 on juurikin "Nopeusmittarin signaali puuttuu" mikä nyt olikin täysin odotettavissa koska se anturi on hajalla (liian kallis että viitsi vaihtaa ennen kuin on pakko) ja 2-3-2 on "Lambdasäätö ei toimi (mukautuva)" eli ilmeisesti lambda on tosiaan finaalissa. Erittäin hyvä jos näin on, ainakin vika löytyi eikä ole hirvittävän kallis korjatakaan.

Ja kyllä, pakoputki vuotaa vähäsen akselin ylityksen ja pöntön välistä... jos korjaisi sen nyt samalla.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: hespa - 08.01.2011, 19:10:45
Nää on mysteereitä. Mulla ei putki vuoda mistään ja lambda-anturin vaihdoin 2kk sitten. Eli en usko että lambaadassa on mulla ainakaan vikaa
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: TVS - 10.01.2011, 00:55:18
Kyllä, kuten huomaatte, LH tarvii nopeustietoa ja antaa siitä vikakoodin. Käyttää tietääkseni vain tyhjäkäynnin nostamiseen hetkeksi sinne 1200 nurkille kun auto liikkuu, pehmentää vaihtoja.

Asiaan: tuo 2-3-2 ei kerro lampaadaviasta, ei ollenkaan välttämättä, eikä edes todennäköisesti. Se vaan kertoo, että jossakin tilanteissa seos niinsanotusti kusee. Mittaile tuo lampaadan jännite, mutta melko lailla varmasti se seilaa eestaas, jotenka anturi toimii. Imuvuoto tai IMM on mun vahva veikkaus, et saisi jostakin toimivaa immua testiin?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 10.01.2011, 01:08:17
Imuvuotoa en usko - jos se tekisi niin suuren vaikutuksen että auto puutuu noin pahasti niin kai se olisi näkynyt päästömittauksissakin. Se kun tuskin on mallia on/off. Toimivan anturin lainaus voi mennä vähän vaikeaksi, tunnen yhden kaverin jolla on Volvo ja sekin on B200E eli ei apuja sieltä.

Miten tuo mittaus käytännössä menee, toivottavasti piuha irti koneen päästä ja mittarista katsotaan mitä näyttää? Auton alla kun on aika ahdasta jopa näin pienelle miehelle.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: TVS - 10.01.2011, 01:12:22
Takavetojen LH vikakooditopicin lopussa on kuva aiheesta, eli konehuoneesta tosiaan yksi liittimen suojakumi sivuun ja mittailemaan. En ole ikinä henkkoht todistanut lampaadan rikkoontumista LH-volvossa, muuten kun mekaanisesti kiinni ajamalla.

Edit: eipäs olekaan, kuva on 700:sesta. Noh, enivei, siellä on piuha oikean iskaritornin takaosan tienoolla, johonka tulee paksuhko vihreä johto, ja siinä on liitin, jossa on pyöreä vaalea muovimötti, ja sen päällä musta kumisuojus, ja se jatkuu mustana ohuena johtona. Tämä kumi sivuun, ja alta löytyy lattaliitin. Jätä liitin kytketyksi, vain suojus sivuun. Koneet tulille ja lämpösestä koneesta mittaus.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: hespa - 10.01.2011, 17:15:21
NO JOHAN ON KUMMA!!! En kai vaan oo ostanu mitään kesä mallin Volvoa?    ;D
Nyt kun kelit lämpes niin eihän se enään sytyttele vikavaloo!?!?!?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: volle - 20.01.2011, 12:52:51
vaihdoin ruiskuboksin b200f stä ja vielä uuden pumpunreleen niin käyntiin ku palmun alta  ;D
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 21.02.2011, 01:24:07
Noh, enivei, siellä on piuha oikean iskaritornin takaosan tienoolla, johonka tulee paksuhko vihreä johto, ja siinä on liitin, jossa on pyöreä vaalea muovimötti, ja sen päällä musta kumisuojus, ja se jatkuu mustana ohuena johtona. Tämä kumi sivuun, ja alta löytyy lattaliitin. Jätä liitin kytketyksi, vain suojus sivuun. Koneet tulille ja lämpösestä koneesta mittaus.

Nyt meneekin jännäksi. Kävin joskus viime kuun puolella pakkasessa pellin alla ihmettelemässä että löytyykö tuollaista härveliä. Löytyihän se, yritin siinä irrotella sitä kumia koemielessä mutta oli niin kylmän kangistama ettei se siitä mihinkään paria milliä pidemmälle halunnut lähteä. Runttasin kumin takaisin paikalleen ja nitkuttelin muutenkin sen verran että meni varmasti itse liitin paikalleen siltä varalta että oli päässyt pahoinpidellessä irtoamaan. Tuon jälkeen on ollut tehoa käytössä joka kerta kun on johonkin pitänyt mennä eli eipä ole paljon kiinnostanut mittailla... onko mahdollista että sieltä oli vain liitin löysällä 19 vuoden tärinän seurauksena?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 01.03.2011, 16:31:49
Nyt menee TOSI jännäksi. Auto on tosiaan käynyt virheettömästi jo hyvän aikaa, eilen nollasin vikakoodit kun vihdoin tollo tajusin miten se tehdään. Tämän päivän ajelujen jälkeen tuli edelleen vastaukseksi iloinen 1-1-1 eikä mitään ole vaihdettu tai korjattu tuota liittimen rusikointia lukuunottamatta. Alan hiljalleen uskoa että sillä on oma tahto ja se tietää kevään olevan tulossa.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 04.03.2011, 19:25:25
Yksinpuhelu jatkuu. Vetoja on vieläkin mutta vikakoodi 2-3-2 teki paluun minkä jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja mittasin lambdan. Mittari oli asetettu 2000mA asteikolle ja alkuun luvuiksi tuli jotain kymmeniä eli kaiketikin 0,0x volttia, ei hyvä. Haeskelin parempaa kontaktia mittarin piikeille ja hetken aikaa sainkin arvoja väliltä noin 150-850 mikä kai tarkoittaa enimmillään vajaata volttia kuten pitääkin. Pulma on siinä että en saanut niitä enää uudestaan, tipahti takaisin sinne 0,0x volttiin eikä enää noussut vaikka miten tökin liitintä ja etsin parempaa maata. Onko se lambda sittenkin sökö.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: TapioR - 04.03.2011, 19:38:56
Yksinpuhelu jatkuu. Vetoja on vieläkin mutta vikakoodi 2-3-2 teki paluun minkä jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja mittasin lambdan. Mittari oli asetettu 2000mA asteikolle ja alkuun luvuiksi tuli jotain kymmeniä eli kaiketikin 0,0x volttia, ei hyvä. Haeskelin parempaa kontaktia mittarin piikeille ja hetken aikaa sainkin arvoja väliltä noin 150-850 mikä kai tarkoittaa enimmillään vajaata volttia kuten pitääkin. Pulma on siinä että en saanut niitä enää uudestaan, tipahti takaisin sinne 0,0x volttiin eikä enää noussut vaikka miten tökin liitintä ja etsin parempaa maata. Onko se lambda sittenkin sökö.
mA puolella mitataan virtaa. Mittari pitää olla volttimittaus asennossa, V tai dcv tai jotain tuollaista.
Mittaa vaikka paristosta jännite kun harjoittelet mittarin käyttöä.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 04.03.2011, 20:04:21
ARGH. Joo. Minun moka, täydellinen ajatuskatkos kirjoittaessa. On noita käytetty jonkun verran ennenkin ja kyllä oli alunperinkin volttipuolella. Mutta mutta... mittasin juuri koemielessä 1.5V patterin ja sain sieltä arvoksi reilut 160 eli se joitain kymppejä oli sittenkin ilmeisesti oikein. Mitähän hittoa ne reilusti kovemmat jännitteet sitten oli... mittaan huomenna lisää.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Greycap - 09.03.2011, 16:50:53
Taas mennään.  Yritin mittailla sitä lambdaa lisää ja nyt tuli ainakin tasaisia tuloksia, harmi vaan että tulokset on ihan täysin vääriä. 2000mV asteikolla väliltä 1-3 mikä ei yksinkertaisesti voi olla oikein. Lambdassa tuntuisi siis olevan jotain mätää kuten tuo koodi 2-3-2 on ilmeisesti yrittänyt sanoa jo pidemmän aikaa.

Pelleilin myös IMM liittimellä. Auto kävi nätisti tyhjäkäyntiä noin 900 rpm (vähän korkea, tiedän) kun nykäisin liittimen irti. Meinasi kuolla koko härveli, en tiedä miten alhaalla kierrokset kävi mutta todella pahasti se hyytyi ennen kuin kone heräsi taas noin tonnin pintaan. Laitoin liittimen takaisin ja tyhjäkäynti sekosi täysin, reilut 1500 rpm eikä tasaantunut ennen moottorin sammutusta minkä jälkeen löytyi taas normaalit 900 rpm. Seuraavaksi otin liittimen irti ja käynnistin koneen, kävi kyllä tasaisesti aavistuksen tavallista korkeammilla kierroksilla (noin 1000 rpm) mutta sytytti mittaristoon lambda-valon kuten kaiketikin pitikin. Sammutin moottorin, laitoin liittimen takaisin kiinni ja käynnistin jolloin tyhjäkäynti palasi normaaliksi. Lambda-valo paloi edelleen, sammutin moottorin ja katsoin koodit. Tuli 2-3-2 kuten ennenkin ja uutena 1-2-1 eli IMM hajalla, ymmärrettävää koska ei varmasti ollut tullut signaalia sieltä vähään aikaan. Nollasin koodit, käynnistin , totesin valon sammuneen ja pistin pillit pussiin tältä päivältä.

IMM ehjä, lambda tosiaankin sökö?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
Kirjoitti: Masa71 - 09.03.2011, 20:51:37
Tuosta lambdan jännitteen mittauksesta:
-suosittelisin yleismittariin 2V tai 20 V asentoa (oletan et siinä on samat alueet kuin omassani) kun tärkeintä on kuitenkin onko jännite alle vai yli 0,5V (vai seilaako se eestaas)
- paras vaihtoehto olis jos saisit auton seosmittariin saman aikaan kun mittaat lambdan jännitteen => jos seosmittari sanoo yhtä ja lambda toista niin silloin lambda on vainaa mitä suurimmallä todennäköisyydellä ( ja mittaus siis niin että lambdan piuha on kytkettynä, mittaat jännitteen "sivusta")

-semmonen puolitieteellinen :P testi on: ota se lambdan piuha irti => kone luulee olevansa laihalla=> nyt mittaa IRTIOLEVASTA anturin piuhasta jännite, sen pitäis olla rikkaan puolella  koska moottorinohjaus rikastaa minkä voi mutta sen saama anturitieto pysyy laihalla

OT: perhana näitä on hankala kirjoittaa, paikanpäällä olis varmaan kaikki tehty ja tutkittu nopeammin kuin mitä nyt menee kirjotusvirheiden poistoon :-[
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Greycap - 09.03.2011, 22:49:56
:facepalm: No, ainakin jotain varmistui olevan rikki. Tuo  :tickedoff: Motonetin yleismittari! Rupesin vähän sitä epäilemään ja se näyttää aivan mitä lystää riippumatta mitattavasta kohteesta eli se noiden tulosten luotettavuudesta. IMM testit on ainoat varmat havainnot tältä päivältä. Seuraavaksi hankintaan parempaa kalustoa ja uudet mittaukset.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Greycap - 19.03.2011, 18:04:27
No niin... hyviä ja huonoja uutisia tuli. Hyvät on että vetoja löytyy ja nyt kun yleismittari on mallia toimiva selvisi että lambdan jännite seilaa tyhjäkäynnillä väliä noin 0,1v - 0,8v. Kuulostaa oikealta. Huonot on että 2-3-2 vikakoodia tyrkkää edelleen lyhyenkin ajon jälkeen.

Nyt siis näyttää siltä että lambda on ehjä mitä arvoihin tulee ja IMM on ehjä ainakin sen käytöksen perusteella mitä sen irrottelu aiheutti. Mikä helkkari tuota vikakoodia sitten tekee? ???
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: TVS - 19.03.2011, 20:26:07
2-3-2 kertoisi tyhjäkäyntiseoksen virheellisyydestä, kokeilepas joskus ajaa kone lämpöseks ja käyttää akun kenka irti puoli minuuttia ja takasin ja kone tulille, käykö heti kunnolla? 2-3-2 saa nimittäin aikaseks jos ecu joutuu tekemään kovin ison korjauksen lambdan pohjalta, vaikka se onnistuisikin korjaamaan seoksen kohdilleen. Roisi imuvuoto IMM jälkeisessä putkessa voisi tehdä tuon, tai vaikka kuolemassa oleva IMM yhtä lailla. Suurta korjausta vaativat isonlaiset suuttimet aiheuttaa tuon ilmiön yhdessä kokeillussa autossa, pelaa hyvin ja menee savuista läpi, mutta sumut on sevverta alkuperästä isommat että vikakoodin se antaa.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Greycap - 19.03.2011, 21:11:35
Suuttimet on varmasti vakiot mutta eri juttu on onko ne ehjät. En kyllä ymmärrä mikä ne olisi rikkonut kertaheitolla. Täytyy kokeilla tuo virrattomana käyttö jossain vaiheessa, oletan että jos jotain on vialla se kieltäytyy käymästä siististi ennen "oppimista"? Imuvuotoja en ole varsinaisesti tutkinut mutta teen sen jossain vaiheessa jahka ostan jotain millä testata. Alkaa vähän ihmetyttää koko värkin sielunelämä.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Madbull - 30.03.2011, 10:41:58
Terve!

Mulla on samanlainen ongelma. Saan varmaan jokupäivä ehjän imm lainaan. Kerron sitten poistuiko vikakoodi. Itselläni B200F.

Tässä vielä oma topikkini.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3709.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3709.0)

En oikein keksi muuta vaihtoehtoa kuin lopussa oleva imm. Välillä voi ajaa 100km ilman koodia ja välillä iskee sen heti.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Greycap - 21.07.2011, 00:03:01
Nostellaanpa tätäkin, otsikko tosin on vähän pielessä kun nyt ei enää puutu vetoja vaan toisinaan puuttuu käynti kokonaan. :(

Auto sammui taannoin suoraan ajosta kesken risteyksen, oli siinä vähän tilannetta kun luonnollisestikin jarrutehostin ja ohjaustehostin meni sen sileän tien sekä sähköinen rattilukko napsahti päälle. Onneksi oli sopivasti tilaa ja vauhti vähissä. Ei startannut ekalla, ei vielä toisella eikä kai kolmannellakaan mutta lopulta kuitenkin. Vikakoodeja ei tullut mutta lambda-valo jäi palamaan eikä sammunut kuin vetämällä akusta kenkä irti.

No, eilen se sammui yksikseen parkkipaikalle ehkä minuutti käynnistyksen jälkeen kun kiersin itse autoa katsomassa pelaako valot. Pelasihan ne mutta moottori näköjään ei. Ekalla starttauksella ei kuulunut pumpun ääntä, ei toisellakaan, mutta kolmannella tuli takapenkin alta tuttu surina ja taas lähti. Ei vikakoodeja. Tämä alkaa kuulostaa hyvinkin vahvasti bensapumppuun liittyvältä pulmalta mutta nyt joutuu arpomaan onko vika siinä kuuluisassa pumppureleessä, itse pumpussa vai jossain kolmannessa vaihtoehdossa. Satunnaisesti on ollut ongelmia saada autoa käyntiin sitä ekaakaan kertaa kun pumppu ei vain herää heti pyydettäessä. Sitten kun pumppu toimii se kyllä toimii äänettömästi eli se on varmaan ehjä, hajoavanhan pitäisi kai metelöidä. Sähkövikaa taitaa siis taas olla.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Madbull - 21.07.2011, 01:12:41
Itsellänikin vika uusii satunnaisesti. Käyttää akunkengän irti niin mennään satojakin kilometrejä ilman vikakoodia ja käynti on tasaista. En tiedä pitäisikö suuttimet viedä huoltoon tjs. Bensapumpun releen ja ruiskun releen tinailin. Tuosta oli ehkä apua jonkinverran. Pitää hakea uudet releet kuitenkin. Satunnainen sammuminen loppui kun putsasin vautipyörän asentoanturin tjs. Oli melkoisen likakerroksen alla. Olen myös tehnyt huomion että tuon aktiivihiilisäiliön luota kuuluu välillä sellaista säksätystä. En tiedä onko se normaalia vai onko siinä se venttiili rikki.

Pystyykö tuon aktiivihiilisäiliön heivaamaan mäelle jotenkin fiksusti?

Edit: Niin en ole hirvästi jaksanut enää välittää tuosta vikakoodista. Volvo toimii kuitenkin suht normaalisti. Kesälomalla oli kulutus matkassa 8.46l/100km, joten ei tämä 940 b200f ainakaan ihan liikoja viekkään.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
Kirjoitti: Greycap - 18.10.2011, 20:15:41
Temppuilu jatkuu. >:(

Auto ei ole sammunut noiden mainittujen kertojen jälkeen (muuten kuin avaimesta tietysti) ja on muutenkin kulkenut kiltisti mutta tänään tuli sellainen olo että kohta mennään taksilla. Käynnistin sen parkista, kävi tyhjäkäyntiä ensin vähän yli tuhannen kierroksen ja tasaantui sitten jonkun verran alle. Tuo on varmaan kylmälle koneelle ihan normaalia. Mutta sitten kun lähdin ajamaan se kiihtyi läpi ykkösvaihteen ja vielä kakkosen pari ekaa sekuntia normaalisti ja sen jälkeen katosi vedot melko täysin, vauhti pysyi muttei juuri kiihtynyt. Painoin vähän lisää kaasua että mikäs nyt ja sitten tärähti kerralla täydet tehot käyttöön ja sitten mentiinkin iloisesti - seuraavaan hyytymiseen asti. Jopa tasakaasulla suoralla se nykii ja pätkii, heti kun nostaa kaasun ongelmat loppuvat kuin seinään ja tosiaan tyhjäkäynti on täysin normaali, pientä ajoittaista hytkymistä havaittavissa.

Bensapuolen vialta kuulostaa, vaihdetaanko pumpun rele?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: Huikkoster - 18.10.2011, 20:31:44
Bensapumpun releelle ääni ::)
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: s73 - 18.10.2011, 20:48:02
rele vika sammuttaa koneen satunnaisesti, tämä vaikuttaa pumppu vialta tai suodatin loppu. Epäilen pumppua.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: Greycap - 19.10.2011, 19:59:59
Oltiin muuten kaikki kolme väärässä koska se ei taida olla pumpun rele, pumppu eikä suodatinkaan. Tänään sekosi tyhjäkäyntikin, suoraan startista 1500 rpm ja kehitys äärimmäisen nousujohteista mutta silti voimaa ei ollut juuri yhtään ja nykiminen ei ainakaan helpottanut. Tuskanhiki otsalla töihin, perille sentään pääsin.

IMM piuha irti, startti ja peruskalliota vakaampi 900 rpm, auto ajoon eikä nykimisen häivääkään. Eihän siinä tehoja juuri ole ja bensa haisee varmaan naapurikaupunkiin asti mutta eipä nyi. Se taisi olla se Boschilainen siinä. Asian varmistamiseksi piuha takaisin kiinni ja taas kiersi kaksi tonnia jalka pois kaasulta. :(

Seuraavaksi shoppaillaankin sitten kierrätyskeskuksesta uusi käytetty uusi käytetty uusi vastaava.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: s73 - 19.10.2011, 20:26:52
millainen on tuo imm eroaako se paljonkin termostaattianturista?
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: Elk - 19.10.2011, 22:02:48
millainen on tuo imm eroaako se paljonkin termostaattianturista?
eroaa suunnilleen saman verran kuin sika satelliitista. ilmamassamittarista kyse siis.
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: p131 - 30.10.2011, 08:47:45
Mä veikkaan ilmamassamittaria. Mulla käyttis -93 Mese oireili juuri noin tyhjäkäynnin kanssa. Ensin vaihdoin tulpat, tulpanjohdot ja lambdan. Tilanne parani hieman, mutta uusi IMM sai pelin soimaan taas uuden lailla. Ensin kokeilin myös CRC:n IMM:in puhdistukseen tarkoitettua spraytä, mutta ei auttanut kyllä lainkaan.
Tuo kertomasi käynnin paraneminen IMM:in johto irti puoltaa veikkaustani, eikä noi mittarit taida mitään ikuisia olla.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
Otsikko: Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii
Kirjoitti: Greycap - 30.10.2011, 13:54:19
Unohdin kertoa että vika ratkesi. :-\

Ja kyllä, se oli IMM ilmeisesti näiden kaikkien ongelmien takana. Korvausosa pellin alle ja voimaa on kuin pienessä kylässä (tosi pienessä, se on kuitenkin B230F) ilman pienintäkään oiretta. Entinen näyttää sekin ehjältä muttei ilmeisesti sitä kuitenkaan ole.