Futurez  Kulkukoira

Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti

  • 52 Vastauksia
  • 19386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #15 : 31.10.2011, 13:44:18 »
tarkistin juuri vikakoodit ja 2 pistokkeeseen kun laitoin, se antoi koodiksi 1-1-3, eli lambda anturi/ liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi).

Eli mitä tämä tarkoittaa? Onko remmin huono asennus nyt pois suljettu ja lambda anturi tai IMM sökö? Apuaaaa!!

Kun ei ongelmat ikinä voi olla helppoja, esim bensa loppu >:(

Olen kohta menossa haukkumaan mekaanikkoa huonosta remminvaihdosta, kertokaa mahd. nopeasti jos mun pitäisi pitää suuni kiinni  ;)

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #16 : 31.10.2011, 14:49:12 »
Ja kävin äsken kokeilemassa seuraavaa:
IMM pois -> Vielä pahemipi yskiminen
IMM puhdistus -> Asennus -> käynnistys -> ei tainnut puhdistus paljon auttaa  :(

Totesin samalla että ilmafiltteri on aika likainen, mutta ei kai se yksinään voi selittää yskiminen ja 16 l/100km kulutus maantiellä??? Niin, ja kaikki muut ihmeellisyydet joita aiemmin maininnut. (lambda valo palaa, sytytys pitäs pelata ja myös bensansaanti (niin perkuleen hyvin :D).

Voiko olla lambada? Pirskatti kun nää volvot vielä oppis puhumaan!!!

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #17 : 31.10.2011, 16:05:21 »
Sulta tuntuu nuo pienet mekaanikon hommat hoitua itseltäkin, joten ei se jaon tarkistus ole kovin vaikeampi homma kuin sytytystulppien vaihtokaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0

Katsot kampiakselin pyörältä merkin kohdalleen (siitä hihnapyörästä ja suojamuovista 0-kohta) ja sitten katsot nuo nokka-akselin ja väliakselin pallerot ovatko suojamuovien viivojen kohdilla  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #18 : 31.10.2011, 16:24:03 »
Veikkaan lambdaa jos jako on kohdillaan ja venat ei oo solmussa. Käytäppä akun kenkää irti jonkun aikaa niin saat vehkeet nollille (Voit myös kääntää avaimesta virrat "päälle" hetkeks ja pois. Sitte vaa kenkä takasin. Näin teen ite aina.) ja ajele lambdan johto irrallaan. Itellä meinaan hajos lambda ja kulutus oli aivan jäätävä. Semmonen että tulpat hajoili kuumalla koneella liian rikkaan seoksen takia ja kävi miten sattu luonnollisesti muutenkin. Mitatessa lambdan signaalin ja maan väliltä näytti koko ajan pientä jännitettä -> "laiha" seos ja lh-jetti kaataa bensaa koneeseen niin paljon ku pystyy..

Jos mittaat niin lambdan jännitteen kuuluu seilata n. 0.2-0.7 voltin paikkeilla tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajaessa (huom. tällöin lambdan liitin/liittimet kiinnitettynä). By the way.. Täyskaasukiihdytyksessä esim. kolmosella aika tappiin asti pitäisi saada melkotasaista 0.8-0.9v jos jaksat viritellä piuhat konehuoneesta kabiiniin yleismittari varten.

Tota akun napojen irrotus "nollausta" kannattaa muutenkin tehdä esim. imm räpellyksen jälkeen tai kokeiltaessa ilman imm/sen kanssa.

Muutenkin vaikuttaa että turhan herkästi aina syytetään imm jostain viasta ja etenkin kun todetaan käynnin muuttuvan töpseli irrallaan. Totta kai se muuttuu ilman sitä mittaria. Mullakin on 2kpl mittareita ja tähän mennessä mikään vika (kummassakaan omistamassani volvossa) ei ole lopulta ollut imm vika vaikka näin on veikattu monta kertaa. Toki en kiistä etteikö se ole pirun herkkä ja tarkka vempele ja etteikö siihen vikaa vois tulla. Kuitenkin lähinnä likainen lanka tai poikki oleva lanka.

Ainiin ja vielä lisäys, notta oli mikä tahansa niin jossai vaiheessa on suositeltavaa kokeilla niitä uusia tulppiakin, kun ainakin ngk tuntuu melko helposti hajoomaan rikkaasta seoksesta.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 16:40:56 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #19 : 31.10.2011, 17:15:30 »
Tosiaan B230F käy vaikka jako olisi 4 hammasta sivussa.
Todistettu juttu.
Tässä jonkinmoinen kuva merkeistä:
KLIKS

Nercs

  • Vieras
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #20 : 31.10.2011, 17:25:56 »
Jos vaikka testaist sen happianturin toiminnan eli sen lambdan kun se viallisuus aiheuttaa tuota bensakulutuksen nousua aika kivasti jota teillä on.Muista jos vaihdat osta kerrallla se alkuperäinen.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #21 : 31.10.2011, 20:47:39 »
Täytyypi päteä kun on ite 2 päivää räpeltäny tuota diagnostiikkaa. Nollattua saa myös seuraavasti:
Diagnoosipiuha kakkoseen
-virrat päälle
-paina nappia vähintään 5 sec
-3 sec päästä valo syttyy
-kun valo vielä palaa, paina uudestaan vähintään 5 sec
-kun päästää napista, valon pitäisi sammua
Nollattu

Varmistaa voi lukemalla vikakoodit uudestaan.
Paina vähintään 1 sec, kuitenkin alle 3 sec
jos 1-1-1...nollattu

En sit tiiä tekeekö akun irrotus jotain suurempaa nollausta, esim. ohjausyksikölle
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #22 : 31.10.2011, 22:44:01 »
Juu ite teen puhtaasta laiskuudesta tuon navanirrotuksen ja onpahan tosiaan varmasti nollilla.  :D
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #23 : 01.11.2011, 09:03:34 »
Helpoin konsti on ottaa moottorinohjauksen sulake irti, 700/900 sarjassa nro 1.  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #24 : 07.11.2011, 20:21:55 »
Tässä voimat olleet vähissä viime aikoina, mutta nyt on pakko jatkaa tätä HullunVolvonTaudin metsästystä. Nollattu on vaikka mitä ja ei kun sama jatkuu. käynnistin moottorin joka alhaisilla kierroksilla pöpötti  :'( itsekseen ja heilutti kaaraa niin ettei meinannut hampaat pysyä koloissaan. Kaasua annoin oikein reippaasti muutamia kertoja, ja jälkeenpäin huomasin että pakoputki oli siitä paiskonut mustaa tavaraa maahan oikein reippaanlaisesti... :o

Joopajoo. Nyt on mies väsynyt ja auto nauraa itsekseen pihalla  >:(

Enpä paljon muuta keksi kuin paiskata uusi lambda pönttöön ja ihmetellä menikö rahat hukkaan. No, onneksi on ylimääräinen tuossa tallissa.

Nyt etsimään lekaa ja lambdaa, ja eiköhän volvo soi taas...

Onko vielä viimeisiä sanoja ennen peruuttamatonta toimenpidettä  :idiot2:

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #25 : 07.11.2011, 20:31:59 »
Oletko tarkistanut nyt sen että jako on kohdillaan? ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #26 : 07.11.2011, 20:34:51 »
Turha alkaa vaihtamaan lambdaa jos akun irrottelun jälkeenkin käynti on heti alussa päin seiniä.

Muoks: kato nyt perusjutut, eli että se jako on kohdillaan, sitten tuumii lisää. Lambdan vika ilmenisi hetken käynnin jälkeen, ja tämänkin vaihtoehdon voi sulkea pois ihan vaan irrottamalla se lambdan signaalijohto.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 20:38:16 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #27 : 07.11.2011, 21:29:49 »
Siistiin tyhjäkäyntiin kone ei tarvitse periaatteessa mitään antureita. Lambdan ja imm:n voi irroittaa johdoistaan. Tällöin mennään peruskartalla. En sit tiedä miten toimis ilman lämpöanturia ::).
Epäilen vahvasti että jako on pompannut joltain akselilta hampaan tai kaks...
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #28 : 07.11.2011, 21:32:33 »
Missä päin tämä ongelmatapaus sijaitsee?  Jos lähistöllä niin voin tulla vilkaisemaan...

Tulpat kannattaa kokeilla vaihtaa, etenkin jos vanhoja millä kokeilla. Samalla voi mitata puristukset niin voi sulkea pois vääränajoituksen, vuotavat venttiilit jne. Sytkäennakonkin voisit tarkistaa, noissahan taitaa olla se jakaja vielä käytössä...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
« Vastaus #29 : 07.11.2011, 21:57:28 »
Jakaja on joo mutta se ei tee muuta kuin jakaa oikeaan sylinteriin kipinää. Ennakkoa ei voi säätää. (voi jos osaa kikkalla hieman sytkäboksin kanssa)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron