KL-varaosat  Race.fi

Lambda-valo syttyi

  • 123 Vastauksia
  • 69724 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #15 : 03.11.2011, 16:37:35 »
Nyt ajettu signaalipiuha irti. -- käynti ja käyttäytyminen täysin samanlaista kuin piuha kiinni. Ainoat erot, että tuntu hivenen tehottomammalta ja kojetauluun syttyi lambda-valo. Ja nyt tuli samat vikakoodit kuin alussa 2-3-1 ja 2-1-2.

Mites tuo pakoputken maadoitus? Lambdanhan tulisi maadottua putken kautta? Pakosarjan suojapellin ja rungon välistä sain piipattua 0 ohmia (pakosarja on niin ruskea, ettei siitä kontaktia löytynyt). Perästä putken päästä löytyikin vastusta jotain 2000 ohm?

Pitäiskö varmistaa maadoitus putsaamalla lambdan runko. Jos se maadotus on ok, ni sit vaan vaihtas ton lambdan? Niin, kellään kokemuksia noista bilteman lambdoista????
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #16 : 03.11.2011, 16:57:10 »
Tuosta kostuu sen, että kun piuha on irti, käy se laite pelkästään kartan varassa, ja ehjä auto toimii täysin normaalisti ilman lambdaakin. Tämä siis kertoo, onko perustilanne OK.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #17 : 03.11.2011, 17:27:09 »
Tuosta kostuu sen, että kun piuha on irti, käy se laite pelkästään kartan varassa, ja ehjä auto toimii täysin normaalisti ilman lambdaakin. Tämä siis kertoo, onko perustilanne OK.

No mitä mieltä olet, onko perustilanne tässä tapauksessa OK? Käy ja kulkee, mutta sekoilee. Ei eroa onko piuha kiinni tai irti. Iteltä ainakin rupeaa neuvot loppumaan.

Tällästä googletin:
Viallinen happianturi voi saada aikaan seuraavia vaikutuksia:
· Suuret pakokaasupäästöt
· Moottorin huono suorituskyky
· Suuri polttoaineen kulutus
· Moottorin toiminnan merkkivalo palaa
· Vika tallentuu muistiin

Tuohon taas ei sovi tuo tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #18 : 03.11.2011, 17:30:06 »
Mä ostin ainakin motonetistä NTK:n 4-johtosen lambdan. makso abauttiarallaa 65e. NTK (NGK) luulisi olevan laatumerkki siinä missä bosch. Nelijohtoisen siksi, että saa varmasti hyvän maan lambdalle pakoputkimaadotuksen lisäksi.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #19 : 03.11.2011, 17:40:46 »
Mä ostin ainakin motonetistä NTK:n 4-johtosen lambdan. makso abauttiarallaa 65e. NTK (NGK) luulisi olevan laatumerkki siinä missä bosch. Nelijohtoisen siksi, että saa varmasti hyvän maan lambdalle pakoputkimaadotuksen lisäksi.

Mikäs mahtoi olla tuotekoodi? Varaosahaku tarjoaa vain kahta 3-johtosta. Bosch ja tarvike. Jossain keskusteluis on joillakin ollu kokemuksia motonetin tarvikelambdoista, että on kestäny vaan muutaman kuukauden ja ovat sit ostanu boschilaisen.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #20 : 03.11.2011, 17:48:59 »
No mitä mieltä olet, onko perustilanne tässä tapauksessa OK? Käy ja kulkee, mutta sekoilee. Ei eroa onko piuha kiinni tai irti. Iteltä ainakin rupeaa neuvot loppumaan.

Tällästä googletin:
Viallinen happianturi voi saada aikaan seuraavia vaikutuksia:
· Suuret pakokaasupäästöt
· Moottorin huono suorituskyky
· Suuri polttoaineen kulutus
· Moottorin toiminnan merkkivalo palaa
· Vika tallentuu muistiin

Tuohon taas ei sovi tuo tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu.
Mun mielestäni ei. Sen kuuluu käydä ja vetää ihan normaalisti, korkeintaan pieni ero kulutuksessa tuosta ilman lambdaa ajamisesta syntyy, mutta vedossa sitä ei huomaa. Eli ei kuulu olla nypytyksiä tai mitään muutakaan. Eli nyt onkin se, että mitä kaikkea tuohon on vaihdettu, ja mitä kaikkea on tarkastettu? Imuvuodot? Sytkäosat?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #21 : 03.11.2011, 17:59:49 »
Motonetin koodi: 28-3429 eli ihan "muut tuotteet" ja yleislambdahan tuo on. Ja tosiaan auton kuuluisi käydä ihan normaalisti ilman lambdaakin. Lamda on vaan paluuarvo hienosäätöä ja katin toiminnan optimoimista varten. Itseasiassa musta tuntuu että tuo b200f vetää melkeinpä paremmin pelkällä kartalla ajettaessa. Luonnollisesti muut anturit toimivat kuten pitääkin.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #22 : 03.11.2011, 18:09:40 »
Tässä listaa tehdyistä. Oireet on ollut ennen vaihtamisiakin. Eli aina kun on irrotettu akku, niin ongelma on tullu takas. Hävinny sitten itsestään ja tullut taas kun akku irrotettu.

Vaihdettu/tehty (ko aiheeseen enemmän tai vähemmän liittyvää):
-sytkäjohdot ja puolan johto
-sytytystulpat
-virranjakajan kansi ja pyörijä
-imuvuodot katottu kahdesti (kesällä)
-puhdistettu tyhjäkäyntimoottori (kahdesti)
-putsailtu/uusittu liittimiä konehuoneessa
-putsattu sulaketaulu kabiinissa ja vaihdettu kaikki sulakkeet
-autossa oli ostettaessa surkea vapariasennus (vuotoja), poistettu ja asennettu orkkis tilalle.
-putsattu imusarjaa sen mitä yltää (kaasuläppä ja sen ympäristö)
-uusi akku (tätä vaihtaessa tuo oireilu ekan kerran alkoi)
-venakopan ja rungon välinen maakaapeli putsattu
-imusarjan maadotuspiuhojen liitokset uusittu
-(onko muita maattoja?)
-käynnistys imm-irti -- kävi hädintuskin ja tyhjäkäynti n. 500rpm
-kaasuläpän asentokytkimestä tulee naksu (siirtyy tyhjkäkäyntisäädölle)
-korjailtu auton muita sähköllä toimivia laitteita ja mittareita
-bensan paineregulaattorin imusarjaletku tarkastettu ja puhallettu bensanpaluuletkuun, ettei tukoksia (paineet ja sen säätö muuten epäillyttänyt...)
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011, 18:15:56 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #23 : 03.11.2011, 18:19:31 »
Eli siis lambda irrallaan ajelu ei vaikuttanut mitään? Siis miitä se vehje nyt tiivistettynä tekee/ei tee tällä hetkellä?
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #24 : 03.11.2011, 18:32:59 »
Onneksi osaan olla niin lyhytsanainen.....
Tapahtumia/oireita yms. historiaa voi lukea tätä aihetta alusta lukemalla.

Nyt ongelma tiivistettynä:
- 28.10. syttyi lambda -- vikakoodit 2-3-1 ja 2-1-2
- nytkähtelyä
- tutkin aihetta ja virrat oli taas pois, joten tuli taas tämä tyhjäkäyntiongelma
- tyhjäkäynti on nyt korkea 1200-1800 rpm ja välillä seilaa tota väliä eestaas (ja kun ajaa esim. 30 kmh 3. vaihteella saa hakata päätä rattiin ja niskatuen välillä). Välillä ei seilaa, mut silloinkin tyhjäkäynti on korkea.
- kerran tullut uudestaan 2-3-1 (lambda säätö ei toimi)
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #25 : 03.11.2011, 19:27:16 »
No tottahan toki luin (tai ainakin yritin) mutta silti kaipasin tiivistelmää..

Enivei. Luitko vikakoodit molemmista diagnostiikkayksikön napeista? Siis eikö tuo tyhjäkäynti laske vaikka käännät konehuoneesta käsin kaasuläpän niin kiinni kuin se menee?
Mulla aiheutti rikkinäinen lambda rikkaan seoksen ja se kun yhdistettiin siihen ettei kaasuläppä aivan palautunut ja anturi naksahtanut niin moottori saattoi jäädä kiertämään vaikka kuinka helkutisti. Jalalla poljinta nostamalla kierrokset sitten sai laskemaan. Mitään humppausta en kyllä muista.
Rikas seos rikkoi tietysti tulppia ja se aiheutti luonnollisesti ennemmin tai myöhemmin todella huonoa käyntiä läpi alueen. Vika korjaantui vaijeria rassaamalla ja ajamalla lambdan piuha irrallaan siihen asti kunnes jaksoin uuden ostaa (meni yli puol vuotta)  ;)

Mulla esiintyy joskus harvoin tota kuvailemaasi nykäystä/empimistä (tosin hyvin pienen) kiihdyttäessä mutta enimmäkseen kylmällä koneella. Tääkin "vika" tai ominaisuus ilmenee lambdaa (uusi) käyttäessä.
Tosin mulla on myös joku mystinen sytkävika johon ei löydy oikeen syytä (mahdollisesti johtosarjavika) Saan aina välillä vikakoodia ainakin satunaisesti puuttuvaan kierroslukutietoon liittyen. Joskus nopeasti vapaalla polkaistessa pätkäsee ennen kuin ottaa kierroksia.

Haiseeko vahvasti rikkaalle? (polttoaine vuoto tietysti saattaa hämätä, vuotoja tietty vaikea huomata kun tuo bensan pirulainen haihtuu) entäs kulutus? Miltä tulpat näyttää/ootko koittanut uusia?
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011, 19:37:56 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #26 : 03.11.2011, 20:12:23 »
Vikakoodit molemmista napeista? Mikäs se toinen nappi on? Piuha kakkosreikään, virrat päälle, painaa nappia...kolme mahtuu muistiin. Onko muuta?

Kaasuläppä sulkeutuu kokonaan ja vikahan tulee kun akku irrotettu. Eli en usko mekaaniseen vikaan.
Käynti tasaantuu, kun maadoittaa lambdapiuhan (sen joka menee boxille). En ole tosin saanut kokeiltua lopettaako humppaamisen maadottamisella (humppaus loppuu yleensä ku ollu hetken pysäksissä).

Tulpat vaihdoin jokunen viikko sitten. Vanhat oli ihan siistit.

Ajosta kun pihaan kaartaa, niin tulee bensan tuulahdus kun ulos astuu. Ilmeisesti kyllä vuoto (alkanut haista bensasuotimen vaihdon jälkeen).

Olen autolla ajanut nyt 5600 km ja kulutus ollut n. 9,4-10,2 l/100km. Yks kulutuspiikki on ollu 12 l satasella (kahden tankkauksen keskiarvo), mut sit taas tasottunu tohon kympin tietämille. Ja nelilovinen loota...josko hieman tota kulutusta nostaa.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #27 : 04.11.2011, 10:31:12 »
Äää sori, siis ei napista vaan (6) reijästä voit lukea sytkäpuolen vikakoodit samoin kuin siitä (2) bensapuolen jos niitä on/tulee.

No eipä vaikuta kulutus isolta. Mulla on tota luokkaa ja omistan sen viidennenkin pykälän. Liekkö kuskin monossa vika :D

Imuvuodoista tuli vielä mieleen, että oletko tarkastanut että se muovinen alkuperäinen haitariletku (jos on) imm ja imusarjan välillä on varmasti ehjä. Mulla oli hinkkaantunut keskeltä pikkuhiljaa puhki sitä iskarinkiinnityspaikan seinää vasten.

Tosin toi akun irrotus vian aiheuttajana kyllä kummastuttaa. Yleensä sillä on pikemminki positiivinen vaikutus edes hetkeksi. :o
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011, 10:35:10 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #28 : 04.11.2011, 11:52:11 »
Suoritetaanko sytkän vikakoodiluku samoin, kun ruiskupuolen? Entäs löytyykö jostain vikakoodilistaa? OHJETTA?

Kyl noi letkut/putket on kondikses ku oon ne läpikäyny ja putsannu ku poistin vaparin. Ja en kyllä oikein usko imuvuotoihin, koska toi tyhjäkäyntiongelma on tullut mulle varmaan 4-5 kertaa, ja aina se on hävinnyt itsestään. Ja tullu takas taas ku virrat on ollu pois. Ei imuvuoto kuitenkaan ole akusta kiinni.

Ajatuksena.... mikä tieto voisi olla virheellistä/vaihdella... todennäköisestihän tuo on tyhjäkäyntimoottori joka vaihtelee asentoaan jonku "väärän" tiedon perusteella? Tai siis mitä tietoja tyhjäkäyntisäätö tarvitsee. Ajattelin kokeilla irrottaa tyhjäkäyntiluistin letkun ja säätää ilmamäärää peukulla.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #29 : 04.11.2011, 12:00:09 »
Sytkän koodit luetaan aivan samoin kuin olet lukenut siitä (2) puoleltakin. Piuha vaan (6) reikään ja painat sitä nappia kuten ennenkin. Tuskinpa sieltä mitään tulee mut koita nyt sitäkin. Koodit löytyy ainakin täältä:

http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Codes1.html#Engine and OBD Diagnostic Codes

Osa noista menee kyllä mun mielestä vähän ristiin eli joku sytkäkoodi tuleekin bensapuolelta ja päinvastoin. No sillä ei ole niin merkitystä.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

 

Proturbo  Autodiagnoosi