Ateho  Elekma

Lämmittimen moottori

  • 62 Vastauksia
  • 20854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #30 : 26.01.2014, 09:16:36 »
Onneks saa samanlaisen pömpelin siihen vierelle niin voi ihmetellä mistä kaikkialta se on kiinni :D Ja tänään revin yhden ilmastoidun version irti  :idiot2:
hyvä siitä tulee. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #31 : 26.01.2014, 15:13:06 »
hyvä siitä tulee. ;)
3tuntia serkun kanssa rauhaksiin ihmeteltiin ja se oli siinä
No kun halvalla sai.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #32 : 26.01.2014, 17:15:07 »
3tuntia serkun kanssa rauhaksiin ihmeteltiin ja se oli siinä
hyvähän se on siellä huudella kun homma on tehty :D!itsellä vielä päällä motivaatiopula mutta tehdään kun innostutaan,onneks olkoon sun ei tarvii hetkeen pieneen aiheeseen palata,lämpöä riittää ja puhallin on hiljanen! O0 O0 O0 O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #33 : 26.01.2014, 17:19:54 »
hyvähän se on siellä huudella kun homma on tehty :D!itsellä vielä päällä motivaatiopula mutta tehdään kun innostutaan,onneks olkoon sun ei tarvii hetkeen pieneen aiheeseen palata,lämpöä riittää ja puhallin on hiljanen! O0 O0 O0 O0
Nojaa, omassa toi moottori vikisee kans ::)
No kun halvalla sai.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #34 : 26.01.2014, 17:33:44 »
Nojaa, omassa toi moottori vikisee kans ::)
käytön puutetta :2funny:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #35 : 28.01.2014, 14:27:28 »
3tuntia serkun kanssa rauhaksiin ihmeteltiin ja se oli siinä

Meillä meni 15 h.  Ajosta ajoon.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #36 : 28.01.2014, 14:35:17 »
Meillä meni 15 h.  Ajosta ajoon.
Oliko jotain vaikeuksia, vai muuten vaan ensimmäinen kerta kun upottaa kädet kojelaudan alle? Meillä oli lattiamattokin irti ja leviteltynä jalkatiloihin imeytysmattoa.
No kun halvalla sai.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #37 : 28.01.2014, 18:46:31 »
Oliko jotain vaikeuksia, vai muuten vaan ensimmäinen kerta kun upottaa kädet kojelaudan alle? Meillä oli lattiamattokin irti ja leviteltynä jalkatiloihin imeytysmattoa.

Mattoa ei otettu pois, mutta jäähdytysjärjestelmä laskettiin tyhjäksi edellisen yön aikana.  Pari desiä tuli nestettä kennosta, ja saatiin kaikki rättiin.  Letkujen irrottaminen kennosta oli tosi urakka.  Vääränmallinen hana aiheutti pähkäilyä ja Motonetissä ja Biltemassa käynnin, joka laskettiin aikaan mukaan.  Kokoonpanovaihe kävi nopeasti, kun se tapahtui oikeassa järjestyksessä.  Yhtään osaa ei jäänyt yli.  Kolme viimeisen kiinnitettävän osan, hanskalokeron ruuvia jäi puuttumaan.  En muista, puuttuiko alun perin.

Joku oli jäljistä päätellen käynyt aikaisemmin kojetaulun alla, mutta ei ollut tehnyt mitään vahinkoa.  Ainakin nyt heti remontin jälkeen ei kojetaulusta enää kuulu ylimääräisiä ääniä, joita ennen remonttia oli.  Samalla löytyi pakkokolmosen vika, josta olen toisaalla kysellyt.  Releen kanta pätkii, kun johtoja käsittelee. 

Minulla oli ensimmäinen kerta 240:n kojetaulun alla vilkunrelettä syvemmällä.  Huikko, joka on 240:n lämppäriremontin tehnyt puolenkymmentä kertaa, viimeksi kymmenkunta vuotta sitten, oli liki 39 asteen kuumeessa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #38 : 28.01.2014, 19:31:53 »
Mattoa ei otettu pois, mutta jäähdytysjärjestelmä laskettiin tyhjäksi edellisen yön aikana.  Pari desiä tuli nestettä kennosta, ja saatiin kaikki rättiin.  Letkujen irrottaminen kennosta oli tosi urakka.  Vääränmallinen hana aiheutti pähkäilyä ja Motonetissä ja Biltemassa käynnin, joka laskettiin aikaan mukaan.  Kokoonpanovaihe kävi nopeasti, kun se tapahtui oikeassa järjestyksessä.  Yhtään osaa ei jäänyt yli.  Kolme viimeisen kiinnitettävän osan, hanskalokeron ruuvia jäi puuttumaan.  En muista, puuttuiko alun perin.

Joku oli jäljistä päätellen käynyt aikaisemmin kojetaulun alla, mutta ei ollut tehnyt mitään vahinkoa.  Ainakin nyt heti remontin jälkeen ei kojetaulusta enää kuulu ylimääräisiä ääniä, joita ennen remonttia oli.  Samalla löytyi pakkokolmosen vika, josta olen toisaalla kysellyt.  Releen kanta pätkii, kun johtoja käsittelee. 

Minulla oli ensimmäinen kerta 240:n kojetaulun alla vilkunrelettä syvemmällä.  Huikko, joka on 240:n lämppäriremontin tehnyt puolenkymmentä kertaa, viimeksi kymmenkunta vuotta sitten, oli liki 39 asteen kuumeessa.
Juu juu. Tuolla oli kanssa ne letkut vulkanoitunut lähtöihin aivan perkeleesti. Onneks mulla oli varalla "uudet" jos olis rikkinäisenä lähtenyt niin ei tarvinut sääliä. Ei niistä mikään kuitenkaan vaurioitunut :) Nesteet laskettiin tulipellin läpiviennistä ja paineilmalla vielä puhaltelin loputkin pois, tippaakaan ei tullut lattialle ;) Vanha moottori oli leikannut kiinni, kotelon sisällä näytti tältä
No kun halvalla sai.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #39 : 29.01.2014, 11:48:52 »
..., kotelon sisällä näytti tältä

Ei ollut lehtiä kuin ehkä neljäsosa tuosta.  Pahimmassa näkemässäni kuvassa oli propellin jumittanut metrin mittainen kapea kangaskaistale.  En pikaisella haulla löytänyt kuvaa netistä.

Moottoria en ole vielä tutkinut.  Äänestä päätellen roottori osui staattoriin.  Hajusta päätellen käämi paloi.  Moottorin sisäkalut ovat aika pahasti ilmavirrassa, alttiina pölylle ja kuivumiselle.  Fiksummin suunniteltuja rakenteita olen nähnyt.  Niissä moottori on ilmakotelon ulkopuolella omassa kotelossaan.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Huikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #40 : 30.01.2014, 19:19:29 »
Sen verran olen oppinut näitä tehdessä että tämä ei ole voimalaji eikä sitä tehdä kannata kelloa vastaan. Pari päivää oli lämpimässä tallissa varattu ja siinä ajassa se oli valmis. Puran aina ratin, mittariston keskituet ja paljon ns. turhaa pois tieltä ihan oman mukavuudenhaluni vuoksi.

Jos ei vaihda hanaa ja purkaa minimimäärän, niin semmoinen 3-5 tuntia on ihan asiallinen arvio...jos on jonnekin kiire  ::)
exät Volvo V90 D3 AWD Aut. Business 2017
Volvo 440DL 1.8 -94, Volvo 66 GL -75, Volvo 66 GL-77, 240, 242, 244, 264, 360, S70, S90, V50

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #41 : 30.01.2014, 19:36:52 »
Sen verran olen oppinut näitä tehdessä että tämä ei ole voimalaji eikä sitä tehdä kannata kelloa vastaan. Pari päivää oli lämpimässä tallissa varattu ja siinä ajassa se oli valmis. Puran aina ratin, mittariston keskituet ja paljon ns. turhaa pois tieltä ihan oman mukavuudenhaluni vuoksi.

Jos ei vaihda hanaa ja purkaa minimimäärän, niin semmoinen 3-5 tuntia on ihan asiallinen arvio...jos on jonnekin kiire  ::)
kyllä,jos on kiire niin kannattaa odottaa että se menee ohi ja sitten alkaa rauhallisesti hommiin ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #42 : 30.01.2014, 22:39:58 »
Vaihdoin viimekesänä  Motonetistä ostetun lämmittimen moottorin ilmastoituun -89 245-farmariin.
5h meni (eikä Alfamerin oppaasta kovin paljon ollut hyötyä...)  ja kojelaudan nostin pois että sai lisää tilaa asennukselle (kun ei ollut kiire , koko lauantaipäivä aikaa ja lämmintäkin oli. Samoilla tulilla lähti irti ovi ja oven keskuslukituksen johdot uusiksi. Jo toinen kerta näille johdoille.) Hanaa tai kennoa en purkanut.
Alkuperäisen moottorin keskiakseli oli hiilten kohdalta niin kulunut (tasaiseksi) että laite ei saanut enää virtaa.
Oireilu alkoi että 1 asennossa moottori ei pyörinyt mutta kun käytti 4 asennossa tai auto hyppäsi kuopassa niin käynnistyi kunnes ei enää käynnistynyt.

Motonetin moottorin johtoja piti jatkaa noin 15cm että asennus onnistui.  Johdot otin siitä vanhasta moottorista ja juotin ne uuteen jatkoksi. Kutistesukkaa päälle ja hyvä tuli.
Moottori vikisee ikävästi aluksi mutta ääni lakkaa parissa kuukaudessa.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #43 : 01.02.2014, 15:49:09 »
On se kumma kun ei papalla moottori pyörinyt :2funny:

No kun halvalla sai.

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #44 : 01.02.2014, 16:07:45 »
On se kumma kun ei papalla moottori pyörinyt :2funny:



Monasti talvella menee pitkäkin aika (10-20 min) ennen kun puhallin alkaa toimia pakkasella. Sitten kun tuon palaneen muovin tuoksauttaa, niin tietää, että moottorin vaihtotyö edessä.

 

KL-varaosat  Race.fi