Proturbo  Autodiagnoosi

240 -92 sähköt masentaa ja pahasti

  • 65 Vastauksia
  • 20696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #15 : 05.11.2013, 21:20:31 »
Sais olla kahdella hihnapyörällä. Ekat vuosikerrat -70 luvulla oli yhdellä.

edit 75-76 tappikoneet oli yhdellä hihnapyörällä
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 21:23:51 kirjoittanut 240 »

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #16 : 05.11.2013, 21:25:27 »
Olisko kellään ideoita mistä mahtas löytyä tähän värkkiin uus laturi? Mätänetissä 65A 140€.. Bilteman sivuista ei ota selkoa että käykö tämä 240:iin.  :tickedoff:
Ei käy. Tilasin ja palautin.
Jäitä housuun!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #17 : 06.11.2013, 00:43:49 »
Ostoilmoitusta tänne. Varmasti löytyy :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #18 : 06.11.2013, 22:09:21 »
Etuvastuksen vaihto on suuritöinen mutta ei muuten paha. Aikaa siihen saa vain tuhraantumaan. Joudut purkamaan koko lämmityslaitteen pois kojelaudan alta.


Tuolla tavalla...



Siellä etuvastus pilkistää.

loppujen lopuksi helppo homma. viimeksi meni vajaa puoli tuntia että oli pömpeli irti autosta, ja toiset puoltuntia kasaan  ;)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #19 : 06.11.2013, 22:20:03 »
loppujen lopuksi helppo homma. viimeksi meni vajaa puoli tuntia että oli pömpeli irti autosta, ja toiset puoltuntia kasaan  ;)

Seuraavan kerran kun menee rikki lämppärinmoottori, niin minä ajan Nastolaan uuden moottorin kanssa :) :hello:
« Viimeksi muokattu: 06.11.2013, 23:55:38 kirjoittanut 240 »

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #20 : 07.11.2013, 06:07:23 »
^^ Hommahan alkaa sillä että laskee jäähdytysnesteet pois järjestelmästä. Sitten vain kojelaudan alapuolen kimppuun, keskikonsolin johdot kannattaa merkata että mikä tulee mihinkin.
Lämmityslaitteen letkut irti tulipellin läpivienneistä ja säätövaijerit irti vivuista. Sitten itse lämmityslaitteen kiinnitysruuvit, yksi on hankalassa paikassa kuskinpuolella lämppärin hanan takana. Nyt pääsee irrottamaan itse laitetta. Kannattaa olla varovainen hanan termostaattiputken kanssa.
Lämppäri lähtee halki kun poistaa kaikki metalliklipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä. Yleensä kenno on täynnä lehtiä ja havun neulasia ja muutenkin koko laitos kannattaa puhdistaa kun se kerran on pöydällä.
Jos päädyt ostamaan kokonaan uuden moottorin esim. Motonetista niin ainakin minun piti silloin ottaa tuosta vanhasta moottorista tuo "hämähäkki" -kiinnityskehikko siihen uuteen moottoriin. Sitten johtojen juottaminen alkup. liittimeen, kannattaa kuitenkin tätä ennen testata että johdot menee oikein päin ja laite todellakin puhaltaa eikä ime.
Sitten paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi uudet jäähdytysnesteet sisään ja ilmaus.
Itse jaoin homman kahdelle päivälle. Nesteiden poisto ja kojelaudan purku ekalle, toiselle itse asennushommat ja kasaus.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #21 : 07.11.2013, 09:04:46 »
Onko tuota vastusta mahollista sijoittaa muualle kuin tuonne pömpelin sisään?  ??? Ei jaksa mielenkiinto riittää tuon purkamiseen.

Ruottissa olis 80 amppeerinen boschin laturi suht halvalla. Pittääpä tännään kattoa onko kiinnikkeitten kanssa sammaa näköä tuon oman rikkinäisen laturin kanssa. Jytymmän laturin kanssa aina pärjää. :)
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 09:09:20 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #22 : 07.11.2013, 11:57:56 »
Onko tuota vastusta mahollista sijoittaa muualle kuin tuonne pömpelin sisään?  ??? Ei jaksa mielenkiinto riittää tuon purkamiseen.
No miksei. Jos se kerran toimii täydellä teholla nii voihan sen virran rajoittaa jo ennen alkuperäistä etuvastusta uudella vastuksella.
Se vissiin tarvitsee jäähdytystä ja sen takia on noin hankalassa paikassa? ???
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 12:01:31 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #23 : 07.11.2013, 13:07:56 »
Jos vastuksen tehonkesto on mitotettu vähän niin ja näin niin vaatii jäähdytystä.. :nohnoh
Volvo 240 -92

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #24 : 07.11.2013, 13:26:06 »
No miksei. Jos se kerran toimii täydellä teholla nii voihan sen virran rajoittaa jo ennen alkuperäistä etuvastusta uudella vastuksella.
Se vissiin tarvitsee jäähdytystä ja sen takia on noin hankalassa paikassa? ???
Tuotajoo, ei. Kytkentä on sen verran typerä että ne alkuperäset etuvastukset pitää ohittaa... Eli pömpeli purkaen vaan tai sitten antaa pöhistä täydellä teholla.
Jäitä housuun!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #25 : 07.11.2013, 19:38:41 »
No kun katson kytkentäkaaviota ei näy ongelmaa :idiot2:
Ainoastaan pitää uudesta etuvastuspaketista ohittaa viimeinen vastus kun vissiin täystehokin on vastuksen kautta ja sehän siellä on vielä toiminnassa.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 19:47:42 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #26 : 09.11.2013, 14:06:46 »
Puotin laturin irti, mites tuon voi testata? Mittasin yleismittarin diodin testauksella plussasta miinukseen, päästää läpi vain toiseen suuntaan eli diodisilta on ehjä. Laitoin laturin ruuvipenkkiin, kytkin akkuun ja pyöritin porakoneella. Yleismittari näyttää jännitteeksi täysin saman kuin ilman laturia. Epäilisin vahvasti että tässä tarttis kytkeä vielä tuo merkkivalon liitin, miten?

Testasin myös ilman akkua, kunnes tajusin ettei saa herätettä ilman sitä. Yleismittari näytti 0,26V kierrosten ollessa 3000/min. Oliko tämä nyt sitten kovin fiksua?



« Viimeksi muokattu: 09.11.2013, 14:26:10 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #27 : 09.11.2013, 14:40:16 »
Laturia ei mun käsityksen mukaan oiken voi mitata kotikonstein. Vaihda se uuteen suosiolla tai vaihda se hiilisilta, joka maksaa motonetissä alle 10e. Eikä se laturi muuten tarvi mitään merkkivalon piuhaa toimiakseen. Sehän antaa vaan signaalin valolle.

Vie se laturi huoltoon, tai osta uusi. Markkinapaikalta löytyy varmasti. Mulla on kolme kappaletta hyllyssä, voi olla enemmänkin.
V70 TDI

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #28 : 09.11.2013, 15:01:26 »
Kuuklasin vähän ja selvisi että pitäs laittaa merkkivalon nastaan 3wattinen lamppu. Lampun pitää palaa kun laturia ei pyöritä ja sammua kun laturia pyörittää. (Elikkä ihan normaalisti.) En kyllä usko etteikö kotikonstein voisi testata. Laturi on sen verran tyyris osa että ei tekis mieli ruveta arpomaan että onko se rikki vai ei. 110e uudesta laturista on jo melko iso siivu tämän auton hinnasta. :)

Niin ja jännitteensäädin+hiilet vaihettu heti ensimmäisenä, ei vaikutusta.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2013, 15:04:10 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi

 

Futurez  Kulkukoira