Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 jarrujen ilmaus AAPUUVA

  • 64 Vastauksia
  • 31673 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« : 25.05.2011, 22:48:56 »
Terve!
En tiedä onko hölmö kysymys, mutta kun kokonaan uusia satuloita ilmaa, niin vasemmasta takajarrusta tulee ilmaa aikalailla loputtomiin. Kaikista muista nipoista sain ilmattua kuplat pos. Ajattelin että pääsylinteri falskaisi, mutta kun ostin uuden, täsmälleen sama ongelma ilmeni. Mistäs seuraavaksi hakemaan vikaa? Joko jakotukki tai takajarrujen painerajoitin särki?

Kiitos jo etukäteen!
/Bams
« Viimeksi muokattu: 25.05.2011, 22:55:47 kirjoittanut Bamse »
Täh?

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #1 : 26.05.2011, 14:01:37 »
Onko ilmattu oikeassa järjestyksessä?

Vuotaako jakotukki anturin muoviosasta nestettä? Voi haukata sieltä ilmaa sekaan, jos falskaa tai jakotukin sisällä mäntä jumissa.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #2 : 26.05.2011, 14:29:41 »
Jarruletkussa on vaikeasti havaittava kuluma josta ilmaa pääsee sisään? Ei ole itse kokemusta sellaisesta mutta muistelen päällisin puolin ehjien letkujen aiheuttaneen ongelmia muilla.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #3 : 26.05.2011, 20:47:17 »
No onhan nyt perkele. Purin tänään sen jakotukin ja putsasin koko moskan, silti ilmenee sama ongelma. Ihmeellisin asia tässä on että vutoja ei esiinny, eikä nesteraja nouse tai laske. Voiko joko uusi satula olla rikki, vai onko se takajarrujen lukitusetoventtiili falski? Kiitos!
Täh?

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #4 : 26.05.2011, 20:52:00 »
Surulliset on nämä 240:n jarrut... Itse huomenna painimaan, että jos saisi senverta edes toimimaan, että uskaltaisi ajaa auton Loimaalta Poriin siirtolapuilla.

Itsellä vaihdettuna nyt pääsylinteri, jakotukin O-renkaat, etusatulat ja kasa putkia. Takasatulat ja etujarruletkut vaihdettu viime huollossa pari vuotta sitten. Kaikki neste tietenkin vaihdettu. Takaletkut ja ne siellä olevat mötikät oikeastaan ainoat jäljellä olevat osat, jotka vaihtamatta ja aika ei riitä mitenkään niihin nyt.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #5 : 26.05.2011, 21:35:54 »
Ei ole koskaan ollut ongelmia jarruissa. Koita ottaa ilmaruuvit auki ilmausjärjestyksessä. Ilmat pitäis tulla itsestään pois kun jarruneste valuu omalla paineella järjestelmään.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #6 : 26.05.2011, 22:05:48 »
Ei ole koskaan ollut ongelmia jarruissa. Koita ottaa ilmaruuvit auki ilmausjärjestyksessä. Ilmat pitäis tulla itsestään pois kun jarruneste valuu omalla paineella järjestelmään.

Onko tämä oikein joku virallinen varma/tieto? Tähän mennessä itse yrittänyt ilmata noita siten, että tavalliseen tapaan ollut kaveri pumppaamassa poljinta ja myös paineastian kanssa. Letku tietty ilmausruuvin päästä astiaan aina.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #7 : 26.05.2011, 23:02:12 »
Ei ole virallinen mutta toimiva tapa. Toinen varmasti toimiva on kun täyttää säiliön ja varovasti laittaa korkinreiästä paineilmaa, kuitenkin niin ettei säiliö kerkiä tyhjentyä.
Näillä on pärjätty 70-luvun alusta lähtien. :)
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 23:03:49 kirjoittanut Volvo TDI »

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #8 : 26.05.2011, 23:14:10 »
Ei ole virallinen mutta toimiva tapa. Toinen varmasti toimiva on kun täyttää säiliön ja varovasti laittaa korkinreiästä paineilmaa, kuitenkin niin ettei säiliö kerkiä tyhjentyä.
Näillä on pärjätty 70-luvun alusta lähtien. :)

Jees, kyllä mä sitten olen toiminut ilmeisesti suht oikein.  :) Meillä koululla siis tämmöinen paineistettu jarrunesteastia, joka lyödään säiliön kanteen, imaisee sieltä ilmat pois ja syöttää nestettä sitten 0,5-1,0bar paineella järjestelmään, jolloin säiliö ei tietenkään voi mennä tyhjäksi ja tulee hyvin neste/ilma nipoista pihalle eikä mene uutta ilmaa systeemiin. Jos nyt vaikka huomenna onnistuisi tämä homma ja jakotukin O-renkaat rupeaisivat pitämään ja mäntä keskittyisi. Jos ei näillä eväillä suju, niin sitten vetää jostain letkun välistä tms. ilmaa systeemiin.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #9 : 26.05.2011, 23:30:50 »
Siinä jarrunestesäiliön kannessa on pien ilmareikä. Siitä vaan paineilmaa ihan perus paineilmapistoolilla ja sitte se takanippa auki ja nii kauan päästää ku ilmaa riittää. Tietysti säiliössä pitää olla kokoajan nestettä kummallakin puolella. Ei pitäs jäähä ilmaa. Tai sitte sulla on satulat väärillä puolilla. siis oikea on vasemmalla ja päinvastoi. Mulla oli 145:ssa etusatulat väärillä puolilla ja ei tullu ilmat pois vaikka mitä teki. Paitsi sitte ku vaihto ne oikee.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #10 : 27.05.2011, 12:09:11 »
Järjestelmä kasattu, ei vuotoja. Ilmattu, ilmaa oli ja se tuli kaikki pois, täysin puhdas nestepatsas joka nipasta. Oikeassa järjestyksessä tietenkin. BRAKE FAILURE ei pala.

Mutta se poljintuntuma, eihän sitä ole...  Ja vaillinaisilla jarruilla pakon sanelemana siirtoajoon.  >:(

Täysin lopussa nyt ideat, että mitä vikaa. Jarruletkut ainoa jäljellä oleva vaihtamaton osa. Auto sammuksissa tuntuma normaali, mutta heti kun lyöt auton käymään ja tehostin tulee peliin mukaan, niin poljin on veltto kuin hullun mulkku ja lattiatasossa ottaa kiinni.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #11 : 27.05.2011, 12:32:46 »
Vanhat jarruletkut saattaa joustaa ja poljin painuu pohjaan. Joskus ne  turpoaa myös sisäänpäin ja aiheuttaa jarrutustehon pienentymistä.
Todennäköisesti jarrut muuttuu ihan toisenlaisiksi uusilla letkuilla.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #12 : 27.05.2011, 18:58:16 »
Se saatiin sitten lopulta toimimaan ja ajoin auton äsken ongelmitta Loimaalta Poriin.

Ilmaa siellä järjestelmässä oli, joka ei meinannut millään tulla ulos. 240:n jarruja ei näemmä voi ilmata painepöntöllä, koska vaatii jarrupolkimen pumppauksesta syntyvät sysäyksen, jotta ilma tulee ulos, jatkuva paine ei toimi. Lisäksi auton tulee olla aivan vatupassisuorassa, etupää hiukan ylhäällä nosturilla, niin ilma ei tule ulos.

Laskettiin auto vaakatasoon, kaveri pumppaamaan jarruja ja oikeassa järjestyksessä kaikki nipat kolmeen kertaan, niin jarrutuntuma tuli kelvolliseksi. Takapäässä voi vieläkin olla vähän ilmaa, kun ei ole täysin tasainen dynossa.

Ei tullut edes kiire... 13.00 ei ollut vielä lainkaan jarruja ja 14.00 oli deadline.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #13 : 30.10.2011, 22:42:11 »
mikäköhän tämä oikea ilmausjärjestys on kun en sitä pikaisella haulla löytänyt?  :idiot2:
No kun halvalla sai.

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #14 : 31.10.2011, 01:06:00 »
240 korjausoppaassa on oikea järjestys.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

 

Samppasport  Futurez