Samppasport  Futurez

240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.

  • 75 Vastauksia
  • 17198 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« : 18.09.2015, 01:43:19 »
Ongelma 1: Volvo 240 vm-88 ilman ohjaustehostinta. Miten paljon haittaa on tai vaikuttaako se miten ohjattavuuteen, renkaan kulumiseen, kulkukulmaan yms jos toinen etu alatukivarsin on hiukan taaempana, kun vaihdoin kaverin kanssa toissa keväänä alatukivarret ja puslat eteen niin oikean alatukivarren etupusla ei mennyt pohjaan asti vaikka prässissä kuinka yritti painaa eli kauluksen ja alatukivarren väliin jäi pieni rako. Aiemmissa suuntauksissa ei oo mitään mainittu, mutta nyt raidetangon vasenten nivelten vaihdon jälkeen, kun vein suuntaukseen niin tuli kyselemään, että keskeytetäänkö suuntaus, kun toisen etu alatukivarren pusla ei oo kunnolla paikoillaa, että vasemmalla puolella alatukivarsi on keskellä sitä syvennystä johon se tulee ja oikealla se on lähempänä toista laitaa, että eroa on toista milliä/puoli senttiä. Annoin luvan jatkaa suuntauksen, mutta asia jäi vaivaamaan. Pitää käyttää vielä uusiksi suuntauksessa, kun ratti jäi suuntaajalla vinoon niin samallahan se kyllä lisämaksusta menisi se puslakin. Tosin sitten ei ole enää kyse takuu suuntauksesta niin varmaan joutuisi maksamaan suuntauksenkin uusiksi.

Ongelma 2: Sama 240 volvo solex cisac:illa. Aiemmin oli sitä ongelmaa, että kylmänä laittoi käyntiin imu päällä niin kierrokset ponkaisi liian korkealle niin rupesin tutkimaan kaasutinta, kun sitä oli joku aiemmin jo ropeltanut niin, että oli särkenyt seosruuvin. Korjausoppaan mukaan rikastin päällä pitäisi kaasuttimen alipainesäätimen varsi pohjassa olla rikastinläpän avautuma 3.1mm ja rikastinnuppi täysin kiinni niin rikastinvivun ja nopean joutokäynnin säätöruuvin välys pitäisi olla 1.9mm. Nämä säädöt oli pielessä ja säädin nuo niin kuin kirjassa on ja kävin säätämässä seokset kohdalleen päästömittarilla. Nyt lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja kierrokset on ns normaalit, mutta auto seisoo 2-4 tuntia ja kone on kylmä ja imu päällä starttaa niin yrittää lähtä käyntiin, mutta ei lähde ja sen jälkeen pitää laittaa imu pois ja kaasulla houkutella käyntiin. Käyntiin lähdettyä ei kuitenkaan käy, kun noin 400 kierrosta ilman imua. Osaisiko joku sanoa missä voisi olla vika vai eikö pitäisi käyttää imua. Olen kokeillut myös 2-4 tunnin jälkeen, että starttaa ilman imua ja painaa kaasua jonkinverran. Lähtee käyntiin heti, mutta tyhjäkäynnillä käy matalilla kierroksilla. Kokeilin jarrukliinerillä, ettei ole imuvuotoa ja uudet orkkistulpat on, kun ajattelin rikkaan seoksen hajoittaneen ngk:n tulpat.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 00:37:02 kirjoittanut Dmies »

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #1 : 18.09.2015, 10:29:42 »
Tukivarsi jos rengas lähempänä tuulilasia niin on nopeampi kun kulma on lähempänä .mittaa erot molemmista  joko vanteen hyvästä  paikasta esim keskikupin vierestä taakse tai kynnykseen jos hyvä paikka .kaasari homma on homma .mitä tehty ja miten perusssäädöissä toimii.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #2 : 18.09.2015, 14:12:51 »
kaasari homma on homma .mitä tehty ja miten perusssäädöissä toimii.
Keväällä huomasin, että oli imuvuoto kaasuttimen ja imusarjan välissä ja sinne tein kunnon paperista tiivisteet. Samalla huomasin, että joku entinen omistaja on jossain vaiheessa laittanut nippusiteellä vahapanoksen vaijerin ilmaputkeen kiinni ja vaijeri ei liikkunut ja kaasutin oli saanut edellisen kesän pelkkää kuumaa ilmaa. Poistin nippusiteen ja tarkistin, että raitisilmaläppä ilmanputsarin sisällä toimii oikein ja säädin seokset uudelleen katsastukseen korjausoppaan arvoihin. Sitten rupesi ärsyttämään tuo imun kierrokset, kun imu päällä starttasi hyppäsi lähes 3000rpm. Kesällä 2014 huomasin jo, että kaasutinta on joku räpeltänyt, kun seosruuvi oli murjottu rikki niin aattelin, että kaasuttimen muutkin säädöt on varmaan hukassa. Säädin sitten korjausoppaan mukaan elokuussa nuo rikastin systeemit ja kävin sen jälkeen mittaamassa päästöt ja säätämässä arvot mittarin nokassa korjausoppaan arvoihin. Minusta muuten toimii normaalisti, kylmänä lähtee hyvin käyntiin, kun on yön yli seissyt ja lämpimänä toimii hyvin. Toissapäivänä taisi lähteä 4 tunnin jälkeen imu päällä normaalisti käyntiin. Olisikohan joku tukos tai kalvo menossa.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #3 : 18.09.2015, 19:02:41 »
Mites se välipakeliitti onko ehjä, mites se ryyppyläppä toimii jääkö kokonaan auki kun on poissa ryyppy.kulkeeko auto muuten hyvin.minkä korjausoppaan mukaan katottu arvot .onkö jarrutehostimen letku ehjä ja takaisku.vaatisko toista kaasutinta  jos jotain rikottu .oletko katsonut bensapumpun ja huohotuksen tankin .LAitoitko viimeisenä tangon imusarjassa kiinni .mites ne ryypyn kierrokset , oletko katsonut toisen kurkun toiminnan.rajattaan tarkastus 1.tankin huohotus 2.bensapumppu.3.jarrutehostin4.imuvuoto pakeliitti ja  imusarja 4.sytkät? 5.kaasutin sökö huoltoa kaipaava 6.neulaventtiil vuotaa/koho 7.mitä muuta tulee mieleen

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #4 : 18.09.2015, 22:08:03 »
Mites se välipakeliitti onko ehjä, mites se ryyppyläppä toimii jääkö kokonaan auki kun on poissa ryyppy.kulkeeko auto muuten hyvin.minkä korjausoppaan mukaan katottu arvot .onkö jarrutehostimen letku ehjä ja takaisku.vaatisko toista kaasutinta  jos jotain rikottu .oletko katsonut bensapumpun ja huohotuksen tankin .LAitoitko viimeisenä tangon imusarjassa kiinni .mites ne ryypyn kierrokset , oletko katsonut toisen kurkun toiminnan.rajattaan tarkastus 1.tankin huohotus 2.bensapumppu.3.jarrutehostin4.imuvuoto pakeliitti ja  imusarja 4.sytkät? 5.kaasutin sökö huoltoa kaipaava 6.neulaventtiil vuotaa/koho 7.mitä muuta tulee mieleen
On bakeliitti ehjä, en muista tarkalleen, mutta minusta se jää kokonaan auki, kun ryyppy on pois. Auto kulkee minusta hyvin. Volvo 240-sarja 1974-1991 b200k kohdalta. Pitäisi olla ehjät takaiskun tiiviste oli toissa keväänä rikki ja sen uusin. En usko, että toista kaasutinta tarvii rikkomisen takia, kun pelkkä seosruuvin kanta oli halennut, varmaankin väännetty liian isolla meisselllä. Bensapumpun ja tankin huohotusta en oo kattonut, mutta tankista tulee joku katkastu putki auton alle ja sen olen putsannut. En muista miten laitoin tangon kiinni, mutta imusarjantiivisteen vaihdossa kiristin eka imusarjan kiinni ja testasin myös samalla, kun kaasuttimen välin, että imusarjan ja kannen välissä ei ole vuotoa. Viimeksikkin tiiviste piti vaihtaa siksi, kun vuoti vettä imusarjasta. Ryypyn kierroksia en nyt yhtäkkiä muista. Toisen kuskun toimintaa en ole tarkastanut. Bensapumppu on uusi. Sytkäosat on lähes uusia. Puola ja sytytysyksikkö on uusittu viime kesänä yms ja virranjakajan kannella ja pyörimellä ei oo ajettu, kun joku 500km. Ite epäilen, että kaasuttimessa on vaan jotain vikaa tai tukos, koska käyntiin lähtö ongelmaa ei ryyppy päällä 2-4 seisomisen jälkeen ollut ennen, kun menin säätämään rikastin systeemiä

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #5 : 18.09.2015, 22:36:26 »
Mitä seos oli jäikö vähän laihalle .kohtuu lämpimänä vielä pitkä käynnistys vieteri .oliko säädöt muuten poskellaan .oliko siellä  se kuumakäynnistysventtiili ja se imusarjan alla oleva purkki.onko autossa egr ..mites ryyppy puolessa välissä.tukoksen saat niin että ilmanputsari kansi pois ja  kierroksia kohtuusti ja käsi päälle ni imee väkisin kato ettei pääse sammuu .onko kurkku likainen.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2015, 22:45:34 kirjoittanut temle »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #6 : 19.09.2015, 21:59:55 »
päästömittaus lappu:
Kierrokset:892
hc:103
Co:1.66
O2:0.23
kierrokset hiukan vaeltelee niin tuli otettua lappu silloin, kun oli pienimmät arvot. Co muistaakseni vaelteli kierrosten mukaan 1.66-1.80. Kuumakäynnistysventtiiliä ja egr:ää ei ole.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #7 : 20.09.2015, 13:23:23 »
Moi laita se pusla pohjaan.kaasutin koita seosruuvia kääntää puol kierrosta auki paraneeko.joskus mittarit likaisia ja tulos ole oikea .mites noi kierrokset olivat valot päällä.muuten sitten jatketaan kaasarin ongelmista.jotain koho ongelmia niissä on ollut ..

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #8 : 23.09.2015, 21:51:41 »
Moi laita se pusla pohjaan.kaasutin koita seosruuvia kääntää puol kierrosta auki paraneeko.joskus mittarit likaisia ja tulos ole oikea .mites noi kierrokset olivat valot päällä.muuten sitten jatketaan kaasarin ongelmista.jotain koho ongelmia niissä on ollut ..
Pusla ei mee pohjaan, ainakaan sillä kaverin prässillä vaan tuki varsi yrittää vääntyä vaikka oli vaseliinia välissä. Ekalla kerralla silloin pusla jummittui puoleen väliin. Saatiin silloin pusla pois jotenkin ja hiottiin maalit pois puslan reijästä ja rasvan kanssa koitettiin uusiksi uudella puslalla ja ei mennyt pohjaan silloin vieläkään niin annettiin olla. Kaasuttimesta huomasin sen verran, kun tänään tutkin, että kakkoskurkku ei aukea vaikka huudattas konetta miten. Kurkkujen vivustostosta koitin käsin vääntää kakkoskurkun auki ja aukes sormilla ja seuraavan kerran kun kaasutti niin silloin, mutta ei enää sen jälkeen kaasutellessa. Pitää näköjään käyttää pöydällä taas tuo kaasutin.

Ongelma 3
Se kans mietityttää, että näkeekö tarvike bensapumpusta mitenkään muuten, että vuotaako se, kun moottoriöljyä haistelemalla. Ei ole juorureikää. Alkuperäinen bensapumppu vuoti juorureiästä ja senkin vuodon huomasin, kun ihmettelin bensasuodattimen tyhjyyttä. Nyt on paha sanoa siitä, kun nyt aluksi se oli käytön jälkeen lähes täynnä ja vajosi tyhjäksi päivän aikana. Eilen sitten kiristelin varulta bensaletkujen klemmareita niin sen jälkeen nyt se on lähes tyhjä aluksi, käynnissä lähes täynnä ja käytön jälkeen taas melkein heti lähes tyhjä. Onko normaalia vai johtuuko tuo siitä, kun kakkoskurkku ei aukea. Eilen päivällä tulin suuntauksesta ja jätin käyntiin niin auton alle menevästä ylivuotoletkusta näytti tulevan tavaraa, mutta saattoi olla hyvin vettäkin mitä tippui, kun satoi koko loppu päivän.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 00:36:21 kirjoittanut Dmies »

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #9 : 24.09.2015, 09:31:51 »
Koita puslaa pultti holkki systeemillä jos ei mee ni onko tukivarren reikä menny soikeeks irtottaessa tai isompi rässi.oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.tee imu siihen voi olla herkkyys vikaa rasvas se .

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #10 : 24.09.2015, 09:43:23 »
Kyllä varmaan oot painanu puslan ulkokehästä

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #11 : 24.09.2015, 12:03:25 »
Koita puslaa pultti holkki systeemillä jos ei mee ni onko tukivarren reikä menny soikeeks irtottaessa tai isompi rässi.oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.tee imu siihen voi olla herkkyys vikaa rasvas se .
Ensimmäista puslaa muistaakseni koitin painaa ekalla kerralla myös ruuvipenkissä hylsyllä eikä mennyt. Alatukivarren takapuslat meni kyllä nätisti ruuvipenkissä paikalleen kannakkeisiinsa. Pitää mitata se etupuslan reikä, että onko soikea vai ei, kun vasen alatukivarsi on muistaakseni tarviketorilta ja proparts from sweden merkkinen ja oikea on saman merkkinen, mutta motonetistä. Niin en yhtään ihmettelis vaikka on jotakin mittaheittoa, kun tuntuu aina olevan kummasti olevan jotain saikkaamista motonetin varaosien kanssa.

Ainiin unohdin, että katoin eilen kierrokset, kun starttaa ryyppy päällä. Ryyppy päällä kierrokset on aikalailla tasan 2000 autossa on paikallaan tarvikemittari.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 13:05:59 kirjoittanut Dmies »

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #12 : 24.09.2015, 22:43:07 »
Painoitko holkilla puslan .bensasuodatin käydessä on noin täynnä ja kun sannutettu niin menee noin puoliväliin .riippuu tietenkin hiukan paikasta .tarvikepumpussa kyl siel varmaan merkkireikä luulis olevan .kyl se yhel kurkul toimii se bensasuodatin kun  toinen kurkku aukeaa niin tarvii lisää soppaa , koeponnista pumppu ja kato bensanpaine.mites se kakkoskurkku .oliko kierrokset ryyppy seljällään vai merkkiviivas..oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.onko se bensapumpun pakeliitti ehjä .

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #13 : 25.09.2015, 01:17:53 »
Painoitko holkilla puslan .bensasuodatin käydessä on noin täynnä ja kun sannutettu niin menee noin puoliväliin .riippuu tietenkin hiukan paikasta .tarvikepumpussa kyl siel varmaan merkkireikä luulis olevan .kyl se yhel kurkul toimii se bensasuodatin kun  toinen kurkku aukeaa niin tarvii lisää soppaa , koeponnista pumppu ja kato bensanpaine.mites se kakkoskurkku .oliko kierrokset ryyppy seljällään vai merkkiviivas..oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.onko se bensapumpun pakeliitti ehjä .
sopivan kokoinen räikkäsarjan hylsy oli välissä, kun prässissä painettiin, kun ei ollut sopivaa putkea tai muuta. Käydessä suodatin on lähes täynnä ja sammutettuna lähes tyhjä joku 2mm bensaa pohjalla. suodatin on alkuperäisessä paikassa. Ei ole merkkireikää tuossa pumpussa, paikka on kyllä missä sen pitäisi kai olla, mutta on ummessa, ei ole kai tehtaalla porattu valun jälkeen tai jotain. Kaasuttimeen tai kurkkuihin en ole koskenyt nyt. Kierrokset oli ryyppy seljällään. En ole tutkinut toista kurkkua. Oli bensapumpun bakeliitti ehjä ainakin silloin, kun sen asensin. Vedin sen verta kiinni, että en tiedä onko enää :D

Miten tuon vapour separaattorin rikkoutuminen ilmenee ? http://www.volvowholesalepartsdirect.com/a/Volvo__240/42847582__5695972/Fuel-system-B200K/GR-46843.html nro:5 ja kuvassa suodatin väärässä paikassa.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2015, 02:47:30 kirjoittanut Dmies »

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
« Vastaus #14 : 25.09.2015, 09:43:58 »
Ota se purkki irti ja tutki sen toiminta .missäs bensasuodatin sitten oikeasti.mitä se vielä tekee .ota bensapumpusta letku irti kun käynyt se  mikä tulee tankilta jos tulee tyhjäks niin se päästää läpi .eihän tosa ole erikseen paluulinjaa .mihin se yks letku purkista menee oliko alipaine .kaasuttimen kurkku .mekaanine  tarkoittaa että on vipuvälitys toiseen kurkkuun ja alipaine että kalvo avaa toisen kurkun alipaine.katso onko  joku jumissa .sunnuntai pääsee sellasen kaasarin ja purkin viereen.mikä oli vielä ongelma.pusla kenen oli pusla ja tukivarsi .koita ottaa pois ja mitata .motonet tavara luultavasti klokkerholm.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo