Race.fi  Puotilan autokorjaamo

M47-rasian öljynvaihto

  • 19 Vastauksia
  • 19562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
M47-rasian öljynvaihto
« : 20.08.2011, 15:42:33 »
Morjens,

Olen vaihtamassa tuon '86 lankun M47-lootan öljyjä. Öljynvaihtoa olen harrastanut ennen niin manu- kuin automaattirasioihin, mutta päätin tällä kertaa huvin ja urheilun vuoksi perehtyä asiaan enemmän.

Manuaalin mukaan perushomma menee näin, että loota lämpimäksi, auto ylös, täyttö- ja tyhjennysnipat ulos, ATF F-typea sisään kunnes tulee täyttöreiästä pihalle (1,3 litraa) ja sitten kaikki kasaan. Netistä kuitenkin lueskelin, että jotkut huuhtelevat vaihteistojaan öljyllä tai liuottimilla. Onko tällaisesta toiminnasta tai sen hyödyllisyydestä foorumilaisten kokemuksia? Entäpä sitten tuo öljyn laatu? Näistä asioistahan nahistaan aina, mutta onko ATF F-type edellen se paras vaihtoehto vai onko nykyään hyllyissä jotain parempaa? Onko jotain muita kokemuksia tai ideoita vielä?

Innokkaana odotan kokemuksia/neuvoja!  :)
Volvo 240 GLi '86

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8967
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #1 : 20.08.2011, 16:06:35 »
ATF:ää en suosittele, kuluu synkrot nopeasti.

Myöskään ei kuulemma kannata laittaa API GL-5 peräöljyä, "liian liukasta" niin synkrot eivät taasen nappaa kiinni lainkaan.

Muistelen jonkun joskus sanoneen että ihan moottoriöljy kelpaisi M47:lle mutta en sano varmaksi.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #2 : 20.08.2011, 16:08:32 »
Muistelen jonkun joskus sanoneen että ihan moottoriöljy kelpaisi M47:lle mutta en sano varmaksi.
Ainakin Castrolin nykysuositus tuolle kirstulle on ihan 5W-40 moottoriöljy.
Jäitä housuun!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #3 : 20.08.2011, 17:29:33 »
Moottoriöljyä tai synteettistä GL-4 vaihteistoöljyä.

Mutta oikeastaan ton lootan kanssa ei ole niin tarkkaa, kunhan on rasvaisempaa kuin vesi ja juoksevampaa kun vaseliini niin toimii. ;D

M46 on sitten asia erikseen sen ylivaihdeyksikön takia.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #4 : 21.08.2011, 21:37:39 »
Moottoriöljyä kehuttiin myös brittiläisellä foorumilla. Mineraaliöljania on paja väärällään, laitan kaataen sellaista.

Kiitoksia!
Volvo 240 GLi '86

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #5 : 30.08.2011, 00:44:50 »
Kokemuksesta viisastuneena laitoin Castrol Automatic TQF öljyt m47 lootaan tänään..
Viime viikolla tuli laitettua BP Autran LTF öljyt sisään, ja viikonlopun kituuttelin kun ei kakkonen pysynyt päällä, ja ykkönen piti kytkettäessä pientä ääntä. Nyt kun on toimivat öljyt, niin välillä pitää kakkonen, ja välillä sitte moottorijarrutuksessa rykäsee poikkeen.
Liekkö kerkes jotain hajota lootasta? Ekalla kerralla kun BP öljyt viimeviikolla vaihoin, ei metallia tullut juuri ollenkaan, ja nyt kun vaihoin Castrolit, niin tuli metallia aika paljon ja isoa lastua tyhjennysropun mukana.

(Saa tarjota ehjää m47 lootaa)

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #6 : 25.05.2013, 20:36:29 »
Tuli vaihdettua ölpät askiin.
Vanhat olivat jotain punertavaa mitä lie, ja nyt meni Mobil 1 Rally Formula 5w-50.
Aika näytää miten toimii.

Vinkkinä seuraaville, kannataa avata ensin täyttö tulppa ennen kun laskee vanhat öljyt ulos.
Voi meinaan mennä sormi suuhun kun öljyt ulkona ja täyttö tulppa on niin tiukassa että ei aukea  ::)
20min tuli taisteltua sen kanssa, ikinä mikään proppu ollut niin tiukassa....

Niin ja täytettäessä sinne mikään purkki mahdu mistä kaataa, joten painelin lääkeruiskulla öljyt sisään. Siinä sitten menikin hetki 10ml ruiskulla  :)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #7 : 25.05.2013, 20:47:10 »
Tuli vaihdettua ölpät askiin.
Vanhat olivat jotain punertavaa mitä lie, ja nyt meni Mobil 1 Rally Formula 5w-50.
Aika näytää miten toimii.

Vinkkinä seuraaville, kannataa avata ensin täyttö tulppa ennen kun laskee vanhat öljyt ulos.
Voi meinaan mennä sormi suuhun kun öljyt ulkona ja täyttö tulppa on niin tiukassa että ei aukea  ::)
20min tuli taisteltua sen kanssa, ikinä mikään proppu ollut niin tiukassa....

Niin ja täytettäessä sinne mikään purkki mahdu mistä kaataa, joten painelin lääkeruiskulla öljyt sisään. Siinä sitten menikin hetki 10ml ruiskulla  :)
Mä liputtelin tippakannulla viimeks... :D Tarvii varmaan kesällä rempasta tuo kirstu pois auton alta ja pestä kunnolla.
Jäitä housuun!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #8 : 25.05.2013, 22:28:45 »
Ohutta puutarhaletkua pari metriä ja sopivat tratti. Käytännöllinen tapa täyttää vaihteisto.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #9 : 25.05.2013, 23:13:23 »
Ohutta puutarhaletkua pari metriä ja sopivat tratti. Käytännöllinen tapa täyttää vaihteisto.

Näitäkii jos tajuais aina patentoija etukäteen, eikä siinä kohtaa käy miettimään et milläs uudet sisään,
kun vanhat on jo ulkona ja ei niin passeleita letkuja oo saatavilla
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #10 : 25.05.2013, 23:18:08 »
Mites tuo M46 sitten? Onko sille ylivaihteelle joku oma öljytilansa vai miten tuon kanssa menee, ollut vain perus nelivaihteisia ennen itsellä. Ja mitä öljyä? Aikaisempiin olen aina ATF:ää laittanut ja hyvin on toiminut. Ja tolla 242:lla kuitenkin ajettu se miljoona täyteen samalla laatikolla.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #11 : 25.05.2013, 23:20:51 »
Mites tuo M46 sitten? Onko sille ylivaihteelle joku oma öljytilansa vai miten tuon kanssa menee, ollut vain perus nelivaihteisia ennen itsellä. Ja mitä öljyä? Aikaisempiin olen aina ATF:ää laittanut ja hyvin on toiminut. Ja tolla 242:lla kuitenkin ajettu se miljoona täyteen samalla laatikolla.

ATF 220. Eli samaa mitä M47 sisälle.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #12 : 25.05.2013, 23:47:51 »
ATF 220. Eli samaa mitä M47 sisälle.

Kiitos ja kumarrus.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa wolf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • 240 konservatiivi
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #13 : 17.02.2018, 18:43:00 »
Vinkkinä heittäisin tällaisen öljyn tähän soppaan.
Itse olen tätä käyttänyt.

http://www.balticoil.eu/gb/product/syntrans-fe-75w-1-ltr-484/
"Vieläks sulla on se sininen Volvo..?"

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: M47-rasian öljynvaihto
« Vastaus #14 : 21.02.2018, 00:49:01 »
ATF 220. Eli samaa mitä M47 sisälle.

ATF 220 tai 320 jota itse tykkään enemmän käyttää. Enkä ole saanut yhtään laatikkoa öljyn takia rikki, saatika huomannu kulumista ois tullut.
Ohjekirjassakin suositellaan ATF käyttämään, sitä sinne siis
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

 

Kulkukoira  Proturbo