KL-varaosat  Race.fi

Merikontti lataa huonosti, akun lepojännite matala yms. omituisuuksia

  • 2 Vastauksia
  • 4525 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Olen jo löytänyt viidestä yhdeksästätoista merikontista Merikontista ja V70:stä saman vian omani lisäksi.

Eli akku on heikossa hapessa ja jännite yön yli seisseenä alle 12,7V. Samaten oireisiin kuuluu myös laiskahko starttaus.

Koneen käydessä yli minuutin tyhjäkäyntiä ilman valoja akunnavoilla on se 14,4V voltin jännite, kuten asiaan kuuluu. Mutta jännite romahtaa alle 14V kun laitat valon päälle ja pitkät valot lisäksi. Pahimmillaan takalasin ja peilin lämppärin ollessa päälle jännite voi tippua alle 13 voltin. Ja silti laturin perästä mitatessa jännitettä löytyy se normaali 14,4V.   :o
Ongelmaa ei ole, jos akun napajännite jaksaa pysyä yli 14V vaikka kaikki valot ja takalasin/peilien lämmittimet ovat päällä.

Jos oireen olet havainnut ja mitannut, niin vika ei ole laturissa tms. (paitsi poikkeustapauksissa).

Vika on itseasiassa johtosarjassa.
Eli mittari kouraan ja mittaa laturin takaosan rungon ja imusarjan välinen jännitehäviö, jos se ylittää 0,1V niin todellakin, johtosarjasi on mätä!
Mittaa lisäksi akun miinus-navan ja imusarjan välinen jännitehäviö. Senkin tulee olla alle 0,1V.
Sitten mittaat vielä laturin plussan ja akun plussan välisen jännitehäviön (senkin tulee olla alle 0,1V).

Missä tahansa mitatussa välissä jännitehäviö ylitti tuon mainitun, niin siinä välissä johtosarjasi on mätä. Jos käy paska mäihä, niin pahimmillan koko latauksen piuhat ovat mätiä.

No, todennäköisin vaihtoehto on laturin maadoitus piuha imusarjaan (sininen väriltään ja kulkee laturin ahterista imusarjaan).
Eli se korvataan vähiintään 6mm2 monisäikeisellä johtimella. Päihin keltaiset 8mm reiällä varustetut abikot ja ne puristetaan sitten kunnollisilla voima/momentti-abiko pihdeillä.

Vika voi olla myös myös laturilta lähtevä johdin, joka menee sinne startille ja on vieläpä puristettu samaan liittimeen startissa kuin akulta tuleva kaapeli.
Tämä johdin jos on viallinen, niin laturin plussaliittimestä vedetään lisäksi kaapeli (lyhyin mahdollinen) akun plus-navalle. Johdin tulee kiinnittää alkuperäiseen johtosarjaan vaikkapa nippusiteillä.

Jos tuon jälkeen startti piristyy erittäin merkittävästi, niin vaihtoon menee sitten myös akulta startille menevä piuha (35mm2).

Liitin:  http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-7108

Abiko-pihteinä ei kelpaa tälläiset:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3060
Vaan noilla on syytä heittää suosiolla vesilintua tai käyttää kalastuksessa painoina.

Kunnolliset pihdit ovat tämän tyylisiä:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=18_2034_1234&products_id=11348
Tai motonetistäkin saa siedettävät:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3062

Ja jos autosähköhommia tekee yhtään, niin tuollaiset kunnon pihdit on syytä hankkia, ettei tarvise jonain kauniina päivänä todeta, että APP kun on turannut liitoksia paskoilla työkaluilla!

Ja jos tuollaista 6mm2 johdinta käyttää, niin liitokset on syytä tehdä erityisellä huolella, sillä virtaa piuhoissa kulkee siellä 100A luokissa, joten paukkulanka palaa ja huonot liitokset kanssa. Ja jos startille akulta menevä piuha on hapan, niin starttivirta alkaa kulkemaan osittain myös tuon laturin piuhan kautta, jolloin syytä on olla huolellinen tai irroittaa laturilta lähtevä alkuperäinen piuha (poikki ja liimallista kutistesukkaa päähän).

Tämän lisäksi tuon abikon reiästä ulostuleva johtimen pää juotetaan siihen liittimeen, jotta sähköinen kontakti pysyy hyvänä. Juotaminen on syytä suorittaa huolellisesti ja siten, ettei tinaa ajaudu yhtään sinne varsinaiseen johtimeen, eli tinaus suoritetaan vain johtimen päädylle, joka tulee liittimen renkaan lävitse.
Tinaa ei saa joutua siksi sinne liittimen renkaan johtimen puolelle, joska tinattu kuparijohdin on hauras ja murtuu helposti, eikä ole kovin mukavaa, jos laturin johdin katkeaa tienpäällä.

Tämän lisäksi nuo 6mm2 johtimet on syytä pitää mahdollisimman lyhyinä.


Jos käyttää järeämpiä liittimiä ja johtoja, ei juottaminen ole tarpeen ja tällöin on myös syytä irroittaa ja katkaista se alkuperäinen laturilta startille menevä johdin ja silloin ei enää latausjohtona 6mm2 johdin kelpaa vaan paksumpaa pitää laittaa.

Eli jos alkuperäisen laturin piuhan katkaisee, niin tilalle on syytä laittaa vähintään 16mm2 johdin. Mielummin jopa 25mm2 johdin.

Huolellisuutta en voi kyllin painottaa, sillä noissa kytkennöissä ollaan tekemisissä koko akun voiman kanssa ilman sulakesuojauksia.

6mm2 johdin riittää plussan puolella jos alkuperäinen laturin plussa johto on edes jossakin määrin säällinen.
Imusarjan johdin on niin lyhyt, että se kestää vaivatta sen 100A virran.

Jos imusarjan ja akun miinus-navan välillä on jännitehäviötä, niin moottorin maadoituspiuha on syytä vaihtaa...

Ongelmaksi voi muodostua se laturin maadoitusruuvi siellä laturin päässä, mutta pitämällä kunnollisilla pihdeillä siitä liittimestä, sen pitäisi avautua vaivatta.

Ja laturihan on merikontissa se 100A bosch (numero päättyy 005), joka pukkaa jo tyhjäkäynnillä sen 55A.
Jos se sattuu olemaan 80A mopo-versio, niin entistä tärkeämpää on se, että piuhat ovat kunnossa, ettei talvipakkasessa tule ylläriä!  :(
« Viimeksi muokattu: 05.11.2014, 16:04:53 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Tinaamalla saa paremmat liitokset. Alkuperäisetkin on tehty noilla "abikopihdeillä", ja siksi vuosien mittaan menevät huonoksi. Muuten ihan hyvä juttu tää!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tinaamalla saa paremmat liitokset. Alkuperäisetkin on tehty noilla "abikopihdeillä", ja siksi vuosien mittaan menevät huonoksi. Muuten ihan hyvä juttu tää!

Lueppas huolellisesti!   ;)

Kehoitan tinaamaan liittimen renkaan läpi tulevat karvat mutta itsessään pelkästään tinattu liitos on ehdottoman sopimaton tähän tapaukseen!

Ellet halua, että akulta tulevat johdin katkeaa laturin päässä ja osuu lohkoon ja ....   Niin, tätä voi kokeilla akulla ja piuhalla keskellä peltoa.  :idiot2:

Miksiköhän voimasähkön puolella (yli 1kV) kaikki liitokset ovat puristettuja ulkonakin ja miksi siellä ei tinata laitteiden ja kojeiden liitoksia?

Ja miksikö pelkkä tinaus on huono? No, koska tinattu kuparijohdin on erittäin hauras puhtaan kuparin ja tinan rajapinnasta, eli se ei kestä tärinää tai taivuttelua.   :juhau:

Puristettu liitos on erittäin hyvä, kunhan se on puristettu sopivalla voimalla ja oikeilla materiaaleilla.
Merikontin johtosarja on kaikissa näissä tapaamissani tapauksissa kemiallisesti vahingoittunut, eli tinaus ei olisi auttanut sähkökemiallisen jännitesarjan ominaisuuksien vuoksi.
Ei se sinkitty merikontin korikaan kestä ikuisuuksia, joten sama juttu pätee johtosarjoihin. Varsinkin konehuoneessa, koska vesi on sähkövehkeille myrkkyä!   ELK

http://fi.wikipedia.org/wiki/Metallien_s%C3%A4hk%C3%B6kemiallinen_j%C3%A4nnitesarja


Ja tämä alkuperäinen juttu koko 9XX-mallisarjaa ja soveltuvin osin seiskanelikanttia!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 03.08.2012, 02:53:10 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez