Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Akun varaustasolle mittari?

  • 35 Vastauksia
  • 3120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Akun varaustasolle mittari?
« : 27.10.2023, 23:05:54 »
Autojen sähköistä juuri mitään tajuamaton miettii....
Minkähänlainen operaatio olisi toteuttaa mittari joka kertoo minkä verran akussa on virtaa jäljellä?
Oli kai niitä ennen tuollaisiakin mittareita autoissa, jostain syystä kadonneet.
Talven tullessa tekisi mieli tietää onko akussa potkua jäljellä ja jos on niin minkä verran.
Ylläpitolaturi onneksi on mutta ei kai sitäkään turhaan kannata käyttää?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #1 : 28.10.2023, 00:35:30 »
https://www.puuilo.fi/carman-auton-akun-jannitemittari-12-24v?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwv-2pBhB-EiwAtsQZFPDC5r7cepZUd7_O_xkXOfhu0Pco5YingCn1EJvyHDni3E2j0LEoIxoCjAoQAvD_BwE

Tuohan se on yksinkertaisin. Jos jännite on yön jälkeen vielä yli 12,5 niin akku on hyvä. Huomioitavaa että autoon mennessä tietokoneet herää ja alentaa jännitettä. Omassa autossa on nyt lepojännite 12,2 ja menen lähipäivinä ostamaan uuden akun. Se tulee kyykkäämään talven pakkasilla. Välillä lähtee starttaamaan nihkeästi.

Akkuliikkeissä ja korjaamoissa on myös rasitusmittareita jotka kertoo totuuden akun kunnosta. Tuo volttimittaus on suuntaa antava.

Myös korva on hyvä. Jos kylmän ja lämpöisen koneen käynnistyksessä ei ole suurta eroa niin en olisi huolissani.

Ylläpitolaturia voit käyttää niin paljon kuin haluat. Ei akku siitä ota itseensä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #2 : 28.10.2023, 02:16:01 »
Akkuliikkeissä ja korjaamoissa on myös rasitusmittareita jotka kertoo totuuden akun kunnosta. Tuo volttimittaus on suuntaa antava.

Ylläpitolaturia voit käyttää niin paljon kuin haluat. Ei akku siitä ota itseensä.

Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #3 : 28.10.2023, 09:03:39 »
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)
Autossa on jo sellainen. Hommaa halpa obd lukija ja katso SoC lukema kännykällä. Tosin aivan turhaa puuhaa, sillä auto ilmoittaa asiasta mittaristossa sitten, kun akku on sen omasta mielestä liian tyhjä. Moottori käynnistyy vielä siinä vaiheessa varsin mallikkaasti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #4 : 28.10.2023, 11:39:01 »
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)

Tarvitaan kuormitusmittaus, jotta saadaan selville akun kapasiteetti, tosiaan kaikilla akkuliikkeillä yms. on kyllä testerit tähän.
Myös vanhan liiton vastusmittari on toimiva laite, töissä käytössä tämän tyylinen ja kyllä sillä huonot akut löytyy :)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #5 : 28.10.2023, 19:25:57 »
Nuoruudessani tallin (tai pakin) työkaluvalikoimiin kuului varaustason mittari. Tippa akusta mittariin, ja totuus oli luettavissa asteikolta.

Jäähdytysnesteelle oli samanlainen, halpisversio on vieläkin pakissa venehommia varten.

Oi niitä aikoja, olikohan elämä helpompaa ilman live dataa ja kiinalaisia OBD-palikoita. Mitähän viruksia niiden kautta autoihin syötetään ;)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #6 : 28.10.2023, 20:40:09 »
Oi niitä aikoja, olikohan elämä helpompaa ilman live dataa ja kiinalaisia OBD-palikoita. Mitähän viruksia niiden kautta autoihin syötetään ;)
Suosittelen laittamaan foliohattua syvemmälle päähän. Epäilen vahvasti, että 5 euron obd-palikassa ei ole esim. turvatyynyjen laukaisukoodeja piilotettuna. Ja kuka käskee pitää palikkaa alvariinsa autossa kiinni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #7 : 29.10.2023, 09:46:49 »
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)

Hupiakkuihin noita prosentteina näyttäviä mittareita on olemassa, mutta ne ovat tarkoitettu aktiiviseen käyttöön. Jos laite seisoo kuukausikaupalla, suurin kulutus tulee siitä mittarista.

Sinänsä lyijyakun kuormittamaton lepojännite toimii ihan hyvänä indikaattorina siitä paljonko kapasiteetista on jäljellä.

Nyrkkisääntönä voi pitää 12V=0%  ja 13V=100%, ja noiden väliin sitten lineaarinen viiva.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #8 : 29.10.2023, 16:26:54 »
Wanhan liiton akuista varaustilan olisi saanut hapon tiheysmittarilla. Mutta nykyakuissa kun ei aina ole availtavia korkkejakaan...

Kuten jo sanottu, ei ylläpitolaturin käyttöä kannata säästellä ja sen kanssa ei hirveästi tarvi asiaa murehtia.

Kun kiinalaiset OBD -palikat kerran mainittu, niin syytä muistuttaa, että nehän ovat kaikkein tehokkain tapa tyhjentää ja pilata akku. Se PingPongWangWong palikka kun saattaa estää auton väyliä menemästä unten maille -> akkua puretaan useamman ampeerin virralla aina kun palikka on kiinni, vaikka auto olisi "sammutettuna".

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #10 : 30.10.2023, 08:50:14 »
Ctek CTX Battery sense palikka akkuun kiinni ja sovellus puhelimeen. Jos auto seisoo välillä vaikka viikon, on tuosta aika nätti vilkaista tarviiko latailla ennen seuraavaa starttia.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #11 : 30.10.2023, 10:10:32 »
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/muut-mittarit/mittarit/jmp-battery-monitor-2-bluetooth-akkuvahti/
Tuo ollut autossa/moottoripyörässä jo vuosia kiinni

Tämä vaikuttaa ihan fixulta.

Omasta näen haluttaessa akkujännitteen puhelimella bensalämppärin ohjaimelta, lähettämällä sille tekstiviestin. Sieltä tulee paluuviestinä lämppärin sen hetkinen tila, jossa on mm akkujännite.
Jos on käytössä ylläpitolaturi niin miksi sen käyttöä pitää säästellä ? Itellä on autot ylläpitolatureissa kesät talvet, käytännössä aina kun ei ole ajossa. Kausiseisonnan ajaksi otan akun kokonaan irti.

Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #12 : 08.01.2024, 11:20:37 »
Tuli tännekin hankittua tuo storm motorin loggaava jännitemittari.
Mitä teillä muilla näyttää tuo aamusta kun auto on yön levännyt? Ennen kun autoon kosketaan eli väylät ja ledit ym. kaikki sammuksissa.

Täällä lepojännite on käytännössä jatkuvasti alle 12.5volttia vaikka kuinka ajelisi, eli akku on jatkuvasti alle 50% varauksessa. Mittari laitettiin koska tuolla autolla ei voi käyttää webastoa kun max joka toinen päivä, ei suostu menemään päälle. Täällä on neljä webastoautoa joista kaksi näitä 18-19 mallisia d4 volvoja ja noiden kahden muun auton webastoa pystyy käyttämään huolettomasti niin paljon kun kohtuudella tarvii. Näppituntuman mukaan kymmenkertaisesti noiden volvojen määriin. Muutenkin webastoautoja ollut jo parikymmentä joten jonkinlainen näkemys on paljonko sietää käyttää.
Auto on xc40 d4 2018, akku on uusi 80ah agm bosch, merkkiliikkeessä ohjelmoitu. Se että akku vaihtui isompaan ei ole volvolle kerrottavissa. Orkkisakku on 70ah ja merkkiliikkeessä sanoivat että älä vaihda isompaan, auto ei osaa ladata sitä täyteen, vaihdoin kuitenkin. Näinkö se konkretisoituu? No, ei se orkkis 70ah sen kummemmin kestänyt, sekin oli uusi.

Eli mitä teillä muilla tuo stormin mittari näyttää jännitteeksi vaikkapa aamulla kun auto nukkuu?

Esim, autolla ajettiin eilen reilu tunti tunti kaupunkiajoa, sitten tunti parkissa ja sitten moottoritietä noin 75km, ovet lukossa jännite tänä aamuna 12.48v. Webastoa ei eilen käytetty, pakkasta noin viisi aamulla.

Onko joku jo hakkeroinut tuon latauksenhallintajärjestelmän niin että auto yrittäisi ladata vajaan akun nopeammin ja pyrkisi vaikka 90% täyteasteeseen täydellä teholla? Tai jotain vastaavaa.
Mieluummin täysi akku joka kestää vuoden kun tyhjähkö mikä kestää kymmenen vuotta.
 
Tuolta näkee tuon miten jännite korreloituu agm akun varaukseen.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #13 : 08.01.2024, 12:45:47 »
Tuli tännekin hankittua tuo storm motorin loggaava jännitemittari.
Mitä teillä muilla näyttää tuo aamusta kun auto on yön levännyt? Ennen kun autoon kosketaan eli väylät ja ledit ym. kaikki sammuksissa.

Täällä lepojännite on käytännössä jatkuvasti alle 12.5volttia vaikka kuinka ajelisi, eli akku on jatkuvasti alle 50% varauksessa. Mittari laitettiin koska tuolla autolla ei voi käyttää webastoa kun max joka toinen päivä, ei suostu menemään päälle. Täällä on neljä webastoautoa joista kaksi näitä 18-19 mallisia d4 volvoja ja noiden kahden muun auton webastoa pystyy käyttämään huolettomasti niin paljon kun kohtuudella tarvii. Näppituntuman mukaan kymmenkertaisesti noiden volvojen määriin. Muutenkin webastoautoja ollut jo parikymmentä joten jonkinlainen näkemys on paljonko sietää käyttää.
Auto on xc40 d4 2018, akku on uusi 80ah agm bosch, merkkiliikkeessä ohjelmoitu. Se että akku vaihtui isompaan ei ole volvolle kerrottavissa. Orkkisakku on 70ah ja merkkiliikkeessä sanoivat että älä vaihda isompaan, auto ei osaa ladata sitä täyteen, vaihdoin kuitenkin. Näinkö se konkretisoituu? No, ei se orkkis 70ah sen kummemmin kestänyt, sekin oli uusi.

Eli mitä teillä muilla tuo stormin mittari näyttää jännitteeksi vaikkapa aamulla kun auto nukkuu?

Esim, autolla ajettiin eilen reilu tunti tunti kaupunkiajoa, sitten tunti parkissa ja sitten moottoritietä noin 75km, ovet lukossa jännite tänä aamuna 12.48v. Webastoa ei eilen käytetty, pakkasta noin viisi aamulla.

Onko joku jo hakkeroinut tuon latauksenhallintajärjestelmän niin että auto yrittäisi ladata vajaan akun nopeammin ja pyrkisi vaikka 90% täyteasteeseen täydellä teholla? Tai jotain vastaavaa.
Mieluummin täysi akku joka kestää vuoden kun tyhjähkö mikä kestää kymmenen vuotta.
 
Tuolta näkee tuon miten jännite korreloituu agm akun varaukseen.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen
Lähtisin aluksi liikkeelle siitä, että lataisin akun täyteen ulkopuolisella laturilla. Kytkentä +napaan ja -runkoon ja latausta yön yli.

Tyhjä akku on edelleen tyhjä tunnin ajelun jälkeen. Tarvii useita tunteja latausta lämpimässä, jotta ollaan edes lähellä täyttä varausta. 

Jos senkään jälkeen ei toimi kuin pari päivää, niin akkuvahti ei toimi oikein tai autossa on jokin laite, joka purkaa akkua. Katsoisin sitten testerillä lepovirran kulutuksen. Jos lepovirran kulutus on alle 0,02 A, niin sitten vaihtaisin akkuvahdin (BMS) uuteen. Jos lepovirran kulutus on suuri, niin sitten täytyy alkaa metsästää sen lähdettä.

Oletus tässä oli, että auto asuu etelässä. Jos auto on yhtään pohjoisempana, niin sitten vaan ylläpitolaturin ja akunlämmittimen metsästykseen. Viime viikolla tuli todettua, että uusi 95 ah AGM on käytännössä tyhjä, kun akku jäähtyy -39 asteeseen. Lämpimänä toimii taas niin kuin pitää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #14 : 08.01.2024, 14:53:34 »
Täällähän on siis kaksi Volvoa, molemmissa sama vaiva.

Mutta jos pitäydytään tuossa xc40 yksilössä jossa on tuo Storm motorin akkuloggeri.
Akku on ladattu tänä talvena täyteen ctekillä muutaman kerran, ehkä viisi. Kerran jopa merkkiliikkeessä.
Lepovirran kulutus tutkittiin merkkiliikkeessä, sain tulosteenkin siitä. Kaikki ok, yhden kerran oli vienyt noin 1A virtaa, muuten ihan muutamaa milliamppeeria.
BMS merkkiliikkeen mukaan ok. Työnjohtaja selitti että BMS ei pyri saamaan akkua 100% täyteen vaan muistaakseni 84% on tavoite. Tuokin riittäisi jos akkua ladattaisiin agressiivisesti silloin kun varaus on alle 50%. Nyt kuitenkin käytäntö on se että tuon loggerin mukaan jännite on kokoajan aamuisin luokkaa alle 12.5V. Kyllähän agm akun pitäisi 5asteen pakkasessa noin kahden tunnin ajelulla latautua eikä pysyä puolityhjänä. Tuossahan tuo akku on vielä konehuoneessa jolloin ympäristökin lämpiää toisin kun xc60 tavaratilan alla olevan akun. Auto on etelässä ja eihän täällä ole akkua hyydyttäviä pakkasia oikeastaan koskaan, nyt oli viikko mutta kovin lukema oli silti vain -22c, siitä selvittiin ja yhden kerran sai webastonkin päälle, ctekin latauksen jälkeen.
Jos auton lataa ctekillä niin jännite on tuntien jälkeen ~12.8V. Kun sitten ajelee tunnin niin seuraavana aamuna jännite on~12.7 sitä seuraavana 12.6 ja sitten se 12.5 mitä tuo tuntuu pitävän omana normaalinaan. Mainittakoon että auto voi seistä vaikka kymmenen päivää kuten jouluna tekikin mutta silti jännite on luokkaa 12.5, se vaan haluaa olla tuossa jännitteessä ja tuolla webasto ei lähde aina tulille. Auto kyllä käynnistyy.

Paljonko muilla on 2018 tai uudemmassa d4 mallissa akun jännite aamulla levon jälkeen

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo