Proturbo  Autodiagnoosi

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 603976 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #30 : 21.07.2013, 12:26:45 »
Mulla on toimiva orkkiskatti, joka joutaa lainaksi.   

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #31 : 21.07.2013, 12:28:28 »
Et ole aatellut kokeilla iridium -tulppia? On huomattavasti kestävempiä ja kipinä on parempi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #32 : 21.07.2013, 12:54:39 »
Mulla on toimiva orkkiskatti, joka joutaa lainaksi.

Kiitos tarjouksesta!  Pidän tämän korvan takana, jos vaikka päätyisin originaaliin.  :)

Et ole aatellut kokeilla iridium -tulppia? On huomattavasti kestävempiä ja kipinä on parempi.

Parempi kipuna, iso kyllä!  Parempi veto? Kyllä!  Parempi kylmäkäynnistys wiinalla? Kyllä!

Parempi kesto?  EI!  Samalla tavalla paksulle menevä wiina tappaa ne iridiumitkin!  :-[

Ovat vain pirskatin paljon tavallisia NGK:ta tms. perustulppia kalliimpia!

Olen saanut vinkin, että bilhelvetestä saisi iridium-tulppia edukkaammin kun tuo mätänetin reilun €60,- satsi.

Eli wiinalla ne tulpat pettävät eristeistä ja rupeavat nykimään ja kylmäkäynnistys muuttuu nihkeäksi.
Siinä vaiheessa kun kaivaa tulpan pytystä, niin siinä on selviä jälkiä oireesta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #33 : 21.07.2013, 13:39:56 »
Joo, viinasta en kyllä osaa sanoa, mutta tuntuu kestävän paremmin ainakin bensakylpyjä. Omaan ysiin ostin kanssa iridiumit, tosin siinä onkin vaan max 5% viinaseosta, en ois uskonut, mutta persdynossa jopa tuntui, sumujen saarilta ei ollut ihan niin pahan hintastakaan kuin mitä motonetissa.

Mutta jos tulppia menee kuin saippuaa, niin ehkä hieman liian kallista kyllä siihen hupiin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #34 : 21.07.2013, 13:46:43 »
Liittyy aiheeseen tai sitten ei, mutta veli laittoi Saabin juomaan viinaa niin tulpiksi piti vaihtaa jotkut tyyliin halvimmat mahdolliset NGK:t  :o ihan tehtaan suosituksen mukaan ja vaihtoväli pieneni muistaakseni puoleen. Tietysti eriasia kun se on tehty ohjelmalla, mutta kuitenkin.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #35 : 21.07.2013, 15:12:13 »
Kannataisko kokeilla kuumempaa tulpaa, oireet on kuin tulppa kävis myös liian kylmänä, jos niitä tuolleen palaa.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #36 : 21.07.2013, 15:52:58 »
Tääkin nyt menee vähän ohi aiheen mut sillä pääsee jo pitkälle kun putsaa tulpat ja tarkastaa kärkivälin. Ei kai tää nyt niin hipolaite oo et tarttee tulppia koko ajan ostella.
V70 TDI

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #37 : 21.07.2013, 19:06:30 »
Kannataisko kokeilla kuumempaa tulpaa, oireet on kuin tulppa kävis myös liian kylmänä, jos niitä tuolleen palaa.

Sama on käynyt jo mielessä ja seuraavat ovat BPR9ES, jota kylmempiä tulppia ei NGK:lta saa.

Tääkin nyt menee vähän ohi aiheen mut sillä pääsee jo pitkälle kun putsaa tulpat ja tarkastaa kärkivälin. Ei kai tää nyt niin hipolaite oo et tarttee tulppia koko ajan ostella.

Putsaat wiina-tulpat millä?   :o

Kun se puhdistaminen ei paikkaa eroosikorrosiota niissä eristeissä.  :(

Nykivää kotteroa kohtaan toleranssini on liki nolla, joten tulpat menee vaihtoon kun nykimistä esiintyy.

HIPO:a baarin ahdoilla B230FK motista ei saa uskomallakaan, käyttöripeän perheauton kyllä!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #38 : 21.07.2013, 20:08:32 »
Tuumasin tässä tänään, että yksi kerpeleen LH ei meikäläiselle wittuile!

Skooppi kouraan ja mittaamaan!

Jos ei tokene mittaamalla, niin uhkasin varmuusen vuoksi LH:ta, että rakennan sen kokonaan uusiksi uusilla osilla ja omilla mausteilla!


Tässä tyhjäkäynnin suuttimien aukioloaika (vihreä käppyrä) kokonaisuudessaan. Valkoinen lyhyin ja vihreä pisin.  Keltainen on sitten flexitunen ohjaama suutinten aukiolo samalla hetkellä kuin vihreä käppyrä on piirretty.




Tässä sitten bensa-asetuksilla keskittyen sinne suutinten sulkeutumiseen!



Wiina-asetuksilla se sama tilanne näyttää tälle.




Vaikka LH yrittää paikata rikasta soppaa wiina-asetuksilla, niin flexitune pidentää suutinten aukioloa.

Tästä sitten pääsin kenties ehkä mahdollisesti ongelman jäljille!  :juhau:

No, kun käppyröitä katselee niin havaittavissa on se, että LH:n käppyrän nousuaika on jotenkin "loiva" verrattuna flexitunen suutinten sulkuun.

Tästä tein sitten liittimen, että LH:ssa on konkkia tms. häiriön suotoja ottamassa vastaan tuota kuvien keltaisissa käppyröissä näkyviä suutinten kipakoita takapotkuja!

Ongelma muodostuu siis siitä, että LH:n piirien sulkeutumisaika pitenee, koska flexitune syöttää liian vähän virtaa LH:n suutin ohjaukselle!  Tämä näkyy suutinten sulkeutumishetken eroissa, koska Flexitune avaa suuttimet 1µS viiveellä LH:n käskystä.

Kyseessä ei siis ole vika vaan "omituisuus". Joku toinen moottorinohjaus ei välttämättä sisällä samoja komponentteja kuin LH, joten siksi flexitune voi toimia täydellisen oikein, mitä se ei LH:ssa tee.  Juju on siinä, että kun niitä stanan konkkia ladataan siellä LH:ssa sillä Flexitunen mikrovirralla, ne täyttyvät niin hitaasti, että flexitune tunnistaa suutinten sulkeutumisen tapahtuvat myöhemmin, kuin on oikeasti tarkoitettu,

Sulkuajassa on eroa sen +200µS, joten LH:n soppien säätö menee ulapalle asiasta.  Asian voisi tietysti "korjata" LH:n suutinvakioita hieromalla, mutta sitä hieromista saa harrastaa niin suurella hartaudella, ettei jaksaisi harrasta mitään uskonnollisia riittejä tai muuta sellaista!  Lisäksi se on stanan työlästä ja aikaa vievää, joten laiskuuttani en moiseen lähde, ellei ole ihan pakko!

Helppo koe-proseduuri tähän on se, että laitan lisää virtaskaa LH:lle vastuksen läpi, niin sulkeutumisajan pitäisi lyhentyä!

Koska vähäisen ymmärrykseni mukaan häkäpäästöt nousevat kun soppa on hitusen paksulla?


Lopulta, kyllähän minä olen ollut hitusen tonttu, kun en ole tuota tajunnut aikaisemmin vaikka olen skoopilla noita suuttimien avautumisia ja sulkeutumisia katsellut ja lambdankin tuloksia keskiarvoistanut monilla aikavakioilla!  :idiot2:

Päästömittaria kun en omista, enkä ole suunnitellut hankkiakkaan, niin tämä on jäänyt huomaamatta minulta aikaisemmin, koska lambda-arvot ovat kuitenkin olleet riittävän kohdallaan.  ???

No, tämä rojekti-päiväkirja auttaa muitakin wiinamäen-miehiksi pyrkiviä tai ainakin toivon niin!   :hello:
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 20:28:06 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #39 : 21.07.2013, 21:56:38 »
Sama on käynyt jo mielessä ja seuraavat ovat BPR9ES, jota kylmempiä tulppia ei NGK:lta saa.

Putsaat wiina-tulpat millä?   :o

Kun se puhdistaminen ei paikkaa eroosikorrosiota niissä eristeissä.  :(

Nykivää kotteroa kohtaan toleranssini on liki nolla, joten tulpat menee vaihtoon kun nykimistä esiintyy.

HIPO:a baarin ahdoilla B230FK motista ei saa uskomallakaan, käyttöripeän perheauton kyllä!  :)


Eikös NGK:n tulpissa pienempi numero viittaa kuumempaan tulppaan.
Jos tulppa käy liian kylmänä se rikkoontuu. Rikkoontuu kyllä myös, jos se käy liian kuumana.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #40 : 22.07.2013, 15:13:21 »


Eikös NGK:n tulpissa pienempi numero viittaa kuumempaan tulppaan.
Jos tulppa käy liian kylmänä se rikkoontuu. Rikkoontuu kyllä myös, jos se käy liian kuumana.

Jep!

Kutonen turbossa NGK:lla vakio suositus. Kasit on ollut bensalla käytössä ja ne toimivat hyvin, mutta nokeentuivat juurestaan aikanaan.

Seiskat toimivat bensalla minulla mainiosti ja kohtuullisen pitkään, mutta viinalla eivät toimineet!

Ja kun minä en tästä asiasta mitään ymmärrä, niin joudun turvautumaan "epämääräisiin-NGK" nettilähteisiin tässä asiassa, koska omakohtaista mitattua dataatm, löytyy erittäin niukasti.   :juhau:

Lämpöarvosta asiaa tässä.

PDF-linkistä löytyy NGK:n infoa miten nuo koodit tulpissa menevät.

Wiinalla kutoset pettävät huomattavasti nopeammin kuin seiskat, joten ysit ovat kokeilemisen arvoinen asia wiinalla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #41 : 24.07.2013, 03:22:47 »
No, eilen (ma) ja tänään (ti) mittailtu "hitusen" lisää...    :D

:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Taas olin tonttu, enkä mikään tavallinen puutarhatonttu, vaan aito ja ehta älykääpiö-tonttu! :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Ei auta tuohon suutinten wiinarikastusten aukioloajan liki 50% lisäykseen vakio vs. wiina rikastukseen nähden lisäkuormakaan Lh:n suutinlähdöissä....   :o
Toki tarkentaa suutinten aukeamista jo 1000 ohmin vastuksella, mutta silti flexi lyö lisää rikastusta 50% wiinaan nähden heti.

Flexitune autoX4 lisää automaattisesti sitä syöttöä pikkuisen lisää, ettää bensa/wiina seokset olisivat normaalien moottorinohjausten 0-50% seosten hanskaus-alueella.

Kun laitoin flexin kaveriksi 680 ohmin vastuksen, niin suutinten aukeamisen viive vakiintui muutamaan µS aikaan LH:n ohjaaman arvon verrattuna. Joten LH vaatii hitusen enemmän "wirtaa" kuin flexi vakiona antaa.
Tässä osasyynsä on myös LH:n ikuinen rakkaus lambda-arvoon 1 ja ymmärtämättömyyteni sitä kohtaan.

Ja siitä seuraa soppien meneminen ihan hitusen paksulle ja siitä syntyy herkästi häkäpäästöjä.


Tänään mittailtu hitusen lisää sitä syttyä ja VR-anturia (oikeasti asentotunnistin tai virheellisesti YKK-tunnistimeksikin kutsuttu).

Startissa VR-anturin signaali on uskomattoman heikko, joten ei ihme, että EZK sekoilee peltikehän lommojen vuoksi startissa. Valitettavasti omien mokien vuoksi skooppi-dataa ei ole kylmästartista.  :-[

Annoin VR-anturille hitusen "magneetti"-hoitoa "pienellä" kestomagneelilla, joka on vienyt nahkat kädistäni pari kertaa kaverinsa kanssa.  Suomeksi, ärhäkkä kestomagneetti....   ;)

Ja jopas VR-anturin signaali parani, vaikkei riitävästi vialliselle peltikehälleni.

Ongelma on tässä:

Kuvan asteikkojen arvot ovat ohjemasta johtuen päin mäntyjä.
Ajassa 2mS/jako-osa ja jännitteessä 2V/jako-osa ovat oikeita arvoja.

Joten ei ihme, jos tyhjäkäynti hyppää stabiilista n. 12 asteen ennakosta yht´äkkiä +12 asteen ennakkoon yhden tahdin ajaksi!

Täytyy paneutua tuon peltikehän oikaisuun ilman laatikon irroitusta ja teen silti sen "pulse-shape"-piirin tai siis kötöstyksen, jotta EZK saa vakioamplitudisen signaalin sisäänsä.

No, joku muu maksaisi siniselle-tiskille tästä hommasta €93,93.-/h ja (turhat) osat päälle!
Minulle tämä kustansi minulle omaa vapaa-aikaa vajaat 5 tuntia kaikkineen (5*93,93.-=€469,65.- sinisellä-tiskillä) ja nolla euroa osia!
Ja kokemuksesta väitän, että se oli noin 5*halvempaa kuin sinisen-tiskin hinnat ja osaaminen.

Ai miksikö? Siksi, että sininen-tiski on laskuttanut porsailta 35 000mk siitä, minkä olemme selvittäneet samalla aika*raha*osa kertoimilla laskettuna alle 3000mk kustannuksilla.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2013, 14:52:30 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #42 : 26.07.2013, 01:02:52 »
Ei stana!  Ei tätä volvoa kestä raittiina!   >:(

Wiinaa koneeseen ja heti!    :buck2:
Ja johan alkoi Vollen nousuhumala tuntua hyvälle!   :3/4 jättää sen:

Vedot palasivat ja muutoinkin se koneen käytös tuntuu taas tutulle!   S*

1,2 baarin bensan sytty-lastun pohja on hyvä alku Wiinalle!  ;)

Tosin siellä +4500rpm ennakot ovat Wiinalle aivan liian laimeita ja voimaa uupuu, mutta......   :hello:

Mutta meikäläisen kottero onkin köyhän-miehen flex-fuel kulkine!  :)
Optimi se ei ole kummallakaan, mutta menee molemmilla!  *taavih->


Asiasta kukkaruukkuun, eli varsinaiseen aiheeseen....   :buck2:
Tästä VR-anturin ja puolan ohjauksen kuvasta selviää osa-ongelma kaikille, jotka asiaan perehtyvät.

Vihreä viiva on VR-anturin signaali huippu/yyber/hipo-mittaustavalla/piuhalla saatuna ja keltainen on puolan signaali sieltä syttypäätteen puolelta napattuna. Jännite-akselin voi kertoa taasen kymmenellä.



Mittaustulos on 898,2rpm rundeilla saatuna.

Kenelle se ei aukea, selitän mielelläni kunhan asiaa kysytään....   :smiley6600:


Seuraavaksi ne NGK:n 9-tulpat paikalleen tai sitten vitoset, jotka eivät bensalla avosandaaliatm kestä, paitsi talvella!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #43 : 26.07.2013, 06:50:11 »
En suosittele minäkään haponkestävää, mulla oli ennen yks putki ja piti hirveetä meteliä..
Huonosti tehtyjä putkia. Suuressa osassa uusia autoja on haponkestäviä putkia tai ihan perus rosteria. Jos se kelpaa S-sarjan mersuun, A8 audeihin ja 7-sarjan BMW:hen, ni varmasti ei soi pahasti 900 sarjan volvossakaan, kunhan on oikein tehty. Tietenkin jos putki on jotain 0,5mm seinämällä olevaa 4" 3m suoraa putkea, ni voi soida, mutta mihin autoon tuollaisen putken saa asennettua?

340 volvossa haponkestävä putki, eikä mitään sointeja. 3" 2mm seinämällä olevaa, ja pisin suora osuus vajaa 2m, ja vain yksi vaimentaja.

Mutta tehän tiedätte paremmin kun autoja töikseen suunnittelevat insinöörit, ja osaatte paremmin tehdä osia kun tehtaat. Ei herneitä. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #44 : 26.07.2013, 13:40:50 »
Huonosti tehtyjä putkia. Suuressa osassa uusia autoja on haponkestäviä putkia tai ihan perus rosteria. Jos se kelpaa S-sarjan mersuun, A8 audeihin ja 7-sarjan BMW:hen, ni varmasti ei soi pahasti 900 sarjan volvossakaan, kunhan on oikein tehty. Tietenkin jos putki on jotain 0,5mm seinämällä olevaa 4" 3m suoraa putkea, ni voi soida, mutta mihin autoon tuollaisen putken saa asennettua?

340 volvossa haponkestävä putki, eikä mitään sointeja. 3" 2mm seinämällä olevaa, ja pisin suora osuus vajaa 2m, ja vain yksi vaimentaja.

Mutta tehän tiedätte paremmin kun autoja töikseen suunnittelevat insinöörit, ja osaatte paremmin tehdä osia kun tehtaat. Ei herneitä. ;)

No lähinnä viittasin omakohtaiseen kokemukseen, 740 orkkis putken mukaan tehty 3" ränni kahdella marteliuksen vaimentimella piti kovaa meteliä, vaihdoin putken "normaaliin pakoputkiputkeen" niin hiljeni jostain syystä, samat vaimentimet.. Putki oli 2mm seinämällä olevaa haponkestävää..
940 classic
Amazon -68

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy