Kulkukoira  Proturbo

160dB+ volle. [Volvo 245]

  • 1403 Vastauksia
  • 480678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #195 : 10.07.2011, 13:22:16 »
noniin aika päivitellä kuvien kera.

eilen tuli tosiaan valmiiksi subikotelo, viimiset 3h meni hiki päässä että saatiin kuntoon.
tehtiin kiireellä ja oikoen, aina hyvä asia...

lähdettiin kaverin pippaloihin keskelle korpea ja tarkoituksena oli soitella volvosta musiikkia samalla, kun laavun eessä poltettiin notskia ja rillattiin.
kesti ihan mielettömän hyvin vollen akusto :D
yhteensä yhtämittaista soittoa tuli kevyet 8h kaikki akun varasta, alkujännite oli 12,74V ja loppujännite ennen kotiin lähtöä 12,02V.
auto ei siis pauhannut täysiä vaan sopivasti, pari demotustakin kuului tuohon 8h:n jolloin soitettiin LUJJAA.

iltaamyöden kotiin lähtiessä oli dynyn etukajarit ottanut siipeensä, koko illan soi ihan normaalisti ei mitään havaintoa että olis säröllä soitettu tai mitään, kävin säännöllisesti tarkistamassa ettei jännite tipu liikaa ja ettei vahvarit lämpene liikaa, mutta etukajarit ilmeisesti sai kosteutta itseensä (aika kova sumu) niin eivät juuri toimi enään.

hiljasella soitettaessa ei kuulu kaiuttimista mitään mutta kun laittaa kovemmalle alkaa paikoittain kamalan sirinän ja särinän keskeltä kuulumaan ääniä, ja volume 26/35 kuuluu normaalisti ilman häiriöääniä, mutta tietty kovaa.

ja sitten siihen subikoteloon:


levyt mittatilaustyönä promicasta.


vähän mulqattiin paikoilleen että tuliko oikean kokoisia palasia.


pari reikää ja ruuvia että paketti pysyy kasassa


pohjaan röörit ja senkkaukset


unohdetaan no nails, sikamassa, yms yms. puu on puuta siihen käytetään puuliimaa.
bilteman PU-liima (polyuretaaniliima) maksaa femman tuubi ja todella riittosaa tavaraa.


leviää hyvin ja kevyesti, ei tarvi tykillä laitella, ja kuivuessaan täyttää kolot ja painaumat


pohja ois nyt redi


vähän osviittaa kotelon koosta :D

sitten homma meni hassuksi. mietein että miten saan pyöristykset.
aattelin eka muoviputkea, sitä ei ollut, sitten pahvia, se tuntui tyhmältä, sitten jesseteippiä.
se oli hyvä idea ainakin aluksi, mutta en kuitenkaan suosittele kenenkään tekevän tätä samaa :D

siksi pistän kuvat että näkee mitä tapahtuu, itse revein kuivumisen jälkeen jesset helvettiin ja vedin hartsilla pyöristykset.


muttasiis jesseä


pelivälineet hartsaukseen.
polyesteriharsti 1l 9,90,-
kovete 100ml 2,39,-
suti 1,-
vanha 100cd:n spindlekansi priceless.

niin ja tietty vaaka jotta sekotussuhteen saa tehtyä


hartsia kippoon


kovetetta kippoon

sekotussuhde on 2%
eli 100g hartsia 2g kovetetta

itte tein 200g erissä kun oli kuumat päivät eli 200g/4g


sekotetaan hyvin


kaadetaan pohjalle


ja suditaan tasaiseksi


ja kuten näätte mitä jesselle käy kun kohtaa hartsin.

hartsi ei pysy jessessä kiinni vaan sulattaa harmaan kalvon jättäen tukisäikeet ja liiman.
koko homma kun repii pois on kädet ja korvat täynnä jessen liimaa ja hartsipalasia.

lisäksi jessen alle jättämä ilma halkaisee hartsin helposti. JES


lopuksi sitten kaadoin 2l hartsia kotelon sisälle ja laitoin kotelon noin 45 asteen kulmaan ja annoin kuivua.


rööri numero 1


hyvin se istuu


asennusreiät ovat suorassa linjassa, mutta autostudion teksti on hieman vinossa.
:(


reikä numero kaksi.

huomaa erittäin tasainen pistosahalla sahattu jälki sekä kotelossa että refleksituubin sivuilla. sivut sahattiin pois jotta refkelsituubin sisäosan saa ulos kotelosta refleksin röörin läpi.

lisäksi elementti tulee iskumuttereilla kiinni. hakkasin vasaralla iskumutterit syvälle puuhun ja levitin hartsia reunoille jotta ei irtoaisi.
kolme kohtaa menee normiruuvilla, kun elementti sattuu olemaan melkonen jytky ja iskumutteria ei saa upotettua seinämään. :D


tasaiset, suorat poikkituet tehty jälleen kerran pistosahalla.
ei voi muutakuin ihailla miten saan niin suoraa jälkeä aikaiseksi, sirkkeli oli 15km päässä ja ei sinne kerinnyt lähtemään kun oli kiire tehdä.


poikkituet hartsattiin ja vahvistettiin lasikuidulla. ekaa kertaa elämässä kuidutan jotain.
taino kerran olin viikon duunissa kuiduttamassa 3m halkaisijaltaan olevaa säiliön sisäseinää, ikää 18v ja aivan keltanokka, silti isompaa tasasta pintaa helpompi kuiduttaa kuin tommosta.


semmonen


loput matosta pohjalle, ekaks suunnitellaan miten sit kuidut pois ja hartsia pala kerrallaan ja läträtään kiinni


kas näin

loppu tietty hertsi kesken ja jäi pari valkoisempaa kohtaa. no kiire oli ni en lähtenyt ostamaan lisää, katotaan millaseksi pinta jää ja korjaillaan sitten myöhemmin.
luultavasti hion koko kotelon sisältä ihan smoothiksi ja vedän kierroksen hartsia kaikkialle taas että tulee silonen pinta.


nopeasti vasaralakkaa päälle. 2h päästä oli lähtö, joten tiukkaa teki kuivumisen kanssa


refleksituubikin sai vasaralakkaa, hioin siitä pinnan 240 hiomapaperilla, mutta silti pinta jäi ihan törkeän rosoiseksi. no katotaan jos uudestaan maalataan niin täyttyykö kolot.


puntattiin elementti autoon. painoi aivan sikana, kaks jannua joutu kantamaan yksin ei toivoakaan


ekat tuuttaukset pihalle ja kävi näin.

ei muutakuin pari itseporautuvaa ruuvia ja jesseteippiä ni pääsi taas soittelemaan.

elementti on .5 ohmin kytkyllä, ylkky antaa 1,4ohmia kaapelien päähän jotka on 2x4mm2 x2 eli 4neliön kaiutinkaapelia kaks vetoa, koska vaffista tulee tuplat ulostulot niin aattelin hyödyntää.

alunperin piti ostaa 8neliön kaapelia, mutta 50€ kuolema ois ollut liikaa tähän konkurssiin, tää makso 25€ motonetistä tää 15m 2x4mm2 kaapeli niin molemmille keloille on 7,5m kaapelia.
haetaan kotelon paikka kohdilleen pitkän kaapelin kanssa jahka dB mittari saadaan taas hommailtua. sitten mitotetaan kunnon kaapelit.

kotelon tilavuus on noin 183l netto, täytynee vielä laskea kerran kaks uusiksi ja refleksiputken pituus on 38cm eli 30Hz viri kyseessä.
kovaa soitettaessa katto hakkaa ihan helekatisti, kynät pomppivat keskikonsolin kourussa ja jos kadulla parkissa soittaa niin viereisen liikkeen ovet helisevät.

tänään jos jaksais niin refleksiputki niin lyhkäiseksi kun saa, saadaan lisää potkua yläpäähän.
voi kuitenkin olla että en katokkaa autoonpäin vaan pötkötän sohvalla, tässä viimiset 2-3vk ollut yhtä oravanpyörää juosten osien ja asioiden perässä tai rakentaen rystyset verillä yömyöhään asti. vois vaiks hakea pitsaa ja pelailla pelejä tän illan.



Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #196 : 10.07.2011, 18:41:32 »
mitävarten kotelon sisälle pirusti hartsia ja mattoa?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #197 : 10.07.2011, 18:45:48 »
mitävarten kotelon sisälle pirusti hartsia ja mattoa?
oiskohan jotaki tekemistä jäykkyyden ja tiiviyden kanssa...  ::)
Jäitä housuun!

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #198 : 10.07.2011, 18:56:43 »
oiskohan jotaki tekemistä jäykkyyden ja tiiviyden kanssa...  ::)
itse oon käyttäny silikonia tiivistämisee mutta käyhän se noinki

The moose

  • Vieras
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #199 : 10.07.2011, 18:58:53 »
terävät kulmat tuommosessa käytössä kotelossa on haitaksi.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #200 : 10.07.2011, 19:02:24 »
terävät kulmat tuommosessa käytössä kotelossa on haitaksi.
sekin vielä. mut maxboomissa ei onneksi jaeta tyylipisteitä... ;D
Jäitä housuun!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12513
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #201 : 10.07.2011, 19:06:37 »
itse oon käyttäny silikonia tiivistämisee mutta käyhän se noinki
Silikoni ei lisää jäykkyyttä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #202 : 10.07.2011, 19:11:52 »
Silikoni ei lisää jäykkyyttä.
ei mutta kun tekee tarpeeks paksusta tavarasta heti alkuu nii ei tarvi jäykkyyttä lisätä jälkeenpäin

The moose

  • Vieras
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #203 : 10.07.2011, 20:10:34 »
ihanteellinen olis varmaan joku ellipsin mallinen kotelo sisältäpäin siis..  jossa suoraa seinää vaan norsunkorvan alla.

onhan noita koteloita monen laisia kuten on tekijöitäkin. toiset tekee valmiista levystä ja toinen kuiduttaa sanomalehdestä, pahvista / styroksista tekemää muottiaan päivätolkulla,

ps. betonistakin on koteloita tehty ja sounds great. varsinkin kotona & kunnon vahvarilla.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #204 : 10.07.2011, 22:16:43 »
kyl,

on marmoriakin käytetty kotelon teossa, lasia, you name it.

matto on sitäverten, että kulmiin saadaan jäykkyyttä ja pyöreyttä.
materiaali on jo 24mm koivuvaneria ja uretaaniliimalla kiinni, en enään koske mihkään silikooneihin, ne on aivan p*** kun puun kanssa työskentelee.
puulle puuliimaa, koska kun se silikooni puristuu ulos saumoista ei sitä sitten hiekkapaperilla enään hiota, kun se silikooni tukkii paperin ja niin edelleen.


Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #205 : 10.07.2011, 22:19:34 »
kyl,

on marmoriakin käytetty kotelon teossa, lasia, you name it.

matto on sitäverten, että kulmiin saadaan jäykkyyttä ja pyöreyttä.
materiaali on jo 24mm koivuvaneria ja uretaaniliimalla kiinni, en enään koske mihkään silikooneihin, ne on aivan p*** kun puun kanssa työskentelee.
puulle puuliimaa, koska kun se silikooni puristuu ulos saumoista ei sitä sitten hiekkapaperilla enään hiota, kun se silikooni tukkii paperin ja niin edelleen.
eiku kotelo eni kasaan ruuveilla ja liimalla ja sitte vasta sisänurkkii silikonia ja levitetää kunnolla kaikkii reikii yms :) ei se sitte tuu levyjen välistä jos siis on oikian mittaset levyt

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #206 : 15.07.2011, 13:06:30 »
herätellään taas prokkista.
nyt on jatsiteltu niin motivaatiomittari hakannut miinuspuolella jo jonkin aikaa.

tuli vedettyä kärryä perässä ja +600kg tavaraa kärryssä, hyvin tuo vetää, mutta takapäästä kun iskarit ovat tyhjät niin melkoista vatkaamista.

eli siellä on kuskinpuoleinen ilmaiskarissa reikä, paineet ei pysy sisällä.
tarkoitus ei ole ostaa kalliita ilmaiskareita taakse, vaan aattelin ostaa kaasu/nesteiskarit mallia 30€ kipale, kun molempiin nurkkiin joutuu jokatapauksessa ostamaan.

sopisiko tälläiset tuonne vanhojen tilalle?
Takaiskari 240/260-sarja   44-3062   200-s Taakse (ei Nivomat) [1974 - 1993]   26.90 €

motonetin listalta,

eikös tuo "nivomat" tarkoita juurikin niitä ilmaiskareita tjsp vai oonko nyt ihan hakoteillä.
meni prkl takapönttökin katkeamaan aivan pöntön juuresta, niin joutuu senkin ostamaan. se kuitenkin ei ole, kuin 30€ mutta rahhoo palaa ihan liikaa näille tuloille :D :D


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #207 : 15.07.2011, 20:49:52 »
Nivomat on hydraulinen, automaattinentasonsäätö. Sulle käy tilalle nuo laittamasi iskarit suoraan.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #208 : 15.07.2011, 22:24:56 »
Nivomat on hydraulinen, automaattinentasonsäätö. Sulle käy tilalle nuo laittamasi iskarit suoraan.

tämä on hyvä kuulla.

tuli vähän viteota napattua.
jokin ahistaa vielä, enemmän pitäisi lähteä, mutta ei osaa sanoa vielä mistä kiikastaa.
http://www.youtube.com/watch?v=wst05XPYX4A

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #209 : 17.07.2011, 12:00:13 »
740 vollessa mulla ei takalasin pyyhin oikein tykänny paineesta vaikka kontissa onki vaan 12" nucleari (2kw malli) katkes pyyhin juuresta ku rämis niin paljon  ;D

 

Proturbo  Autodiagnoosi