joo ei tässä mittää...
volvon rek otteessa oleva 185R14 tarkoittaa 185/80 R14 renkaita, jotka meinaa 91 kantavuusluokan klemmejä.
akselipaino takana on jotain 1230kg luokkaa jolloin tuommoiset 82 painoluokan klemmejä ei saa asentaa.
rek otteessa oleva akselikantavuus 770 on vain etuakselille ja jätetty taka-akselin kantavuus vallan poies.
sitä sit lujakumin äijän kanssa ihmeteltiin että miksei lue ja miksei mistää saa selville sitä akselimassaa.
hän muisteli et 245 volvoon minimirenkaat ois se 185/80 kumit jotka jääneet historian havinaan, eikä juuri mistään saa enää uutena, tosin kuin sedanivolvon 175/80 kumeja. näissä kuitenkin kantavuus 110kg vähemmän joten periaatteessa ei sais alla pitää. kuitenkin kaikki volvon renkaat mitä mulla on on just noita 175/80 kumeja.
eli katsastuskonttorille ei edes päästy, takakontissa uudenkarheat 200€ maksaneet vääränlaiset kumit ja vastamaalatut vanteet. renkaita ei oo alle ja vitutuskäyrä sinkaisi stratosfääriin.
sain kerättyä sen 190€ rahaa että saisin rengastettua (38€) ja katsastettua (73€) ja jäis vielä 80€ hujakoille rahaa jos jotakin tarvii korjata ja uudelleenkatsastaa.
mitäs vihtua tässä sit nyt tekis, äkkiseltää uudet klemmit maksais 250€, lujakumilta sais 390€ kierroksen hankookeja sedaninkokoisena alle, sitte pitäis vielä katsastella.
tai sitten pistää koko peltilehmä myyntiin 190€ välirahalla ja ostaa samammoinen katsastettu tilalle.