Samppasport  Futurez

160dB+ volle. [Volvo 245]

  • 1403 Vastauksia
  • 480738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #750 : 17.07.2012, 20:08:52 »
kiitoksia mursu.
emt, suomessa kyllä riittää kovempiakin autoja, mutta lähitienoon kovimmat äänenpaineet tulee yhdestä osoitteesta.

potentiaalia löytyy, konexin päivillä oli vissiin 60 mittauttajaa, mutta tietotaitoa miten saada soimaan löytyy vain yhdestä pääkopasta.
ei siis ihme että oma ja vaimon auto ovat kovimpia luokissaan.  8)


ei oo mun tapana huudella kylillä et täältä pesee, mun > sun, mut kertoohan toisaaltaan tuo 8 peräkkäistä #1 sijaa jo jotain...

</tähän loppuu rintakarvojen pöyhennys ja paluu takaisin pessimistiksi ja altavastaajaksi :D >

Biisoni:
ei löydy pahemmin, oon kuvia kyl ottanut, mut oman prokkiksen ylläpidossa menee liikaa aikaa, että vois kahta pitää samanaikaisesti.
ensikaudelle vaimo lupautui itse rakentamaan alusta loppuun koko setin mun ohjeistamana, ni uskoisin että hän rupee pitämään siitä omaa prokkista.

siellä nyt on mun corollan (rolla.) vanha 87l 37Hz laatikko jossa 6" putki, voimanpesänä sama 800d kuin mullakin ja exiden 71Ah taka-akku.
kaikkia sääntöjä vastaan kotelo on aivan perällä elementti ja putki sojottaa kohti tuulilasia.  elementtinä toimii JBL P1222 8)




sit vaihteeks jotain muutakin kuin pelkkää BASSOA! :D

vissiin maaliskuussa tilatut jarrukilvet ja jarrukengät pitäis pikkuhiljaa asennella.
alotin tekemään niitä valmiiksi..


alla hiotut, yllä hiomattomat

porakone ja lankapäällä hioin irtoruosteen pois


valmiit.

päälle vedin harmaata pohjamaalia siihen missä metalli osuu metalliin ja kaikkialle muualle hopeista vasaralakkaa.
en edes sutinut vaan kastoin kankaan ja vedin peittävän keroksen kauttaaltaan.

pitäis tässä nyt ostella jakopääsatsi ja taakse uudet jouset jotta saan alustaa paranneltua.
eli kilvet ja jarrupalat joka nurkkaan ja taakse 245 diisselin vahvistetut jouset 35€ /kpl @ motonet.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2012, 20:10:34 kirjoittanut Mrop »

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #751 : 23.07.2012, 14:02:42 »
tässä on nyt jonkinaikaa mennyt miettiessä mitä seuraavaksi.

vaikka piikkiä tulee jo, niin joutuu vähän taikomaan että 35-56 keskiarvo saadaan ylös.

nyt 37Hz tuulee 148,8dB, 35-56 keskiarvo on alle 144.
keskiarvo tulisi puristaa tuonne 148-149 tienoolle jotta kehtais finaaleissa päristellä menemään.

ensiksi bassot pois, bassojen kiinnitys täytyy tehdä uusiksi, nykyiset kuusiokolomutterit ovat puolet jo valmiiksi pyöreitä, täytynee ne vaihtaa normaaleihin muttereihin. 
etuseinä pitää hioa ja maalata ja kitata ja ja, kotelon sisusta pitää hioo vielä kerran ja maalata ja vesihioa ja vahata jos jaksaa/kerkiää.
tämän lisäksi etulevyn tuenta poistuu, tilalle tulee 40x40x4 kulmarautaa etuseinän tukemiseksi ja kotelon sisälle tulee vähintään 6kpl ristitukia.
ristituet tulee kotelon läpi ja kiristetään prikoin ja mutterein ja tiivistetään sikaliimalla.

portti hakataan helvettiin ja tilalle tulee isompi, 22x62 kokoinen portti.
tarvii seuraavaan porttiin opetella jiiraamaan ja tehdä se suoraan 8" muoviputkesta.
saumat muovihitsataan ja kitataan, ei kuiduteta kuten tää edellinen :D

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #752 : 23.07.2012, 20:07:43 »
Vuoden 1986 mallissa on kick paneleissa vielä toimivat aukot (omassa on) jonka jälkeen ne poistuivat. Kick paneleissa voi olla vielä ritilät mutta ne eivät aukea. Sieltä tulee ajoviimassa ulkoilmaa suoraan jalkatilaan. Miten toi on sitten rakennettu tehtaalla nuo sivuposket ..???
Ja puhallinkoneistossa on letku, joka menee pohjan läpi, vettä varten.
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #753 : 23.07.2012, 20:56:42 »
Vuoden 1986 mallissa on kick paneleissa vielä toimivat aukot (omassa on) jonka jälkeen ne poistuivat. Kick paneleissa voi olla vielä ritilät mutta ne eivät aukea. Sieltä tulee ajoviimassa ulkoilmaa suoraan jalkatilaan. Miten toi on sitten rakennettu tehtaalla nuo sivuposket ..???

Koskeeko tämä ainoastaan farkkumallia?
Omassa 244 -87 on ainakin avattavat luukut kick paneeleissa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #754 : 23.07.2012, 21:14:23 »
87 sedanissakin oli vielä toimivat luukut.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3199
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #755 : 24.07.2012, 10:22:06 »
87 sedanissakin oli vielä toimivat luukut.

[ OT ] ja '88 Sedanissa [/ OT]


Rakentajalle hatun nosto -H- arvostan oli rakennus suunta ja laji mikä vain kun ruvetaan oikeasti hyödyntämään tietoa ja tekemään mittauksia ja vertailuja vain saavuttaakseen parhaan mahdollisen tuloksen jo olemassa olevalla paketilla ;)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #756 : 24.07.2012, 13:02:23 »
there's no such thing as offtopic in this topic :D

juu, omassa niitä ei ole, räppänät on muoveissa mutta muovien takana ei ole mitään muutakuin peltiä :)
ellei sitten höngi jostain A-pilarin kautta, siellä on muutama onkalo, mutta niidenkin päällä on jo kerros vaimennusmattoa.

motivaatiota voisin ostella taas kilon paketeissa, ei oo vähään aikaan ollu yhtään fiilistä tehdä volvoa, mut enskuussa pitäs olla taas valmista :D
näitä päiviä en kaipailis, mut kai se tästä !

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #757 : 24.07.2012, 16:22:23 »
Mulle annettu väärää tietoa, väitettiin, viimeinen mallivuosi, jossa ne oli, oli -86
Lukenut tätä juttua, ihaillen.
Joskus hihfilehtiä lueskellen, äänenpainekisat ovat rankka laji. Eikös joku Volvo takavuosina voittanut painekisat?? Oli panssaria ikkunassa jne jne.
Jatka samaan malliin, aina oman tien kulkijoita tarvitaan !
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • Against Greenpeace with D5252T
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #758 : 24.07.2012, 21:27:55 »
Saakos MROP:ilta kysästä neuvoa?

Tarkoituksena olisi rakentaa itse pieni virtakaapelin jakoblokki, eli 1kpl 50 mm2 kaapeli 2 kpl 50 mm2 tai vastaavaan, niin pystyisikö ihan rakentaan sellaisen että kupariputkesta pala, toiseen päähän tuleva kaapeli, puristaa kiinni pään penkissä, ja vielä vetää läpi pultin ja mutterin, ja vielä tinaa lopuksi päädyn, ja taas toiselle puolelle samanlailla mutta vaan kahdelle kaapelille? ja suojaksi pari kerrosta kutistesukkaa? olisiko tämä ihan käypä viritys "ammattilaisen" mielestä?

Ajatuksena oli että kun kerran kaikki tarpeelliset tarvikkeet löytyy tallista niin säästäisi pari euroa ja saisi juuri sellaisen blokin kuin itse haluaa  :)

Epävirallinen EVRY-mies 
--> V70 MK2 2.5D -01
ex:  850 TDI -96, V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #759 : 25.07.2012, 02:00:07 »
tottakai saat kysyä :D
ei ollenkaan huono idea.

kuparissahan on se ongelma, että se hapettuu ja tommonen "lopullinen" -liitos täytys saada tiiviiks.

jos ymmärsin, ni laitat siis kuperiputken sisään kaks johtoa toiseen päähän putkea, litistät ruustykissä litteäks, sit tinaat klimpin jotta hapettuminen ei pääse kupariputken sisään.

sit toiseltapuolelta yks 50neliön kaapeli ja sama homma.

päälle laittaisin motonetista saatavaa iskunkestävää kutistesukkaa, 10€ pussi sisältää kaikenkokosia :D
erkkari välttää nyt alkuun.

en näe järkeä pulttikiristykselle, kun saat tinattua kaasupolttimella kovan klimpin sinne kupariputken sisälle ja vaatii aikamoisen voiman että se klimppi tulee ulos sieltä litistetyn kupariputken sisältä. niin ja vain kaasupolttimella, kolvilla on turha sulatella kun kuparia on niin paljon että lämmittää joutuu tajuttoman kauan ennenkuin tina sulaa säikeiden sisään.

kaasupoltin, kynämallinen tai semmonen millä hameväki kärventää jälkiruokia, tai sitten järeä kolvi, 100w+ joka on, kuin pikkuvasara :D

nytkun ajattelee, niin on SENVERRAN hyvä idea että taidan jopa itsekin kokeilla samallaisen tekemistä.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #760 : 25.07.2012, 02:08:57 »
Mulle annettu väärää tietoa, väitettiin, viimeinen mallivuosi, jossa ne oli, oli -86
Lukenut tätä juttua, ihaillen.
Joskus hihfilehtiä lueskellen, äänenpainekisat ovat rankka laji. Eikös joku Volvo takavuosina voittanut painekisat?? Oli panssaria ikkunassa jne jne.
Jatka samaan malliin, aina oman tien kulkijoita tarvitaan !

on noita volvoja näkynyt, esim brazilialainen kaveri täräyttelee 265 volvolla 181dB lukemia.
ne on niinsanottuja "fartbox" -autoja. eli soitetaan 60-70-80 Hz taajuutta 3-5s, takakontissa kymmeniä tuhansia watteja ja satoja kiloja akustoa.

näillä autoilla ei sit ajella, vaan ovat trailerilla siirrettäviä betonimöhkäleitä.

http://www.youtube.com/watch?v=RcEwFf7z_CI
autosta videota

http://www.youtube.com/watch?v=namOFyRRkLI&feature=related
soitosta videota

suomessa tää laji on kuollut ja tilalle tullut MaxBoom, joka on katupojalle käytännönläheisempi harrastus ja halvempi.

kovin volvo tälläses MB kaltaisessa lajissa on varmaankin norjalainen:
http://www.youtube.com/watch?v=NP8qJI11ozs&feature=relmfu

niillä on jo uus setti autossa, mutta ei videoita juurikaan, tuo on siis edellisestä setistä videota.
nykyisin tämänkaltainen (huono video)
http://www.youtube.com/watch?v=Qgxnr2A4Wnw&feature=context-cha
« Viimeksi muokattu: 25.07.2012, 02:13:05 kirjoittanut Mrop »

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #761 : 25.07.2012, 14:24:26 »
Noissa pienissä töräytyksissä tuntuu vähän tuulilasit vuotavan  :2funny:
http://www.youtube.com/watch?v=GnvJ61y9vqI&feature=fvwrel

Tossa norjalaisen autossa pellistä väännetty subeille koppa?
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #762 : 25.07.2012, 15:52:11 »
taitaa olla pikemminkin vaneria ihan, mut kotelo pitää olla pinnaltaan mahdollisimman sileä, on jonkinaikaa kitattu ja hiottu :)

tuulilasi kestää sen 150-160dB ilman "strippitankoa".
riippuu ihan autosta. yleensä katto tuulilasin keskeltä alkaa liikehtimään rajusti ja liikerata rikkoo lasin.
mutta jos on "strippitanko" eli tanko tuulilasin yläreunasta kotelon etuseinään / lattiaan niin liike on huomattavasti pienempää.

esim volvossa tuulilasin liike on vähäistä, johtuen melko tukevasta lisäkattopalkista aivan tuulilasin reunassa.

tanko on MaxBoomissa kielletty, sekä muutkin rakenteelliset muutokset jotka vaikuttavat nostavasti lukuun.
muutoinhan jo pikkuluokissa ois kattoon hitsattu ristiinrastiin rautaa...

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • Against Greenpeace with D5252T
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #763 : 26.07.2012, 08:48:20 »
Tuollainen tuli jakoblokista... eli 50 mm2 sisään ja 2 kpl 50 mm2 ulos... ei oo nätein, mutta varmasti pysyy ikuisesti kiinni, kun tinaa meni se muutama metri tuonne sisään  :D

ja tuohon päälle tuli pari kerrosta paksua kutistesukkaa ja sitten vielä jesaria kieppi  :)


Epävirallinen EVRY-mies 
--> V70 MK2 2.5D -01
ex:  850 TDI -96, V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 paine-volle "BASS-BRICK"
« Vastaus #764 : 26.07.2012, 13:11:14 »


ruma o luja, mut eiseny NUAIN luja ois tarvinnu ol  :2funny: :2funny:
ei vaineskaa, hyvännäköinen kapistus, ootko mittaillut häviikkiä matkalla?

esim siten et laitat yleismittarin toiseenpäähän johdinta, toisen toiseen päähän ja katot DC V -asennossa jännite -eroa kun kuormitat jotain laitetta johtimen avulla.

eli jos tuo nyt on vahvistimille, niin laita akunkenkään toinen, ja toinen vahvistimen terminaaliin, sit soitat lujaa musiikkia ja katot kuinka korkealle luku nousee = kaapelin aiheuttama häviikki.

sitä voi sitten verrata suoraan piuhaan, tai painan yleismittarin piikin johtimen kuoran läpi ennen Y-haaraa, mittaus, ja Y-haaran jälkeen, ja erotuksena saat Y-haaran aiheuttaman jännitehäviikin.

riippuen johtimien pituuksista häviö ei pitäisi tuommoisessa puhtaassa kuparissa olla muutamaa millivolttia enempää / metri, esim mulla akulta vahvistimen terminaaliin 148dB turauksessa on 0,02V häviikkiä, senverran mitä kuparilla pinnoitettu alumiini plus liitokset tekee 40cm matkalla.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2012, 13:13:06 kirjoittanut Mrop »

 

Elekma  Autoracing