Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: hela1979 - 08.02.2013, 01:11:33

Otsikko: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hela1979 - 08.02.2013, 01:11:33
Terve

Kovana visiona olisi nikkaroida vanha -71 mallinen 2,0 farmari liikkumaan 2,5tdi+m90 voimin...

Sairaus iski jo pienenä kun ukolla oli vanha 144 volvo ajopelinä...
Sen seurauksena tuli viininpunaisella 145 vokkella itsekin ajeltua 10 vuotta ja ohessa/jälkeen on ajopelinä ollut muutaman kymmenen volvoa.

Ajatus volvo vanhus farmarista iti takaraivossa parisen vuotta kunnes lokakuussa 2012 tuli niin komia 145 koppa vastaan, että se oli pakko ostaa

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/004_zps23f18932.jpg)

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/008_zps8a78015c.jpg)

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/005_zpsbe658077.jpg)

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/1koritontilla2_zps822c828b.jpg)

Kopparin edelliseltä omistajalta jäi ajatus auton dieselöinnistä itämään. Oli meinannut fortin p100 rottosesta konetta nokalle. (ei onneksi sopinut)
Törmäsin netissä vahingossa laitilan autotehtaan vanhaan myynti-ilmoitukseen 145 express volvosta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7723.0

Ajatus oli syntynyt.
Itsellä ei vaan ollut mitään ajatusta mitä tämä vaatisi. Onneksi tehtaanjohtaja vastasi sähköpostiin ja lähetteli neuvoja/kuvia joilla päästiin alkuun. Ilman niitä tämä projekti ei olisi alkanut koskaan. Samaa miestä kiusataan edelleen tasaisen varmasti ;D

Sitten löytyikin hantin keulaan niitattu v70 2,5tdi moottorilla:
(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/2moottorisapuu3_zpse0e2ef7f.jpg)

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/2moottorisapuu_zpsefb903be.jpg)

Sieltä kynittiin tälläinen vonkale:
(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/001_zps09904958.jpg)

3kk turhan etsinnän jälkeen hankittiin m90 laatikko. Sille vaan tuli hiukkasen hintaa kun se oli juuri katsastettu vuodeksi eteenpäin ja muutenkin priima kunnoltaan:
(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/011_zps3f4ac10e.jpg)

Näitä sitten koetetaan sovittaa paikalleen, mutta kiire ei vielä ole kun oma henk. koht tavoite on 2014 kesällä lähteä kruisaamaan.
Tietotaitoa ei oikeestaan tähän hommaan ole juurikaan, mutta tarkoitus on hankkia sitä mukaa kun sitä tarvitaan :)
Nyt on tähän mennessä hankittu kilua ja kalua Nakkilasta, Harjavallasta, jostakin etelä pohjanmaalta, Laitilasta, Naantalista, Espoosta, Lapista parista paikkaa, Tammisaaresta ja ameriikastakin pari kumia ja suurin osa osista alkaa olemaan kasassa.
Vielä puuttuu ainakin harva 1030 perä ja paljon muuta mitä en vielä tiedä :)

Projekti alkaa olemaan siinä vaiheessa että moottoria sovitetaan ekaa kertaa ja kattellaan mitä aletaan siirtelemään.
Pistelen parempia kuvia projektin etenemisestä kunhan taas joudan.

Ps: Piti hommata kamera ja opetella käyttämään tuollaista kuvapalvelua tämän takia...
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: FenixOmena - 08.02.2013, 02:57:25
Komia 145! Melkein saman värine ku oma 245 :)
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hukka - 08.02.2013, 07:20:35
Hieno projekti  O0

Hieno korimalli ja nykyaikaisella tekniikalla  S*
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Ökykisko - 08.02.2013, 07:25:14
viimisen päälle komia laite ja projekti!  :hello:
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: dometic - 08.02.2013, 08:26:34
Sopiiko deekun loota tähän suoraan? D5 koneeseen tarvii ainakin olla tinakoneen laatikko.
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Ökykisko - 08.02.2013, 09:18:49
eikös se oli niin, että jos on "volkkarin" kone ni sopii deekun loota ja jos on volvon oma diesel niin sitten se tinamoottorin loota?
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Ökykisko - 08.02.2013, 09:19:50
kai jätät tuon pakokaasujarrun pois ja laitat kunnon ahtimen?
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Divi - 08.02.2013, 09:33:55
kai jätät tuon pakokaasujarrun pois ja laitat kunnon ahtimen?
Äläs nyt, ohan se vähä niinkun turbo. Se on vaan piiiiieni  :D

Hieno aihio ja hieno suunnitelma. Seurantaan!  O0
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Kulmamies - 08.02.2013, 09:35:24
Tästähän saattaa tulla oikeinkin hauska ajettava tuolla tekniikalla. Tsemppiä projektiin O0
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hela1979 - 08.02.2013, 10:00:03
Sopiiko deekun loota tähän suoraan? D5 koneeseen tarvii ainakin olla tinakoneen laatikko.

Kaaveli on täysin sama tdi:ssä ja deekussa ymmärtääkseni.
Dieselimallin m90 sopii kaksoismassan kanssa suoraan ja m90 asetelma sekä kytkinlevy passaa myös.
Kaksoismassan+m47 laatikon kanssa tuli sellanen propleema että olis tarvinnut teettää/osata jyrsiä m47 kytkinlevyn boorit jäykkään m90 kytkinlevyyn.
Halusin saada suoraan passaavat osat niin odotin kunnes sain m90 lootan ja ei sekään tietysti haittaa että tuo m90 kestää vähän reilummin jos joskus pääsisi siihen vaiheeseen että saa kutitella hieman hevosia koneesta.
Tietysti jos laittaa deekun vauhtipyörän niin osat taitaa sopia suoraan myös m47 kanssa mutta ajomukavuus kärsi ilman kaksoismassaa.
Näin siis oman uskomukseni mukaan...
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Brick - 08.02.2013, 10:25:54
(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/004_zps23f18932.jpg)

Tää on hieno. Bensakoneella olis vielä hienompi  :hello:
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hela1979 - 08.02.2013, 10:32:17
Tää on hieno. Bensakoneella olis vielä hienompi  :hello:

Mulla on jäänyt joku uskomus noiden dieselien ikuisesta kestävyydestä ja paremmasta polttoaine taloudesta elämään takaraivoon.
Saattapi olla harhaa :)
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Volvomies89 - 08.02.2013, 15:41:45
Kaaveli on täysin sama tdi:ssä ja deekussa ymmärtääkseni.
Dieselimallin m90 sopii kaksoismassan kanssa suoraan ja m90 asetelma sekä kytkinlevy passaa myös.
Kaksoismassan+m47 laatikon kanssa tuli sellanen propleema että olis tarvinnut teettää/osata jyrsiä m47 kytkinlevyn boorit jäykkään m90 kytkinlevyyn.
Halusin saada suoraan passaavat osat niin odotin kunnes sain m90 lootan ja ei sekään tietysti haittaa että tuo m90 kestää vähän reilummin jos joskus pääsisi siihen vaiheeseen että saa kutitella hieman hevosia koneesta.
Tietysti jos laittaa deekun vauhtipyörän niin osat taitaa sopia suoraan myös m47 kanssa mutta ajomukavuus kärsi ilman kaksoismassaa.
Näin siis oman uskomukseni mukaan...
Kyllä, deekun perästä käy suoraan M90 kiinni.
Itse en laita omaani kaksoispaska vauhtista vaan jäykän vauhtiksen deekusta.
Jos kerta päädyt kaksoispaskaan laita ihmeessä edes uusi ettei heti tarvii olla aukomassa.

Kuulema ei ole juuri mitään eroa käyttömukavuudessa onko jäykkä tai ei vauhtis...
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Kulmamies - 08.02.2013, 16:42:18
Kuulema ei ole juuri mitään eroa käyttömukavuudessa onko jäykkä tai ei vauhtis...

Juu ei niin... V:> Eli eroa on kun yöllä ja päivällä.
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Ökykisko - 09.02.2013, 10:48:25
hienointa tässä projektissa on se että ei aina laiteta niitä "samoja" 2.3 16v vinomoottoreita holsetin kanssa näihin vanhoihin vaan tehdään jotain erilaista, hatunnosto siitä. toki näitä varmaan joku on tehnyt jo mutta harvemmin on näkynyt..

asiaan..meinaatko tohon lukon laittaa perään? itellä kun oli tommonen niin oli kyllä perä niin kevyt ettei sillä ainakaan ilman lukkoa pitoja paljoo taida saada?
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hela1979 - 09.02.2013, 11:29:45
Perä puuttuu vielä. Kahtellaan rauhassa josko sellanen vielä jostakin edullisesti vastaan kävelee.
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hela1979 - 13.01.2014, 13:58:47
Ettei ihan unohtuisi totuus niin pistetään tänne edes 2 kuvaa muistutukseksi ettei projektia ole mihinkään haudattu vaikka hitaanlaisesti onkin edenny vielä :)

Tulkoon todetuksi että d5252t:n perään menee fyysisesti m90 laatikko...

Kesällä tuli huomattua sekin että startti meni heittämällä tdi koneesta tdic koneeseen.

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/DSC00082_zps71384fb2.jpg)

(http://i1352.photobucket.com/albums/q656/hela1979/DSC00081_zps5833c144.jpg)
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: dometic - 13.01.2014, 18:31:47
Hiljaa hyvä tulee. Laita ostoilmoa kierrätyskeskukseen.
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: AtAi - 12.04.2014, 19:57:04
Joko tää on valmis? Että sais kuvia vähän toteutuksesta, kun laitilan autotehtaan kuvablogi on aikoja sitten hävinny...

nimimerkillä tänään sopinu kaupat läpikäydystä Expressin kopasta, jossa jo valmiiksi pitkä 164sen perä :buck2: Tars vaa kasata ja tuupata STdi pellin alle  V:>
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: hela1979 - 07.05.2014, 07:08:56
Tallihommat jarruttavat hiukan hankkeita, mutta kyllä tämä tästä kun alkaa rahaa jäämään muuhunkin kuin pelkkään ylähuuleen leivän päälle.
Kaikkea tarviketta on silti tullu vaan haalittua lisää. Mainittakoon, että 145 vieressä seisoo nyt claymanilta tullut 164 jonka papereissa näkyy että on sulta tullu :)
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: ässäarpa - 08.05.2014, 13:43:37
Ässä appreciate.  :smitten:
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: anone - 23.12.2014, 14:21:53
Mikäs muuten on tuo turbon laippa vakiopakosatsissa?
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: Juke-Maza - 23.12.2014, 14:53:15
Makia rojekti kyllä!

Mikäs muuten on tuo turbon laippa vakiopakosatsissa?
Jos en nyt ihan puutaheinää muistele niin T25
Otsikko: Vs: 145 2,5tdi+m90
Kirjoitti: jogiin - 23.12.2014, 15:06:52
Makia rojekti kyllä!
Jos en nyt ihan puutaheinää muistele niin T25
Tämmönen tieto olisi myös täällä  :hello: