Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Juzi - 24.07.2011, 21:03:31
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6117.jpg)
Tommonen pappa 242 tuli ostettua talviautoksi, kun ei viittti etuvedoilla sutia menemään.
Moottorina toimi B19A joka käy ehkä säkällä kolmella pytyllä ja polttaa öljyä. :P
Värikoodi 146-2 Cameo ruskea / Beige ruskea
Elikkäs tästä on hyvä lähtee rakentamaan talven liukkaille autoa.
Moottori:
B230A
Kairattu ja 1.5mm tiputettu 530 kansi
Tupla venajouset
KG Trimning 003 nokka
Moottoripyörän läppärungot
Megasquirt moottorinojaus
Peltisarja ja 2½" putkisto parilla änärillä
Voimansiirto:
Kevennetty littupyörä+ -618 asetelma massalevyllä
M46 vaihteisto
eaton torseni
Eiköhän noilla ihan kivan talvilintan jo saa aikaseks. :)
Projekti alko oikeestaan tänään penkkien sovituksella jotka menee näköjään melkeen heittämällä paikalleen.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6118.jpg)
Seuraavaks sitten tekniikkaa irrottelemaan ja vaihtamaan tehostettua ohjausakselia paikalleen.
-
Jaa sulla on tääkin auto vielä. Kerkesin jo unohtaa välissä :D
-
Jooh hyvä talviauto tästä viellä tulee ::)
Tilasin just 10metrii an8 letkuu ja laatikollisen liittimiä niin katotaas jos bensapuolta alkais tekeen next. Siitä sitten lisää, kun on jotain kuvia näyttää.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6134.jpg)
Eilen vähän hahmottelin mittareita paikalleen.. Kuvasta puuttuu viellä bensanpainemittari, öljynpaineen merkkivalo ja nopeusmittari (sigma 1609).
Pitää johdottaa noi ja kasata sitten kaikki kohilleen. O0
Ja tänään purin sylinterikannen atomeiks.. Pitäis vähän pakokanavia viilata ja sit joutais koneistamolle toikin kapistus.
-
Purin, kardaanin, tankin, veihdelaatikon ja moottorin irti autosta. perkuleen hyvältä näyttää ruosteen kannaltalta... Seuraavaks vaan tehostettu hammmastanko kiinni ja sit uutta moottoria keulille.
-
Mihin meinaat Sigman kytkeä?
-
Mihin meinaat Sigman kytkeä?
Kardaanin alkupäähän, jos on mahdollista.
Toinen vaihtoehto on etupyörä
-
Asentelin tossa eilen -40mm tiputtavat lesjöt joka nurkkaan..
Oli ihan aiheellista, kun ei ollu takajouset enään millään kiinni. Ihme kun olivat pysyneet paikallaan.
Toinen etujousen ylälautanen oli myös pahasti ruostunut ja kerran hitsattu kasaan.
Takaiskarit on vuotanut vähän öljyä niin laitan ehjät käytetyt sinne paikalleen huomenna.
Myös hammastanko tuli irrotettua ja tehostettu hammastanko on tallin lattialla jo odottamassa pääsyä autoon. Huomisen hommia sekin.
Ainiin ja zx 12 kawasakin 46mm läppärungot tuli perjantaina jenkeistä ja ensiviikolla alettava suunnittelemaan imusarjaa niille.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6158.jpg)
Mittasin suuttimien tuotot ja näyttäis olevan 330cc @ 3bar ja 360cc @ 3.5bar.
Jännite tosin oli ~11.7V, mutta ei sen pitäis vaikuttaa ihan jäätävästi..
Nyt sitten mietittävä riittääkö suuttimet e85 vai pitääkö ajella 98:lla.
Tossa samalla tuli todettua, että kiinalainen halpa Aeromotiven A1000-6 kopio näyttää toimivan ihan ok.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6162.jpg)
Kuidutin vakio tuulitunneliin s80 volvon flektin kiinni.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6163.jpg)
Sitten sovittelin vähän turvatankkia, välisäiliöö ja akkua paikalleen takakonttiin..
Joku alakehikko tarvii viellä tehdä tuolle turvatankille.
Älkää ihmetelkö letkuja/liittimiä tossa välisäiliössä, ne on siinä vaan vuototestausta varten :P
Siitä tuli ehkä hiukan iso kun tilavuus on sen 6l, mutta olkoot.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6165.jpg)
Pistetääs viellä hienosta 80 luvun kumispoikasta kuva. :D Vaihtoehot oli toi tai 850 sedanin vakio niin päädyin tuohon.
-
Hain tänään protopartsin ja Opptec Performance Partsin paketit postista..
Oppteciltä tuli billetti bensasuodatin rosteripatruunalla ja an8 lähdöt bensapumppuihin. Enään puuttuu pari hassua an liitintä, jotka tilaan huomenna.
Sitten pääsee niputtaan bensalinjaston valmiiksi.
Protopartsilta tuli ms2 v3.0 rakennusarja ja sen kolvailin tossa äskön kasaan.
Vajaa 4 tuntia meni eikä unohtunu kuin jäähdytyslevy trankkujen välistä. noh se saa jäädäkkin pois.. katson sitten, jos joku noista lämpenee liikaa niin kikkailen lisäjäähdytystä.
Huomenna pitää tutkia viellä ms extra manuaalia ja tehdä tarvittavat modit levyyn.
-
Megaruutan kasaus todettu onnistuneeksi ja uusin ms2 extra koodi ajettu sisään.
Olin ihan varma, että joku meni kasauksessa pieleen, kun en eka saanut yhteyttä megaan.. Mut sit selviskin, että 9v patteri oli puolikuntonen millä kokeilin ja jännitteet ei vaan riitttäny.
Tosiaan kaikki bensalinjan letkut ja liittimet on nyt kasassa, mutta en oo päässy auton alle viel hutkiin, koska on ollu vähän selän kanssa ongelmia. :'(
Etujarruremppa on myös tapellu ihan hyvin vastaan. Toisesta satulasta katkes kummatkin jarruputkien nipat ja toisesta ylin ilmausruuvi, eikä tietenkään millään lähteny kummatkaan veks, eli satuloista tuli varaosia.
Viikonloppuna saan uudet satulat ja sit uusiks yrittään jarruremppaa. :D
EBC greenstuff palat tilasin eteen ja ne varmaan saapuu ensiviikon alussa.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6184.jpg)
Etujarrusatulat täysin rempattu ja maalattu. Hyvin sopii viellä noi EBC:n greenstuffit punasiin satuloihin. :D Teema on ainakin ihan sama, kun auton sisälläkin.
Kannen hain koneistamolta ja taidan alkaa sitä huomenna kasaamaan.
Pistetääs viellä kuva tosta B230A lohkosta.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/IMG_5492.jpg)
-
Kansi kasattu, mutta venttiilinen säätö jää vähän myöhemmälle, kun ei oikeen tuplavenajouset antanu periks tommosella perus tapper toolssilla tai isolla ruuvarilla..
Soitin sitten käyttöautoon, että mitä makasis volvon oma 999 5022 työkalu ja antoivat hinnaks jotain 98 euroo..
Ei oikeen napannu, kun vastaavan sai alle 60euroon marinepartseuropelta.
Sieltähän sit tuli ostettua noi 5022 ja 5026 työkalut kummatkin alle käyttöauton 5022 hinnan posteineen ja nyt odotellaan että ne saapuu.
Välykset tosiaan jäi vähän liian pieniks viellä.. Kaikki on nyt tossa 0.04-0.15 välissä. Jää nähtäväks löytyykö multa paloja tohon säätöön vai pitkääkö tilata jostain noit palojakin.
Eipä siinä silti mtäään.. hyvää aikaa kasata itse konetta nyt :)
-
Mulla on säätöpaloja aika paljon ,kun tiedät paksuudet ota yhteyttä ,tutkitaan varastot .
-
Moottori kasattu ja öljyt sisällä..
Pyöritin öljypumppua sähköporakoneella niin paljon, kun pysty ja paineet ei nouse yli 3bar
Paljonhan noitten pitäis olla tollee pyöritettynä?
Olis nyt luullut että jtn 4-5bar lukemia olis tullut, kun ihan uus B230FT öljypumppu ja uudet öljyt.
-
Kuinka paljon porakone kiertää?
Kun sen kertoo kahdella saa jonkinlaisen käsityksen kierroksista millä moottori olisi käynyt jos se olisi pyörinyt. Tietysti pitää ottaa huomioon ettei nyt ole samanlaista öljyvirtaa kun käydessä.
Muistaakseni jossain korjausoppaassa oli että 2-3 bar 2000-3000 rpm.
-
Juu vanhan 240 b200e kone piti jossain 4.5 kilossa tyhjäkäynnillä kylmillä öljyillä nii vähä ihmetytti toi vaan.
Kyllä se aika kovaa jo pyöri tolla porakoneellla. Onhan se tietty mahdollista, että noi nousee tosta viellä, kun auto on ihan kunnolla käynnissä. :)
Tässä olis viellä kuva moottorista
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6198.jpg)
Viellä riittää kasaamista..
-
Kone on edistyny jonniin verran ja ihan suotavaa oliskin tää kohta päästä autoon heittään, kun noi kelit on vähän semmoset. :o
Jakopää ja vesipumppu+muuta romua kasattu ja imusarjan laipat hepattu paikoilleen, enään tarvis vaan taiteilla putket sinne väliin. :D
Säätöpaloja tarvis venttiileille väliltä 3.30-3.65.. Kävin tammerdiiselistä kysyyn, mutta heillä ei kuulemma ole ja ei saa enään tilaamalla.
Triggerianturille (Honeywell 1GT101DC) on teline suunnitteilla ja taitaa suht vaivattomasti sellasen saada tehtyäkin.
M46 kanssa tuli vähän ongelmia, kun se on alkujaan 740 volvosta ja toi 240 M46 mistä piti keppiteline ottaa on tietenkin jostain seiskytluvulta ja eihän se sovi.
Pitää siis lyhentää se 4-5cm tota 740 keppitelinettä ja taiteilla samalla vaihdevälin lyhennin.
Kardaanin sopivuus myös vähän huolettaa, mutta ainakin laipat meni päittäin noissa laatikoissa.
-
Itellä +20 kylmäkäynnistyksessä ÖP tyhjäkäynnillä noin 4bar.
Siniseltä saa säätöpalaa vielä 5€ kappalehintaan.
Edit: 4bar on paremmin kuin OK tonnin kierroksilla.
-
Itellä +20 kylmäkäynnistyksessä ÖP tyhjäkäynnillä noin 4bar.
Siniseltä saa säätöpalaa vielä 5€ kappalehintaan.
Eiköhän noit öljynpaineita pääse sit vähän tarkemmin tutkiin, kun auto on saatu tulille.
Vai että 5€/kpl.. Koitetaan nyt viellä jostain vähän halvemmalla ja jos ei onnistu niin sitten siniselle. :buck2:
Unohtu edellisessä viestissä mainita, että ostin läppärunkoihin imutorvet ja niiden sovitus on alotettu. Filsuiks tulee perus pipercrossit, jotka venyy just noitten päälle.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6197.jpg)
-
Siniseltä saa säätöpalaa vielä 5€ kappalehintaan.
Ovat muuten sitten 8€/kpl ja kaikkia kokoja ei saa.
Muutenkin auto potkii aika rankasti päähän.
Konehuoneessa näkyvä musta ohjausakselitanko on liian pitkä tehostetulle hammastangolle ja kytkinpoljin vaatii modia, että saa toimimaan nestekytkimen.
Kytkinpolkimeen onneksi löytyi Lankun projektipäiväkirjasta helpon näköinen ratkaisu.
-
Kysy säätöpaloja Tammer Dieselistä.
Jokunen vuosi sitten hain kauhean kasan sieltä Volvon paloja ja ne maksoivat muistaakseni n. 2e/kpl ja kokoja oli joka lähtöön.
-
Kysy säätöpaloja Tammer Dieselistä.
Jokunen vuosi sitten hain kauhean kasan sieltä Volvon paloja ja ne maksoivat muistaakseni n. 2e/kpl ja kokoja oli joka lähtöön.
"Säätöpaloja tarvis venttiileille väliltä 3.30-3.65.. Kävin tammerdiiselistä kysyyn, mutta heillä ei kuulemma ole ja ei saa enään tilaamalla."
-
Ovat muuten sitten 8€/kpl ja kaikkia kokoja ei saa.
No niinpä näyttääkin olevan. :(
Tuttu myyjä oli antanut prosentit.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMAG0066.jpg)
Moottori löys paikoilleen :)
Huomenna sitten vaihdelaatikko ja kardaani yms. Toivottavasti ei tuu mitään ongelmia niiden kanssa..
-
Huh.. Eipähän ollu ihan pieni homma toi keppitelineen muokkaus ja vaihdevälinlyhentimen teko.
Muutaman kerran sai vetää laatikon kiinni ja ottaa pois. :P
Tais kaikki kuitenkin onnistua, kun ei tarvinnut edes pakkilukkoa säätää ja kaikki vaihteet pelaa hienosti.
Tänään heitin viellä kardaanin, jarrut ja nestekytkimen kiinni, niin alko näyttään heti paremmalta.
Pitää vissiin ottaa joku tavote, että viimestään jouluaatoksi valmiiks :tonttu:
Jaa niin taidankin lainata toisesta 242 projektista tähän ton truetrac torseni lukon, kun noi palalukot on niin kalliita nyt. Keksii siihen sitten vaikka jonkun hyvän kitkalukon tilalle.
Johan mää siitä ton turvatankin pöllin myös. :))
-
Muutenkin auto potkii aika rankasti päähän.
Konehuoneessa näkyvä musta ohjausakselitanko on liian pitkä tehostetulle hammastangolle ja kytkinpoljin vaatii modia, että saa toimimaan nestekytkimen.
Kytkinpolkimeen onneksi löytyi Lankun projektipäiväkirjasti helpon näköinen ratkaisu.
Se ohjausakselitanko on tosiaan eri mittanen tehostamattomassa ja tehostetussa. Kantapään kautta itekin sen huomasin joskus.
-
Se ohjausakselitanko on tosiaan eri mittanen tehostamattomassa ja tehostetussa. Kantapään kautta itekin sen huomasin joskus.
Juu kaverin autosta lainasin sitten ton tangon.. Pitää sille uus laittaa kiinni ennen, kun koittaa lähtee liikutteleen autoo. :2funny:
Olipahan onneks helppo vaihtaa, kun tuli mitään muuta irrottamatta välistä pois.
-
Bensalinjat saatu valmiiks. Mitä nyt muutama nippa sinne tänne viellä ja sitten voi lyödä bensat sisään.
Raak-racing pakosarjakin olis matkahuollossa odottamassa. Pitää maanantaina käydä hakees ja maalata heti uuninluukku maalilla ja vetää thermotec päälle 8)
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/20111209_003.jpg)
-
Edistystä tapahtunut konehuoneen puolella, mutta sisätilat näyttää aika lohduttomalta viellä..
Pitäis motivoitua vähän vetään noita johtoja paikasta a paikkaan b. :P
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6226.jpg)
-
Uuuuh hieman kade 8)
-
Johan on talviautoon panostettu! Hyvältä näyttää ;)
-
Hienon näköistä jälkeä syntyy O0
Mistäs noin pirteän värisiä vesiletkuja oikein saa?
-
Kiitos kommentoijille.
Mistäs noin pirteän värisiä vesiletkuja oikein saa?
Suoraan silikooniletkutehtaalta tilasin noita laatikollisen..
Loput on tosin sinisiä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12480
-
Perkuleen kiinalaiset olivat laittaneet liian pienet o-renkaat jokaseen 90asteen an mutkaan niin menee 6 liitintä vaihtoon.
Tänään pääsi jo kokeilemaan autoa tulille, mutta sytkän kanssa on viellä vähän harjottelua. Tarvitsee vissiin siirtää triggerin asentoa..
-
Autosta otettu ensi savut pihalle 10min sitten ja tuli viellä pakoputkesta.. S*
Triggeripyörä oli menny 90astetta vika suuntaan, kun ei noita sytkiä oo viellä kauheesti tullu räplättyä.
Äänetkin on sopivan möreet, kun 2½" ja 3" läpivirtaavat simonssit putkistossa.
Se olis sit varmaan ens vuonna laitettava vedet sisään ja käytettävä vähän enemmän tota. Hyvät uudet vuodet kaikille vrcf:n käyttäjille. :hello:
-
Autosta otettu ensi savut pihalle 10min sitten ja tuli viellä pakoputkesta.. S*
Katos ränni pelaa eikä vedä väärään suuntaan. Ilmeisesti on kaadot kohillaan :P
-
Autosta otettu ensi savut pihalle 10min sitten ja tuli viellä pakoputkesta.. S*
Triggeripyörä oli menny 90astetta vika suuntaan, kun ei noita sytkiä oo viellä kauheesti tullu räplättyä.
Äänetkin on sopivan möreet, kun 2½" ja 3" läpivirtaavat simonssit putkistossa.
Se olis sit varmaan ens vuonna laitettava vedet sisään ja käytettävä vähän enemmän tota. Hyvät uudet vuodet kaikille vrcf:n käyttäjille. :hello:
Kiva kuulla että nyt pölähti savut putkesta, tää on ollu mielenkiintonen
seurata O0
-
Autosta otettu ensi savut pihalle 10min sitten ja tuli viellä pakoputkesta.. S*
Onnittelut O0
-
Joop.
Hyvin se auto tosiaan kävi pari käynnistyskertaa ja sitten, kun laitoin vedet koneeseen ja ajattelin käyttää lämpöseksi niin kierroslukutieto oli kadonnut johonkin.
Vika paikallistettiin rikkinäiseen hall-anturiin ja kävin hakeen uuden tilalle. Noh sillä sitten ruudussa välähti kerran joku ~60rpm ja taas hajos anturi.
Mittasin virrat ja kaikki levyltä eikä ne ylittynyt, joten hall-antureiden hajoomiset on vielläkin vähän mysteeri.
Tossa vaiheessa lompakko totes, että vaihdetaan vr-anturiin ja nyt en saa silläkään pirulla kierroslukutietoa..
Itse anturi kyllä tuottaa ihan hyvää ja voimakasta signaalia, mutta se sitten hukkuu megasquirtissa johonkin. Ostin oskilloskoopin niin pääsee selvittään asiaa vähän paremmin.. :buck2:
Tänään tuli briteistä ihan kiva kasa uretaanipuslia autoon:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_6258.jpg)
Alatukivarsien puslat menee toiseen projektiin, mutta muut ajattelin laittaa tähän. Tekis vaikka säädettävän panhard-tangon samalla.
-
Mitä uutta tänne?
Saitko Sigman kiinni? Itellä samansuuntasta ja magneetin kiinnitys tapa/paikka kiinnostaa.
-
Eipä tänne mitään ihmeellistä. panhard tanko ja reaktiotangot ei ole viellä tullu hiekkapuhalluksesta niin eio päässy niitä laiteleen.
VR anturi vaihtu takas hall anturiks, mutta 5v kytkennällä ja on ainakin nyt toiminu.
6-1 on vaa auttamatta liian vähän hampaita trikkerillä, kun ei kone jaksa pyörittää kunnolla.
Johtuen sitten huonosta startista, virran saannista tai nostetuista puristuksista. En ole viellä motivoitunut selvittämään asiaa enempää, mutta tulpat irti räiskii kipinää komeesti.
Toothloggeri sekoo tällätteeks startissa:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/loggeri.jpg)
Sigma on aika alhaalla todo listalla, kun pitäis mennä pelkän kierroslukumittarin varassa leimalla läpitte, niin en ole sen kanssa kiirehtinyt.
-
Sigma on aika alhaalla todo listalla, kun pitäis mennä pelkän kierroslukumittarin varassa leimalla läpitte, niin en ole sen kanssa kiirehtinyt.
Riittääkö pelkkä kiekkakello? Luulin, että tarttis olla joku luettava taulukko näkyvillä, mistä näkee eri vaihteiden nopeuksia eri kierrosluvuilla. Vaikka kyllähän sellasesta taulukostakin tyylikkään sais :D
-
Riittääkö pelkkä kiekkakello? Luulin, että tarttis olla joku luettava taulukko näkyvillä, mistä näkee eri vaihteiden nopeuksia eri kierrosluvuilla. Vaikka kyllähän sellasesta taulukostakin tyylikkään sais :D
Saattaa olla taas leimasedästä riippuva asia tää. Kyllähän kierroslukumittarista näkee nopeuden luotettavasti, jos vaan tietää millä vaihteella ja kierroksilla on tietty nopeus. :D
Onhan mulla viellä sellanenkin ässä hihassa, että tempasee navigaattorin näyttään nopeutta katsastuksen ajaks.
-
Jostain luin että ei ollu hyväksyny navia nopeusmittarina.
Taitaa olla vähä katsastajasta kiinni sekin...
-
Katsastajasta kiinni kyllä aika paljon. Syksyllä leimasin amazonin navigaattorin kanssa kun ei jaksanut/kerinnyt vaihtaa mittarinvaijeria ::)
-
Saattaa olla taas leimasedästä riippuva asia tää. Kyllähän kierroslukumittarista näkee nopeuden luotettavasti, jos vaan tietää millä vaihteella ja kierroksilla on tietty nopeus. :D
Onhan mulla viellä sellanenkin ässä hihassa, että tempasee navigaattorin näyttään nopeutta katsastuksen ajaks.
Nopeusmittari on pakollinen, sellainen mistä näkee selvästi, eli kiekkakello muuntotaulukolla tuskin käy.
Olen 2 autoa 2 eri konttorilla leimannu navilla, ekasta autosta sano että ei taida tuo nopeusmittari toimia lainkaan "sitä varten mulla on tossa tollanen(navi)" -asia selvä.
Syy oli että vaihto m46sessa ei ollu nopeumittarin pyöritintä, toisessa leimauksessa syynä oli että nopeusmittarin pyöritin hajos riisikupista laatikosta.
-
Nopeusmittari on pakollinen, sellainen mistä näkee selvästi,
81 vuosimallissa katsastuksessa ei tarvi olla nopeusmittaria, eikä jenkakelloa, navia tai aurinkokelloa.
-
Taitaa olla rajana vuosi 84 tuon nopeusmittarin suhteen kun tarvii toimia. Tää on vahva mutu.
-
Itse olen katsastanut -91 mallisen 440 volvon, jossa ei toiminut nopeusmittari eikä katsuri sanonut siihen mitään.....ei toiminut sen takia koska siihen oli vaihdettu turbomallin laatikko, jossa ei ollut nopeusmittarin vaijerin pyöritintä.....
-
Itse olen katsastanut -91 mallisen 440 volvon, jossa ei toiminut nopeusmittari eikä katsuri sanonut siihen mitään.....ei toiminut sen takia koska siihen oli vaihdettu turbomallin laatikko, jossa ei ollut nopeusmittarin vaijerin pyöritintä.....
No oon määkin joskus saanu -90 740 läpitte toimimattomalla nopeusmittarilla, mut eipä ne inssitkään aina niit huomaa, kun se konttorin piha on yleensä nii pieni.
mortti ja lassii on kyllä oikeessa ja -81 autossa eio muutenkaan ihan niin tarkkaa toi katsastus.
Esimerkiks tässä ei tarvis olla vakio turvavöitä katsastuksessa, jos on noi 5piste vyöt kiinni. Uudemmissa pitäis löytyy myös vakiot.
-
Joop.. olipahan sit lähteny pyöriin toi ulkokehä tossa kampuran dampperissa omiaan.
Ei siinä muuten mitään, mutta kun ajotus vetää tottakai samalla pieleen.
En sit tiedä johtuuko noi triggerisekoilut siitä vai hampaitten vähyydestä, mutta meni pirusti hermot ja laitoin vitutuspäissäni klracingilta tuleen alumiinisen hihnapyörän ja 36-1 triggerin siihen.
-
Joop.. olipahan sit lähteny pyöriin toi ulkokehä tossa kampuran dampperissa omiaan.
Ei siinä muuten mitään, mutta kun ajotus vetää tottakai samalla pieleen.
En sit tiedä johtuuko noi triggerisekoilut siitä vai hampaitten vähyydestä, mutta meni pirusti hermot ja laitoin vitutuspäissäni klracingilta tuleen alumiinisen hihnapyörän ja 36-1 triggerin siihen.
Onko laittaa linkkiä tolle hihnapyörälle ku en ite löytänyt?
-
Onko laittaa linkkiä tolle hihnapyörälle ku en ite löytänyt?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/rem-hjul/-remskiva-b230-8v-3-spar-.html
-
Ei se perkule vaa jaksa toimia..
Pätkii ihan hulluna, kun antaa vähän enemmän kierroksia..
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/logi.png)
Oon tolle nyt pari viikkoo koittanu tehä kaikkeni niin kai se on seuraavaks uus mega ostettava. :buck2:
Noh kyllä tääkin on kuntoon saatava niin on toiseen 242 projektiin sitten ecu..
-
VR-anturillako nyt?
Oma teki samaa kun oli VR liian kaukana triggeripyörästä eikä ollut ihan "keskellä" sivusuunnassa.
VR-piirin säädötkin ovat aika tarkkoja.
-
Joo vr-anturi kyseessä ja se keskitys ja kohdistus muutenkin on katottu aika tarkkaan ja vaihdoin jo anturinkin kokonaan toiseen...
v3 levy ja poitikoita säätämällä ei tunnu saavan oikeen mitään parempaa vaikutusta aikaan.
-
Kannattaa katsoa, että se VR-anturin johto ei mene lähellä esim. tulpanjohtoja tai muita häiriötä aiheuttavia laitteita.
-
Oon kattonu niille 10cm eroo ja mulla on vr johot suojattua mikrofonikaapelia.
Kaikki maat paitti puolan on vaihdettu eri paikkaan yms.. palaa käpy :buck2:
-
Finsquirtin foorumilla muistaakseni oli jotain juttua lisäkondensaattoreista, jotka poistivat jotain käyntihäiriötä.
En muista tarkemmin, mutta kannattaa käydä vilkasemassa.
Mulla toi VR-anturin ja trikkerin ilmaväli on 0,5mm.
-
Tarkastappas maadoitukset ja se että lataako laturi kun näyttää tuossa logissa battery voltage aika hassulta.
-
Tarkastappas maadoitukset ja se että lataako laturi kun näyttää tuossa logissa battery voltage aika hassulta.
Laturi ei lataa se on ihan tiedossa.
Laturin vaihdan huonenna toivottavasti toimivaan. Muuten on auton sähköissä jtn hassua.
Toimivana toikin laturi irrotettiin vanhasta.
-
Laturi ei lataa se on ihan tiedossa.
Laturin vaihdan huonenna toivottavasti toimivaan. Muuten on auton sähköissä jtn hassua.
Toimivana toikin laturi irrotettiin vanhasta.
kannattaa ekana laittaa toimiva laturi ettei häiriö kierroslukusignaaliin tulisi vaan sieltä hassuimmassa tapauksessa.
-
kannattaa ekana laittaa toimiva laturi ettei häiriö kierroslukusignaaliin tulisi vaan sieltä hassuimmassa tapauksessa.
Oon kokeillu käyttää pienen hetken ilman laturiakin tota, mutta ei ollu apuja. voihan se kai silti jonkun häiriön tonne aiheuttaa, mutta hyvin epätodennäköstä..
-
Tossa kuvassa näkyy, että MAT-anturikin saa jonkinlaista häiriötä. Ei se noin terävästi muutu oikeesti.
EDIT: Kannattaa selvittää ne kondensaattorit, joita ne ovat laittannet sinne.
-
Tossa kuvassa näkyy, että MAT-anturikin saa jonkinlaista häiriötä. Ei se noin terävästi muutu oikeesti.
Megalta ei ainakaan katoo virrat, mutta sehän jo vähän voi vaikuttaa, kun rpm katoo niin bensapumpput sammuu ja lähtee heti päälle kun kierroslukupalaa..
-
Megalta ei ainakaan katoo virrat, mutta sehän jo vähän voi vaikuttaa, kun rpm katoo niin bensapumpput sammuu ja lähtee heti päälle kun kierroslukupalaa..
Totta.
-
Tossa kuvassa näkyy, että MAT-anturikin saa jonkinlaista häiriötä. Ei se noin terävästi muutu oikeesti.
Ota huomioon että lämpötilanvaihtelu on "jopa" 0,6 astetta noissa pykälissä.
-
Ota huomioon että lämpötilanvaihtelu on "jopa" 0,6 astetta noissa pykälissä.
No joo. Mielestäni itellä ei ole näkynyt tuollaisia "viilenee, eipäs, viilenee"-piikkejä.
Nehän voivat johtua tuosta jännitteen heilahtelusta.
-
Eipä oo vikaa vielläkään löytyny vaikka auto lataa jo ihan iloseen...
En sit tiedä mihin väliin pitäis noita lisä kondensaatoreita alkaa lykkimään että sais häiriöt veke :-\
-
Noni. Vika löyty jälleen kerran sopimattomasta vr-anturista.
Motonetistä joku toinen fordin tarvike vr kiinni ja R56 potikan säätöö niin alko ottaan jo kierroksia. Piti toikin kyllä laittaa hemmetin lähelle(0.25), että tulee tarpeeks vahvaa signaalia.. :D
Pääsin jo vähän pihassa kokeileen autoo ja laitoin äskön megan ohjaamaan flektin relettä. Suht kätevästi kävi sekin homma. :)
Ottaa kierroksia kyllä niin iloseen, että eio toista. On noi läppärungot ja suht kevyt vp aika kova juttu vaparissa.
-
Noni. Vika löyty jälleen kerran sopimattomasta vr-anturista.
Motonetistä joku toinen fordin tarvike vr kiinni ja R56 potikan säätöö niin alko ottaan jo kierroksia. Piti toikin kyllä laittaa hemmetin lähelle(0.25), että tulee tarpeeks vahvaa signaalia.. :D
Pääsin jo vähän pihassa kokeileen autoo ja laitoin äskön megan ohjaamaan flektin relettä. Suht kätevästi kävi sekin homma. :)
Ottaa kierroksia kyllä niin iloseen, että eio toista. On noi läppärungot ja suht kevyt vp aika kova juttu vaparissa.
*taavih-> O0
-
Ottaa kierroksia kyllä niin iloseen, että eio toista. On noi läppärungot ja suht kevyt vp aika kova juttu vaparissa.
Ei muuta ku sutimaan se hiekkatienpätkä ruvelle!
-
no nyt olis sit auto muutoskatsastettu ja leimassa onnistuneesti. :)
-
no nyt olis sit auto muutoskatsastettu ja leimassa onnistuneesti. :)
O0
-
Mites sen nopeusmittari homman kans kävi?
-
Tämähän on mielenkiintoinen projekti! Näitä vapari pelejä ei täällä niin hirveästi olekkaan. Itsellä olisi samanlainen projekti työn alla. Kone tosin B230FB. Olisi ihan kiva kuulla kokemuksia miten nuo läppikset toimii arkiajossa? Oliko bensakartat vaikea saada kohdilleen?
-
Mites sen nopeusmittari homman kans kävi?
Vaaditaan vuosimallista 84 ylöspäin.
Tämähän on mielenkiintoinen projekti! Näitä vapari pelejä ei täällä niin hirveästi olekkaan. Itsellä olisi samanlainen projekti työn alla. Kone tosin B230FB. Olisi ihan kiva kuulla kokemuksia miten nuo läppikset toimii arkiajossa? Oliko bensakartat vaikea saada kohdilleen?
Mulla on kiihdytysrikastukset viellä vähän hakusessa niin vähän tukehtuu, jos vetää kaasua tyhjäkäynniltä. Oon kuitenkin luottavainen että senkin saa viellä pelaamaan.
Bensakartta nyt menee puoliks itestään kohilleen, kun käyttää tunerstudion ve analyze livee ja on plx:n laajakaista..
Läppikset laulaa komeesti, en tosin oo viellä kierrättäny konetta yli 5k.
-
Pistän viellä kuvat nykytilanteesta.
Konehuone:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/12060003.jpg)
sisusta:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/12060004.jpg)
-
Kaunista, tuo konehuone S*
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_1379.jpg)
Jumppasin tänään lukkoperän kiinni. Tuli vaan todettua, että turhaan se tuolla kaapin perälläkään on. :P
Löyty 3.9 välitys perästä ja sen tai jonkun tiheemmän siellä oletin olevankin..
Öljyt oli vissiin 81 vuodelta, että oli syytäkin vaihtaa. :D
-
komee on!
-
Olikos tässä nyt tuo polttoaine kartta tehty mapilla vaiko asentoanturilla? On kyllä hyvän näkönen volvo! S*
-
01.01.1984 tai sen jälkeen käyttöön otetun
- auton ja moottoripyörän nopeusmittari pakollinen, ANA Tpp 46 § ja 71 §
trafin sivuilta.
-
Olikos tässä nyt tuo polttoaine kartta tehty mapilla vaiko asentoanturilla? On kyllä hyvän näkönen volvo! S*
Alpha-N eli TPS-RPM pohjanen.
-
Auto on toiminut ihan ok mitä nyt vähän on tullut ajeltua.. Kerran jopa poliisien kanssa tehty tuttavuutta http://youtu.be/iy--W2Z9lS0?hd=1 :P
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_1390.jpg)
Hommasin hydraulikäkkärin ja tollasen irtoovan ratin keskiön. Pääsee pikkasen paremmin autosta pihalle, kun saa ratin irti.
Tässä vähän mietin, että mikä olis paras keino asentaa toi käsijarru. Mietin että tekisin takajarruista yks piiriset tai sitten vaan asentais takajarruihin viellä yhdet satulat.. Ehdotuksia saa laittaa, jos on kokemusta noista..
-
Ei oo keltään tullu ehdotuksia hydr. käkkärin suhteen, enkä oo omaa päätä viellä kauheesti vaivannu asialla. :(
Tänään tuli sudittua kesärimsseihin uus maali päälle:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/12090002.jpg)
Laitan ne alle vasta keväällä, kun ei oo edes takarenkaita viellä hommattuna.
-
Aika makeet rimssit, jotku compomotivet oikeen vai mitkäs? :pomo:
-
Aika makeet rimssit, jotku compomotivet oikeen vai mitkäs? :pomo:
Ei ihan mitään niin hipoo, mutta 16" fondmetalit volvon jaolla ja takavedon et:llä.
-
Mistä hommailit ton ratinkeskiön? Aika makeee nimittäin :buck2:
-
Mistä hommailit ton ratinkeskiön? Aika makeee nimittäin :buck2:
Se on joku halpa ebay keskiö.. Viitti sen sentään asentaa, kun teki ensin pienen vetotestin. :P
Leimasetä ei välttämättä tykkää.
-
Joo kannattaa varmasti testata eka, voi olla meinaa mielenkiintosta motarilla seilata jos jää ratti käteen :D
-
Vihdoista viimein sain kierroslukutiedon random pätkimisen pois!
Protopartsin setti oli tullu vanhoilla vr osilla ja U7 on korvattu toisella komponentilla niinkun tästä näkyy: http://www.msextra.com/doc/general/v3parts.html
No nyt on tollanen MC33072PG kiinnni ja kyllä toimii paljon hienommin toi megan vr puoli.
Tänään vaihtelin myös hajalle suditellut takarenkaat uusiin ja siinä samalla piti kokeilla vähän noita kesävanteita alle:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_1424_zps34f9c37a.jpg)
Niinhän ne sanoo, että vanteet tekee auton ja se ainakin omasta mielestäni pitää paikkansa tässä tapauksessa. ::)
Ei oikeen toi moponetin -40mm madalllussarja enään riitä kesävalsseilla niin pistin Timo_R:n innoittamana tulemaan pari vanhan audi 80 etuiskaria saksasta.
Taakse sit vissiin g-astran iskarit ja sitten voi alkaa lyhentään madallusjousia joka nurkasta..
Laitoin myös kusivalot takas keulille ja vaihdoin uudemman 240 volvon etulipan. :pomo:
-
Millaista pätkimistä se sulla on tehnyt? Mulla käy välillä ajossa kierrostieto nollissa ja nytkähtää aika ikävästi. Välillä nykii enemmän ja välillä vähemmän eikä mikään tunnu auttavan :idiot2:
-
Millaista pätkimistä se sulla on tehnyt? Mulla käy välillä ajossa kierrostieto nollissa ja nytkähtää aika ikävästi. Välillä nykii enemmän ja välillä vähemmän eikä mikään tunnu auttavan :idiot2:
kiekkatieto kävi nollilla about kerran kilometrin matkalla..
-
Tänään vaihtelin myös hajalle suditellut takarenkaat uusiin ja siinä samalla piti kokeilla vähän noita kesävanteita alle:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_1424_zps34f9c37a.jpg)
nam :pomo:
-
kiekkatieto kävi nollilla about kerran kilometrin matkalla..
Noilla tiedoilla sain omankin kierroslukutiedon pätkimisen katoamaan. Kiitti sulle! :hello:
-
Hieno pirssi S*
-
Onkos sulla tuottanut ongelmaa tuo läppärunkojen koko? Jos luin oikein niin sulla on 46 mm. Onko ne koko matkalta sen kokoiset vai kapeneeko loppua kohti? Itsellä nuo GSX-R läppärungot ovat aivan liian isot omaan koneeseen. 70% läppien aukeamalla koneeseen menee jo maksimimäärä ilmaa. Itsellä nuo on 48 mm sisään ja 44 mm ulos. Säätäminen oli aivan yhtä tuskaa. Kone toimi hyvin vain täyskaasulla, mutta muuten ei.
-
Noilla tiedoilla sain omankin kierroslukutiedon pätkimisen katoamaan. Kiitti sulle! :hello:
Hyvä että lähti sullakin mega pelaamaan.
Onkos sulla tuottanut ongelmaa tuo läppärunkojen koko? Jos luin oikein niin sulla on 46 mm. Onko ne koko matkalta sen kokoiset vai kapeneeko loppua kohti? Itsellä nuo GSX-R läppärungot ovat aivan liian isot omaan koneeseen. 70% läppien aukeamalla koneeseen menee jo maksimimäärä ilmaa. Itsellä nuo on 48 mm sisään ja 44 mm ulos. Säätäminen oli aivan yhtä tuskaa. Kone toimi hyvin vain täyskaasulla, mutta muuten ei.
Joo 46mm läpät on.. Kannen reikiä ei ole suurennettu, joten imusarja kapenee kanteen päin.
Kyllä mullakin viellä tekemistä on bensakartoissa ja rikastuksissa, mutta suht hienosti toi pelaa kokoalueelta.
Tänään tuli väsättyä taakse 2x19mm vakaajat ja vaihdoinpa sitten samalla etuvakaajan kaikki puslat uretaanisiksi.
Pikkasen ottaa mutkat taas nätimmin.. S* Viellä kun sais noi audin ja ooppelin iskarit askarreltua paikalleen.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_1440.jpg)
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/vapari242/IMG_1442.jpg)
-
Ai jumankauta, että seuraan mielenkiinnolla tuota alustan laittoa.
Sama homma itsellänikin tiedossa.
Pidähän meidät ajantasalla noiden iskareiden asennuksen kanssa, thanks -H-
-
Mistäs ostit etuvakaajan puslat ja vakaajanyhdystankojen puslat? Itellä olis edessä myös noitten päivittäminen :) Sitten ois autossa kaikki uutta.
-
Mistäs ostit etuvakaajan puslat ja vakaajanyhdystankojen puslat? Itellä olis edessä myös noitten päivittäminen :) Sitten ois autossa kaikki uutta.
Ebaysta ostin kaikki uretaanipuslat pakettina..
Eikähän noi saa tilattua keltä vaan joka myy super pro:n puslia.
-
Ebaysta ostin kaikki uretaanipuslat pakettina..
Eikähän noi saa tilattua keltä vaan joka myy super pro:n puslia.
mitähän makso? eräästä suomalaisesta virmasta kyselin (myy spaxia jne) 620e kehu maksavan kierto puslia 740volvoon..
totes vaan että "kerran se kirpasee mutta on sillä sitten mukava ajella" :2funny:
-
mitähän makso? eräästä suomalaisesta virmasta kyselin (myy spaxia jne) 620e kehu maksavan kierto puslia 740volvoon..
totes vaan että "kerran se kirpasee mutta on sillä sitten mukava ajella" :2funny:
Ei nyt enään tarkkaa hintaa muista, mutta ~400 se tais olla.
-
Tuosta tilaamaan.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Volvo-240-SuperPro-Polyurethane-Suspension-Car-Bush-Kit/230856105297/item
-
Tänään tuli heräteltyä tää auto talvikäyttöön, mutta lisää alavääntöö kaipais..
2>3 vaihtaessa miettii hetken ellei oo kierrokset tarpeeks korkeella.
johtuu tietty osittain välityksestä, mutta jotain pitäis silti keksiä.
Vaihtoehdot taitaa rajottua aikalailla nokan ajotukseen ja/tai pakosarjan muokkaukseen. Mielipiteitä ja kommentteja tästä kaivattais.
-
Niin se vaan on, että lisää tehoa tarvii saada persiin alle. Johtuu varmaan 300heppasesta käyttöautosta.
Joten aloinpa jo tässä vaiheessa haaliin turbotusta ajatellen tavaraa hyllyyn.. :2funny:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28138.msg508274 Siinä on vähän vaparista ylijääneitä osia
-
Tän vois vetästä lukkoon, kun tein turbotusta ajatellen oman theardin, että tästä ei tuu ihan sillisalaatti.
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29702 << tuolta voi lukea jatkossa.