Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Afteri - 15.05.2017, 18:52:18

Otsikko: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 15.05.2017, 18:52:18
Terveterve näitä 240 turbotus projekteja kun ei ole täällä tarpeeksi vielä niin lisätään omakin vaikka onkin hyvin vaiheessa olevaa mallia.

Reilu kuukausi takaperin tuli ostettua 240 vuosimallia 88 väkivahvalla b200k tekniikalla, kilometrejä mittarissa 151tkm
(http://i.imgur.com/NKIlCVp.jpg)

(http://i.imgur.com/WA7scM9.jpg)

sisusta mielestäni ihan ok kunnossa  :)
(http://i.imgur.com/nKWF8DD.jpg)

Tekniikkana tulee olemaan

-b230ft h-profiileilla ja 20tkm ajetuilla ft männillä
-530 kansi A nokalla
-mitsu 19t vakio pakosarjalla
-lh 2.4
-vakio imusarja
-530cc suuttimet
-m90
-sre 763 asetelma dieselin massalevyllä

Tarkoitus olisi ainakin tämä kesä ajaa kyseisellä kokoonpanolla, ensikesäksi sitten isompaa ahdinta sekä muuta päivittelyä.

Suurinpiirtein kaikki osat löytyvät vaihtoa varten mutta tässä hieman listaa tarvittavista osista mitä tulee mieleen
(http://i.imgur.com/pVzQz10.jpg)
-nestekytkimen hilppeet
-bensapuoli jotenkin pelittämään (bensapumppua yms)
-downpipe

Korihommia löytyy hieman takakaarista

kysymys tuosta bensapuolesta eli riittääkö 240 ruiskun tankkilaite ja siihen kylkeen joku AEM 320lph bensapumppu toimiakseen? vai mikä olisi järkevin tapa laittaa toimimaan :idiot2:

Projektia rajoittaa vielä kesäkuuhun asti pienoinen aikapula mutta eiköhän tämä kesällä ajoon saada (toivottavasti) :-\

Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Cupi - 15.05.2017, 20:00:44
Ruiskun siirtopumppu ja bilteman 044 kopio pumppu piisaa +300hp vähintään. Ainakin tuolle sun tekniikalle riittää hyvin nuo, josset sitte viinalla aja, siitä ei omia kokemuksia.
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Neverbe4 - 16.05.2017, 10:16:59
Mitäs noi kopiopumput maksaa?
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: puppet - 16.05.2017, 10:51:36
Nehän on miltei ilmasia  :D
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Viritys/Suorituskyky/Polttoainepumppu-2000035738/
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Neverbe4 - 16.05.2017, 13:08:48
Aha, ihmetellyt miksi jengi ostaa halpoja kopioita kun laatupumpun saa reilulla satkulla. Ja ei tarvitse miettiä pettääkö pumppu.

No selvisi syy mutta en ymmärrä silti.
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 28.05.2017, 18:44:55
Noniin näin parinviikon tauon jälkeen oli aika aloittaa moottorin irroitus, operaatio sujui kyllä suhteellisen kivuttomasti lukuunottamatta peltiä missä on kiinni lamput sekä jäähdytin tosin loppujenlopuksi lähti irti kuhan löysi oikeat välineet kyseiseen hommaan eli tässätapauksessa porattiin hitsitäplät pois.

(http://i.imgur.com/To02yu8.jpg)
Kone nousikin kokonaisena pakettina jopa liiankin hyvin
(http://i.imgur.com/1DKw49F.jpg)
(http://i.imgur.com/g6JenMC.jpg)

(http://i.imgur.com/hDkOH4a.jpg)


Seuraavana listalla olisikin aloittaa uuden tekniikan mallausta konehuoneeseen, ja samalla miettiä tarkemmin mitä kaikkea puuttuu.
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 29.05.2017, 20:01:39
Moottoriin kasailtu apulaitteet kiinni, Ainoana irto-osana tällä hetkellä vaihdelaatikko mikä sujahtaa moottoriin kiinni kun on aika nostaa se keulille
(http://i.imgur.com/AQrggcd.jpg)


Lieneeköhän kenelläkään tietoa minkälainen liitin sopii kyseiseen öljyjäähtyttimeen (volvo 940 orkkis öljyjäähdytin), ongelmana koska löytyy kuvassa näkyvät letkut 11,12,20,21 mutta kyseiset letkut eivät ainakaan sovi aftermarket öljyjäähdyttimeen jossa AN10 urosliitin.
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-56693.jpg)

Aem320lph tankin sisäinen pumppu pistetty tilaukseen mikä istutetaan ruisku 240 tankkilaitteeseen ja katsotaan miten lähtee pelittämään  :) sekä nestekytkimen hilppeiden metsästystä aloiteltu, saa tarjota jos löytyy sopivia  ;)
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Cupi - 29.05.2017, 22:06:12
Sulla oli se m90 tulossa? Löytyisi siihen työsylinteri jos tarvetta.
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 07.06.2017, 17:30:21
Oli aika jatkaa kaksnelikympin parissa ja ensimmäisenä listalla oli keppitelineen teko autoon sopivaksi koska jostain syystä se puuttui laatikosta kun sen ostin. Se mistä tuli tehtyä kyseinen kapistus niin ostin 700 sarjalaisen m47 laatikon keppitelineen, pilkoin sen ja hitsailin putken uudelleen oikeaan kohtaan ja siitä tuli yllättävän hyvä ainakin tuossa sitä hiplatessa, ainoana miinuksena että keppi jäi ehkä sentin tai kaksi enemmän kuskin puolelle (tosin saa nähdä kun rupeaa vaihteita vaihtamaan että mikä sauma pettää ensimmäisenä ::))

Vaihdelaatikossa oli jonkun tekemä kaksnelikympin kannatinpalkille sopiva kiinnitys joten pystyi käyttämään m47 kannatinpalkkia
(http://i.imgur.com/AoWbnTz.jpg) (http://i.imgur.com/d4klIau.jpg)

ja kuten kuvista huomaa niin tuli moottori vihdoin nostettua keulille
(http://i.imgur.com/U1GS5Xs.jpg)

Seuraavaksi odotellaan pää ja työsylinterin saapumista ja jostain pitäisi letku siihen keksiä mutta mietinnän alla että minkä kokoinen letku/putki olisi suositeltavaa 6mm,8mm vai jopa isompi? ??? downpipe pitää myös väsätä, tankkiin asentaa pumppu,välijäähdyttimelle paikka miettiä jonka jälkeen onkin jo melkein sähköjen vuoro jotta saadaan auto joskus liikkeelle  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: The_OttoB - 07.06.2017, 17:55:31
Liittimet on ns. Ermeto liittimiä; L-malli

Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 10.06.2017, 17:05:31
Nyt kun moottori vihdoin saatu paikoilleen pystyttiin aloittamaan 3" downpipen teko, oma kädenjälki ainakin näkyy ;D mutta eipä tästä mitään näyttely peliä ainakaan alkuun ole tarkoitus tehdä

Tuli edes jotenkin siedettävän näköinen kun hioi älyttömät hitsiröpelöt pois  ::) vielä mietinnän alla loppu pään teko/alentaako tuosta 3" vakio putkeen kiinni jossain kohtaa
(http://i.imgur.com/lGKkbVv.jpg) (http://i.imgur.com/57SqMQk.jpg)

tankkilaitekkin tuli irroitettua hienolla työkalulla eli noin 8 cm pätkä lattarautaa ja joskus sileäksi pyöräytetyllä 10mm hylsyllä, osoittautui kyllä ihan toimivaksi ratkaisuksi, tosin kuin oli odotettavissa bensaletkut lähti irti ehjinä ilman kauheaa väkivaltaa
(http://i.imgur.com/jmld3jY.jpg)

Välijäähyllekkin tuli mietittyä paikka mutta ei sitä vielä saatu paikoilleen kun oli jäänyt kauppaan 8mm kierretanko mitä piti joskus ostaa.
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 22.06.2017, 23:38:14
Aika kuluu ja hieman on tullut väsättyä ajan ja kelien puitteissa

Downpipeen lambdoille paikat, yksi mittarille ja toinen vakio lambdalle
(http://i.imgur.com/w2pb9eL.jpg)

ja downpipestä muuten eteenpäin valmis elikkä tulee 3" rännillä noin etupenkeistä hieman taaksepäin josta yhdistyy vakioputkeen parilla alennuksella, tälläinen ratkaisu ainakin alkuun enennkuin väkertää kokoputken 3" tai 2.5".
(http://i.imgur.com/YBOjv1Z.jpg)

nestekytkimelle tuli muokattua poljin 240 vajeripolkimesta eli poljinta pitää jatkaa noin 6 cm jotta asettuu samoille kohdille kuin jarrupoljin ja polkimestä pitää tehdä työntävä eli kääntää tanko toiselle puolelle sekä hieman piti poljinkelkan sivua muokata jotta mahtui liikkumaan. Pieni stoppari tuli tehtyä lieriöpuskimesta (erittäin hieno nimi keksitty) jotta saa rajoitettua polkimen liikettä että ei tule poljettua koko pääsylinteriä ihan solmuun. :)
(http://i.imgur.com/nBHTDXi.jpg)  (http://i.imgur.com/ABvdjwY.jpg)

Sylintereinä autodocilta Brembon pääsylinteri ja ABE valmisteinen työsylinteri, pääsylinteri omalla nestesäiliöllä joka tulee kyllä hyvin lähelle jarrutehostinta mutta ei kuitenkaa kanita vastaan vaan sopii kuin nappi silmään.  ;D
(http://i.imgur.com/JSKgBJ1.jpg) (http://i.imgur.com/IvYVu1I.jpg)

Ja nämä yhdistetään HEL performance jarruletkulla ja 12mm banjoliittimillä
(http://i.imgur.com/w4SHqVX.jpg) (http://i.imgur.com/azaCD5V.jpg)

Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: puppet - 23.06.2017, 09:02:16
Mistäs hommasit pakopeaän laipan tuohon dp:n lähtöön?
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 23.06.2017, 11:12:27
Motonetistä tee-se-itse putkihyllyltä löyty 3" laippa, tuli ostettua ja sitten innoissani vasta kotona huomasin että tuossa vinossa pakopesässä yksi pulttireijistä on hieman erillään muista ja juotui vähän muokkaamaan että osui kohdalleen.

Mistäs hommasit pakopeaän laipan tuohon dp:n lähtöön?
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: puppet - 23.06.2017, 12:16:48
Sitähän minä että se se on. Itellä on suora lähtö, pitääpäs mittailla että käykö. Siitähän kyllä puuttuu se tiivistys huullos ???
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 23.06.2017, 12:35:07
Juu tottahan se on, unohtui äsken mainita että joutuu hieman hiomaan laipan toista reunaa huullokseen sopivaksi. Saa nähdä jahka saan oman vehkeeni käyntiin että kuinka tiivis siitä tuli  ;D
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: JoonasH - 24.06.2017, 00:18:33
Laippoja Mitsun TD04-ahtimiin löytyy niinkin läheltä kuin yhdistyksen yhteistyökumppanilta Pro Turbolta: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1128.msg288529#msg288529 :juhau:

Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 28.06.2017, 21:01:32
Tankkilaitteeseen tuli laitettua pumppu kiinni, toisin kuin alunperin oli tarkoitus tuli pumppu laitettua kiinni alkuperäiseen kaasarin tankkilaitteeseen koska ruiskumallista oleva könttätavarana mukaan saatu laite oli kehnossa kunnossa.

Hieman meinasi tehdä tiukkaa saada mahtumaan ettei ota tankin pohjaan kiinni, koska tuon anturin kiinnitykset ovat sen verran alhaalla että jäi putken pituudeksi juuri klemmarille sopiva kun leikkasi oikeaan pituuteen.
(http://i.imgur.com/MAPm2Nk.jpg)

Samalla tuli vedettyä virta pumpulle konttiin, kone käytännössä käynnistys valmis kunhan an adapterit öljyjäähdyttimelle saapuvat kiinasta  ;D + muutama piuha vielä vetämättä.
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 30.06.2017, 17:48:02
Hieman tullut väsättyä taas lisää eli tankkilaite sujahti paikoilleen suhteellisen vaivattomasti

hieman vain vaati voimaa saada kiristettyä "kruunu" paikoilleen kun tuota lattarautaa hylsyllä käänsi niin hieman taipui mutkalle  ::)
(http://i.imgur.com/3I7uY9d.jpg) (http://i.imgur.com/cLh1KFE.jpg)

Väli ja öljyjäähdyttimelle paikat maalaustavaille valmiina, kiinikkeet lattaraudasta väännettynä.
(http://i.imgur.com/9tgSwJl.jpg)(http://i.imgur.com/fhmEVHx.jpg)

Sekä ahtoputket kasattu valmiiksi, hieman arvelutti että saako noilla 3" mutkilla välijäähdyttimestä kääntymään tarpeaksi aikaisin kun meinasi tulla akku vastaan toisella puolella mutta meni yllättävän hyvin (noin 1cm) väliä jäi mutta en sattunut ottamaan kuvaa tästä.
(http://i.imgur.com/hcztDhE.jpg)
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 06.07.2017, 21:46:30
Nyt alkaa olemaan auto kasassa, muutaman ongelma oli käynnistäessä yllättäen. Ekalla yrittämällä startti kyllä pyöri ja kipinää sai mutta suuttimet eivät syöttäneet bensaa vaikka virtaa ja bensaa tuli noh aikani tutkaillessa tulin siihen tulokseen että ykk anturi saattaa olla rikki joten se meni vaihtoon ja uusi kun oli asennettu niin hörähti käyntiin  :)

mutta eipä tähän ongelmat loppuneet sillä vaikka autoa oltu käytetty kuin sekuntteja niin vuoti jo öljyä ahtimen tulolinjasta , olin näkevinäni vuodon tulevan banjon ja lohkon välistä joten sitä tuli paikkailtua ja kuparitiivisteitä vaihdeltua mutta vuoto ei lakannut joten katsoin uudeleen ja vuoto olikin banjosta hieman eteenpäin mutkassa olevasta pienestä viillosta jota en ollut huomannut. Tähän pikainen patenttiratkaisu kun hitsata ei oikein viitsinyt ruveta kun ei mahdu hitsaamaan paikoillaan eikä tuota putkea saa mitenkään järkevästi irti, niin pieni U muotoinen peltipalanen ja silikonitiivistettä klemmarin kera paikalleen, toivotaan että pitää  ;D tämä tässä ainakin jonkun aikaa kunnes korvaan tuon linjan letkulla tai korjaan paremmin.

(http://i.imgur.com/brhxRK9.jpg)

(http://i.imgur.com/247qoru.jpg)

(http://i.imgur.com/IPxGr83.jpg)

(http://i.imgur.com/N2rxL1Z.jpg)
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: J0NZA - 07.07.2017, 10:13:59
Se vaihdelaatikon kannakke rauta on mun veistämä.  :)  Ja sen takia keppitelinettä ei oo tullu mukana kun se sama mikä tässä oli kiinni on edelleen mun autossa.  :)  Venakoppa on ainakin vaihtunu matkalla ja tehostimenpumppu.   Lohko on ainakin sisäänajettu oisko kokonais kilsat lähempänä 500tkm.  :D  kuvissa ei ainakaan näkyny öljynjäähdyttän putkissa tukirautaa.  Sellanen siinä on ollu ja kannattaa laittaa,  ei pysy tiiviinä vaan löystyy ja alkaa hikoilemaan.  Putket ei oo alkuperäiset ne on tehty uusiks koska alkuperäiset oli niin homeiset. 
Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 16.09.2017, 20:38:53
Pientä päivitystä tännekkin kun hieman räpelletty auton kanssa, Elikkäs vakio moottorinohjauksen tilalle tuli vaihdettua Atecu, kipinäpuolta hoitaa vagin hukkakipinäpuola, bensanpaineen säätimeksi vaihtui säädettävä malli, 4bar gm mappi anturi sekä perus boschin avoin laippa imuilmanlämpöanturi.

Johtosarja tuli väsättyä tuosta autotunen puolivalmiista versiosta
(https://i.imgur.com/pzOdoAa.jpg)

TPS anturi perinteisesti kasiviiskympistä, johon tuli tehtyä tuollainen 11mm paksu adapteri.
(https://i.imgur.com/cSGr4x8.jpg)  (https://i.imgur.com/0say0P2.jpg)


(https://i.imgur.com/wf4qURs.jpg)

Hieman kun olin säätöjä ajellut kadulla kohdilleen niin tuli varattua säätöaika dynoon mutta tämä sessio loppui ensimmäisen kaasutuksen jälkeen.

Moottorissa kaasarimallista laturin ja startin johdot joten siinä muutama ylimääräinen piuha mitkä kuuluisivat kaasariin kiinni niin yhdessä turhista johdoista katkennut pinni kiinni ja tietenkin se otti startin herätteeseen kiinni >:(  lopputuloksena tämä johto suli mukavasti koko matkalta sulakkeille asti (ihmettelen kyllä että miksi yksikään sulake ei räpsähtänyt rikki :idiot2:) auto ei sitten siinä enää käynnistynyt joten lopetettiin dynosessiot siihen, Hetken ihmettelyjen jälkeen sain auton käyntiin ja ei muutakuin häntä koipien välissä kotiin ihmettelemään.
(https://i.imgur.com/Zshpnci.jpg) (https://i.imgur.com/d8vUyx7.jpg)

Otsikko: Vs: 240 tusina turbo
Kirjoitti: Afteri - 04.10.2017, 15:54:53
tuli käytyä lahdessa powerbytellä säädättämässä kartat vihdoin kohdalleen ja tälläistä sieltä piirtyi paperille maltillisilla 0.9bar paineilla. Ennen penkkiin menoa tuli laitettua macin solenoidi jotta saa ohjattua ahtoja boksin kautta. Seuraavaksi onkin sitten vuorossa vaihtaa loppuputkeksi 2.5" jotta pääsee eroon noista vakio äänenvaimentimista.
(https://i.imgur.com/EVMpLEc.jpg)