Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 vapariräpellys [The End]

  • 270 Vastauksia
  • 95464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
240 vapariräpellys [The End]
« : 11.08.2012, 16:36:27 »
Joo, elikkäs tollasesta vuosimallin 88' 240 GL injectionista kyse, tekniikka toistaiseksi vakio b200e + m47, rakenteilla tosin jotain ihan muuta  ;)
Auto ja kuljettaja majailevat Porissa.

Laitetaampa alkuun vaikka kuvatus nykykunnosta ja linkkiä tonne photobuckettiin, josta löytyy sitten enemmän kuvia.
Lisää kuvia: http://photobucket.com/kylannopein240 Ei oteta tosissaan tota albumin nimeä :P

Nykykuosi:


Ja kyllä, ovet ovat eriväriset kuin muu kylki, maalin sekoittajalla käynyt kämmi, kun nuo on eri erästä maalattu.
Elikkä hieman enemmän korista, tossa juuri ennen jurvan miittiä maalattiin kyljet ja kaikki ovet uusiksi ja tehtiin peltihommat, alareunojen muovihärpäkkeet jäi tässä samalla pois.
Vielä on tarkoituksena maalata konepelti ja takaluukku, tosin mielessä on myös lasikuituluukut, mutta saa nähdä mitä saadaan aikaiseksi.

Sisustasta sen verran, että kuten kuvista näkyy takapenkit sai lähteä ja eteen tuli pari OMP:een TRS penkkejä ja OMP nelipistevyöt, ratti on tollanen perus luisin ralliratti. Ajoasento on mielestäni erittäin hyvä nyt ja penkkeihin olen varsin tyytyväinen.


Sitten tekniikkapuolta:

Elikkä tonne konehuoneeseen olis tarkotus istuttaa 2,3litranen vaparimotti, tuplakaasareilla tietysti. Moottorin aihiona toimii purkaamolta ostettu, ilmeisesti vain 118tkm ajettu b230fb, joka on 91' vuoden 940:kympistä peräisin. Tällänen hommattiin, koska samassa paketissa saatiin hyvä lohko vahvoilla sisuksilla ja 531 kansi.
Alle listaa kokoonpanosta ja eri osien vaiheista:

- b230 lohko, 13mm kangilla. Purettu atomeiksi ja seuraavaksi edessä mäntien sorvautus ja lohkon tason koneistus. Puristuksien perässä siis tehdään männistä tasaiset ja madalletaan lohkoa, jotta saadaan männät tarpeeks lähelle kantta. - Valmis.

- 531 kansi, Catcamssin tuplavenajouset, palotilat muokattu, kanavat hierottu, isommat 46/38 venttiilit, kantta madallettu. - Asennettu.

- Cometicin metallinen kannentiiviste. -Asennettu

- Nokka tulee catcamssin 13,9mm nostonen. - Asennettu.

- Kaasareiksi 45mm Weberit ja Misab imusarja. Carter pensapumppu ja Filter king pensapaineen. - Asennettu.

- Blingfactory teräs VP + SRE -618 asetelma - Asennettu.

- Pakopuolella peltisarja, mallia Timo Balk. - Asennettu

- Laatikkona tarkoitus käyttää tota vakio m47 - On jo paikallaan

- 4.88 Perävälitys. - Odottelee asennusta.

- Kone kokonaisuudessaan valmis ja paikallaan - On jo paikallaan


Teho tavoite on noin 200hv takapyöriltä, katsotaan mihin ekalla yrittämällä päästään.
Tää on siis meikäläisen eka projekti, niin korin, kuin tekniikankin osalta. Korihommat tehtiin isän kanssa ja kyllä se ton moottorinkin kanssa auttelee varmasti, itse kuitenkin tarkotus tehdä niin paljon kuin osaan ja oppia tietty samalla  8)

Kommentit ja neuvot tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2014, 23:43:15 kirjoittanut t0mpp4 »
BMW M5
Volvo 740

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #1 : 11.08.2012, 18:58:04 »
tulihan tää tänne kun vähän potki  :D lykkyä projektiin niin saadaan hämmentää porin kaduilla  :3/4 jättää sen:  ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #2 : 11.08.2012, 19:07:31 »
lisää sinisiä lankkuja porissa

onko nuo täysveriset kupit, vai kippaavat kupit vai millaset istuimet.
sit jatkokysymystä, mistä hommasit, mitä makso ja menikö vakiokiskoihin vai millasta modausta jouduit tekemään.

tarvis omasta lankusta orggis nojatuolit kiikuttaa hangassuolle ja vaihtaa tilalle vähemmän tilaa vievät kippaavat "urheilupenkit".

siksi "urheilupenkit" että pinta on tiivis (nahkaa, vastaavaa, jotta äänenpaine ei absorboidu)
ja siksi että jaloille saa hieman enempi tilaa kun penkkiä saa sen 15cm taaksepäin :D
tuo seinä kun on tuossa takana ja ajoasento ei ole mitä parhain

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #3 : 11.08.2012, 21:44:35 »
Ihan täysveriset kupit noi on, hommasin entisen työpaikan kautta, mutta kyllä varmaan googlettelemalla löytyy jtn hintaa, OMP on merkki ja malli on TRS. Noissa tosin ei oo "tiivistä" pintaa eikä kippaa tosiaan mihkään. OMP sivukiinnikkeillä kiinni ja niitä joutu hiukan muokkaamaan, että saatiin vakio penkin pultteihin ne. Noi on kiinteesti eli ei mitään kiskoja välissä.
BMW M5
Volvo 740

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #4 : 11.08.2012, 22:47:21 »
juujuu, ovat siis mallia kenkälusikka.
 ;D

etsinnät jatkuvat puoliteholla, ois kiva vaan tietää minkämalliset penkit sopis ilman hirveetä virittelyä.
ja stokki 3pistevöillä.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #5 : 12.08.2012, 13:19:17 »
Komia lankku  O0 Sun kanssas tuli botnialla pari sanaaki vaihdettua ja itse epäilin noitten kuppien matkustus mukavuutta  :D


tarvis omasta lankusta orggis nojatuolit kiikuttaa hangassuolle ja vaihtaa tilalle vähemmän tilaa vievät kippaavat "urheilupenkit".

Anteeksi ot.. Mut mulla on 3gen Honda Preluden kippaavat ns "puolikupit" etupenkkeinä omassa seiskassa ja on noin 30 kertaa paremmat ku "vakio" penkit  ;)
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #6 : 14.08.2012, 21:44:27 »
Komia lankku  O0 Sun kanssas tuli botnialla pari sanaaki vaihdettua ja itse epäilin noitten kuppien matkustus mukavuutta  :D
Noissahan on varsin mukava istuskella, Pori - Jurva - Pori taittui mukavasti.

Tuli tuossa pistettyä tilaukseen kaikenlaista cometicin kannentiivisteestä kaasareihin ja imusarjaan ja vähän muutakin siltä väliltä  ;)
BMW M5
Volvo 740

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #7 : 15.08.2012, 09:48:07 »
K-jetin voitkin irroteltuas nakata tännepäin niin ei tartte roskiin nakata  :hello:
 ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #8 : 22.08.2012, 01:03:50 »
Tänään saapui cometicin kannentiiviste ja otin kanget irti männistä ja sitten putsattiin noita mäntiä. Oli kyllä aika paljon karstaa, lieneekö ajettu huonoilla öljyillä tai sitten vaihdettu koko öljyjä koskaan  :D
Etenee tää tästä pikkuhiljaa.
BMW M5
Volvo 740

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #9 : 24.08.2012, 02:59:09 »
Männänrenkaat ja pakosarjan tiivisteet kävin tilailemassa tänään, tulevat entisen työpaikan kautta ja saa huomenna ne jo hakea luultavasti. Huomenna pitäs käydä myös tyrkyttämässä lohkoa ja mäntiä koneistukseen.
Oon tässä tehnyt laskua ja päädyin seuraavan laiseen: männistä lähtee 2,3mm eli niistä tulee tasaiset ja lohkosta siipastaan 2,6mm. Noilla luvuilla ja ton cometicin 1,14mm paksun tiivisteen kanssa pitäs männät tulla sit 0,74mm päähän kannesta. Pitäs olla sopivan lähellä  :pomo:

Ens viikolla pitää kai tyhjentää lopputkin rahat tililtä ja hommata vauhtipyörä ja kytkin.
BMW M5
Volvo 740

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #10 : 27.08.2012, 21:59:21 »
Mitenkäs, kun aihio on siis B230FB, vuosimallin '91 940kympist ja tarvis säädettävä nokkapyörä tilata. Kummanlainen nokkapyörä tohon kuuluu, kantikas- vai pyöreähampainen?
Ja onkohan tosta: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/justerbara-kamdrev/volvo/kamrem-volvo-8v-extra-bred-24mm.html 24mm leveästä hihnasta mitään iloa vrt. vakioon? Ja onko noissa hihnoissakin sitten eroja, pyöreäkulmanen vs kanttikulmanen? En ainakaan omalla ruotsintaidolla erota tosta ilmotuksesta, että olisi mainittu kumpaakaan.
BMW M5
Volvo 740

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #11 : 31.08.2012, 23:57:50 »
Höpötetään lisää yksin  :D
Elikkäs nokka saapui tänään ja Kaasari/imusarja paketti lähti tänään tulemaan, eli pitäisi maanantaina olla täällä.
Lohko ja männät meni viikolla koneistukseen ja ne saa takaisin ens viikon lopulla.

Kuvatus jossa näkyy tiedot nokasta:
BMW M5
Volvo 740

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #12 : 01.09.2012, 13:20:51 »
Höpötetään lisää yksin  :D
Elikkäs nokka saapui tänään ja Kaasari/imusarja paketti lähti tänään tulemaan, eli pitäisi maanantaina olla täällä.
Lohko ja männät meni viikolla koneistukseen ja ne saa takaisin ens viikon lopulla.

Kuvatus jossa näkyy tiedot nokasta:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

On tua ny vähä K-nokkaa rajumpi  ::)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #13 : 01.09.2012, 17:00:07 »
Höpötetään lisää yksin  :D
Elikkäs nokka saapui tänään ja Kaasari/imusarja paketti lähti tänään tulemaan, eli pitäisi maanantaina olla täällä.
Lohko ja männät meni viikolla koneistukseen ja ne saa takaisin ens viikon lopulla.

Kuvatus jossa näkyy tiedot nokasta:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Voi tyhjäkäynti olla aika hausan kuulonen ton nokan kanssa   S*
Eihän tos oo ku melkee 2mm kovemmat nostot K-nokkaa verrattuna  ;D
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: t0mp4n 240 Vapariprojekti
« Vastaus #14 : 01.09.2012, 17:55:24 »
Voi tyhjäkäynti olla aika hausan kuulonen ton nokan kanssa   S*
Eihän tos oo ku melkee 2mm kovemmat nostot K-nokkaa verrattuna  ;D

Pari milliä sinne tänne  ;D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

RallyBaron  Samppasport