Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*

  • 18 Vastauksia
  • 8596 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« : 04.03.2011, 21:52:59 »
Eli joo vähän taustatietoa:

Volvo 240GL -89, b200F, 205tkm mittarissa, 3.omistaja tällä hetkellä
Täysin ruosteeton, mutta automatic.

Nyt herää kysymys miksi tästä tarvitsee tehdä projektipäiväkirjaa, ja miksi tollanen on tarvinnu "pelastaa" paalaukselta.

Tässä noin 3viikkoa sitten kävi niin että sorarekka päätti vaihtaa kaistaa, katsomatta mitä viereisellä kaistalla on, joten tämä todellinen helmi joutui vähäsen niinkuin uhriksi, lavan kulma veti komeasti kattoa auki kuten purkinavaajalla säilykepurkkia, etulokasuojaan lommo, kuskin ovi saman näköseks kun mulla savukoneessa, ja takaovi sivutörmäyspalkin ylä ja alapuolelta todella paljon sisään, lisäksi osumaa otti c-pilari ja takakylkikin pääsi sisälle päin. Ja kun kuorma-auto työnsi volvon jäiseen penkkaan, niin oikean puolen vararengaskotelo painui sisään ja etualatukivarresta tuli U-mallinen.

Tämä projektipäiväkirja kertoo siis kuinka saadaan pelastettua vielä ajoon ja komeaan kuntoon kelpo laatuauto, Volvo-miesten yhteistyöllä sekä erään pemariharrastajan katonvaihto kokemuksilla.

Tähän mennessä tehtyä:
-Alatukivarren vaihto & pyörän suuntaus.

Tehtävää:
-Katosta ainakin pintapellin vaihto
-etulokasuojan oikasu
-ovien vaihto vasemmalle puolen
-vararengaspöntön oikasu
-C-pilarin pintapellin vaihto
-Takakyljen vaihto.

Moni muu olis antanu mennä paaliin, mutta kun auto on kuin uusi näitä pikku vammoja lukuunottamatta, niin pakko se on korjata.
Itse olen tässä projektissa apuna ja henkisenä tukena, projektin johtaja on myös rekisteröitynyt tänne, mutta ei kuulemma jaksa päivitellä tämmösiä. Kuvia tulee kun saadaan aikaseksi laitella nettiin. Auto on tänään viety säilytystalliin odottamaan "korjauspaloja", joiden noutoajankohta on mietinnässä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #1 : 12.03.2011, 11:39:13 »
Huomenna lähetään hakemaan yhteistyökumppanilta tolppakattoa ja vasenta takakulmaa ainakin.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #2 : 13.03.2011, 08:42:45 »
Eli joo vähän taustatietoa:

Volvo 240GL -89, b200F, 205tkm mittarissa, 3.omistaja tällä hetkellä
Täysin ruosteeton, mutta automatic.


Ihan kuin tuo automatic jotenkin vaikuttaisi asiaan, onko se ruosteeton vaiko ei :D

Mutjoo, tyrkkees kuvia esille jahka operazuuni alkaa...
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #3 : 13.03.2011, 18:09:02 »
no tietysti jos se lootiko on roiskuttanu öljyä pitkin pohjaa jo viimeset 100t km ;)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #4 : 14.03.2011, 07:26:22 »

Katto, vasen takakulma, aihio-ovet vasemmalle ja jotain muuta pientä tarttus matkaan, nätti puolen metrin pino kuvan kevytperäkärryyn ;D
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #5 : 04.04.2011, 16:44:42 »

Tommonen oli lähtökohta.

Ruttupelti pois


Takakulma vaihdettu

Kaipaa toki vielä työtä, viikolla puuha jatkuu. Koitettu mahdollisimman paljon alkuperäisiä saumoja pitkin availla, että tulee varmasti alkuperäisen vahvuinen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #6 : 10.04.2011, 13:30:12 »

Mäkilällä o 144 rättikatto, niin meinattiin tehä samanmoinen.....eiku...

No kuitenki uus kattopelti ruoteineen jouti paikalleen:

Liimaamalla olis tullu varmasti parempi, mutta nyt aikataulutusten takia ei ollu aikaa etsiä laadukasta koriliimaa.
Myös C-pilarin pintapelti vaihdettuna.

Saumojen viimeistely seuraavaks edessä ja pohjatyöt, jos vaikka toukokuuhun mennessä olis uus väri pinnassa, niin pääsis ruuvaamaan 740turboa tehoiltaan tähän päivään.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #7 : 10.04.2011, 15:05:01 »
Koitettu mahdollisimman paljon alkuperäisiä saumoja pitkin availla, että tulee varmasti alkuperäisen vahvuinen.

Siinä kuitenkaan onnistumatta :2funny:

Miksette ole vaihtanut osia pistehitsauksista?? Olisi 10 kertaa helpompaa ja tulisi 100 kertaa siistimpää jälkeä. Tulppahitseillä tulee ihan yhtä vahva kuin alkuperäisetkin pisteet ovat. Toisaalta nyt jo "vähän" myöhäistä rypistellä, kun...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #8 : 10.04.2011, 16:49:35 »
Ja meni toi takakulma muuten saumoja pisin paitsi tosta oviaukosta.
Miksette ole vaihtanut osia pistehitsauksista?? Olisi 10 kertaa helpompaa ja tulisi 100 kertaa siistimpää jälkeä. Tulppahitseillä tulee ihan yhtä vahva kuin alkuperäisetkin pisteet ovat. Toisaalta nyt jo "vähän" myöhäistä rypistellä, kun...
Se on toi demokratia huono asia... ei ne kuuntele viisaampien sanoja.

Piti vaihtaa kourunpohjalta, eli pisteistä mutta sitten toi demokratia pukkas taas väliin.  :nohnoh

No asia ilmotin jo etukäteen, että jos näin mennään niin minä en ainakaan oo se kuka tota viimeistelee...  ;D
« Viimeksi muokattu: 10.04.2011, 16:51:55 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #9 : 10.04.2011, 17:53:53 »
Toivottavasti myös saumojen sisäosat suojataan huolella. Värillä ja kotelosuojalla.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #10 : 10.04.2011, 18:05:53 »
Takapenkki näyttää nauttineen hitsauskipinöistä!?  :2funny:
Esimerkillistä viitseliäisyyttä kyllä, jäisi itseltä aloittamatta moinen urakka!

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #11 : 10.04.2011, 19:35:27 »
Toivottavasti myös saumojen sisäosat suojataan huolella. Värillä ja kotelosuojalla.
Kyllä näin tehdään. Koska kaverille tehään tosta varakäyttöauto ainakin seuraavaks 5vuodeks, aina kun noi enemmän harrastetut on sillä telakalla, niin tehhään sitten sen verran hyvä ettei tarvii tehä mitään ylimäärästä hommaa, mikä ei kuulu normi huoltoon.

Takapenkki näyttää nauttineen hitsauskipinöistä!?  :2funny:
Esimerkillistä viitseliäisyyttä kyllä, jäisi itseltä aloittamatta moinen urakka!
Roskia nuo on, niitä on satanu jostain tallinkatosta ja muualta.
 O0
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #12 : 10.04.2011, 19:47:23 »
Täältä hatunnosto teidän projektille. -H- Harva tuohon ryhtyisi, mutta hyvä että viitseliäisyyttä löytyy ja saadaan tulevaisuuden klassikko pelastettua.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #13 : 22.05.2011, 11:58:10 »
Enää jäljellä saumojen viimeistely, ennen juhannusta pitäs olla hiontaväri pinnassa!  P>
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa PaPPa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 240GL Automatic-89 *pelastettu paalaukselta*
« Vastaus #14 : 09.08.2011, 01:33:23 »
Aina pitäis ja pitäis..  Tosiaan pohjatöitä tehdään ja ens kuun puolivälis olis tarkotus saada värit päälle.. hiljaa hyvä tulee..
tais pari kuukaut mennä niin ettei tehty mitään, kun projektia pääsee jatkamaan aina silloin tällöin kun tallin omistaja kerkee omista pemari projekteistaan irtautumaan ja lähtemään maalle volvoa laittamaan..
Volvo 850 GLT -93, Volvo 740 turbointercooler -89, Volvo 740 GL VAN -89, Volvo 740 begravningbil -88,  Volvo 740 GLT -90, Volvo 740 turbodiesel "taxi" -90, Volvo 760 GLE -83, Volvo 240 GLE -90, Volvo 240 GLE -82, Volvo 240 GLE -82

 

Proturbo  Autodiagnoosi