Samppasport  Futurez

240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset

  • 21 Vastauksia
  • 11332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
« : 24.11.2013, 22:54:02 »
Toivotaan että projektipäiväkirjan luominen ja "kaapista ulostautuminen" antaa lisämotivaatiota, ja tehdään tästä nyt julkista.

Eli tässä tulen lähinnä käsittelemään 1988 240-farkkua ja 1979 242:sta, lisäksi saattaa tulla mainintaa tämän hetken käyttiksenä toimivasta 1991 240-farkusta.

Tarkoituksena on ensimmäisenä saada 242 hitsattua, sekä saada ohessa kasaan jonkinlainen ahdettu moottori jolla pääsisi kyseistä muutosta harjoittelemaan. Sitten tietenkin muutoskatsastus ja kovaa ajoa. Samalla pitäisi vielä keräillä tulevaan Punikin moottoriin puuttuvia osia, josta olisi joskus tarkoitus ottaa jonkinverran sitä voimaakin takapyöriltä.


Punikki:



Auton sain helmikuussa 2012 kaverilta, joka oli sen jättänyt marraskuussa seisomaan talon seinustalle rikottuaan kuskin takaovesta ikkunan päästäkseen sisään hakemaan sorkkarautaa, jota tarvitsi murtautuakseen omaan kotiinsa johon oli päissään avaimensa jättänyt. Leima oli tässä välissä ehtinyt menemään umpeen. Ennen leimausta piti kuitenkin etsiä uusi lasi ja siistiä tässä kohtaa jo hieman homeinen sisusta sekä tutustua missä kunnossa auto yleisesti oli. Ikkuna löytyi exän pikkuveljen peltoautosta, josta myös tuli napattua ovipahvi entisen tilalle, vaikkei aivan samanlainen olekaan. Samasta autosta tuli myös ikkunannostin eteen koska edellinen oli hukannut hampaansa niin ettei ikkunaa saanut aivan kiinni saakka.

Näiden toimenpiteiden jälkeen oli vuorossa katsastus, jota varten tuli ensimmäisenä vaihdettua rapeaksi päässyt vaihdelaatikon kannatinpalkki ja jännitteensäädin laturiin, sekä hitsasin tähän päivään mennessä ensimmäisen ja ainoan reiän pohjasta, jonka jälkeen mentiin hakemaan ensimmäinen hylätty, johtuen väljästä pallonivelestä. Sen vaihdon jälkeen tuli leima paperiin. Seuraavana kesänä revin kaikki listat pois koska emäntä ajoi repsikan puolen listat autotallin oveen, ja annoin maalipinnalle huomiota käymällä sen kahdesti läpi puhdistavalla vahalla. Sen jälkeen ei ole tullut suurempia tehtyä, välillä pesty ja vahattu. Tällä hetkellä auto on seisonnassa käyntihäiriön ja syylärissä olevan reiän vuoksi, ja odottelee motivaatiota porukoiden pihaan siirtoa varten odottamaan uutta sydäntä, sekä pohjan huolellista läpikäyntiä.

Hyllyssä odottelee tällä hetkellä kirkkaat vilkut, PU-puslat, koneen tiivisteet ja stefat, kk-laakerit(runkolaakerit olivat vialliset kun saapuivat, selvitys Ipdusan kanssa käynnissä), 1031 taka-akseli 3,54(?) välityksellä ja mäntiin öljyrenkaat.


242:



Tämä tuli haettua puolivahingossa, ei todellakaan ollut aikomus, mutta kun kerran "halvalla" sai ::) Vikalistana on pirusti mätää ja tekniikanpuute. Tästä olisi tosiaan ensimmäisenä tavoitteena hitsaus, turbottaminen ja katsastus. Sen jälkeen päivittäiseen ajoon. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidän tällä hetkellä että keulalle nousee tallista löytyvä B21A, joka sitten pitäisi jollain konstilla saada ahdettua. Kaverin kanssa olen loppukesästä jo hieman käynyt kauppaa 240:n alkuperäisestä turbosta, ic:stä, pakosarjasta ja muistaakseni ahtoputkista. Moottorinohjaus on vielä hieman hakusessa, harkinnassa on ollut B200F:n L.H 2.4 jos se vaan tulee millään tapaa toimimaan

Ja tässä vielä syy miksi ei viitsi tunnin takia lähteä Volvon kimppuun:


Eli auto pitää kaivaa tuolta esiin, työntää 50m hallin sisällä montulle(jos sille on tarvetta) ja hommien jälkeen haudata takaisin lavojen taakse suojaan.

Ja sitten vielä tuo käyttis, -91 240. B230F+M47, 323tkm rullattu, keskuslukko ja ohjaustehostin.

Joku tummentanut huonosti ikkunoita ja edellinen omistaja vielä hienommin paikkamaalaillut :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 22:26:42 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #1 : 24.11.2013, 23:34:43 »
Onhan tuossa näköjään purkamisen jälkeen hieman enemmän tuota suklaacrispiä kuin mitä luulin. Mutta varmasti tuosta hienon pelin vielä taiot :) Ei muuta kun onnea projektiin! :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #2 : 24.11.2013, 23:51:12 »
Onhan tuossa näköjään purkamisen jälkeen hieman enemmän tuota suklaacrispiä kuin mitä luulin. Mutta varmasti tuosta hienon pelin vielä taiot :) Ei muuta kun onnea projektiin! :)
Joo kyllä sieltä sitä tuntui löytyvän. Taidan ensimmäisenä laikata ton kuskin penkin alla olevan korkokkeen pois että pääsee sinne kunnolla käsiks. Sit toivon että varaosavehkeessä on ehjä että siitä saa otettua tohon tilalle ettei tarvis tota ehjäillä
No kun halvalla sai.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #3 : 01.12.2013, 17:02:14 »
Eilen sain aikaiseksi siivoilla omaa tallia mikä oli taas kaaoksen jäljiltä. Samalla inspiraatiolla nostin 242:n tulevan sydämen moottoripukkiin jahka siitä ensin irrottelin paaliin menneen entisen käyttiksen alakerran.

Kone tuli kesällä haettua paaliin menevästä peltoautosta puolivahingossa, kun ei todellakaan ollut aikomuksena ruveta tekniikkaa irti repimään  :idiot2:
Kyseessä siis B21 8.5 puristuksilla, -160 kannella ja A-nokalla. Nappasin kyljiltä roippeita irti ja putsailin lohkon ja mäntien laet niin on mukavampi käsitellä ja pyöritellä. Öljyt valahti kanssa purkkiin.

Kannessa oli pieni syöpymä ja nokan laakeripinnoilla ruostepisteitä. Näistä ei liene tulevan sen suurempaa ongelmaa?

Pitää katsoa jos tänään vielä jaksaisi irroitella öljypohjan ja availla kampuran ja kankien laakerit ja ihmetellä niiden kuntoa. Pakko on kuitenkin sitä ennen mennä vielä työpaikalla käymään ja pesemään scania ja pakata konekuskille rammeri ja 40l hydrauliöljyä kyytiin.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2013, 17:04:53 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #4 : 01.12.2013, 17:10:03 »
Eilen sain aikaiseksi siivoilla omaa tallia mikä oli taas kaaoksen jäljiltä. Samalla inspiraatiolla nostin 242:n tulevan sydämen moottoripukkiin jahka siitä ensin irrottelin paaliin menneen entisen käyttiksen alakerran.

Kone tuli kesällä haettua paaliin menevästä peltoautosta puolivahingossa, kun ei todellakaan ollut aikomuksena ruveta tekniikkaa irti repimään  :idiot2:
Kyseessä siis B21 8.5 puristuksilla, -160 kannella ja A-nokalla. Nappasin kyljiltä roippeita irti ja putsailin lohkon ja mäntien laet niin on mukavampi käsitellä ja pyöritellä. Öljyt valahti kanssa purkkiin.

Kannessa oli pieni syöpymä ja nokan laakeripinnoilla ruostepisteitä. Näistä ei liene tulevan sen suurempaa ongelmaa?
Jää tuo syöpymä liekkirenkaan ulkopuolelle, ei ongelmaa. Kiillottaa vaan kaulat nokasta ja kannesta  ;)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #5 : 01.12.2013, 18:57:15 »
Nyt kyllä näyttää tuo käyttis vähän tutulta?






Tunnustan kalvotuksen, ei mennyt ihan putkeen!   :D
Noi bilteman lisäpitkätkin asensin sinne keulille, helkutin hyvät valot hintaansa nähden!

Vieläkin harmittaa kun aikanaan myin tuon.  Olin laittanut "huvikseen" nettiautoon myyntiin sikahinnalla. Sitten yksi ukko soitti pihalta että tuu ulos niin saadaan nimiä papereihin..  :facepalm:


Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #6 : 01.12.2013, 19:36:23 »
Ai sullekkin. Melkeen sain tosta käyttiksestä varaosa-auton.  :D Oma entinen punanen farkku tuli siltä kelle ilmeisesti ton myit.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #7 : 01.12.2013, 21:21:30 »
Nyt kyllä näyttää tuo käyttis vähän tutulta?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tunnustan kalvotuksen, ei mennyt ihan putkeen!   :D
Noi bilteman lisäpitkätkin asensin sinne keulille, helkutin hyvät valot hintaansa nähden!

Vieläkin harmittaa kun aikanaan myin tuon.  Olin laittanut "huvikseen" nettiautoon myyntiin sikahinnalla. Sitten yksi ukko soitti pihalta että tuu ulos niin saadaan nimiä papereihin..  :facepalm:


Joo tuohan se :D Tosin tässä välissä on joku antanu repsikan etukulmalla pusun kun on kulmalistat lentäny kuikkaan ja se keulapelti solmussa puskurin alla. Lisäks repsikan takavalo on huomattavasti haaleampi kun kuskinpuolella. Lisäks noi valojen pesurit on aivan miten sattuu, toisin kuin sun kuvissa. Koska oot ton myyny? Pari kertaa käyny mielessä tässä talven alussa että tolla sais varmaan tilin tehtyä kun on leimaa kahdelle talvelle ;D
No kun halvalla sai.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #8 : 01.12.2013, 21:28:50 »
Viisi vuotta siitä taitaa olla?

Kouvolan Voikkaalle se meni, ja hintaa sain pari tonnia..  Itselle tuo tuli Kouvolan Autosomman vaihtoautorivistä, itse maksoin siitä muistaakseni 350euroa!  :pomo:

Sieltä tämä vissiin päätyi sille ukolle kuka myi köntässä tämän ja helvetin monta muuta 2-satasta viidella sadalla HIGHEND- nimimerkille?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #9 : 01.12.2013, 21:40:46 »
Viisi vuotta siitä taitaa olla?

Kouvolan Voikkaalle se meni, ja hintaa sain pari tonnia..  Itselle tuo tuli Kouvolan Autosomman vaihtoautorivistä, itse maksoin siitä muistaakseni 350euroa!  :pomo:

Sieltä tämä vissiin päätyi sille ukolle kuka myi köntässä tämän ja helvetin monta muuta 2-satasta viidella sadalla HIGHEND- nimimerkille?

Okei. Tais olla -08 viimeks leimattu ennenkun tän leimasin. Eli äijä aina ostanu vaan uuden kun vanhasta leima umpeen? :D Joo näin mä ymmärsin.
No kun halvalla sai.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #10 : 03.12.2013, 21:55:49 »
Dodii, nyt kävin nappaamassa ö-pohjan pois. Kahdelta kangelta kerkesin nappaamaan laakerin auki, eikä hyvältä näyttänyt  :-[ Ykkösen ja kakkosen ainakin näytti kipeetä ottaneilta. Kampuralla en ainakaan mitään tuntenut edes kynnellä, pitää vielä tutkia kun kerkee runkolaakerin osalta tilanne.

Mutta mites tämä?

 :idiot2:

Kummatkin kk-laakerit näytti tuolta  ???

Ja mistäs tähän saa uusia laakereita?
« Viimeksi muokattu: 03.12.2013, 22:01:43 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #11 : 04.12.2013, 00:06:13 »
Dodii, nyt kävin nappaamassa ö-pohjan pois. Kahdelta kangelta kerkesin nappaamaan laakerin auki, eikä hyvältä näyttänyt  :-[ Ykkösen ja kakkosen ainakin näytti kipeetä ottaneilta. Kampuralla en ainakaan mitään tuntenut edes kynnellä, pitää vielä tutkia kun kerkee runkolaakerin osalta tilanne.

Mutta mites tämä?

 :idiot2:

Kummatkin kk-laakerit näytti tuolta  ???

Ja mistäs tähän saa uusia laakereita?
oho, aika outo näky  ??? Uuteen vaan ja toivoo, ettei näytä tolta :D Eikö varaosapuljusta löydy laakerit?
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #12 : 04.12.2013, 11:13:07 »
oho, aika outo näky  ??? Uuteen vaan ja toivoo, ettei näytä tolta :D Eikö varaosapuljusta löydy laakerit?
Joo niin munkin mielestä. Ja kyllähän motonetistä ainakin näyttää löytyvän. Eikös se ollut tuurista kiinni mitkä laakerit sieltä tulee? Hämeenlinnan varastosaldo näyttää nollaa, niin onko eroo jos sanoo että Glycon laakerit kiitos nam? Tuleeko silti mitä sattuu
No kun halvalla sai.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #13 : 04.12.2013, 11:30:15 »
Joo niin munkin mielestä. Ja kyllähän motonetistä ainakin näyttää löytyvän. Eikös se ollut tuurista kiinni mitkä laakerit sieltä tulee? Hämeenlinnan varastosaldo näyttää nollaa, niin onko eroo jos sanoo että Glycon laakerit kiitos nam? Tuleeko silti mitä sattuu
No mä ainakin sain Motonetistä Glycon laakerit ihan erikseen pyytämättä.
Jäitä housuun!

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
« Vastaus #14 : 27.12.2013, 13:46:34 »
No mä ainakin sain Motonetistä Glycon laakerit ihan erikseen pyytämättä.
Nyt on Glycon laakerit tallissa. Muuta ei oikein olekaan tallissa ehtinyt tekemään, työmaakin vaihtui Hyvinkäälle missä tehdään 9h päiviä. Kaikki kankien laakerit näytti samalta, eli aika huonoilta. Seuraavaksi alakeralle pitäisi suoritaa runkolaakerien tarkastus ja sitä ei taida saada tehtyä ilman että ottaa irti vähintäänkin toisen niistä alumiinikopista missä kampuran stefat on? Kannen olen purkanut ja viisi venttiiliä olen saanut läpättyäkin. Muutamassa ollut hapettumia seetipinnassa jolloin olen käyttänyt karkeaa tahnaa ja viimeistellyt hienolla, muuten vain hieraissut hienolla. Tuo kun on pikkukansi missä on isot vesikanavat, niin ei tuota ainakaan auta ilmeisesti kannata laskea yhtään ilman että käy näin?
Eilen sain kaverin ja langonretaleet mukaan ja mentiin purkamaan sitä varaosavehjettä. Sisustasta ei ole mitään jäljellä, kojelaudan alapuolisia sähköjä lukuunottamatta, ja etuakselisto on autossa kiinni enää jarruputkilla mitkä unohtui. Siitä on tosiaan tarkoitus ottaa etutolpat jäähdytetyillä jarruilla sekä muuta tilpehööriä 242:seen. Lisäks kattopelti tulee paikkausmateriaaliks ja etupenkkien koroke vaihtaa myös koria. Vähän kymmenen jälkeen aamulla oltiin pelipaikalla, siinä lukumäärän vaihdellessa kahdesta neljään lopeteltiin puoli neljän aikaan porukoiden pihassa, jonka jälkeen lähdettiin kaverin kanssa vielä Ryttylään hakemaan sen seiskaan varaosia sekä mulle laatikkoa ja B230F:ää. Navigaattori opasti meidät hieman harhaan, jolloin sain olla onnellinen siitä että fanitan ennemmin Kouvolan Korottajia enkä tontittajia, raapi meinaan nyttenkin pohja ja putki muutamaan otteeseen aika pahasti :idiot2: Kun vihdoin löydettiin perille, aika tappelun pisti kummatkin vastaan, mutta yhdeksältä oli auto pakattuna. Vauhtipyörä jäi vielä ottamatta, mutta pitänee sekin sieltä käydä noutamassa.

Jonkin verran olen koittanut tutustua tuohon moottorinohjauksen toteuttamiseen. Sellainen käsitys on syntynyt, että vaparin boksin voi lastuttaa turbokäyttöön sopivaksi? Johtosarjaa pitää muokata täyskaasukärkien eliminoinnilla ja immun johtoja jatkamalla jos sen laittaa imupuolelle. Sytkä pitää kans lastuttaa? Oliko siinä mitään sen kummempaa eroa sitten mikä numero boksin kyljestä löytyy tai onko se 200F:stä vai 230F:stä?
Finjectorin sivuilla koettelin laskeskella, että jos hakusessa olisi ~260hp niin joku 530cc suuttimet olis n.80% aukiololla ok.  Mutta koska
Lainaus käyttäjältä:  Toni
Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 01.11.08 - klo:17:11
80 mm IMM --> 465cc, 525cc, 788cc --> Garrett GT2876R, 312 Hv
90 mm IMM --> 788cc, 1000cc         -->  Garrett GT37,      403 Hv
niin pienemmätkin riittäisi? Varsinkin jos tulee joku vähän niinkuin turbo, mutta pienempi. Taitaa olla jo aika rajalla toi 250 ylittäminen sillä vakiomandariinilla? Kaikkihan vaikuttaa kylläkin kaikkeen, putki tulee 2.5" rännistä niin ei ainakaan siitä pitäisi jäädä kiinni jos sarja ei vaan töki liikaa.

Jotenkin tuntuu että mistään ei ole mitään varmuutta, vaan kaikki pitää kysyä vaikka kuinka tullut foorumia kahlattua toistasataa vuorokautta. Jos nyt ei edes umpimetsään menis :D
No kun halvalla sai.

 

KL-varaosat  Race.fi